[MOC] Crusader

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

[MOC] Crusader

#1 Post autor: Sariel »

Przyłączam się do dzisiejszego wysypu MOCy:

Crusader
Obrazek

Dane techniczne:
Waga: 1.41 kg
Wymiary: dł. 54s / szer. 17s / wys. 16s
Zawieszenie: przód - niezależne / tył - wałki skrętne i wózki wachliwe
Napęd: PF XL na przednie koła napinające przez 4-biegową manualną skrzynię biegów

Jednym słowem - eksperymentalny halftrack. Nigdy wcześniej nie budowałem tak specyficznego pojazdu, i była cała masa rzeczy które chciałem spróbować. Ale zacznę od wyglądu.
Prawda jest taka, że nawet z już gotowym podwoziem nie miałem jeszcze wizji jak to ma wyglądać. Wiedziałem tylko, że nie chcę żeby przypominało to, co większość halftracków, czyli szkopskie potworki z II WŚ o niemożliwych do wymówienia nazwach. To automatycznie eliminowało tematykę militarną, użycie szarego i kanciaste kształty. Poszedłem więc w kierunku zaokrąglonej, staroświeckiej ciężarówki na lekko amerykańską modłę. Największym nieszczęściem estetycznym tego pojazdu jest maska, której nie mogłem zwężyć ze względu na schowane pod nią amortyzatory przedniego zawieszenia. Przód halftracka wyszedł więc tak masywny, że przesunął środek ciężkości pod kabinę, mimo że wszystkie silniki i bbox mieszczą się całkowicie między gąsienicami. Budowałem go nietypowo, bo od tyłu i koniec końców tył podoba mi się najbardziej. Decyzja o zostawieniu bboxa i silników na wierzchu była świadoma - w ten sposób mogą wyglądać jak ładunek, natomiast zakrycie ich gładką płytką wyglądałoby bardzo źle. Kabina posiada otwierane drzwi, otwierać powinien się również tył paki, ale niestety - akurat do jej tylnej ściany przypięty jest bbox.
Co do technikaliów - największym problemem prawdziwych halftracków jest przyczepność przednich kół. Jeśli jest zbyt niska, nie ma szans na skręt, dlatego prawdziwe pojazdy często miały napęd również na przednie koła, a Niemcy od pewnego momentu stosowali mechanizm hamujący wewnątrzną gąsienicę na zakręcie. Byłem ciekaw jak to wyjdzie z klockami, i - jak widać na filmie - skręcanie działa znakomicie. Promień skrętu jest nawet lepszy niż gdyby ciężarówka miała z tyłu dwie osie zamiast gąsienic (swoją drogą sporo halftracków z II WŚ było właśnie przerobionymi ciężarówkami), ale wynika to raczej z fatalnej przyczepności gąsienic niż z jakiejś szczególnie dobrej konstrukcji. Co więcej, w napędzie nie ma dyferencjału - uznałem że skoro w tak lekkim pojeździe gąsienice i tak będą się ślizgać, to dyfer byłby przysłowiowym strzałem w kolano. Jednym słowem - ciężarówka spełnia wszelkie warunki do tego, żeby nie skręcać - ale skręca :)
W podwoziu znalazły się aż 3 typy zawieszenia - niezależne z przodu oraz wałki skrętne i wózki wachliwe z tyłu. Wałki skrętne, które były popularne nawet w ciężkich czołgach z II WŚ, ktoś jakiś czas temu sugerował na forum, ale nie miałem wtedy pomysłu jak zrobić z klocków coś, co musi być możliwie małe i skręcać się bez uszkodzeń - dopiero później przypomniałem sobie o elastycznych 16-studowych osiach z Jumping Gianta, które nadają się do tego idealnie. To znaczy - nadawałyby się, gdyby były szersze. Stąd taka a nie inna szerokość całego pojazdu - wspomniane osie przechodzą w poprzek podwozia i ją ograniczają.

Obrazek

W praktyce zawieszenie sprawuje się nieźle, chociaż jest dość miękkie i miałoby problemy z większą masą. Powinno się to jednak dać wyregulować - Crusader ma 2 study przestrzeni na skręcanie się wałków, tzn. odstępu pomiędzy samym zawieszeniem a punktem zamocowania do podwozia w którym wałki nie mogą się już dalej skręcić. Gdyby tę przestrzeń ograniczyć do studa, zawieszenie byłoby pewnie dużo twardsze.
Żeby dokładniej przyjrzeć się działaniu zawieszenia, użyłem skrzyni biegów, typowej 4-biegowej na driving ringach, jakiej używałem już wiele razy. Wyszedł z tego mój pierwszy pojazd z napędem gąsienicowym o tak rozbudowanej skrzyni, a co do samej jazdy to widać, że przy małych prędkościach wałki mają tendencję do nierównej pracy. Efektem jest lekkie szarpanie całym pojazdem, które zanika na wyższych biegach. Wynika to zapewne z elastyczności wałków, i przy użyciu nowych, większych ogniw wymagałoby przypuszczalnie wyższych prędkości do gładkiej jazdy.

Przezorny zawsze przygotowany - na burtach ciężarówki znajdują się łańcuchy, kilofy i szpadle, a z tyły zapasowy odcinek gąsienicy, zapasowe koło napinające, odcinek linki, klucz francuski i hak holowniczy
Obrazek

Większość zastrzeżeń jakie pewnie pojawią się w stosunku do tego pojazdu będzie pewnie wynikać z rozmiarów; np. świateł nie ma z braku miejsca, a wyższe prędkości nie są osiągalne bo nie było gdzie zmieścić wzmocnień układu napędowego. Mam nadzieję, że jak ma MOC z założenia eksperymentalny nie wygląda całkiem tragicznie :)

Galeria

Przykładowe fotki:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

I film:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=uVs-3BzsAOc[/youtube]
Ostatnio zmieniony 2009-04-13, 20:35 przez Sariel, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
lyyar
Posty: 263
Rejestracja: 2008-12-10, 15:45
Lokalizacja: Warszawa-Wilanów

#2 Post autor: lyyar »

Podoba mi sie ze rusza z 4ki ... no i z 3jki ... moj samochod z jednynki i dwojki rusza :) a tu prosze :)

L
nothing 0%

Awatar użytkownika
caro
Posty: 496
Rejestracja: 2008-08-26, 09:23
Lokalizacja: Kraków
brickshelf: caro

 

#3 Post autor: caro »

Ten pokój jest na każdym twoim filmiku ;)
Nie zrozum mnie źle, ale czarny kolor troche już zaczyna się nudzić w twoich pracach.
Wszystko świetnie działa, ale spróbuj zrobić coś w innym kolorze.
Czarny kolor jest ok, ale bez przesady. Z każdym kolejnym modelem wszystko staje się coraz bardziej monotonne. To by było na tyle z mojej strony na temat czerni :D
Co do funkcjonalności to jak zwykle nie ma do czego się przyczepić ;)
Powoli Astra GSI

Mrutek

#4 Post autor: Mrutek »

Fajny karawan. Jest łopata do kopania grobu, kilof na twardszy grunt, jest łańcuch do spuszczenia trumny. Trochę mało miejsca z tyłu na wsuniecie trumny. Ale w sumie może być :-).
Ciekawy pomysł z tym zawieszeniem. Czy to giętkie coś to jest to coś o oznaczeniu x1286?. Ciekawe czy sprawdziłoby się pocięte na mniejsze kawałki? Żartowałem.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#5 Post autor: Sariel »

Wiem caro, wiem. Cóż, przytoczę odpowiedź na pytanie kolejnego pana z YT chcącego wiedzieć skąd biorę klocki:

Obrazek
Ostatnio zmieniony 2009-04-13, 20:07 przez Sariel, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#6 Post autor: M_longer »

Mrutek pisze:Fajny karawan. Jest łopata do kopania grobu, kilof na twardszy grunt, jest łańcuch do spuszczenia trumny. Trochę mało miejsca z tyłu na wsuniecie trumny. Ale w sumie może być :-).
Z każdym Twoim postem coraz bardziej Cię lubię :))
Sariel pisze:Wiem caro, wiem. Cóż, przytoczę odpowiedź na pytanie kolejnego pana z YT chcącego wiedzieć skąd biorę klocki:
Sariel, podobno masz 4955? To dobra baza pod czerwone modele ;)

Awatar użytkownika
caro
Posty: 496
Rejestracja: 2008-08-26, 09:23
Lokalizacja: Kraków
brickshelf: caro

 

#7 Post autor: caro »

M_longer pisze:podobno masz 4955

Masz 4955 i nic nie mówisz ?! Czerwony jest faaaaaaajny, prawda Longer ? ^^
Powoli Astra GSI

Awatar użytkownika
Jerac
Posty: 2311
Rejestracja: 2006-01-14, 20:32
Lokalizacja: Sol III, Łódź
brickshelf: Jerrec

 

#8 Post autor: Jerac »

Wooot!

A już miałem Ci zacząć marudzić że się starzejesz, nie rozwijasz i tym podobne pie...bzdury, a tu proszę jaka niespodzianka. Technicznie wisi mi to jak fajnie jest to zrobione, natomiast muszę pochwalić wygląd - nieco niekonwencjonalny, ale świetny, do tego praktyczny - jeździ i skręca, wykorzystanie studów do teksturowania maski genialne.
Chyba nawet zasugeruję dodanie po 4 study nad każdym z przednich kół, przy krawędzi, idealnie pasowałyby do tych na masce... :)

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#9 Post autor: Sariel »

M_longer pisze:Sariel, podobno masz 4955?
Yyyy?
No, jak Jeracowi się podoba to mogę odetchnąć że się nie zbłaźniłem :)
Ostatnio zmieniony 2009-04-13, 20:21 przez Sariel, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
caro
Posty: 496
Rejestracja: 2008-08-26, 09:23
Lokalizacja: Kraków
brickshelf: caro

 

#10 Post autor: caro »

Sariel pisze:Yyyy?
A nie masz ? ;>
Powoli Astra GSI

Awatar użytkownika
Emilus
Adminus Emeritus
Posty: 1460
Rejestracja: 2007-08-26, 19:58
Lokalizacja: Polska
brickshelf: Emilus
Kontakt:

 

#11 Post autor: Emilus »

Krótko - jest świetny. Nie nie funkcjonalność tylko wygląd. Jak dla mnie to cacko. :-) Jest po prostu piękny.

Co do strony technicznej, to nic nie będę pisał, bo obaj wiemy że to poza paroma detalami dosyć proste mechanizmy. Wystarczy, że inni będą pisać znowu jaka to genialna technicznie konstrukcja .... :-)
Sariel pisze:szkopskie potworki z II WŚ o niemożliwych do wymówienia nazwach
Bluźnisz!
Ostatnio zmieniony 2009-04-13, 20:23 przez Emilus, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#12 Post autor: M_longer »

caro pisze:Czerwony jest faaaaaaajny, prawda Longer ? ^^
Zielony jest fajny, czerwony jest uber, a żółty tuż za nimi.
Ogólnie różnorodność kolorystyczna modeli jednak jest fajną rzeczą :)

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#13 Post autor: Sariel »

Ten pokój jest na każdym twoim filmiku ;)
Jakby to powiedzieć, wynajmowanie niedużego mieszkania daje małe pole manewru.
A nie masz ? ;>
Jedyny czerwony nietechnicowy zestaw którego zakup rozważałem to była Scuderia Ferrari Truck. Ale to było dawno, kurs dolara był całkiem inny no i byłem pod wielkim wrażeniem MANa Smyka.
obaj wiemy że to poza paroma detalami dosyć proste mechanizmy
Ba, nawet z detalami włącznie. Tylko są w takim zestawieniu, jakiego jeszcze nie próbowałem.
Bluźnisz!
Dobra - widzisz to cacko poniżej? Jego pełna nazwa brzmi, uwaga uwaga: mittlere Gepanzerte Mannschaftskraftwagen Sd Kfz. 251, i nawet nie chcę wiedzieć od czego skrótem jest Kfz. Jak na najbliższym rajdzie wypowiesz tę nazwę płynnie 10 razy, odwołam swoje bluźnierstwa :P

Obrazek
Ostatnio zmieniony 2009-04-13, 20:31 przez Sariel, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#14 Post autor: M_longer »

Sariel pisze:Yyyy?
Ach... mój błąd. Byłem przekonany że mówiłeś kiedyś o zakupie 4955 dla jakichś części z niego. Przepraszam za zamieszanie :)
Ostatnio zmieniony 2009-04-13, 20:32 przez M_longer, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Barteq
Posty: 157
Rejestracja: 2009-04-02, 10:06
Lokalizacja: Białystok
brickshelf: Barteq

 

#15 Post autor: Barteq »

Pierwszy raz zobaczyłem ten yyy samochód? (sorry, ale nie wiem jak to nazwać) to pomyślałem, że za dużo na słońcu przesiedziałeś. Pierwszy raz w życiu widzę takie coś. Przód przypomina mi amerykańskie ciągniki siodłowe, a paka jak z wojskowych pojazdów. Ogólnie jest [gwiazdki nie zakrywają do końca wulgaryzmów], jak już ktoś wcześniej wspomniał nie ma co gadać o funkcjonalności, zanudzasz już nas tym ;p ciągle te same mechanizmy tylko obudowa inna <joke>.

EDIT:: Chociaż mogłeś zrobić napęd na przednie koła, bo na filmiku jak cofałeś, to z tymi liftram- ami "nie dawał sobie rady", tzn. ciągną je przed kołami.
Ostatnio zmieniony 2009-04-13, 21:22 przez Barteq, łącznie zmieniany 2 razy.

ODPOWIEDZ