strona g堯wna
About us in English
 
Social Media
Znajd?nas na Facebooku
Na forum...

22/02 06:02, Jellyeater
[MOC] Ma造 kaskader...

22/02 00:02, wallyjarek
[MOC] The Park...

21/02 21:02, Taausz
[MOC] Kiedy to si ...

21/02 20:02, romkoo
[MOC] Lab. transmuta...

21/02 15:02, legosamigos
[MOC] The worst TOIL...

21/02 14:02, MarcinMK
[MOC] [Film]Harley Q...

21/02 12:02, legosamigos
[MOC] XIX wieczny To...

21/02 09:02, Qbab
sensor koloru...

21/02 08:02, Styrany
[WIP] Drukowanie 3D ...

20/02 19:02, Stelario
Dziennik pok豉dowy P...

Recenzje

911720 The Ghost

31046 Fast Car

30607 Disco Batman - Tears of Batman

211701 The Lego Batman Movie Foilpack

31062 Robo Explorer

31062 Robo Explorer

31062 Robo Explorer

30523 The Joker Battle Training

Batmobil by Toys R Us

911719 Kanan Jarrus

wi璚ej...

Hall of Fame

MOC ROKU 2016:

MOC Roku 2016 - zdj?cie
eric trax:
CLAAS LEXION 760


MOC ROKU 2015:

MOC Roku 2015 - zdj?cie
dmac:
AT-AT


MOC ROKU 2014:

MOC Roku 2014 - zdj?cie
畜ik:
Śmieciarka VOLVO FM340

wi璚ej...

LUGPol w mediach

Po co doros貫mu mężczyźnie klocki - LOGO, 12/2015
PDF (~4MB)

Wielkie Legowisko w gdyńskim InfoBoxie - gdynia.pl, 25 VII 2015
MP4 (~24MB)

Legowisko 2015 - Dziennik Bałtycki, 24 VII 2015
PDF (~1,5MB)

LUGPol w Radio Kampus - 19 XI 2014
MP3 (~21MB)

86 cegiełek na głowę - Polityka, 5/2014
PDF (~6,5 MB)

wi璚ej...

Pozosta貫

Janek Kafelek - podr騜nik

MOCe Miesi帷a

MOCe Roku

BYFMTWW

Og鏊nopolskie spotkania

Fotografia Lego - przewodnik
opracowa: V1, 2007-12-13, 19:23:32

Oto ma造 tekst na temat robienia zdj耩 ma造m przedmiotom, ze szczeg鏊nym naciskiem na klocki lego.

wersja 2, 2007.09.02

To pierwsza wersja, kt鏎 stopniowo b璠 uzupe軟ia i o tekst i o zdj璚ia.
Gdyby軼ie znale幢i jakie b喚dy, czy co by tu doda/zmieni - walcie 鄉ia這.


Nie za bardzo wiem jak to ubra w s這wa, wi璚 zaczn prosto z mostu - zdj璚ie wys豉ne w wirtualn przestrze nie mo瞠 mie 3000x3000 pikseli, ani 5MB obj皻o軼i. To cholernie wkurzaj帷e, szczeg鏊nie 瞠 zazwyczaj te liczby nie przek豉daj si na jako嗆. Nie mo瞠 by rozmyte ani byle jakie - zostanie obejrzane przez tysiace ludzi.
Dalej - je瞠li ma zach璚i do dalszego ogl康ania - musi czytelnie i ostro przedstawia fotografowany obiekt, wiernie oddaj帷 kolory, co w przypadku klock闚 Lego jest szczeg鏊nie wa積e. Za sam obiekt musi by do zdj耩 r闚nie odpowiednio przygotowany - kurz i r騜nego rodzaju syf nale篡 przynajmniej z grubsza zeskroba :)

Masz do dyspozycji aparat fotograficzny i par kartek papieru, czy cho熲y kawa貫k jednolitej 軼iany. Mo瞠sz zrobi bardzo dobre zdj璚ie. Nie potrzeba ani pieni璠zy, ani super sprz皻u, ani studia fotograficznego, ani dodatkowego sprz皻u, ani asystentki. Jest tylko kilka zasad. Po鈍i耩 troch czasu, poeksperymentuj, zaanga簑j si w tworzenie zdj璚ia. Zr鏏 wszystko, aby zdj璚ia b璠 dodawa造 uroku Twej legowej budowli, czy jest to ludzik z parasolk, ci篹ar闚ka, robot chodz帷y po 軼ianie, czy gigantyczych rozmiar闚 zamek. Bo warto !


Aparat cyfrowy

Wi瘯szo嗆 aparat闚 dost瘼na na rynku znakomicie spe軟i swoje zadanie.
Nie potrzeba o鄉iu megapikseli. Do zdj耩 do internetu wystarczy nawet 3MP.
Niepotrzebny jest teleobiektyw. Za to bardzo wskazany tryb "makro", jako 瞠 budowle z klock闚 bywaj bardzo niewielkie.
Bardzo po膨dana jest mo磧iwo嗆 r璚znego ustawiania czasu na鈍ietlania, i/lub g喚bi ostro軼i (czyli przes這ny). Niestety nie we wszystkich aparatach jest to mo磧iwe jednocze郾ie. Na szcz窷cie zazwyczaj cyfr闚ki daj dodatkowo mo磧iwo嗆 rozja郾iania/przyciemniania obrazu. A je郵i nie - zawsze mo積a to skorygowa programem graficznym.
Zdj璚ia w internecie nie powinny by wi瘯sze ni powiedzmy - 1000x1000. (Chyba 瞠 przedstawiaj jak捷 wyj徠kowo olbrzymi i skomplikowan budowl.) Aparat jednak ustawiamy na maksymaln liczb MP, aby mie p騧niej wi璚ej mo磧iwo軼i przy obr鏏ce zdj璚ia, np. przy kadrowaniu - mo積a b璠zie z jednego zdj璚ia zrobi kilka zdj耩 przedstawiaj帷ych zbli瞠nia szczeg馧闚, czy zrobi plakat.

Je瞠li nie masz mo磧iwo軼i lub ch璚i r璚znego ustawiania parametr闚 - nie przejmuj si, w trybie "auto" zdj璚ie te powinno wyj嗆 dobrze, ew. mo瞠sz je w pewnym zakresie skorygowa w programie graficznym. Zatem je瞠li wolisz automatyk - omi t cz窷, i - przy spe軟ieniu pozosta造ch warunk闚 - wszystko powinno wyj嗆 mniej wi璚ej OK.

Lecz chwila zabawy z ustawianiem parametr闚 zdj璚ia pozwoli wycisn望 jak najwi璚ej z aparatu, jak i z twojej legowej budowli, zaprezentuje j w jak najkorzystniejszy spos鏏.
Ustawienia za ka盥ym razem nale篡 dobra eksperymentalnie, i dla ka盥ego aparatu i warunk闚 o鈍ietleniowych b璠 one inne, lecz spr鏏uj poda tu kilka og鏊nych wskaz闚ek. Ju po zrobieniu i zweryfikowaniu kilku-kilkunastu sesji zdj璚iowych paru r騜nych obiekt闚 w r騜nych warunkach b璠ziesz w stanie zapami皻a i od razu ustawi w aparacie najlepsze do danej sytuacji parametry.

Pierwszym parametrem - chyba najwa積iejszym - jest czas na鈍ietlania, mierzony w sekundach. Im kr鏒szy - tym zdj璚ie ciemniejsze. Im d逝窺zy - tym ja郾iejsze.
Przy bezpo鈔ednim 鈍ietle s這necznym zacznij od ustawienia czasu na鈍ietlania na najkr鏒szy, powiedzmy 瞠 jest to 1/1000s. Jednak cz瘰to jest to za kr鏒ko, wi璚 zr鏏 zdj璚ie i ew. wyd逝 troch czas na鈍ietlania. Powtarzaj to a do uzyskania wystarczaj帷o jasnego zdj璚ia (jest to oczywi軼ie odczucie subiektywne, lecz kolor bia造 powinien by zdecydowanie bia造, nie be穎wy, ani szarawy.

Zdj璚ie za ciemne, OK, i za jasne:


Nie powinno by prze鈍ietle ("przepale"), czyli ewidentnie bia造ch powierzchni odblask闚 na elementach o innym kolorze:

Jednak nie nale篡 te panicznie ich unika - przecie patrz帷 na jasny obiekt w mocnym s這鎍u nasze oko te odbiera go jako jednolicie bia造, nie dostrzegaj帷 faktury. Po造skuj帷e kraw璠zie i naro積iki s jak najbardziej na miejscu, a wr璚z po膨dane. Lecz powierzchnia klocka powinna mie jednak dostrzegalny sw鎩 kolor, a nie stanowi jednego wielkiego odblasku. Je瞠li ca豉 powierzchnia daje jasny odblask, ustaw obiekt lub aparat pod odrobin innym k徠em.
Niezacieniona powierzchnia bia貫j kartki b璠帷ej t貫m do zdj璚ia w pe軟ym s這鎍u powinna mie na komputerze warto嗆 koloru zbli穎n (powiedzmy, 瞠 trudno odr騜nialn dla ludzkiego oka) do czystej komputerowej bieli, czyli RGB=[255,255,255]. Przy tym bia造 klocek powinien mie na jej tle nieco inny kolor, i powinny by wyra幡ie widoczne po陰czenia mi璠zy bia造mi klockami, oraz ich kraw璠zie.
Przezroczysty klocek na tle bia貫j kartki powinien by wyra幡ie widoczny, i powinien przypomina szk這.
Czer przy dobrym o鈍ietleniu nigdy nie wyjdzie absolutnie czarna i nie nale篡 si tym przejmowa, ani przesadnie korygowa, bo wyjdzie nienaturalnie.
W rzeczywisto軼i, przy jasnym o鈍ietleniu te nie zobaczymy idealnie czarnej czerni.
Nie zawsze wszystkie elementy b璠 na zdj璚iu dobrze widoczne - wtedy nale篡 znale潭 jaki kompromis mi璠zy jasno軼i zdj璚ia, kontrastem mi璠zy poszczeg鏊nymi kolorami, czy widoczno軼i t豉 (czasem lepiej nie rozja郾ia t豉 do czystej bieli, tylko nieco przyciemni, 瞠by obiekt mia bardziej nasycone kolory).
Jeszcze ma豉 uwaga: fotografuj帷 budowl z czarnych klock闚, czy innych ciemnych, mo瞠my z powodzeniem da d逝窺zy czas na鈍ietlania, ni fotografuj帷 budowl z klock闚 bia造ch, czy innych jasnych.
Je瞠li nawet przy najkr鏒szym czasie na鈍ietlania zdj璚ie jest zbyt jasne - spr鏏uj przyciemni w aparacie (parametr "exposition", lub "exposure", patrz dalej), ustawi mniejsz czu這嗆 ("ISO"), ustawi aparat dalej od obiektu, ew. (je郵i si da) zwi瘯sz g喚bi ostro軼i ("F", "F-number").

I tak dochodzimy do nast瘼nego wa積ego parametru, czyli g喚bi (zakresu) ostro軼i. Inaczej zwanej przes這n. Jest ona mierzona w jednostkach "F" i zazwyczaj tak oznaczana.
G喚bia ostro軼i okre郵a zakres odleg這軼i przedmiotu od aparatu, w jakiej pozostanie on na zdj璚iu ostry. Je瞠li b璠zie zbyt blisko - b璠zie nieostry. Je瞠li b璠zie za daleko - r闚nie b璠zie nieostry. Je瞠li b璠zie si znajdowa ani za blisko, ani za daleko, tylko w sam raz - b璠zie ostry. Tym samym b璠zie si znajdowa w ustawionym przez nas zakresie ostro軼i.
Im wi瘯sza liczba "F", tym wi瘯sza g喚bia ostro軼i. Im mniejsza liczba "F", tym mniejsza g喚bia (wi璚ej rzeczy b璠zie nieostre). Jednocze郾ie regulacja g喚bi ostro軼i ma wp造w na jasno嗆 zdj璚ia - poszerzaniem g喚bi jednocze郾ie przyciemnimy zdj璚ie (bo zmniejszymy przes這n, czyli otw鏎 w obiektywie, kt鏎ym do 鈔odka wpada 鈍iat這), i odwrotnie - im mniejsza g喚bia ostro軼i (czyli wi瘯sza przes這na), tym ja郾iejsze zdj璚ie.
Po co stosowa g喚bi ostro軼i: Po to, aby wyostrzy obiekt, a rozmy t這. Lub aby wyostrzy najwa積iejsze elementy obiektu, za rozmy pozosta貫, mniej wa積e.
Np. ludzik stoi przed domkiem, z kt鏎ego jeste bardzo dumny. Najwa積iejszy jest domek, zatem tak ustawiasz g喚bi ostro軼i, 瞠by ca造 domek by ostry, za ludzik przed domkiem i drzewko za domkiem by造 nieostre (lekko rozmyte).

Uwaga: najlepiej ustawia jak najmniejsz g喚bi ostro軼i - w闚czas to, na co celujemy obiektywem, faktycznie wyjdzie ostre jak 篡leta, za reszta b璠zie mniej lub bardziej rozmyta. Za je瞠li niepotrzebnie ustawimy zbyt szeroki zakres ostro軼i - uzyskamy kompromis i ka盥y plan b璠zie niby ostry, ale nie tak bardzo, jakby鄉y sobie tego 篡czyli. Taka cena za uniwersalno嗆.



Do obu zdj耩 by豉 ustawiona ma豉 g喚bia ostro軼i (ok.3.0). Po lewej celownik ustawiony na ludzika, po prawej - na w篹a.

Poniewa zar闚no czas na鈍ietlania, jak i g喚bia ostro軼i maj wp造w na jasno嗆 zdj璚ia, aparaty zazwyczaj posiadaj dodatkowo niezale積 mo磧iwo嗆 ustawienia jasno軼i zdj璚ia. Parametr ten mo瞠 si nazywa "EX", "EXP", lub "Exposure", czy "Exposure correction/compensation". "0" to normalna jasno嗆. Warto軼i ujemne przyciemniaj zdj璚ie, dodatnie - rozja郾iaj. Zatem kiedy inne metody nie pomagaj, lub z jakich powod闚 koniecznie chcemy pozosta przy jakich ustawieniach - warto pom鏂 sobie t korekcj.

Czu這嗆 filmu. Jest okre郵ana jako "ISO". Przyjmuje warto軼i np. 64/100/200/400 (zakres mo瞠 by r騜ny, jednak 100 i 200 powinny by wsz璠zie).
Je瞠li zdj璚ie pomimo kr鏒kiego czasu na鈍ietlania jest zbyt jasne - w闚czas mo瞠my je przyciemni zmniejszaj帷 czu這嗆. I odwrotnie - zwi瘯szanie czu這軼i b璠zie powodowa rozja郾ienie zdj璚ia (i jednocze郾ie wydobycie wi瘯szej liczby szczeg馧闚 w ciemniejszych miejscach). Przy czym uwaga: im wi瘯sza czu這嗆, tym wi璚ej szum闚 (widocznych, niepo膨danych pikseli) mo瞠 si na zdj璚iu pojawia.
Przy fotografowaniu budowli z klock闚 w prawie wszystkich warunkach powinno wystarczy 200. 100 u篡wajmy tylko w ostrym s這鎍u.

Funkcja "makro" - zbli瞠nia.
Je瞠li robimy zdj璚ie ma貫mu obiektowi - nale篡 w陰czy "makro", zresetowa zoom (czyli maksymalnie poszerzy pole widzenia), i przybli篡 si do fotografowanego obiektu.

Niekt鏎e aparaty cyfrowe posiadaj r璚zn regulacj ostro軼i. Jest to 鈍ietna funkcja, gdy jednoznacznie, i ze stuprocentow pewno軼i okre郵amy, co na zdj璚iu b璠zie ostre.
Jednak aparat z tak funkcj mia貫m tylko raz w r瘯u, wi璚 prosz, 瞠by kto inny rzuci s這wo na ten temat.

Balans bieli.
Pozwala na symulacj konkretnego rodzaju 鈍iat豉 i jego koloru.
Zale積ie od o鈍ietlenia ten parametr mo瞠 dawa r騜ne efekty - najlepiej wykona to samo zdj璚ie kilka razy, modyfikuj帷 jedynie ten parametr. Nast瘼nie wybierzemy ze zrobionych zdj耩 najlepsze.
Tutaj te prosz kogo o s這wo, ja z tego rzadko korzystam, i raczej zaleca豚ym ustawienie "auto".

Zoom. Okre郵a optyczne zbli瞠nie obrazu, czyli powi瘯szenie.
Powi瘯szenie to aparat uzyskuje poprzez zaw篹anie pola widzenia (zw篹anie k徠a).
Uwaga: robienie zdj璚ia z bliska, przy ustawionym szerokim polu widzenia nieuchronnie zniekszta販i obraz, co niekoniecznie jest po膨dane. 字odek b璠zie nienaturalnie powi瘯szony w stosunku do reszty. Najlepiej to zobaczysz fotografuj帷 z bliska np. ksi捫k. Na zdj璚iu kraw璠zie b璠zie mia豉 wypuk貫 zamiast prostych.
Dlatego najlepiej odej嗆 krok-dwa, i przybli瘸 obiekt korzystaj帷 z zoomu.
Wiele aparat闚 oferuje "zoom cyfrowy" (digital zoom). Nie korzystaj z tego, zoom cyfrowy psuje obraz, nie daj帷 瘸dnych korzy軼i. To jedynie chwyt marketingowy. "Zoom" cyfrowy to nic innego jak kadrowanie (czyli zmniejszanie rozdzielczo軼i), lub - przy zachowaniu rozdzielczo軼i - rozmywanie obrazu.

NIE:
Nie korzystaj z zoomu cyfrowego (tylko optyczny)
Nie powi瘯szaj zdj耩 cyfrowych


Aparat klasyczny ("analogowy", czyli na celuloidow klisz, rodzice wiedz co to takiego :)

[Wi瘯szo嗆 wskaz闚ek jak w cz窷ci o aparacie cyfrowym]
Zak豉dam, 瞠 zdj璚ie ma wyl康owa w internecie. Zatem dochodzi proces skanowania. Z tego wzgl璠u (dwukrotnie wi璚ej mo磧iwych przek豉ma i pope軟ionych b喚d闚) lepiej korzysta z aparatu cyfrowego.
Jednak je郵i wolisz skanowa odbitk i nie masz w tym zakresie do鈍iadczenia - poszukaj fachowych wskaz闚ek, ja ich nie jestem w stanie da, bo za ma這 korzystam ze skanera, lecz bez trudu da si to wykona na doskona造m poziomie.

Dla fanatyk闚:
Poradzicie sobie sami :)

NIE:
Nie u篡waj do skanowania kombajn闚 typu telefon+fax+skaner+drukarka w jednym.


Kom鏎ka

Pono istniej kom鏎ki, kt鏎ymi mo積a zrobi dobre zdj璚ie. Zatem nie czekaj - kupuj bilet na poci庵, jed w g鏎y i szukaj Yeti !
Je郵i ju naprawd nie masz innego wyj軼ia, i wszyscy koledzy z aparatami powyje盥瘸li na urlopy, to przynajmniej zapewnij sobie dobre o鈍ietlenie, dobre t這, r鏏 na jak najwi瘯szej rozdzielczo軼i (potem na komputerze zmniejszysz), i opanuj dr瞠nie r瘯i :) Je郵i wszystkie te wymagania b璠 spe軟ione, powinno wyj嗆 w miar poprawne zdj璚ie. Nie korzystaj z zoomu, ani funkcji kadrowania.


Statyw

Ustawienie aparatu na statywie bardzo si przydaje przy d逝gim czasie na鈍ietlania, lecz z powodzeniem mo積a go zast徙i podpieraj帷 aparat jakimi przedmiotami, ksi捫k, itp. Jest to na pewno du穎 lepsze rozwi您anie ni statywy bud瞠towe, kt鏎e miewaj koszmarne luzy mimo dokr璚onych 鈔ub regulacyjnych.
Fanatycy z pewno軼i zbuduj sobie w pe軟i regulowany, zdalnie sterowany statyw do aparatu z klock闚 lego. (A drugi, aby sfotografowa ten pierwszy :)
Robi帷 zdj璚ia ze statywu ustaw op騧niony spust migawki. Dzi瘯i temu unikniesz poruszenia wywo豉nego naci郾i璚iem przycisku.
Do fotografowania Lego wystarczy mini-statyw (tzw. biurkowy, czy sto這wy), lecz nawet on nie jest konieczny. Z kolei kupowanie dobrego statywu za par st闚 tylko do fotografowania klock闚 jest bez sensu.


Kompozycja

Im jest prostsza, tym lepsza. Budowl z klock闚 umieszczamy centralnie, za pod ni i za ni dajemy t這.
Istnieje jednak kilka dodatkowych zasad, o kt鏎ych warto pami皻a. Wi璚ej t豉 nale篡 pozostawi od g鏎y, a mniej od do逝. Wi璚ej t豉 dajemy po tej stronie, w kt鏎 zdaje si jecha nasz legowy samochodzik. Starajmy si wykonywa zdj璚ia z "瘸biej" perspektywy - czyli sfotografujmy budowl widzian oczami legowego ludzika (stosownie do danej skali), umieszczaj帷 obiektyw bezpo鈔ednio przy ziemi. Budowla z klock闚 du穎 zyska dzi瘯i temu, 瞠 jej zdj璚ie b璠zie wykonane w spos鏏 zbli穎ny do zdj璚ia prawdziwego obiektu.
Sposobem kompozycji zdj璚ia mo積a te do pewnego stopnia zamaskowa pewne niedoci庵ni璚ia budowli. Je瞠li budowla jest za d逝ga - fotografowanie jej z naro積ika, od przodu i lekko z boku (ale nie od g鏎y!) optycznie j skr鏂i.
Podobnie, je瞠li obiekt jest nieproporcjonalnie wysoki - mo積a to pozornie nieco zniwelowa fotografuj帷 go bardziej od g鏎y.


Stan klock闚

Klocki Lego najlepiej prezentuj si, kiedy s sterylnie, wr璚z Star-Trekowo czyste.
(Wyj徠kiem mog by np. ci篹ar闚ki do truck-trialu, kiedy chcemy pokaza, jak doskonale radz sobie w 20-centymetrowym b這cie :)
Przed sesj dok豉dnie obejrzyj swoj budowl, czy klocki nie s brudne, zakurzone, zat逝szczone, czy uszkodzone. Te, kt鏎e s - wymie na ca貫 i czyste. Je瞠li nie ma takiej mo磧iwo軼i - to ju przer帳ane, i trzeba b璠zie u篡 myd豉, wody i szczoteczki :) [ Mycie klock闚 jest opisane gdzie indziej. ]
Klocki uszkodzone w miar mo磧iwo軼i zamie miejscami z ca造mi, aby jak najlepiej ukry ich uszkodzenia. Zwr鵵 uwag na 郵ady formy wtryskowej, widoczne prawie na ka盥ym klocku, nawet nowym. Poodwracaj klocki tak, aby te 郵ady skierowa w niewidocznym kierunku. Szczeg鏊nie wa積e jest to przy klockach u篡wanych, poniewa 郵ady te s nie do zmycia.


T這

Konstrukcje z klock闚 najlepiej wygl康aj na jednolitym tle, z jak najmniejsz ilo軼i cieni. Najlepiej roz這篡 na stole i na 軼ianie za obiektem kartki (czyste, nie pozaginane, nie pogniecione), albo roz這篡/rozwiesi czyste, wyprasowane prze軼ierad這.
Oczywi軼ie nic nie stoi na przeszkodzie, 瞠by wykorzysta tu np. 軼ian, drzwi, jednolit pod這g, czy inne przedmioty.
Kolor t豉 - dla wi瘯szo軼i obiekt闚 najlepsze jest bia貫 t這, jako kolor neutralny. Je瞠li obiekt jest bia造, lub przewa瘸 w nim bia造, czy inny jasny kolor - lepsze b璠zie t這 w ciemnym kolorze, aby obiekt si wyra幡ie od niego odcina.
T這 nie mo瞠 odwraca uwagi od obiektu. Dlatego nie powinno by skomplikowane, wzorzyste, ani zbyt kolorowe. W skrajnych sytuacjach trudno jest dostrzec nawet granice mi璠zy obiektem, a t貫m.

Niekt鏎e obiekty doskonale si prezentuj w pewnej konkretnej scenerii, np. koparka na zwa豉ch piachu, samoch鏚 na asfalcie, zamek na tle lasu, czy g鏎. I dobrze jest to wykorzysta. Lecz w dalszym ci庵u trzeba pami皻a, 瞠 t這 nie powinno by na tyle skomplikowane, 瞠by odwraca這 uwag od g堯wnego przedmiotu, oraz powinno by nieco rozmyte.

Szczeg鏊nie je瞠li chcesz przedstawi por闚nanie klock闚 lego z ich rzeczywistym odpowiednikiem, przemy郵 i zaplanuj koncepcj zdj璚ia. Czy "rzeczywisty odpowiednik" ma by t貫m (je郵i tak, to: czy rozmytym - g喚bi ostro軼i ustaw mniej wi璚ej w po這wie zakresu lub mniej, czy r闚nie ostrym - wtedy ustaw g喚bi ostro軼i na maximum, lub prawie), czy te r闚norz璠nym obiektem. W闚czas przy kombinowaniu scenki pami皻aj, 瞠by dobrze by這 wida legow budowl, kt鏎a przecie jest wielokrotnie mniejsza. Zazwyczaj wymaga to odsuni璚ia wzorca nieco dalej i maksymalnego zbli瞠nia si z aparatem do modelu.

Istnieje kilka patent闚, pozwalaj帷ych na uzyskanie efektownego t豉 na zdj璚iu.
Najprostszy to fotografowanie na naturalnym tle - niebo, las, woda, piasek, itd. Ka盥a budowla stanie si w takiej scenerii du穎 bardziej interesuj帷a, a dodatkowo, na pomniejszonym zdj璚iu, nierzadko dobrze imituje prawdziwy pojazd, czy budowl.
Dobrze jest w tym celu wej嗆 na dach budynku, czy wyj嗆 na otwart przestrze, ale nie zawsze jest to mo磧iwe. Mo積a te po prostu chwyci legow budowl w jedn r瘯, i tak podnie嗆, aby drug r瘯 sfotografowa j na wybranym tle. Jednak wtedy na zdj璚iu mo瞠 by wida palce.
Je瞠li masz bardzo utrudniony dost瘼 do odpowiednio du瞠go kawa趾a czystego nieba (bez blok闚, czy drut闚 elektrycznych), proponuj zastosowa 2 patenty, kt鏎e sam stosuj.
Spos鏏 "z lustrem". Wykorzystaj odbicie nieba w lustrze, lub w szybie. Odbicie w szybie jest o tyle lepsze, 瞠 jest jakby "przefiltrowane", ma nieco ciemniejsze i intensywniejsze kolory ni "prawdziwe" niebo. Oczywi軼ie wymaga to, 瞠by s這鎍e pada這 prosto na szyb (ja u篡wam drzwi od balkonu). Spokojnie - s這neczne 鈍iat這 jest na tyle silne, 瞠 zupe軟ie nie wida co jest za szyb.
Je瞠li dysponujesz lustrem o wymiarach wystarczaj帷ych do stanowienia t豉 dla obiektu - ustaw je tak, aby ca貫 lustro by這 wype軟ione przez niebo. Nast瘼nie, na odpowiedniej podstawce umie嗆 na tle tego odbicia obiekt. Wymaga to czasem sporo kombinowania.
Ja - stosuj帷 t metod - zamykam si na balkonie. T貫m jest szyba od drzwi balkonowych. Jako podstawy dla obiektu u篡wam deski do prasowania, na to stawiam jeden na drugim dwa sto貫czki, na to 1-2 tomy encyklopedii, i dopiero na tym k豉d lustro, tak, aby by這 pochylone w moj stron. Aby du篡 obiekt si z niego nie ze郵izgiwa - umieszczam pod spodem 2-3 ma貫 gumowe elementy. Obiekt nale篡 przysun望 jak najbli瞠j lustra, aby wykorzysta jak najwi璚ej powierzchni czystego t豉. Fotografujemy z takiej pozycji, aby obiekt jak najlepiej zas豉nia swoje w豉sne odbicie. Troch gimnastyki, ale efekt jest wart po鈍i璚onego czasu. (Nie zapomnij dobrze umy szyby i lustra przed zdj璚iami!)

Drugi spos鏏 - z monitorem.

Tutaj t貫m mo瞠 by cokolwiek - pustynia, kanion Kolorado, biegun p馧nocny, bitwa morska - dowolne zdj璚ie, kt鏎e mamy na komputerze. Oczywi軼ie pozostaj prawa autorskie do t豉, wi璚 najlepiej najpierw samemu zrobi zdj璚ie t豉.
Dodatkowo metoda ta jest ca趾owicie niezale積a od pogody i s這鎍a. Co wi璚ej - nale篡 j stosowa wy陰cznie przy o鈍ietleniu sztucznym.
秧dane t這 wy鈍ietlamy na monitorze komputera. Przed monitorem umieszczamy w miar jednolit podstaw (w przyk豉dzie zn闚 lustro, lecz mo瞠 to by cokolwiek), a na niej obiekt. Scenk nale篡 dobrze o鈍ietli. Do niedu篡ch budowli wystarcza jedna 瘸r闚ka. (Wi瘯sze i tak nie zmieszcz si na tle monitora :)
安iat這 umieszczamy tak, aby nie by這 widoczne jego bezpo鈔ednie odbicie w monitorze. Aparat ustawiamy na statywie, lub innej podstawce, i ustawiamy czas na鈍ietlania gdzie mi璠zy 0.1 a kilka sekund - wymaga to kilku pr鏏. I BEZ flesza!
Na zdj璚iu obraz z monitora wychodzi znacznie ciemniejszy i zazwyczaj zawiera bardzo du穎 koloru niebieskiego - najlepiej od razu zdecydowanie rozja郾ij t這 i odejmij troch niebieskiego, i - eksperymentuj.
Drugim du篡m plusem tej metody jest praktycznie brak cienia rzucanego na t這, poniewa monitor sam jest 廝鏚貫m 鈍iat豉.


Uwaga: du瞠 zbli瞠nia s przy tej metodzie niemo磧iwe, poniewa na zdj璚iu obrazu monitora wychodzi co jakby raster.

Kolejny spos鏏, to program graficzny, w kt鏎ym wycinamy obiekt z naszej fotografii, a nast瘼nie umieszczamy (wklejamy) go do innego obrazka, stanowiacego t這. Nigdy tego nie robi貫m, ale jak zrobi, to nie omieszkam tu umiesci.


Namiot bezcieniowy

Nie mam, nie u篡wa貫m. S造sza貫m 瞠 jest to doskona貫 mini-studio za niedu瘸 cen, dost瘼ne w r騜nych rozmiarach. Prosz kogo o kilka s堯w.

NIE:
Nie r鏏 zdj耩 na wzorzystym dywanie!!!
Nie r鏏 zdj耩 na tle domowego ba豉ganu!!!


O鈍ietlenie

Jakie by nie by這 - zawsze robimy zdj璚ie ze 鈍iat貫m, nigdy pod 鈍iat這.
安iat這 powinno pada na obiekt pod pewnym k徠em, tzn. ani dok豉dnie z g鏎y, ani te idealnie z boku.

Naturalne - czyli s這鎍e - ale nie o wschodzie, nie w zenicie, ani te o zachodzie. Najlepiej 8-10, i 14-17, cho to bardzo umowne granice.
Dlaczego nie o wschodzie ani o zachodzie? Dlaczego, 瞠 wtedy s這鎍e daje 鄴速awy/pomara鎍zowy blask, kt鏎y zniekszta販a kolory. (Chyba 瞠 celowo chcesz na zdj璚iu uzyska w豉snie taki efekt.) Do tego cienie s bardzo ostre i wyd逝穎ne.
Dlaczego nie w zenicie? Poniewa cie pada do do逝, i wi瘯szo嗆 fotografowanego obiektu b璠zie zacieniona (chyba 瞠 fotografujemy cos p豉skiego od g鏎y).
Cz瘰to dobrze jest, kiedy s這鎍e 鈍ieci przez delikatne chmurki, poniewa 鈍iat這 nie jest wtedy tak ostre, jak r闚nie nie daje zbyt ostrych cieni.

Sztuczne - 篡randol, lampa, reflektor, latarka.
Zazwyczaj wymaga d逝giego czasu na鈍ietlania, nawet do ca貫j sekundy, oczywi軼ie zale積ie od nat篹enia. Proponuj zacz望 od 1/200s. Cho 2-3 瘸r闚ki 100-200W z bliska mo積a traktowa jak 鈍iat這 s這neczne.
Warto pami皻a, 瞠 kilka 廝鏚e 鈍iat豉 b璠zie dawa這 tyle samo cieni, co nie jest po膨dane.
D逝窺ze czasy na鈍ietlania mog w niekt鏎ych aparatach powodowa powstawanie 'kaszki' na zdj璚iu (czyli widocznych, zazwyczaj na ciemnych obszarach, troch ja郾iejszych pikseli), kt鏎ej usuni璚ie jest bardzo trudne.
Plusem 鈍iat豉 sztucznego jest ca趾owita niezale積o嗆 od kaprys闚 pogody, oraz mo磧iwo嗆 zupe軟ie dowolnego o鈍ietlenia obiektu.
Minusem jest mniejsza naturalno嗆, mo磧iwe przek豉mania kolor闚, mniejsza jasno嗆, kt鏎a wymaga d逝窺zego czasu na鈍ietlania, i cz瘰to u篡wania statywu, lub innej podp鏎ki pod aparat.



Ja sw鎩 dyfuzor wyci掖em z bia貫j kuchennej 軼iereczki. jest to nic innego, jak z這穎ny na 4 skrawek materia逝 o wymiarach jakie 10x15cm, 瞠by mo積a go by這 przytrzyma palcami po bokach lampy b造skowej. (Poprzedni wersj z powodzeniem stanowi豉 chusteczka higieniczna.)

Flesz

Nieprawd jest powszechne twierdzenie, 瞠 nie nale篡 u篡wa flesza. Bo niby dlaczego nie, je瞠li po pierwsze - jest, a po drugie - akurat go potrzebujemy?
Zatem flesz - tak, tyle 瞠 nie bezpo鈔ednio. Nale篡 zaopatrzy si w dyfuzor do flesza. Dyfuzor to niezwykle skomplikowane urz康zenie, kt鏎e ma na celu rozproszenie 鈍iat豉 lampy b造skowej, jego "zmi瘯czenie", i nadanie bardziej neutralnego koloru. Mo瞠 to by skrawek bia貫j tkaniny, kawa貫k bia貫go kartonu, serwetka, praktycznie cokolwiek.

Dyfuzor przyk豉damy bezpo鈔ednio do lampy b造skowej, 瞠by jej 鈍iat這 pada這 na obiekt przez dyfuzor.
Na zdj璚iu tak zrobionym nie wida ostrych b造sk闚, 鈍iat這 rozk豉da si bardziej naturalnie, nie ma tak ostrych cieni, i wreszcie nie jest tak niebieskie.
Bo jednak bolesn prawd jest, 瞠 (go造) flesz daje 鈍iat這 bardzo niebieskie (blue/cyan), silnie kontrastowe odblaski, swoim ostrym 鈍iat貫m bardzo sp豉szcza obiekt (najlepiej wida to na twarzach), i daje ostry cie widoczny dok豉dnie za obiektem.
Za plusem jest, 瞠 bardzo wyostrza szczeg馧y obiektu.

Kiedy na zdj璚iu s du瞠 jasne odblaski 鈍iat豉 - nale篡 odrobin zmieni k徠 o鈍ietlenia. Aparatu z fleszem nie kierowa wprost na p豉skie powierzchnie - odblaski b璠 nieuniknione.
Nale篡 uwa瘸, 瞠by nie rzuca na fotografowan scenk cienia sob i aparatem.

Regu造 dotycz帷e o鈍ietlenia s najwa積iejsze. Fatalne zdj璚ia s spowodowane zazwyczaj nie braniem ich pod uwag.

NIE:
Nie r鏏 zdj耩 w s這necznym cieniu!!!
Nie r鏏 zdj耩 pod s這鎍e!!!


Obr鏏ka komputerowa

Ka盥e zdj璚ie wymaga przynajmniej minimalnej ingerencji przed pokazaniem 鈍iatu.
Oczywi軼ie najlepiej, kiedy ingerencja ta jest jak najmniejsza, idea貫m jest kiedy ogranicza si do korekty orientacji, kadrowania, i ew. korekty jasno軼i. Najlepiej jak najwi璚ej wycisn望 z aparatu, aby z obr鏏k mie jak najmniej roboty, nie m闚i帷 ju o tym, 瞠 wielu b喚d闚 nie da si skorygowa w og鏊e.

Screeny w dalszej cz瘰ci pochodz z programu Paint Shop Pro, doskona貫go programu do obr鏏ki zdj耩, dost瘼nego jako shareware. Uk豉d ekranu i nazwy funkcji r騜nia si nieco mi璠zy poszczeg鏊nymi programami, ale w ka盥ym z nich podobne funkcje mo積a znalez.

Otwieramy plik ze zdj璚iem:

Oto otwarte w programie zdj璚ie wyj軼iowe, prosto z aparatu:

Obracamy zdj璚ie o kilka stopni, czasem o u豉mek stopnia, aby u這瞠nie obiektu na zdj璚iu by這 zgodne z prawami grawitacji :) Jako odniesienia u篡wamy pionowych i poziomych linii podzia逝 mi璠zy klockami, horyzontu, lub dowolnej innej rzeczy, kt鏎a za豉pa豉 si na zdj璚iu, a dzi瘯i kt鏎ej mo瞠my oceni, czy zdj璚ie jest przekr璚one w lewo lub w prawo.

Najpierw korygujemy orientacj. Czyli obracamy tak, 瞠by pion by pionowy, a poziom - poziomy.


Wybieramy kierunek obrotu i jego wielko嗆 w stopniach:


Zdj璚ie po obr鏂eniu w prawo o jeden stopie:

Uwaga: nie obracamy zdj璚ia wi璚ej ni raz. Aby zmieni kat obrotu - cofamy jedna operacj, po czym obracamy zdj璚ie o nowy kat. To dlatego, 瞠 ka盥y obr鏒 wprowadza do obrazu pewne zniekszta販enia, kt鏎e po wykonaniu kilku obrot闚 sa ju bardzo widoczne - obraz b璠zie coraz bardziej rozmyty.

Poniewa uk豉d optyczny aparatu wprowadza do obrazu pewne istotne zniekszta販enia, wi璚 niejednokrotnie b璠ziemy zmuszeni ustawi zdj璚ie w po這瞠niu po鈔ednim - czyli pion nie jest zupe軟ie pionowy, a poziom nie jest idealnie r闚noleg造 do dolnej kraw璠zi ekranu. Takie po這瞠nie po鈔ednie zazwyczaj wystarczy, aby oszuka przeci皻nie wprawne oko obserwatora. Aby jednak zlikwidowa wszelkie zniekszta販enia, nale篡 si璕n望 g喚biej w opcje programu, i skorzysta z funkcji typu "lens correction". Nie b璠 tego tutaj opisywa, chyba 瞠 kto wyrazi takie 篡czenie.

Nast瘼nie kadrowanie. Czyli - wycinamy ten fragment zdj璚ia, kt鏎y zawiera to, co chcemy na zdj璚iu przedstawi. Stos klock闚 obok zamku, poduszka, czy nawet butelka po piwie 豉pa si nie powinny.



I wybieramy format obrazu. Najlepiej wygl康aj zdj璚ia w 'zdecydowanym' formacie, czyli o wyra幡ie zauwa瘸lnej r騜nicy d逝go軼i bok闚, lub w kwadracie. Format np. 5:6 jest oczywi軼ie dopuszczalny, lecz ma這 profesjonalny :)


Staramy si obcia jak najwi璚ej t豉:

Margines tej samej szeroko軼i co sam obiekt jest nie do przyj璚ia. Jednak bez przesady - zbyt ciasne kadrowanie optycznie deformuje obiekt, i r闚nie nie jest dobre.

Zatwierdzamy kadrowanie:

Je瞠li czujesz w sobie dusz artysty, i chcesz nada zdj璚iu wi璚ej tre軼i - sam b璠ziesz wiedzia, co i jak nale篡 wykadrowa.

Nast瘼nie redukujemy rozmiar zdj璚ia:

800x800 w wi瘯szo軼i wypadk闚 w zupe軟o軼i wystarczy. Je瞠li jeste pewien, 瞠 zdj璚ie jest faktycznie dobrej jako軼i - przyjmij 1000x1000. Je瞠li obiekt jest du篡 i/lub zawiera du穎 szczeg馧闚 - ustaw odpowiednio wi瘯szy rozmiar, jednak staraj si nie przekracza 1500x1500.

Przy gigantycznych budowlach i tak trzeba zrobi przynajmniej jedno zdj璚ie ca這軼i, a do tego seri zdj耩 detali, na kt鏎ych b璠 widoczne wszystkie drobne smaczki.

Korygujemy jasno嗆 i kolorystyk. Funkcja "levels" w przeciwie雟twie do "brightness" pozwala rozja郾i tylko obszary o pewnym zakresie jasno軼i, nie za wszystko. Tutaj, przesuwaj帷 鈔odkowy znacznik na pierwszym suwaku w lewo rozja郾iamy tony 鈔ednie. Parametry dobieramy eksperymentalnie, na wyczucie, nie ma na to regu.

Dalej - w zale積o軼i od potrzeb korygujemy jasno嗆 i kontrast. Zazwyczaj korekcja jasno軼i wymaga cho熲y minimalnego zwi瘯szenia kontrastu.

Na zdj璚iu powinno by dobrze wida szczeg馧y w kolorze czarnym, a klocki bia貫 nie powinny stanowi jednej bia貫j plamy. Musz by widoczne linie 陰czenia klock闚 niezale積ie od ich koloru. Je瞠li u篡li鄉y czystego bia貫go t豉 - powinno ono mie czysty bia造 kolor, przynajmniej w swojej najlepiej o鈍ietlonej cz窷ci.
Uzyskanie dobrej widoczno軼i kontur闚 bia造ch klock闚 na bia造m tle jest trudne, lecz mo磧iwe.
Napis "LEGO" t這czony na studach - dobrze je郵i da si go wypatrze na zdj璚iu o du篡m zbli瞠niu, lecz nie nale篡 do tego sprawdzianu przyk豉da przesadnej wagi.
Popatrz, czy kolory poszczeg鏊nych klock闚 ze zdj璚ia faktycznie s identyczne, jak w rzeczywisto軼i. Czy zielony nie jest zbyt niebieski (cz瘰te przek豉manie w automatach przy sztucznym o鈍ietleniu i lampie b造skowej), czy czerwony nie jest zbyt pomara鎍zowy, itd.
Przyk豉dowo - je瞠li na zdj璚iu jest za du穎 niebieskiego (to najcz窷ciej wyst瘼uj帷e przek豉manie przy u篡waniu flesza) - korzystamy z funkcji "balans kolor闚", lub "RGB" i zmniejszamy nasycenie koloru "blue", lub "cyan", albo te - zwi瘯szamy nasycenie "red" i "green" (wtedy oba po r闚no). Wybieramy t funkcj programu, kt鏎a daje lepszy rezultat.

Funkcja Red/Green/Blue - ustalamy o ile modyfikujemy kt鏎 sk豉dow, zale積ie czy zdj璚ie wydaje nam si zbyt czerwone, zbyt zielone, czy zbyt niebieskie.

Funkcja Hue/Saturation/Lightness, czyli barwa, nasycenie i jasno嗆. Barwa okresla czy kolor jest czerwony, niebieski, 鄴速y, itd. Nasycenie to inaczej intensywnos koloru - jesli kolory wysz造 zbyt blade (tak si zdarza przy robieniu zdj璚ia np. z du瞠j odleg這sci), w闚czas zwi瘯szamy 'saturation' o pewna, niedu瘸 wartos. Dodatkowo mo瞠my wybra, jaki zakres barw chcemy zmodyfikowa.

Kolejnym krokiem jest ewentualne wyostrzenie zdj璚ia.

Wykonujemy to najwy瞠j o jeden krok (nie powtarzamy kilkakrotnie). Je瞠li zdj璚ie wymaga wi璚ej wyostrzania ni jeden "stopie"- lepiej je wyrzuci i zrobi nowe.
Wyostrzenie zazwyczaj pomaga zdj璚iu, jednak tylko do pewnej granicy. Na zbyt mocno wyostrzonym zdj璚iu bardziej wyra幡ie wida piksele, szczeg鏊nie na sko郾ych/ob造ch kraw璠ziach, i tam, gdzie s御iaduj kolory o du篡m kontra軼ie. Dodatkowo - komputerowe wyostrzanie cz瘰to brzydko zniekszta販a to, co na zdj璚iu jest naturalnie rozmyte, np. t這. Na to te warto zwr鏂i uwag.

Aby zachowa naturalno嗆 fotografii - cz瘰to lepiej zrezygnowa z dodatkowego wyostrzania.

Aby zdj璚ie wyostrzy tylko "odrobin" (tzn. mniej ni na to pozwala program), mo積a najpierw wyostrzy zdj璚ie, a dopiero p騧niej zmniejszy jego wymiary.

Je郵i zdj璚ie jest ewidentnie rozmyte - od razu je wywal i zr鏏 nast瘼ne. Nie ma innej rady. Szkoda traci czas, efekt i tak bardziej zniech璚i, ni zainteresuje.

W miar jednolite t這 ze zdj璚ia mo積a usun望 przy pomocy narz璠zia "magic wand":


Wa積e jest aby starannie ustali parametr "tolerance", okre郵aj帷y zakres kolor闚, kt鏎e zostan zaznaczone do wyci璚ia. Zbyt du瘸 warto嗆 sprawi, 瞠 wytniemy r闚nie cz窷 naszego obiektu. Za zbyt ma豉 warto嗆 sprawi, 瞠 nie wytniemy t豉 w ca這軼i i b璠zie trzeba pomaga sobie dalej innymi narz璠ziami. Zaznaczamy r闚nie "anti-alias", aby kraw璠 obiektu pozosta豉 mi瘯ka.


Klikamy gdzie na t這 przeznaczone do usuni璚ia. Prawid這wo dobrane parametry spowoduj zaznaczenie ca貫go t豉 i niczego wi璚ej:


Po wci郾i璚iu "Control+X" t這 zostanie usuni皻e, i zast徙ione bie膨cym kolorem p璠zla:

Do retuszu drobnych niedoskona這軼i - np. py趾闚, kt鏎e osiad造 na klockach mi璠zy myciem, a sesj w Paint Shopie znakomicie si nadaje to narz璠zie:


Wybieramy jak najmniejsz 鈔ednic p璠zla, aby 郵ad po retuszu by jak najmniej zauwa瘸lny:


I delikatnie zamazujemy niepo膨dane obiekty kr鏒kimi ruchami p璠zla, zaczynaj帷 od miejsca tu obok, a ko鎍z帷 na samej przeszkodzie. Oto, co mo積a w ten spos鏏 uzyska (zdj璚ie jest tylko pogl康owe, tak usyfionych klock闚 w og鏊e nie nale篡 fotografowa :)

W Paint Shopie znajduje si te bardzo dobrze dzia豉j帷e narz璠zie do usuwania zb璠nych linii (rys), np. granicy kartek stanowi帷ych t這, czy innych rys:


Wybieramy "scratch remover":


Ustalamy szeroko嗆 'pr鏏nika' eksperymentalnie tak, aby zakrywa z zapasem ca陰 szeroko嗆 usuwanej linii:


I zaznaczamy rys do usuni璚ia:


Linia zosta豉 usuni皻a:


W podobny spos鏏 pozbywamy si wi瘯szo軼i zb璠nych linii:

Czasem niekt鏎e fragmenty obrazu, szczeg鏊nie kraw璠zie obiektu po usuni璚iu t豉 dobrze jest zmi瘯czy:


Wybieramy mo磧iwie niedu膨 鈔ednic p璠zla:


I p造nnym ruchem przesuwamy p璠zel po poszarpanej kraw璠zi. Na zdj璚iu w ten spos鏏 zosta豉 zmi瘯czona lewa po這wa kraw璠zi:

Gotowe zdj璚ie zapisujemy:


Wybieramy format JPG, i klikamy "Options":


Poniewa zapis w sk康in康 znakomitym formacie JPG powoduje minimalne, lecz nieodwracalne straty jako軼i, zatem uruchamiamy "Optimizer", aby uzyska optimum mi璠zy jako軼i zdj璚ia, a rozmiarem pliku:


Parametr "compression value" ustawiamy na 膨dan warto嗆, bior帷 pod uwag podgl康 jako軼i w prawym okienku, oraz przewidywan wielko嗆 pliku ("compressed").


Na koniec klikamy "OK". Zdj璚ie jest gotowe!


V1


Linki do program闚 graficznych:

GIMP
Neat Image
Paint Shop (niestety ju nie darmowy :( wykupiony przez Corel'a)

MOC miesi帷a

MOC Stycznia 2017:

MOC Stycznia 2017 - zdj璚ie
meler:
Lokomotywa parowa Er...

MOC Grudnia 2016:

MOC Grudnia 2016 - zdj璚ie
Legofan:
Gotycka kaplica

MOC Listopada 2016:

MOC Listopada 2016 - zdj璚ie
BlackKnight:
Zamek na smoczej ska...

MOC Pa寮ziernika 2016:

MOC Pa寮ziernika 2016 - zdj璚ie
eric trax:
Claas Lexion 760

MOC Wrze郾ia 2016:

MOC Wrze郾ia 2016 - zdj璚ie
bart:
Guarded Inn

MOC Sierpnia 2016:

MOC Sierpnia 2016 - zdj璚ie
Mestari:
Modular - Palmiarnia

MOC Lipca 2016:

MOC Lipca 2016 - zdj璚ie
Sariel:
Land Rover Defender ...

MOC Czerwca 2016:

MOC Czerwca 2016 - zdj璚ie
Pakita:
Szpital - modular

MOC Maja 2016:

MOC Maja 2016 - zdj璚ie
lookl:
Pa豉c Kultury i Nauk...

MOC Kwietnia 2016:

MOC Kwietnia 2016 - zdj璚ie
wallyjarek:
Peterbilt Truck

MOC Marca 2016:

MOC Marca 2016 - zdj璚ie
Toltomeja:
G鏎a sztuki

MOC Lutego 2016:

MOC Lutego 2016 - zdj璚ie
Damjan97:
FSC 真k

wi璚ej...

 
newsy | o nas | forum | artyku造 | MOC | cz這nkowie | linki | kontakt do g鏎y

Wszystkie znaki handlowe, logo oraz prawa autorskie nale膨 do ich w豉軼icieli.
Firma LEGO nie posiada praw do tej strony, nie kieruje ni, nie sponsoruje, ani nie popiera. Aby wej嗆 na stron firmy LEGO kliknij tutaj