[MOC] Scania Dump Truck

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

[MOC] Scania Dump Truck

#1 Post autor: Sariel »

Już kawałek czasu niczego nie pokazywałem, ale tych którzy liczyli że całkiem dałem spokój muszę rozczarować :P

Scania Dump Truck
Obrazek

Dane techniczne:
Wymiary: dł. 68s / szer. 20s / wys. 29s
Waga: 3.35 kg
Zawieszenie: niezależne na osiach 1 i 2, podwójne kolebkowe na osiach 3 i 4
Napęd: dwoma PF XLami na osie 3 i 4 z redukcją 1.4:1
Inne: skrzynia podnoszona PF Mediumem, światła

Skrzyżowanie dwóch rzeczy: nieprzemijającego zauroczenia 4-osiowymi wywrotkami oraz zachwytu pięknym ciągnikiem Scanii autorstwa Pedro Agnelo. Chciałem zbudować coś z rozsądną liczbą funkcji, ale przede wszystkim naprawdę realistycznym wyglądem.
Od wyglądu zacznę: ciężarówka bazuje na Scanii CB8x4 z wyższym wariantem kabiny. Kabina jest generalnie lekko wyższa niż powinna, ale za to mieści całe zawieszenie przedniej osi, silnik skrętu, silnik podnoszący skrzynię, zestaw świateł z dachowymi włącznie, baterię oraz szczegółowe wnętrze z kierownicą (tym razem niestety niedziałającą), kokpitem, fotelami, pedałami, a nawet flagami na tylnej ścianie. Drzwi kabiny dają się łatwo otworzyć dzięki podpatrzonemu u Pedra patentowi z użyciem podwójnych przeciwstawnych zawiasów. Kabina niestety nie podnosi się ani nie ma otwieranej maski - to drugie głównie dlatego, że tuż za maską znajduje się silnik skrętu. Plakietka z imieniem kierowcy widoczna z przodu kokpitu to ukłon w stronę zestawu 8258 w którym Lego również zrobiło taką plakietkę i to z różnymi imionami do wyboru. Rzecz z której jestem dumny to półstudowe przetłoczenia w bocznych ścianach kabiny za drzwiami, używające slopów (wymagało to sporo myślenia od prostego Technicowca). Rzecz którą uważam za spapraną to użycie nalepek w roli wlotów powietrza po bokach przedniego loga Scanii - nie znalazłem żadnego klocka o odpowiednim kształcie więc postawiłem na nalepki, ale efekt końcowy jakoś nie powala na kolana. Skrzynia ma gładkie boki, zbudowane ze specjalnej mozaiki z tilesów. Mozaika jest modułowa i da się zbudować na praktycznie dowolną długość i szerokość.

Obrazek

Teraz uwaga bo będzie o zębatkach i tego typu strasznych rzeczach :P Pierwsze dwie osie zawieszone są niezależnie z użyciem wahaczy z 8297. Zawieszenie jest twarde - drugą oś podtrzymuje jedna para żółtych amortyzatorów, oś pierwszą natomiast z uwagi na wagę kabiny aż dwie takie pary. Za skręt odpowiada silnik 71427 umieszczony przed przednią osią, wyposażony w tradycyjną redukcję 9:1 i sprzęgło. Obie osie mają wspólny wał skrętny, co okazało się świetnym rozwiązaniem ponieważ praktycznie nie istnieje sposób żeby utraciły zbieżność - jeśli np. koła jednej osi zablokują się na czymś, to zatrzyma się cała mechanika skrętu. Różnica w promieniach skrętu obu osi wynosi 2:1 i została osiągnięta przez użycie różnych zębatek przekazujących skręt. Zbieżność osi ustawiłem na tyle starannie, że nawet przesunąłem racka na drugiej osi o pół studa w bok żeby trafiał w zębatkę dokładnie symetrycznie.
Zawieszenie osi 3 i 4 jest kompletnie inne. Nazywam je podwójnie kolebkowym, ponieważ może się wahać wzdłuż osi poprzecznej i podłużnej. Obie tylne osie zamontowane są jak tradycyjne kolebki wahające się wzdłuż osi podłużnej. Nie są jednak przymocowane do ramy, ale do wspornika pomiędzy nimi, który z kolei waha się wzłuż osi poprzecznej, pozwalając jednej osi podnosić się powyżej drugiej. Jest to mocne i zwarte rozwiązanie o świetnej sprawności terenowej, niestety z braku amortyzatorów nie zapewnia praktycznie żadnej stabilności. To że tak ciężki model napędzany przez kolebki jest idealnie stabilny, jest wyłączną zasługą bardzo twardego zawieszenia dwóch przednich osi.
Napęd Scanii zapewniają dwa PF XLe sprzężone na sztywno, bez sumatora. Napędzają one wspólny wał napędowy, który trafia do osi 3, a dalej - przez wspomniany wspornik - do osi 4. Ponieważ tylne osie mogą, jak pisałem, podnosić się i opadać, a wał jest przymocowany do podwozia, konieczne było dodanie na nim sekcji zdolnej się wyginać i wydłużać. Użyłem znanego rozwiązania z kołami pasowymi używanego od lat np. w liniowych skrzyniach biegów, które wsadziłem między dwa przeguby kardana - działa idealnie i wymaga tylko 3 studów maksymalnego wysunięcia. To co działa kiepsko, to napędzanie tak ciężkiego modelu kolebkami bez amortyzatorów - jak widać na filmie, szczególnie na trzeciej osi zdarza się że jedno z kół odrywa się od podłoża, bo tak na całą kolebkę działa moment obrotowy. Wynikł też problem bardziej ogólnej natury, mianowicie to że większość ciężaru modelu spoczywa na osiach 1 i 2, a napędzane są 3 i 4. Efekt tego jest taki, że ciężarówka jęździ lepiej do tyłu niż do przodu, a na potrzeby filmowania dociążałem tył półkilogramowym balastem w skrzyni.

Obrazek

Dodam że układ napędowy, w którym nie bawiłem się w dużą redukcję i postawiłem na moc silników, sprawdził się całkiem dobrze - ciężarówka była szybsza niż mój Kenworth, choć znacznie cięższa. Bateria radziła sobie całkiem przyzwoicie z zasilaniem dwóch PF XLi jednocześnie, aczkolwiek przy podjazdach na przeszkody, kiedy silniki zaczynały się męczyć, często potrafiła na chwilę się wyłączyć.
Skrzynię podnosiły dwa siłowniki śrubowe napędzane jednym PF Mediumem z trzykrotną redukcją, bez sprzęgła. Skrzynia nie jest lekka i moc siłowników robi wrażenie - myślę że ich skuteczność wynika m.in. z ich bardzo solidnego przymocowania do ramy, dzięki któremu nie uginają się i nie generują dodatkowego tarcia w swoich osiach napędowych. Siłowniki składają się do pozycji niemal poziomej, dzięku której zajmują minimum miejsca w podwoziu - w zasadzie potrzebne były tylko wycięcia w błotnikach trzeciej osi żeby je pomieścić. Oba siłowniki są zsynchronizowane na sztywno, poprzez wspólną oś napędową. Dla dociekliwych - tak, napęd na tę oś przekazuje kątowa z24. Nigdy nie wierzyłem w wytrzymałość tej zębatki, a okazało się że jak jest dobrze osadzona to wytrzymuje nawet dojście siłowników do maksymalnego wysunięcia i nie przeskakuje.

Obrazek

Tył skrzyni zamyka klapa otwierająca się i zamykająca pod własnym ciężarem. Z początku chodził mi po głowie jakiś sprzężony z podnoszeniem skrzyni układ linek i gumek, ale nie jestem aż tak szurnięty żeby dorabiać mechanikę do czegoś co świetnie działa bez niej.
To chyba tyle. Starałem się dopieścić wygląd ciężarówki, bo technicznie jest prosta - stąd m.in. zamaskowanie odbiorników IR czy ułożenie PF XLi tak, żeby przypominały baki. Technicznie tak naprawdę jedynym problemem był kiepski wybór tylnego zawieszenia, reszta działała bez zarzutu.

Galeria

Film: (z ulubioną muzyką Arka, ale rozumiecie że do Wywrotki Szatana to Fasolki nie pasowały :P)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CMXMNhAaGL4[/youtube]
Ostatnio zmieniony 2009-12-01, 07:31 przez Sariel, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
m4rc1n
Posty: 369
Rejestracja: 2009-09-17, 15:28
Lokalizacja: Królewskie Miasto Kraków
brickshelf: m4rc1n

 

#2 Post autor: m4rc1n »

szczerze mówiąc jestem pod wrażeniem :) ostatnio przeglądałem twoją stronę i powiem, że budzisz mój podziw :) i to właściwie nawet zanim wyszedłem z mojego dark age'a (czyli jakieś 4 miesiące temu), widziałem twojego transportera z obcych na joemonster.org
jak zwykle trzymasz poziom, i na poziomie model teamowym jak i technicznym :)

a teraz do konkretów:
na filmiku przy 2:14-2:19 wyraźnie widać, że trzecie koło po prawej stronie jest wyżej, nie dotyka podłogi. domyślam się, że jest to spowodowane zbyt dużym oporem w tylnym tandemie lub/i momentem obrotowym do niego dostarczanym.

faktycznie widać też, że do przodu jedzie słabiej niż do tyłu :D

zawiasy w drzwiach są także kapitalne. niezły patent...

no i pytania:
na jednej baterii 8878 są: dwa PF XL, dwa PF M i chyba 7 kompletów świateł, o ile dobrze policzyłem. to wszystko musi nieźle jeść prąd, nie warto było by dać dwóch bboxów??
albo inaczej. bateria to wytrzymuje??
można podglądnąć jak wygląda pojazd od dołu? chciałbym zobaczyć mechanikę podwozia, o ile nie jest zabudowana :)
Ostatnio zmieniony 2009-11-25, 23:24 przez m4rc1n, łącznie zmieniany 3 razy.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#3 Post autor: Sariel »

m4rc1n pisze:domyślam się, że jest to spowodowane zbyt dużym oporem w tylnym tandemie lub/i momentem obrotowym do niego dostarczanym.
Momentem. Dałoby się to zneutralizować dodając amortyzatory dla stabilizacji, ale szkoda mi było na nie miejsca.
m4rc1n pisze:na jednej baterii 8878 są: dwa PF XL, dwa PF M i chyba 7 kompletów świateł, o ile dobrze policzyłem. to wszystko musi nieźle jeść prąd, nie warto było by dać dwóch bboxów??
albo inaczej. bateria to wytrzymuje??
Dobrze policzyłeś, bateria daje radę, tylko tak jak wspomniałem przy najazdach na większe przeszkody potrafi się na ok. 2 sekundy całkowicie wyłączyć. Zapewne to jakieś zabezpieczenie.
m4rc1n pisze:można podglądnąć jak wygląda pojazd od dołu? chciałbym zobaczyć mechanikę podwozia, o ile nie jest zabudowana :)
Niestety, jest prawie w całości zabudowana.

djtermoz
Posty: 176
Rejestracja: 2007-10-26, 02:33
Lokalizacja: Boston

#4 Post autor: djtermoz »

Fantastyczny model. Prawdopodobnie to jeden z Twoich najlepszych modeli. Zachwyca wykonaniem, dbaloscia o szczegoly i funkcjonalnoscia.

Nie podobaja mi sie tylko 3 rzeczy:
- Te naklejki imitujace wloty powietrza sa rzeczywiscie dosc paskudne
- Tylne zawieszenie - Widac, ze sie nie sprawdza. Nie mozna bylo po prostu dac zwyklych kolebek?
- Pas studow na dole kabiny nad zderzakiem. To celowo? Moze warto by to przykryc kafelkami?

Awatar użytkownika
stpman
Posty: 502
Rejestracja: 2007-09-15, 09:11
Lokalizacja: Pszczyna
brickshelf: stpman

 

#5 Post autor: stpman »

Do Model Team go!:) Tutaj się zmarnuje:P
Świetnie Ci wyszedł, w zasadzie trudno zauważyć na pierwszy rzut oka, że jest z klocków.
Wszystko działa jek zawsze co najmniej przyzwoicie, na technice się nie znam to się nie odzywam:P
Żeby nie było tak różowo, to coś tam zganić muszę:
-czemu widać gołe study? Toż to skandal normalnie!;]
-lipny ładunek (kto wozi na pace niebieskie rurki?:)
Koniec tych głupot, bo kilka rzeczy mi się tu wyjątkowo podoba:
-patent na budowę boków wywrotki
-lusterka
-wnętrze
-zawiasy drzwi

To by było na tyle.

P.S czy mi się zdaje, czy tag "[MOC]" przestał działać?
Ride Your Way!

Awatar użytkownika
Emilus
Adminus Emeritus
Posty: 1460
Rejestracja: 2007-08-26, 19:58
Lokalizacja: Polska
brickshelf: Emilus
Kontakt:

 

#6 Post autor: Emilus »

Tak jak pisałem Ci już wcześniej, cacko.

Ale to o wyglądzie, bo mechanicznie, to obiecałęś już nie budować jeżdżących półkowników tylko brykające rączo po wertepach trialowniki. Obieeecaaałeśśśś.......

Awatar użytkownika
makorol
Posty: 666
Rejestracja: 2004-11-20, 09:55
Lokalizacja: Bystrzyca / Wrocław
brickshelf: makorol

 

#7 Post autor: makorol »

Hmm... Mam mieszane uczucia. Z jednej strony wszystko działa, mimo, że model jest dość prosty, to napakowany bajerami.
Ale z wyglądu to mi się średnio podoba. Po pierwsze czarny - ten kolor mi w ogóle nie pasuje do legowych ciężarówek. Jeszcze jakby to był sam ciągnik. Ale tu jest taki wielki czarny kloc.
Kabina z jednej strony przypomina Scanie, oczywiście, ale jest jakaś taka płaska z przodu, naklejki imitujące wloty powietrza są paskudne. Ale najbardziej to kłują mnie w oczy słupki. Są za bardzo pochylone. Powinny być prawie pionowo.

Poza ogólnym wrażeniem model jest jednak bardzo szczegółowy i to mi się podoba.

Spróbuj zbudować coś mniejszego, a bardziej dopracowanego. Twoje modele są świetne, ale zawsze jednak czegoś brakuje.

No to się wyżyłem! Pozdrawiam ;)
Pozdrawiam, Makorol.

Awatar użytkownika
Ramzes
Posty: 398
Rejestracja: 2008-04-10, 17:34
Lokalizacja: Bielsko-Biała / Kraków
brickshelf: Ramzes
Kontakt:

 

#8 Post autor: Ramzes »

Udany model, w sumie nei ma sie do czego przyczepić, no jedynei do dziwnej imitacji wlotów powietrza:)
Dlaczego z przelożeniem 1,4:1 Scania jeżdzi tak wolno?
Long is the way AND Hard, that out of hell leadsup to Light.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#9 Post autor: Sariel »

djtermoz pisze:- Tylne zawieszenie - Widac, ze sie nie sprawdza. Nie mozna bylo po prostu dac zwyklych kolebek?
Myślę że potrzebne byłyby raczej amory do stabilizacji, a nie miałem na nie miejsca.
djtermoz pisze:Pas studow na dole kabiny nad zderzakiem. To celowo?
Ciężko było tam o kafelki, bo rejon zderzaka jest strasznie upchnięty - są tam kable, silnik skrętu i różne inne cuda, a study to po prostu część szerokiej na 2 study płytki która trzyma to w kupie.
stpman pisze:-lipny ładunek (kto wozi na pace niebieskie rurki?:)
Rurki to nic, mój szef po obejrzeniu filmu stwierdził że mam ciężarówkę pełną Viagry :P
Ramzes pisze:Dlaczego z przelożeniem 1,4:1 Scania jeżdzi tak wolno?
Bo waży grubo ponad 3 kilo, więcej niż niejedna trialówka.

Awatar użytkownika
Kubrick
VIP
Posty: 2198
Rejestracja: 2006-05-19, 21:51
Lokalizacja: KrakóVW
brickshelf: Kubrick
Kontakt:

 

#10 Post autor: Kubrick »

stpman pisze:P.S czy mi się zdaje, czy tag "[MOC]" przestał działać?
O ile pamietam, to musi byc podlinkowane zdjecie z BSa w pierwszym poscie, zeby zadzialal.

Ja sie generalnie poprzyczepiam strasznie: slupki kabiny sa tak pochylone, jak w jakims kompakcie, nie ciezarowce. Przod kabiny jest tak plaski, ze az nudny. Osobiscie uwazam, ze stac Cie na wiecej w kwestii designu, co pokazales chociazby 4-osiowym holownikiem, a scania z definicji jest dla mnie nudna, wiec musialbys naprawde zaszalec, zeby mi sie spodobala ;]
Cieślu pisze:kup volvo nie bądź janusz
Cieślu pisze:Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

kris kelvin

#11 Post autor: kris kelvin »

Faktycznie ciężarówka bardzo zgrabna jak na moje oko. Oko kulawe bo mi się podoba, a tu podobno słupki krzywe :D
No i paka bardzo fajna.
Co do jednego to muszę się przyczepić. Zainwestuj Sariel w jakiś inny kolor niż czarny, albo zacznij budować Fordy. Wtedy na zarzuty będziesz mógł odpowiadać jak Henry Ford i nikt się już nie będzie czepiał.

PS. Wybacz ale filmu nie obejrzałem.

Awatar użytkownika
smyk
VIP
Posty: 2137
Rejestracja: 2006-03-14, 23:13
Lokalizacja: Warszawa-Ochota
brickshelf: smyk

 

#12 Post autor: smyk »

Ładny kiper. A najbardziej podoba mi się zdjęcie zatytułowane "The Progress".
Uwagi Makorola o słupkach nad wyraz słuszne.
GPM '07#2 | '08#2 | '09#5 | '10#3 | '11#4
LTTC '11#6 | '12#2 | '13#3 | '14#3 | '15#3 | '16#2 | '17#4 | '18#4 | '19#11 | '20#7 | '21#9

Awatar użytkownika
OmenGda
Posty: 873
Rejestracja: 2007-02-05, 21:58
Lokalizacja: Gdańsk
brickshelf: OmenGda

 

#13 Post autor: OmenGda »

Pogratulować, bardzo mi się podoba a ilość świateł robi wrażenie :)
Ciekawe kiedy ja zbuduje coś takiego... ehhh póki co musze zakupić jeden XL, bo tylko jeden mam :(
ale Sariel, zawiodłeś mnie jednym... kierownica nie skręca razem z kołami??? ;) (joke)

Pozdrawiam
Nie jest sztuką trafić w muchę przednią szybą...
Sztuką jest, zrobić to boczną!

Athaal
Posty: 46
Rejestracja: 2009-01-15, 13:13
Lokalizacja: Toruń
brickshelf: Athaal

 

#14 Post autor: Athaal »

Ciężarówka ładna, lecz ma trochę mankamentów.
Z tego co mi się podoba to na pewno paka i fajne ukrycie silników jako zbiorników paliwa.
Ładnie też schowałeś wieżyczki IR. Wyposażenie wnętrza też niczego sobie.
Z rzeczy które mi się nie podobają i są rażące w oczy:
-nieszczęsne słupki z wyścigówki ;>
-naklejki wlotów powietrza (jak na ciebie to się wybitnie słabo postarałeś)
-tylne błotniki - całkowicie nie pasują do ciężarówki, jakieś takie obwisłe, leżące.
-no i jeszcze drzwi - o ile układ otwierania jest świetny, to ich rozmiar i wygląd strasznie razi.
wyglądają jak prostokąt podpięty do zawiasów.

Dobra koniec marudzenia. Mechanika pierwsza klasa. Kolor tez mi się podoba. Ogólnie ładna ciężarówka.

Pozdrawiam

Hezar
Posty: 933
Rejestracja: 2016-08-29, 17:30
Lokalizacja: Oberschlesien

#15 Post autor: Hezar »

O mały figiel przeoczyłbym tę konstrukcję, na szczęście zgłosiłeś ją na "MOC miesiąca".
Byłoby szkoda tym bardziej, że tradycyjnie jest co podziwiać.
Wdzięczny temat, świetny wygląd i mnogość funkcji - jak zwykle jestem pod dużym wrażeniem!

Pozdrawiam (:

ODPOWIEDZ