[MOC] Tatra T815
Moderatorzy: BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team, BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team
- Fiołkowa Furia
- Posty: 63
- Rejestracja: 2007-12-12, 22:03
- Lokalizacja: Wrocław/Wieluń
- brickshelf: Fiolkowa-Furia
-
[MOC] Tatra T815
Chciałbym przedstawić swoją ciężarówkę zbudowaną do zawodów trtr. Jest to Tatra T815 8x8.
Zdjęcie autorstwa Bobofrutxa
Na początek trochę danych technicznych:
Skala: ~1:13
Napęd: 2 silniki PF XL z redukcją 1:8.33
Skręt: silnik RC
Zawieszenie pełne niezależne, pływające półosie
Atrapa silnika V8 napędzana z dwóch pierwszych osi
Przednie światła PF włączane wajchą koło kierownicy
Podnoszona kabina
Rozstaw osi 1 i 2: 15s
Rozstaw osi 2 i 3: 29s
Rozstaw osi 3 i 4: 14s
Szerokość: 25s
Masa: 3750g
Tatrę zacząłem budować w zeszłe wakacje. Wybrałem ją, ponieważ zawieszenie kolebkowe nie podobało mi się, a o pływających mostach nie myslałem. Na początku miała to być 813 6x6 na kołach 81.6 i dwóch wałach napędowych. Później zdobyłem dodatkowe 2 kola więc miało być 8x8. A jak 8x8 to zmieniłem model na T815, z dwóch powodów: miało mniejszą i ładniejszą kabinę oraz większy rozstaw osi 2 i 3, w sam raz na bboxy. Później kupiłem koła 94.8 i na nich powstawał obecny model (z jednym wałem).
W czasie budowy natknąłem się na szereg trudności. Pierwszą byl napęd w skrętnych osiach. Knoby odpadały, przy tym typie zawieszenia nie dałoby rady ich obudować zachowując rozsądny prześwit, zwolnice także odpadają, musiałyby być podwójne, ale wtedy szerokość byłaby dużo za duża. Kardanów nie chciałem używać, jestem pewien, że nie wytrzymałyby bez zwolnic. Zbudowałem zatem autorski przegub, pokazywałem go na ircu pod nazwą WunderKardan. Działał średnio dobrze, miał spore luzy i przy skręcie koła >40st wybuchał. Niedługo po tym kupiłem 8880 i użyłem zwrotnic i felg z niego. By opony 94.8 nie ocierały za bardzo o cięgno, między felgę i oponę 94.8 włożyłem oponę 81.6 a oponę 94.8 założyłem trochę węziej od wewnętrznej strony. Bez dodatkowej opony w środku było to ciut zbyt niestabilne. Drugi problem, doprowadzenie napędu do osi. Na początku silniki były między osiami 2 i 3, redukcja tuż za nimi. Główny wał się ślicznie skręcał, zatem silniki poszły do góry, a redukcja między osie 1 i 2 oraz 3 i 4. Wymagało to przeniesienia skrętu przed pierwszą oś oraz za drugą. Tak powstałe podwozie nawet jeździło, jest nawet filmik:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZWvP5kbp6g4[/youtube]
Jednak po dobudowaniu kabiny, paki i reszty dupereli knoby przestały działać jak trzeba, umieszczone za redukcją 1:8.33 skakały, mimo obudowania. Parę dni przed wczorajszymi zawodami musiałem to poprawić, umieściłem z8 i crowny z24 (zwykłe z24 ocierały) w wahaczach. z8 zabezpieczyłem plasterkami ribbed hose (w jednym wahaczu jednak plasterek okazał się zbyt cienki przez co wczoraj, na pierwszym odcinku potrzebny był serwis). Ostatecznie jednak ze skuteczności przeniesienia napędu jestem zadowolony.
Kolejny problem: skręt. Zrobiony na cięgnach, jednak przy tym typie zawieszenie krytyczne jest ich umieszczenie. Powinny pracować w tej samej płaszczyźnie co wahacze, gdy będą za wysoko lub za nisko zbieżność kół będzie zmieniała się wraz ruchem zawieszenia. Musiałem także przedłużyc o 1s zwrotnice z 8880, ponieważ okazały za krótkie, przez co cięgna były ustawione zbyt wzdłużnie i przy obciążeniu koła nie chciały skręcać. Ostatecznie zbieżność trochę kuleje, ale skręt działa dobrze.
Zawieszenie
Starałem się oddać wiernie oryginalne zawieszenie Tatry. Mamy zatem jeden wał napędowy (właściwie to jeden z wyciętym środkiem) i lewe półosie przesunięte względem prawych. Z przodu za amortyzację odpowiadają długie, żółte amortyzatory (po 2 na koło), z tyłu, amorki z 8880 (też 2 na koło).
Kabina jest unoszona, pod nią widać atrapę silnika, podłączoną kardanami do napędu. W kabinie jest kierownica, dźwignia do włączania świateł (sam switch PF jest ukryty), dwa fotele (z 8880) i wajcha zmiany biegów (także z 8880).
Ogólnie z ciężarówki jestem zadowolony, na GPS 2009 #3 była 5/11, wygląd i proporcje też są okej (jak dla mnie).
Galeria będzie tutaj: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=392890
Direct linki: http://www.brickshelf.com/gallery/Fiolk ... atra/1.jpg (od 1 do 17)
Ponadto Tatrę widać na paru zdjęciach z wyścigu.
Filmiku nie mam, ale jak jeździ można zobaczyć na filmikach: Kubricka, Fastera, czy [url=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?p=113414]Ciamka[/url]
Jeśli ktoś przeczytał całość to dziękuję.
Zdjęcie autorstwa Bobofrutxa
Na początek trochę danych technicznych:
Skala: ~1:13
Napęd: 2 silniki PF XL z redukcją 1:8.33
Skręt: silnik RC
Zawieszenie pełne niezależne, pływające półosie
Atrapa silnika V8 napędzana z dwóch pierwszych osi
Przednie światła PF włączane wajchą koło kierownicy
Podnoszona kabina
Rozstaw osi 1 i 2: 15s
Rozstaw osi 2 i 3: 29s
Rozstaw osi 3 i 4: 14s
Szerokość: 25s
Masa: 3750g
Tatrę zacząłem budować w zeszłe wakacje. Wybrałem ją, ponieważ zawieszenie kolebkowe nie podobało mi się, a o pływających mostach nie myslałem. Na początku miała to być 813 6x6 na kołach 81.6 i dwóch wałach napędowych. Później zdobyłem dodatkowe 2 kola więc miało być 8x8. A jak 8x8 to zmieniłem model na T815, z dwóch powodów: miało mniejszą i ładniejszą kabinę oraz większy rozstaw osi 2 i 3, w sam raz na bboxy. Później kupiłem koła 94.8 i na nich powstawał obecny model (z jednym wałem).
W czasie budowy natknąłem się na szereg trudności. Pierwszą byl napęd w skrętnych osiach. Knoby odpadały, przy tym typie zawieszenia nie dałoby rady ich obudować zachowując rozsądny prześwit, zwolnice także odpadają, musiałyby być podwójne, ale wtedy szerokość byłaby dużo za duża. Kardanów nie chciałem używać, jestem pewien, że nie wytrzymałyby bez zwolnic. Zbudowałem zatem autorski przegub, pokazywałem go na ircu pod nazwą WunderKardan. Działał średnio dobrze, miał spore luzy i przy skręcie koła >40st wybuchał. Niedługo po tym kupiłem 8880 i użyłem zwrotnic i felg z niego. By opony 94.8 nie ocierały za bardzo o cięgno, między felgę i oponę 94.8 włożyłem oponę 81.6 a oponę 94.8 założyłem trochę węziej od wewnętrznej strony. Bez dodatkowej opony w środku było to ciut zbyt niestabilne. Drugi problem, doprowadzenie napędu do osi. Na początku silniki były między osiami 2 i 3, redukcja tuż za nimi. Główny wał się ślicznie skręcał, zatem silniki poszły do góry, a redukcja między osie 1 i 2 oraz 3 i 4. Wymagało to przeniesienia skrętu przed pierwszą oś oraz za drugą. Tak powstałe podwozie nawet jeździło, jest nawet filmik:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZWvP5kbp6g4[/youtube]
Jednak po dobudowaniu kabiny, paki i reszty dupereli knoby przestały działać jak trzeba, umieszczone za redukcją 1:8.33 skakały, mimo obudowania. Parę dni przed wczorajszymi zawodami musiałem to poprawić, umieściłem z8 i crowny z24 (zwykłe z24 ocierały) w wahaczach. z8 zabezpieczyłem plasterkami ribbed hose (w jednym wahaczu jednak plasterek okazał się zbyt cienki przez co wczoraj, na pierwszym odcinku potrzebny był serwis). Ostatecznie jednak ze skuteczności przeniesienia napędu jestem zadowolony.
Kolejny problem: skręt. Zrobiony na cięgnach, jednak przy tym typie zawieszenie krytyczne jest ich umieszczenie. Powinny pracować w tej samej płaszczyźnie co wahacze, gdy będą za wysoko lub za nisko zbieżność kół będzie zmieniała się wraz ruchem zawieszenia. Musiałem także przedłużyc o 1s zwrotnice z 8880, ponieważ okazały za krótkie, przez co cięgna były ustawione zbyt wzdłużnie i przy obciążeniu koła nie chciały skręcać. Ostatecznie zbieżność trochę kuleje, ale skręt działa dobrze.
Zawieszenie
Starałem się oddać wiernie oryginalne zawieszenie Tatry. Mamy zatem jeden wał napędowy (właściwie to jeden z wyciętym środkiem) i lewe półosie przesunięte względem prawych. Z przodu za amortyzację odpowiadają długie, żółte amortyzatory (po 2 na koło), z tyłu, amorki z 8880 (też 2 na koło).
Kabina jest unoszona, pod nią widać atrapę silnika, podłączoną kardanami do napędu. W kabinie jest kierownica, dźwignia do włączania świateł (sam switch PF jest ukryty), dwa fotele (z 8880) i wajcha zmiany biegów (także z 8880).
Ogólnie z ciężarówki jestem zadowolony, na GPS 2009 #3 była 5/11, wygląd i proporcje też są okej (jak dla mnie).
Galeria będzie tutaj: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=392890
Direct linki: http://www.brickshelf.com/gallery/Fiolk ... atra/1.jpg (od 1 do 17)
Ponadto Tatrę widać na paru zdjęciach z wyścigu.
Filmiku nie mam, ale jak jeździ można zobaczyć na filmikach: Kubricka, Fastera, czy [url=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?p=113414]Ciamka[/url]
Jeśli ktoś przeczytał całość to dziękuję.
Ostatnio zmieniony 2009-07-19, 20:41 przez Fiołkowa Furia, łącznie zmieniany 3 razy.
<szarikm> trzy odcinki XXX - starczy na dzis
czyje to blade kolano? ;DD
Ostatnio zmieniony 2009-07-19, 20:42 przez Ither, łącznie zmieniany 1 raz.
- TruckeR
- Posty: 851
- Rejestracja: 2006-05-03, 21:25
- Lokalizacja: Układ Mendelejewa
- brickshelf: Ciezarowkaz
-
Piękne! Knedlikomobile jak się patrzy. Zgłaszaj na MOC Miesiąca, inaczej Twoje zwierzątka domowe zginą w okropnych męczarniach (będę okrutny - zmuszę je do oglądania Mody na sukces...). Moim zdaniem jest idealna. Też chcę Tatrę, przez Ciebie..
Fajnie, że zdecydowałeś się dać jeden wał napędowy, szkoda tylko, że zwrotnice są gotowe, no ale skoro tak trzeba.. Mnie w Tatrze udało się popsuć kilka kardanów ;(
Jeśli chodzi o zwolnice - podobno prawdziwe Tatry je mają. Nie wiem jak oni je tam zmieścili, no ale... ;P
Fajnie, że zdecydowałeś się dać jeden wał napędowy, szkoda tylko, że zwrotnice są gotowe, no ale skoro tak trzeba.. Mnie w Tatrze udało się popsuć kilka kardanów ;(
Jeśli chodzi o zwolnice - podobno prawdziwe Tatry je mają. Nie wiem jak oni je tam zmieścili, no ale... ;P
Ostatnio zmieniony 2009-07-19, 20:52 przez TruckeR, łącznie zmieniany 3 razy.
Nobody wants him, they just turn their heads
Nobody helps him, now he has his revenge!
Nobody helps him, now he has his revenge!
Chyba Kubrick :PIther pisze:czyje to blade kolano? ;DD
Tak ... w końcu ta piękność na forum :) We Wrocławiu sprawdziła się naprawdę nieźle, mimo że się o nią wszyscy bardzo obawiali :)
Czepiał się nie będę, bo nawet jak bym chciał, to nie mam czego :) a nie! jednak mam! Szkoda, że się tak czasami rozkraczała podczas jazdy :)
Czekamy na Twoją kolejną pracę :D
Ostatnio zmieniony 2009-07-19, 21:41 przez rh, łącznie zmieniany 1 raz.
- Ramzes
- Posty: 398
- Rejestracja: 2008-04-10, 17:34
- Lokalizacja: Bielsko-Biała / Kraków
- brickshelf: Ramzes
- Kontakt:
-
Bardzo dobra machina, która nie tylko ładnie jeździ ale i wygląda. Wielkim plusem jest to, że nie psozedłeś na łatwiznę i nie napędzałeś atrapy z osobnego silnika. Zawieszenie pracuje dobrze, a ciężarówke dopieściłeś ją chyba do najmniejszego szczegółu.
Jedyne co by się przydało Tatrze to więcej mocy - co najmniej +1xl i wtedy byłaby to potęga:)
pozdrawiam
Jedyne co by się przydało Tatrze to więcej mocy - co najmniej +1xl i wtedy byłaby to potęga:)
pozdrawiam
Long is the way AND Hard, that out of hell leadsup to Light.
- Misterzumbi
- Zasłużony
- Posty: 1479
- Rejestracja: 2006-06-20, 01:21
- Lokalizacja: z piekła
- brickshelf: misterzumbi
- Kontakt:
-
- ManiekManiak
- Posty: 814
- Rejestracja: 2008-09-07, 21:00
- Lokalizacja: Ostrołęka
- brickshelf: ManiekManiak
-
- Fiołkowa Furia
- Posty: 63
- Rejestracja: 2007-12-12, 22:03
- Lokalizacja: Wrocław/Wieluń
- brickshelf: Fiolkowa-Furia
-
Te zwrotnice są o tyle fajne, że nie dość, że dobrze działają, to mają też punkt obrotu umieszczony stosunkowo blisko środka koła. Budując na knobach/kardanach/etc raczej nie uzyska się tego efektu. A zwolnice planetarne gdzieś chyba w piaście siedzą.TruckeR pisze: Fajnie, że zdecydowałeś się dać jeden wał napędowy, szkoda tylko, że zwrotnice są gotowe, no ale skoro tak trzeba.
Jeśli chodzi o zwolnice - podobno prawdziwe Tatry je mają. Nie wiem jak oni je tam zmieścili, no ale... ;P
Niestety, raczej nie da rady, Tatra zostanie wkrótce rozebrana. Ma parę wad, których raczej nie da się wyeliminować: nawalająca zbieżność i spore opory wynikające głównie z tego, że wahacze opierają się na wale napędowym. Skok zawieszenia też jest dość ograniczony, półosie nie mogą być zbyt opuszczone na dół, bo wtedy automatycznie się zwęża rozstaw kół i łatwo o wywrotkę na trawersie, w drugą stronę: cierpi prześwit.Emilus pisze:Przyjedź we wrześniu na GPM, to poprzeciągamy się z Ginafem
Ponadto Tatra pochłonęła większość najbardziej użytecznych klocków, a pobudowałbym coś. Nawet chyba wiem co: też trtr, też 8x8.
W paru miejscach faktycznie jest troszku krzywo, ale nie za dużo mogłem na to poradzić.
TruckeR pisze:Piękne! Knedlikomobile jak się patrzy.
Emilus pisze:Ładnie fiołkowy, ładna ładna, brawo :-)
FastER pisze:Ale ogólnie jest super ;)
rh pisze:Tak ... w końcu ta piękność na forum :)
Pietruch pisze:Jednak ciężarówki na niezależnym zawieszeniu zawsze super wyglądają, zwłaszcza jak wszystkie koła są na innej wysokości, miodzio po prostu. :) Kabina w jedynym słusznym kolorze, dla mnie mistrzostwo, gratulacje!
Scrat pisze:Jest jedną z najładniejszych trialówek jakie widziałem, a na pewno najciekawsza!
Ramzes pisze:Bardzo dobra machina, która nie tylko ładnie jeździ ale i wygląda. Wielkim plusem jest to, że nie psozedłeś na łatwiznę i nie napędzałeś atrapy z osobnego silnika. Zawieszenie pracuje dobrze, a ciężarówke dopieściłeś ją chyba do najmniejszego szczegółu.
Misterzumbi pisze:Fantastyczna buda. I to z liftarmow. Chyle czola.
Naprawdę nie liczyłem na tyle pozytywnych komentarzy, dzięki!ManiekManiak pisze:Kawał fajnej Tatry. Ładna jest, jeździć potrafi i bardzo podoba mi się praca zawieszenia.
Ostatnio zmieniony 2009-07-20, 13:21 przez Fiołkowa Furia, łącznie zmieniany 1 raz.
<szarikm> trzy odcinki XXX - starczy na dzis
- Kubrick
- VIP
- Posty: 2200
- Rejestracja: 2006-05-19, 21:51
- Lokalizacja: KrakóVW
- brickshelf: Kubrick
- Kontakt:
-
Tam sie czepiacie mojego kolana :P
Co do tatry, to bije poklony. Maszyna jest pieknie odwzorowana, bardzo skuteczna, a praca zawieszenia jest tak malownicza, ze nie sposob nie zwrocic na to uwagi.
Ten model, to kwintesencja tatry - ma wszystko, co w tych ciezarowkach kochamy. A te kolka sie tak pieknie podwijaja... :D
Pewnie przekladnie planetarne.TruckeR pisze:Jeśli chodzi o zwolnice - podobno prawdziwe Tatry je mają. Nie wiem jak oni je tam zmieścili, no ale... ;P
Co do tatry, to bije poklony. Maszyna jest pieknie odwzorowana, bardzo skuteczna, a praca zawieszenia jest tak malownicza, ze nie sposob nie zwrocic na to uwagi.
Ten model, to kwintesencja tatry - ma wszystko, co w tych ciezarowkach kochamy. A te kolka sie tak pieknie podwijaja... :D
Cieślu pisze:kup volvo nie bądź janusz
Cieślu pisze:Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>