strona główna
About us in English
 
Social Media
Znajd?nas na Facebooku
Na forum...

24/04 12:04, glaz_pimpur
[MOC] Automobil...

24/04 07:04, Jellyeater
[MOC] Chatka czarown...

24/04 07:04, SERVATOR
[MOC] Tajemnica Mroc...

23/04 23:04, mw
Dziennik pokładowy P...

23/04 21:04, cody1976
[MOC] CAT D6M...

23/04 20:04, Hobbit
[MOC] Kostka Rubika...

23/04 14:04, Stelario
[MOC] Narodziny-Sala...

23/04 13:04, zantevski
[MOC] Średniowieczne...

23/04 11:04, Jarema1980
Modele 3D części...

23/04 09:04, Psor
[MOC] Robbie the Rob...

Recenzje

75100 First Order Snowspeeder [VIDEO]

70908 The Scuttler [VIDEO]

75899 - Ferrari LaFerrari

211702 Joker Foilpack

75140 Resistance Troop Transporter [VIDEO]

41593 Captain Jack Sparrow

75059 - Sandcrawler

LEGO Star Wars. W poszukiwaniu kryształów KYBER.

Guardians of the Galaxy Vol. 2 - recenzja zbiorcza

LEGO Ninjago. Masters of Spinjitzu. Ostrza czasu.

więcej...

Hall of Fame

MOC ROKU 2016:

MOC Roku 2016 - zdj?cie
eric trax:
CLAAS LEXION 760


MOC ROKU 2015:

MOC Roku 2015 - zdj?cie
dmac:
AT-AT


MOC ROKU 2014:

MOC Roku 2014 - zdj?cie
Żbik:
Śmieciarka VOLVO FM340

więcej...

LUGPol w mediach

Po co dorosłemu mężczyźnie klocki - LOGO, 12/2015
PDF (~4MB)

Wielkie Legowisko w gdyńskim InfoBoxie - gdynia.pl, 25 VII 2015
MP4 (~24MB)

Legowisko 2015 - Dziennik Bałtycki, 24 VII 2015
PDF (~1,5MB)

LUGPol w Radio Kampus - 19 XI 2014
MP3 (~21MB)

86 cegiełek na głowę - Polityka, 5/2014
PDF (~6,5 MB)

więcej...

Pozostałe

Janek Kafelek - podróżnik

MOCe Miesiąca

MOCe Roku

BYFMTWW

Ogólnopolskie spotkania

Fotografowanie modeli Lego
opracował: Shaggie, 2006-06-13, 10:50:06

Przeglądając galerie użytkowników Brickshelfu bardzo rzadko można trafić na porządnie wykonane zdjęcia. Większość z nich jest nieostra, zbyt dużych rozmiarów i po prostu nieciekawa. Przez to sporo udanych i wartych uwagi MOC-ów zostaje zignorowanych. Umiejętnie fotografując swój model zwiększysz jego atrakcyjność. Wcale nie trzeba dysponować profesjonalnym sprzętem fotograficznym (choć oczywiście, jeśli masz dostęp do takowego, nie wahaj się skorzystać). Wystarczy kompaktowy aparat cyfrowy z funkcją makro, statyw - nawet miniaturowy i prosty program do edycji grafiki.
W tym krótkim artykule wymienię najczęściej popełniane błędy fotoamatorów i poradzę, jak ich unikać.

Spis treści:
Aparat
Akcesoria
Kompozycja zdjęcia
Oświetlenie
Ekspozycja
Ostrość
Obróbka zdjęć
Główne zasady

Aparat
Dzisiaj, gdy fotografia cyfrowa bije na głowę popularnością, atrakcyjnością ofert i stopniem zaawansowania tradycyjną technikę fotograficzną, odradzam korzystania z aparatów analogowych do fotografowania modeli Lego. Wykonywanie odbitek jest kosztowne, za skanowanie też trzeba płacić, a efekt jest, delikatnie mówiąc, nieciekawy, bowiem popularne salony fotograficzne nie dysponują odpowiedniej klasy profesjonalnymi skanerami, umożliwiającymi digitalizację odbitki czy negatywu bez znaczącej utraty jakości. Zatem w tym artykule skupię się wyłącznie na aparatach cyfrowych.
Do fotografowania modeli Lego wystarczy prosty kompakt cyfrowy. Jako użytkownik Canona polecam produkty tej firmy, chociaż dobrym wyborem będzie też sprzęt Olympusa czy Nikona. Odradzam aparaty produkowane przez firmy specjalizujące się w sprzęcie RTV lub - co gorsza - w akcesoriach komputerowych. Aparat HP, Casio, nawet Sony, a nie daj Boże Tracer, to wyrzucone pieniądze, bowiem żadna z tych firm nie ma tak długich tradycji, a co za tym idzie - tak dużego doświadczenia w produkcji sprzętu fotograficznego, jak Canon czy Nikon.
Wybór konkretnego modelu to kwestia drugorzędna - należy kierować się ceną i specyfikacją techniczną. Do fotografowania modeli Lego niezbędne są następujące funkcje:

Przydatne, acz nieobowiązkowe funkcje aparatu:
  • krótki samowyzwalacz - samowyzwalacz jest przydatny podczas fotografowania ze statywu (jeśli nie dysponujemy aparatem sterowanym pilotem), mamy bowiem wówczas pewność, że nie poruszymy aparatu podczas naciskania spustu migawki. Wiele aparatów wyposażonych jest w tylko jeden tryb samowyzwalacza, wykonujący zdjęcie w 10, 15 sekund po uruchomieniu trybu. Krótki samowyzwalacz robi zdjęcie w dwie, trzy sekundy, dzięki czemu możemy wykonać większą ilość zdjęć w krótszym czasie.
  • gwint konwertera - specjalny gwint, umieszczony na ogół wokół obiektywu, umożliwiający mocowanie konwertera, czyli tulejki zakończonej standardowym gwintem. Na taką tulejkę możemy nakręcic wiele filtrów tworzonych z myślą o lustrzankach, jak np. filtr polaryzacyjny likwidujący niepożądane odblaski światła w błyszczących powierzchniach. Dostępne są też specjalne soczewki powiększające, przydatne podczas fotografowania szczególnie małych detali modelu.
  • stopka do lampy błyskowej - dostępna w najdroższych modelach aparatów kompaktowych oraz we wszystkich lustrzankach, stopka umożliwia założenie zewnętrznej lampy błyskowej. Możemy wówczas zastosować specjalną lampę przeznaczoną do makrofotografii, choć ostrzegam, że koszt tego typu urządzeń jest bardzo wysoki.
Jak widać, nawet po uwzględnieniu powyższych wymagań, wciąż mamy bardzo duży wybór między rozmaitymi modelami. Osobiście mogę polecić sprzęt Canona serii Powershot. Aparaty te dysponują wszystkimi wymienionymi przeze mnie niezbędnymi funkcjami, są dość tanie, a przy tym oferują naprawdę bardzo dobrą jakość zdjęć w trybie makro. Rozdzielczość matrycy (liczba megapikseli) to kwestia marginalna, chwyt marketingowy, bo o ile nie zamierzamy wykonywać papierowych obitek formatu A3, wystarczy nam matryca nawet zaledwie 2-megapikselowa.

Akcesoria
Oprócz aparatu i oczywistych akcesoriów, jak karty pamięci, akumulatory i ładowarka, potrzebny będzie nam statyw. Do naszych zastosowań wystarczy nawet miniaturowy statyw, który można postawić na stole (dostępny w sklepach za cenę nawet poniżej 50 zł), choć oczywiście najlepszym wyborem będzie normalny statyw, gdyż ta konstrukcja jest znacznie bardziej stabilna. Przydatną cechą jest mały haczyk umieszczony w dolnej części statywu, na którym można zawiesić obciążenie (nawet nieduży plecak), zwiększając stabilność jeszcze bardziej. Przed kupnem należy oczywiście sprawdzić, czy gwint statywu pasuje do naszego aparatu. Gwinty są wprawdzie ujednolicone, ale przezorności nigdy za wiele.

Kompozycja zdjęcia
Przystępując do fotografowania musimy odpowiednio ustawić względem siebie nasz model i aparat. Warto zadbać o odpowiednie tło, polecam więc kupno dużego arkusza białego papieru (o rozmiarach np. 100x70 cm; do nabycia w sklepach dla plastyków), którym zasłonimy zagracony pokój, a jednocześnie ułatwimy sobie ewentualną obróbkę zdjęcia w przyszłości. Przed rozpoczęciem sesji fotograficznej sprawdĽmy szereg pozycji, by znaleźć te, które przedstawiają nasz model w najlepszej perspektywie. Ostre skróty perspektywiczne są trudnym tematem dla początkującego fotoamatora, więc polecam unikanie ich, koncentrując się na szerokich ujęciach, w których widać cały model. Fotografie szczegółów są oczywiście bardzo ciekawe, ale musimy też pamiętać o przedstawieniu ogólnego wyglądu modelu; w przeciwnym wypadku osoba oglądająca nasze zdjęcia nie będzie nawet w stanie usytuować poszczególnych detali.
Jeśli fotografujemy modele System, warto poeksperymentować z perspektywą ludzika - umieścić obiektyw tak nisko, jak głowa ludzika i przedstawić szczegóły modelu niejako widziane oczami naszego głównego bohatera.

Oświetlenie
Od oświetlenia zależeć będzie przede wszystkim nasz sukces, należy więc zwrócić na ten czynnik największą uwagę.
Najlepiej fotografować w świetle naturalnym, na dworze, lecz zdaję sobie sprawę, że osoby zamieszkujące blokowiska na obrzeżach wielkich miast mogą nie mieć takiej możliwości. Jeśli jednak dysponujesz szerokim, słonecznym parapetem, nie wahaj się z niego skorzystać.
Unikajmy jednak bezpośredniego oświetlania modelu, spowoduje to bowiem występowanie ostrych, zbyt kontrastowych cieni, a w skrajnych sytuacjach prześwietlenie zdjęcia. Warto korzystać z tzw. blendy - kolejnego arkusza białego papieru, ustawionego za kadrem, który odbijać będzie światło słoneczne i kierować je na nasz model, rozpraszając niekorzystnie wyglądające cienie.

Zdjęcie wykonane przy silnym świetle słonecznym bez blendy

Zdjęcie wykonane w takich samych warunkach, z użyciem blendy

Fotografując przy świetle sztucznym pamiętajmy o zasadzie odpowiedniego kierunku padania światła. Oświetlając model z tyłu uzyskamy jedynie czarny kontur, oświetlając z boku - bardzo głębokie i czarne cienie, w których zginie większość szczegółów. Najlepsze efekty osiągniemy starając się skierować światło pod kątem 45 stopni względem płaszczyzny, na której stoi model oraz względem osi aparat-model. Możemy użyć nawet dwóch Ľródeł światła, jednego z przodu, drugiego z boku, musimy jednak wtedy uważać, by nadmiar światła nie prześwietlił zdjęcia.
Bardzo istotną kwestią, szczególnie przy korzystaniu ze światła sztucznego, jest odpowiednie ustawienie balansu bieli. Nasze oko może tego nie rejestrować, ale światło sztuczne ma dużo niższą temperaturę niż światło słoneczne, co powoduje powstawanie na fotografii żółtego, czasem wręcz pomarańczowego odcienia. W niektórych przypadkach taki efekt jest porządany, jednak przy fotografowaniu MOC-ów zdecydowanie powinniśmy go unikać. Dokonuje się tego przez regulację balansu bieli w aparacie, wybierając odpowiednie ustawienie. Większość aparatów dysponuje ustawieniami dla światła słonecznego, sztucznego-żarowego i sztucznego- jarzeniowego. Niektóre modele umożliwiają samodzielne dokonanie regulacji przez sfotografowanie arkusza białego lub szarego papieru. Jeśli dysponujemy aparatem z taką funkcją koniecznie z niej skorzystajmy!

Ekspozycja
Ekspozycją nazywa się proces naświetlania matrycy światłoczułej, lub - w przypadku aparatów analogowych - kliszy fotograficznej. Aby ekspozycja była poprawna należy wyregulować ilość światła padającego na matrycę oraz czas, w którym to światło pada. Najprostsze aparaty kompaktowe nie mają możliwości regulacji tych parametrów - wielkość otworu migawki i czas naświetlania jest zawsze taki sam. Takie aparaty - na szczęście rzadko już spotykane - kompletnie nie nadają się do niczego, poza robieniem zdjęć z wakacji czy imienin u cioci.
Nieco bardziej zaawansowane kompakty dysponują możliwością regulacji wielkości otworu przysłony i czasu naświetlania, jednak ustawień tych dokonują automatycznie, nad podstawie pomiarów światła - bez możliwości ingerencji użytkownika w te ustawienia. Takich aparatów również nie polecam, gdyż - jak wspominałem wcześniej - automatyka często zawodzi.
Jedynie aparaty umożliwiające ręczną regulację parametrów ekspozycji (tzw. tryb manual) nadają się do naszych zastosowań. Coraz więcej kompaktów wyposażonych jest w przydatne tryby półautomatyczne, gdzie ustawiamy wedle uznania wielkość przysłony, a automatyka dobiera czas naświetlania (tryb priorytetu przysłony, określany literami Av) lub odwrotnie - do ustawionego przez nas czasu naświetlania aparat dobiera wielkość przysłony (tryb priorytetu migawki, Tv).
Fotografując przy świetle sztucznym, bez lampy błyskowej, szybko zorientujemy się, że do prawidłowego naświetlenia zdjęcia potrzebujemy naprawdę dużo światła. Skoro nie możemy dostarczyć już więcej światła, wydłużmy czas naświetlania. Są to długości rzędu ćwierć, pół sekundy, lub całej sekundy, wymagające użycia statywu, bowiem nie uda Ci się utrzymać aparatu w ręku całkowicie nieruchomo przez nawet ćwierć sekundy (w aparatach kompaktowych zazwyczaj wszystkie czasy naświetlania dłuższe niż 1/50 s. wymagają użycia statywu).
Z początku najpewniej będziesz miał problemy z dobraniem odpowiedniego czasu naświetlania - jednak dysponujesz przecież cyfrówką, masz podgląd każdego wykonanego zdjęcia i jeśli okaże się ono nieudane - możesz je skasować. Ważne jest, aby wykonywać wiele prób, nie poprzestawać na jednym zdjęciu, lecz wykonywać ich kilka, nawet kilkanaście, tak długo, aż będziesz zadowolony z efektu.

Ostrość
Fotografowanie małych obiektów, jakimi są zazwyczaj MOC-e, wymaga dużego zbliżenia aparatu do modelu. Korzystając z trybu makro przestawiasz obiektyw na "krótkie pole widzenia", dzięki czemu może on nastawić ostrość na obiekcie oddalonym o zaledwie kilka czy kilkanaście centymetrów. Bez tego zdjęcie będzie kompletnie nieudane, fotografowany obiekt zupełnie nieostry.
Ciekawym i ważnym w makrofotografii efektem jest głębia ostrości. Aby wytłumaczyć jego działanie, posłużę się następującym przykładem. Wyobraź sobie, że stoisz na polnej drodze, wzdłuż której rosną drzewa w jednakowych odstępach. Ustawiasz ostrość na jednym z drzew. Przy dużej głębi ostrości na zdjęciu wyjdzie ostre nie tylko to drzewo, w które wycelowałeś obiektyw, ale także wiele drzew za i przed nim. Przy krótkiej (małej) głębi ostrości wyraźne będzie tylko to drzewo oraz najwyżej dwa czy trzy za nim i przed nim. Przy najmniejszej głębi ostrości wyraźne będzie tylko to jedno drzewo.
Fotografując modele Lego, a szczególnie drobne, ważne detale, warto skorzystać z tej funkcji. Dzięki temu możesz skupić całą uwagę "widza" na konkretnym elemencie, pozostałe części pozostawiając w lekkim rozmyciu, by nie rozpraszały uwagi.
Głębię ostrości reguluje się za pomocą przysłony. Wielkość otworu przysłony określa się liczbami f/2.8, f/3.5, f/4, f/8 itd. Im wyższa liczba, tym mniejszy otwór przysłony, a więc tym mniej światła dostaje się do wnętrza aparatu. Jednocześnie dzięki temu, tym większa głębia ostrości. Przywołując nasz przykład, by uzyskać ostre zdjęcie dużej ilości drzew przy drodze, ustawimy stosunkowo wysoką liczbę przysłony, np. f/8. Chcąc skupić się tylko na jednym drzewie ustawimy najmniejszą dostępną, np. f/2.8.

Obróbka zdjęcia
Po zakończeniu sesji fotograficznej i dokonania wyboru kilku najlepszych ujęć spośród kilkunastu, kilkudziesięciu prób, przystępujemy do dalszej pracy, od której zależeć będzie, czy polepszymy jakość naszych fotografii, czy zepsujemy wynik naszej pracy. Skorzystajmy z odpowiedniego programu do obróbki grafiki bitmapowej. Najlepszy jest oczywiście Photoshop, jednak jest to aplikacja komercyjna, w dodatku droga, więc jeśli odczuwasz skrupuły przy używaniu pirackiego oprogramowania, możesz skorzystać z darmowego odpowiednika, np. Gimp.
Programu graficznego użyjemy do wyregulowania kontrastu i nasycenia kolorów zdjęć. Zdaję sobie sprawę, że nie każdy jest dyplomowanym grafikiem i nie każdy umie dobrać na oko odpowiednie parametry, dlatego polecam korzystanie z funkcji "auto contast" (w PS: Image/Adjust/Auto Contast), która automatycznie wyreguluje kontrast naszych zdjęć, znacznie poprawiając ich jakość.
Po drugie, niemniej ważne jest skalowanie zdjęcia, czyli mówiąc wprost - zmniejszenie jego rozmiarów. Podczas fotografowania warto (wręcz należy) korzystać z najwyższej dostępnej rozdzielczości. W dobie kompaktów z matrycami trzy-, cztero-, czy nawet pięciomegapikselowymi, zdjęcia te będą miały rozmiary tysięcy pikseli wzdłuż i wszerz. Pamiętajmy, że większość osób korzysta z monitorów 17-calowych, których natywna rozdzielczość wynosi zaledwie 1024x768 (1280x1024 w przypadku LCD) i takie zdjęcia, zamieszczone np. na Brickshelfie, który nie posiada funkcji automatycznego skalowania, po prostu nie zmieszczą się na ekranie! Ponadto przy tak dużym zdjęciu wszelkie błędy, nawet najdrobniejsze, będą doskonale widoczne, ba - wręcz wyolbrzymione!
Dlatego bardzo ważne jest, by pamiętać o zmniejszeniu zdjęcia do rozsądnych rozmiarów, jakimi jest 640x480 lub 800x600 pikseli. Oczywiście nie należy też przesadzać zmniejszając zdjęcie do formatu znaczka pocztowego.
Zapisując obrobione zdjęcie korzystamy wyłącznie z formatu JPEG - zapomnijmy o BMP, PNG i GIF-ach, jako przeżytkach minionej dekady, nie stosujmy też profesjonalnych formatów takich jak TIFF czy Targa. "Jotpegi", dzięki algorytmowi kompresji stratnej, będą miały znacznie mniejsze rozmiary pliku, ważne jest jednak, by znaleźć odpowiedni kompromis między wielkością pliku a jakością obrazu. Zbyt duża kompresja zmniejszy nam wprawdzie plik do kilkudziesięciu kilobajtów, jednak pogorszy jakość zdjęcia w stopniu nie do przyjęcia, z kolei zbyt mała kompresja pozwoli zachować prawie niezmienionąjakość, ale zaowocuje plikiem o objętości setek kB.

Główne zasady
Na koniec, chcąc podsumować artykuł, zamieszczę podstawowe "przykazania" w pigułce. Jeśli jesteś początkującym fotoamatorem, wydrukuj je sobie i powieś nad łóżkiem!
1. Zadbaj o ostrość zdjęcia. Większość popularnych cyfrówek ma funkcję makro - korzystaj z niej! Fotografując przy świetle sztucznym, kiedy wydłuża się czas naświetlania, użyj statywu. Do fotografowania Lego wystaczy Ci mini-statyw, który można kupić za 50 zł.
2. Myśl o oświetleniu. Modele najczęściej fotografuje się w domu, gdzie warunki oświetleniowe są, delikatnie mówiąc, nienajlepsze. W słoneczny dzień rób zdjęcia przy oknie, w dniu pochmurnym oświetl swój MOC światłem sztucznym (najlepiej z kilku stron, aby pozbyć się zbyt głębokich cieni). Nie używaj lampy błyskowej wbudowanej w aparat!
3. Zadbaj o odpowiednie tło. Nawet najlepszy model sfotografowany na tle szafy lub zabałaganionego pokoju będzie wyglądał do bani. Kup sobie arkusz białego papieru w formacie 100x70 i ustawiaj go w tle, tak aby wypełnił kadr. Ponadto dzięki temu łatwiej będzie wyszparować zdjęcie i wstawić inne, atrakcyjne tło.
4. Rób dużo zdjęć - przecież nic Cię to nie kosztuje, jeśli masz cyfrówkę. Rób po kilka zdjęć jednego ujęcia zmieniając parametry - przesłonę, kompensację ekspozycji, balans bieli. Potem będziesz mógł wybrać najlepsze. Profesjonalni fotograficy robią po kilkaset zdjęć jednego motywu i spośród nich wybierają dwa, trzy najlepsze.
5. Zmniejsz wielkość zdjęć. Nikt nie będzie oglądał zdjęcia, które ma rozmiary 2048x1536 (nie mówiąc o większych). Największe, wygodne do oglądania zdjęcia są w rozmiarze 800x600. Swoje fotki skalować możesz Photoshopem lub którymś z wielu darmowych programów graficznych.
6. Umyj swoje klocki! Z przykrością stwierdzam, że polscy AFOL-e często publikują zdjęcia modeli złożonych z brudnych lub zakurzonych klocków. To jest obrzydliwe!

MOC miesiąca

MOC Marca 2017:

MOC Marca 2017 - zdjęcie
JAREMA:
Fabryka ATAT - GBC

MOC Lutego 2017:

MOC Lutego 2017 - zdjęcie
Kalais:
Harley Quinn rabuje ...

MOC Stycznia 2017:

MOC Stycznia 2017 - zdjęcie
meler:
Lokomotywa parowa Er...

MOC Grudnia 2016:

MOC Grudnia 2016 - zdjęcie
Legofan:
Gotycka kaplica

MOC Listopada 2016:

MOC Listopada 2016 - zdjęcie
BlackKnight:
Zamek na smoczej ska...

MOC Października 2016:

MOC Października 2016 - zdjęcie
eric trax:
Claas Lexion 760

MOC Września 2016:

MOC Września 2016 - zdjęcie
bart:
Guarded Inn

MOC Sierpnia 2016:

MOC Sierpnia 2016 - zdjęcie
Mestari:
Modular - Palmiarnia

MOC Lipca 2016:

MOC Lipca 2016 - zdjęcie
Sariel:
Land Rover Defender ...

MOC Czerwca 2016:

MOC Czerwca 2016 - zdjęcie
Pakita:
Szpital - modular

MOC Maja 2016:

MOC Maja 2016 - zdjęcie
lookl:
Pałac Kultury i Nauk...

MOC Kwietnia 2016:

MOC Kwietnia 2016 - zdjęcie
wallyjarek:
Peterbilt Truck

więcej...

 
newsy | o nas | forum | artykuły | MOC | członkowie | linki | kontakt do góry

Wszystkie znaki handlowe, logo oraz prawa autorskie należą do ich właścicieli.
Firma LEGO nie posiada praw do tej strony, nie kieruje nią, nie sponsoruje, ani nie popiera. Aby wejść na stronę firmy LEGO kliknij tutaj