[MOC] Hellbender

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

[MOC] Hellbender

#1 Post autor: Sariel »

Na pewno niejeden z nas ma jeszcze inne hobby poza Lego, np. moim są gry, a szczególnie Unreal Tournament 3. Nie wdając się w szczegóły napiszę że nic tak nie odpręża po ciężkim dniu jak partyjka vCTF (czyli Capture The Flag z dostępnymi pojazdami) w drużynie znajomych. W którymś momencie nastąpiło połączenie dwóch pasji, i w jego wyniku zbudowałem model mojego ulubionego pojazdu z gry:

Hellbender

Obrazek

Dane techniczne:
Waga: 2.35 kg
Wymiary: dł. 46s / szer. 29s / wys. 30s
Napęd: na 4 koła silnikiem PF XL z redukcją 2.33:1
Zawieszenie: przód - niezależne / tył - oś pływająca
Inne: skręt PF Medium, pneumatyczna blokada tylnego dyferencjału sterowana autozaworem z PF Medium, przednia i tylna wieżyczka obracane PF Medium

Na pewno nie jest to model w 100% wierny, bo oryginał jest dość trudny do zbudowania, ale myślę że rozsądnie łączy wierny wygląd z funkcjonalnością. Żeby nie być gołosłownym:

Obrazek Obrazek Obrazek

Jak model wygląda, każdy widzi. Starałem się możliwe wiernie oddać przede wszystkim sylwetkę i najważniejsze szczegóły, co nie było łatwe - np. dłuższy czas kombinowałem nad kształtem lufy tylnego działa. Model nie jest również jednorodny kolorystycznie głównie z braku dostatecznej ilości czarnych serków - z tego powodu obie wieżyczki są częściowo ciemnoszare.
Technicznie Hellbender to przede wszystkim sprawdzian podwozia: niezależnego na komponentach z 8297 z przodu, oraz osi pływającej o konstrukcji jakiej użyłem już w SandRailu z tyłu. Oś pływająca ma tutaj tę przewagę, że nie wymaga kardanów i daje miejsce na zastosowanie blokady dyferencjału. Żeby nie komplikować konstrukcji osi oraz nie zakłócać pracy tylnego zawieszenia, blokada aktywowana jest pneumatycznie za pomocą autozaworu i dwupompkowego kompresora w kadłubie. Za pośrednika służą miękkie przewody pneumatyczne, poprowadzone do tylnej osi symetrycznie.

Obrazek

Kompresor i autozawór napędza PF Medium, a kolejny PF Medium obraca jednocześnie przednią i tylną wieżyczką (obie mają pełen zakres obrotu). Łącznie z silnikiem skrętu daje to w sumie 4 silniki, całość zasilana z dwóch battery boxów - nie z powodu jakiegoś wielkiego poboru energii, ale dlatego że optymalne okazało się ulokowanie bboxa z boku kadłuba, konieczny był więc drugi który by go równoważył. Działo na tylnej wieżyczce można manualnie podnosić.
Model nigdy nie miał jeździć tak dobrze jak trialówka, zresztą w kadłubie brakowało miejsca na większą redukcję (głównym problemem było krótkie podwozie). Finalnie jeździ dość słabo - radzi sobie na podłodze, ale już na prostych przeszkodach dość często dochodzi do przeskakiwania zębatek na dyfrach. Z tyłu problem leży po stronie zawieszenia - blokada dyferencjału trochę osłabia jego umocowanie, a i sama oś mogłaby pewnie być sztywniejsza. Z przodu problemem jest brak miejsca właśnie, który nie pozwolił połączyć przedniego i tylnego zawieszenia jednym, wspólnym, solidnie osadzonym wałem napędowym. Zamiast tego za przednim zawieszeniem znajduje się mechanizm skrętu, a napęd doprowadzony jest w dość skomplikowany sposób z przodu. Zawieszenie budowałem z myślą że jeśli się sprawdzi, to użyję go w przyszłości w TrTr, i teraz widzę że konieczne będzie dłuższe podwozie oraz całkowicie przebudowana tylna oś żeby tak się stało.

Galeria

Przykładowe fotki:

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Film:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=E5UAcMMKtco[/youtube]

Awatar użytkownika
Kubrick
VIP
Posty: 2198
Rejestracja: 2006-05-19, 21:51
Lokalizacja: KrakóVW
brickshelf: Kubrick
Kontakt:

 

#2 Post autor: Kubrick »

Jakiego programu uzywasz do montazu filmow? Fajnie Ci to wyszlo :)

Na jednym zdjeciu widac mocne ugiecie przedniego zawieszenia. On tak ma normalnie, czy to jakis myk specjalnie do zdjecia?
Cieślu pisze:kup volvo nie bądź janusz
Cieślu pisze:Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

spacelord
Posty: 951
Rejestracja: 2007-06-21, 16:23
Lokalizacja: Kraków
brickshelf: spacelord
Kontakt:

 

#3 Post autor: spacelord »

Postanowiłem przeczytać cały opis technicowego MOCa - chyba po to żeby więcej tego nie robić ;P
Z akapitu rozpoczynającego się od "Technicznie Hellbender to..." niedużo rozumiem ;) - ale fajnie się czyta... z tekstu aż bije że to technic! po oglądnięciu filmiku już lepiej było - ale dalej nie wiem co to jest pływająca oś (pomijając uwagę o przewadze czegoś tam nad czymś...), ale się dokształcę - niedługo lato, więc będzie okazja pomęczyć trialowców pytaniami (Kubrick, Trucker - przygotujcie się ;) )

No a MOC bardzo udany - jak zawsze :)
Wyglądowi trochę brakuje do super dopracowanych wizualnie konstrukcji jakie się czasami widuje na forum, ale za to funkcjonalność super! :)

/edit:
Kubrick pisze:Na jednym zdjeciu widac mocne ugiecie przedniego zawieszenia
Też to zauważyłem (tzn chyba to - wydawało mi się że koła są pod ukosem do podłoża) - ale w swojej niewiedzy technicznej nie chciałem już o to wypytywać, bo jeszcze by się okazało że to widać ze zdjęć podwozia itp... a przyznam ciekawie to wyglądało na filmiku :)
Ostatnio zmieniony 2009-03-24, 22:41 przez spacelord, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#4 Post autor: Sariel »

Kubrick pisze:Jakiego programu uzywasz do montazu filmow? Fajnie Ci to wyszlo :)
Windows Movie Makera, ale szukam czegoś innego bo WMM zmusza mnie do używania bardzo brzydkich słów przy korzystaniu z niego, i potem się wstydzę :)
Kubrick pisze:Na jednym zdjeciu widac mocne ugiecie przedniego zawieszenia. On tak ma normalnie, czy to jakis myk specjalnie do zdjecia?
Jeśli chodzi Ci o fotkę z podpisem "full suspension" to tam pod jedno z kół były podłożone białe klocki, prawie niewidoczne na zdjęciu - stąd ugięcie.

Awatar użytkownika
Pietruch
Posty: 1379
Rejestracja: 2004-12-25, 17:06
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Pietruch-15

 

#5 Post autor: Pietruch »

Ugina się tylna oś (a dokładnie prawe koło), a nie przednia i widać to na filmiku (czas to 1:05). Konstrukcja świetna, bardzo mi się podoba, zwłaszcza że tez lubię grać w UT. :)
Ostatnio zmieniony 2009-03-24, 23:09 przez Pietruch, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam,
Maciej

Klomb

#6 Post autor: Klomb »

Model jest bardzo fajny, ale zastanawiam się czy budowanie skomplikowanej blokady dyfra ma sens przy tym przełożeniu i w pojeździe, który szczególnie terenowych zapędów nie ma.
A tak na marginesie do obróbki wideo polecam Pinnacle Studio, ale trzeba zapłacić :(
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 2009-03-24, 23:08 przez Klomb, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#7 Post autor: Sariel »

Pietruch_15 pisze:zwłaszcza że tez lubię grać w UT. :)
W trójkę też? W vCTFa?
Do obróbki mam w zasadzie w pełni legalne Ulead Video Studio 10, tylko że używanie tego softu do obróbki filmiku na YT to jak strzelanie z bardzo wielkiej armaty do bardzo małej muchy.

Awatar użytkownika
Pietruch
Posty: 1379
Rejestracja: 2004-12-25, 17:06
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Pietruch-15

 

#8 Post autor: Pietruch »

Sariel pisze:W trójkę też? W vCTFa?
Mam Unreala Tournament 2004.
Pozdrawiam,
Maciej

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#9 Post autor: Sariel »

Też mam, ale przestałem grać jak wyszła trójka. vCTF uzależnia, a w trójce jest znacznie lepszy :)

Awatar użytkownika
Pietruch
Posty: 1379
Rejestracja: 2004-12-25, 17:06
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Pietruch-15

 

#10 Post autor: Pietruch »

Sariel pisze:Też mam, ale przestałem grać jak wyszła trójka. vCTF uzależnia, a w trójce jest znacznie lepszy
To może partyjka, jak znajdziemy trochę czasu? :) Zobaczę jak to wygląda, bo jeszcze nie grałem przez sieć. A co do CTF, bez tego ta gra by się szybko nudziła. Lubię jeszcze grać (nie pamiętam kurcze nazwy), ale głównym zadaniem jest przejmowanie baz, zabieranie energii przeciwnikowi i zniszczenie reaktora. :)
Jak dobrze że zbudowałeś pojazd dotyczący gry, przynajmniej OT nie robimy. :P
Ostatnio zmieniony 2009-03-24, 23:27 przez Pietruch, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam,
Maciej

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#11 Post autor: Sariel »

Klomb pisze:zastanawiam się czy budowanie skomplikowanej blokady dyfra ma sens przy tym przełożeniu i w pojeździe, który szczególnie terenowych zapędów nie ma.
Ma sens porównawczy. Pozwoliło mi to dokładnie się przekonać jaka jest różnica w jeździe z zablokowanym dyfrem i normalnie. Prawdę mówiąc jest znacznie mniejsza niż bym się spodziewał po pojeździe z tak dużym rozstawem kół.

Hezar
Posty: 933
Rejestracja: 2016-08-29, 17:30
Lokalizacja: Oberschlesien

#12 Post autor: Hezar »

Co prawda, to prawda. W "Unreala" grałem wieki temu i to jeszcze chyba w pierwszą odsłonę jeśli dobrze pamiętam. Nie chcę strzelić gafy, ale jeśli mnie pamięć nie zawodzi, nie było tam żadnych pojazdów.
Cóż, czas leci do przodu a producenci gier ulepszają swoje produkty, powstają kolejne części i całe szczęście, bo dzięki temu mam okazję podziwiać dzisiaj "Hellbendera".
Przeglądając zdjęcia w galerii natrafiłem na oryginał pochodzący z gry i muszę przyznać, że wersja Lego wyszła Ci fenomenalnie, a zadanie nie było łatwe.
Tak więc opinia:
spacelord pisze:Wyglądowi trochę brakuje do super dopracowanych wizualnie konstrukcji jakie się czasami widuje na forum
jest chyba nieco nie na miejscu.
Tradycyjnie mnóstwo funkcji dodaje smaczku całości, zaś nam daje możliwość podglądania tego i owego.
Nie będę się rozpisywał dłużej nad tą konstrukcją, na koniec napiszę krótko:
Rewelacja. Jak zwykle.

Pozdrawiam (:

Awatar użytkownika
Emilus
Adminus Emeritus
Posty: 1460
Rejestracja: 2007-08-26, 19:58
Lokalizacja: Polska
brickshelf: Emilus
Kontakt:

 

#13 Post autor: Emilus »

Ciekawy ten twój model Sariel a i fajny ale także przez pryzmat porównania z grą.
Taki chyba realaksacyjny i do sprawdzenia idei, nie?

Z całym szacunkiem dal kolegi Hezara, ale teksty:
Rewelacja. Jak zwykle.
To chyba lekka przesada. Ja wiem, że Sariel jest dobry w te klocki, ale to mi wygląda na wazeliniarstwo z zasady

Hezar
Posty: 933
Rejestracja: 2016-08-29, 17:30
Lokalizacja: Oberschlesien

#14 Post autor: Hezar »

Emilus pisze:wazeliniarstwo z zasady
Jeżeli chodzi o zasady, to w przypadku MOC-ów prezentowanych na LUGPol-u mam jedną i podstawową: zawsze chwalę świetne konstrukcje, które na to zasługują.
O żadnej przesadzie z mojej strony nie ma mowy.

Pozdrawiam (:

Awatar użytkownika
makorol
Posty: 666
Rejestracja: 2004-11-20, 09:55
Lokalizacja: Bystrzyca / Wrocław
brickshelf: makorol

 

#15 Post autor: makorol »

Sariel pisze:Windows Movie Makera, ale szukam czegoś innego bo WMM zmusza mnie do używania bardzo brzydkich słów przy korzystaniu z niego, i potem się wstydzę :)
Och, ja też tak mam. Z tym, że staram się ograniczać brzydkie słowa. Najważniejsze, żeby przy robieniu filmu co jakies 10 sek. klikać "zapisz". :)

A co do modelu: Fajna zabawka :) Nie ma tam jakiś super wypasionych patentów, ale za to model jest duży. Naprawdę się dziwię, że potrafisz zbudować duży model w tak krótkim czasie. Ja właśnie kończę nowego MOCa, który jest podobnej wielkości, co twój Hellbender (tylko trochę węższego) i od dwóch miesięcy nie mogę go skonczyć. Ty zrobiłeś ten model bardzo szybko i bez jakiś dużych strat w wyglądzie. Gratuluję.

Mam pytanie: jakiego silnika użyłeś do skrętu ? Bo skręt odbywa się bardzo płynnie, a na panelach tarcie jest dosyć duże.
Pozdrawiam, Makorol.

ODPOWIEDZ