[MOC] Autobus MAN Lion`s City G

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
maciejer
Posty: 387
Rejestracja: 2009-03-25, 13:15
Lokalizacja: Gdynia
brickshelf: maciejer

 

[MOC] Autobus MAN Lion`s City G

#1 Post autor: maciejer »

Autobus MAN Lion`s City G
Robson pisze:Może coś bardziej innowacyjnego jakiś Ikarus przegubowy ?
caro pisze:Właśnie ! Przegubowy oldschoolowy Ikarus to jest to :)
Belmondo pisze:Co do przegubowca - to dopiero byłby klimat :D
Żbik pisze:Nie daj się długo prosić i przejedź nas tym razem przegubowcem :D
aro_kal pisze:Jak zrobisz przegubowca (nie wiem za cholerę jak) to wtedy nie będę miał wątpliwości.
kris kelvin pisze:No i ja też bym chętnie jakiegoś przegubowca zobaczył w przyszłości.
Co prawda nie Ikarus, ale...

Obrazek

Przegub...
Dawno, dawno temu miałem ochotę na zbudowanie przegubowca. Zacząłem od kombinowania jakiegoś sensownego mechanizmu przegubu. Niestety - założeń: wychylenie o 45 stopni w poziomie oraz o 10-15 stopni w pionie - nie udało mi się zrealizować. Problemem jest wychylenie w pionie - elastyczność wychylenia przegubu a jednocześnie sztywność konstrukcji pojazdu umożliwiająca normalne toczenie autobusu. Zrezygnowałem więc z wychylenia w pionie a mechanizm przegubu oparłem na dwóch dużych zawiasach (jeden w podłodze, drugi w suficie). Boczne ścianki przegubu zrobione są z układu małych zawiasów zakładanych naprzemiennie (przy podłodze 8 sztuk na stronę, przy suficie - również po 8 na stronę). Boki wypełniłem szarymi Brick 1 x 2 with Grill, co troszeczkę imituje zwijany materiał rzeczywistych przegubów. Może ktoś pamięta - prototyp tego mechanizmu miałem na Integracji w Gdyni, ale nie wystarczyło czasu na pogadanie o tym.

Mając przegub - zbudowałem bryłę autobusu mniej więcej wg wymiarów pojazdu MAN Lion’s City (Solarisów na razie wystarczy). Jeździ takich po Gdyni kilka (akurat linia „R” jeździ do Rumii), ale żeby nie było znowu biało-niebiesko zmieniłem niebieski na czerwony. Zamontowałem w nim przygotowany przegub i... zacząłem po kolei odpinać małe zawiasy. Ostatecznie zostało ich przy podłodze 7 sztuk na stronę, przy suficie - 5. Przy mniejszej liczbie mocowania zaczynają się odpinać i siada stabilność. A odpinałem dlatego, że całość pracuje nieco za ciężko (plusy-minusy nowych i niewyrobionych klocków). Gdyby zawiasy były wyjeżdżone (jak to się mówi - "jak podmiejski autobus") to myślę, że było by OK. Jakbym to wiedział wcześniej – spróbowałbym kupić zawiasy używane. Niestety ten mechanizm ma jeszcze jedną wadę: ścianka potrafi wychylić się na zewnątrz zamiast do wewnątrz. Z pomocą przychodzą kupione kiedyś za ciężkie pieniądze ($0.007 sztuka) gumki z serii Clikits. Są mocne i rozciągliwe. Jedna sztuka zamontowana przy górnym zawiasie wystarcza na odpowiednie ściągnięcie do siebie obu stron przegubu (widać na zdjęciach różowy kawałek tej gumki). Teraz nie przeszkadza nawet wielokrotne „łamanie” autobusu na przemian w lewo i w prawo.
Z innych zalet przegubu można wymienić prostotę konstrukcji oraz fakt, że w środku jest całe 6 studów szerokości wolnej przestrzeni, czyli konstrukcja nie demoluje specjalnie wnętrza i nie odgradza przedniej od tylnej części autobusu. Szczególnie dobrze widać to na poniższej fotografii: trudno dostrzec, że środek pojazdu jest jakiś „inny”:

Obrazek

Reszta budowy modelu poszła już sprawnie wg starych, sprawdzonych patentów. Wykonanie przodu (maski) i tyłu pewno można zrobić bardziej podobnie do oryginału, ale nie mam jakoś na to lepszego pomysłu, a zależało mi, żeby napis „MAN” był na masce centralnie. Model ma o cały jeden brick niższe drzwi niż moje poprzenie Solarisy - tutaj drzwi razem z uchwytami do otwierania kończą się na wysokości okien. Efekt końcowy całości jest zadowalający. Biały z czerwonym dobrze się komponuje, a czarne szyby też pasują. Na półce model wygląda bardzo przyjemnie. Szczególnie robi wrażenie jego wielkość.
Przy Urbino 15...
szarikm pisze:Ale gigant!
A spójrzcie na to:

Obrazek

Właściwości:
- długość - 81 studów (65 cm), szerokość – 12 studów (9,5 cm), wysokość 11 bricków (10,5 cm)
- waga 1,9 kg
- wychylenie przegubu - 30 stopni
- skręt kół - standardowy mechanizm z modeli serii Model Team
- promień skrętu - 130 cm (o 5 cm mniej niż U15)
- dach oczywiście otwierany, w 3 miejscach :)
- drzwi oczywiście otwierane :)
- 42 czerwone siedzonka + szeroki fotel kierowcy typu Technic dla kierowcy (co prawda to miejski autobus a nie autokar wycieczkowy ale co tam, niech ma).

Parametry przegubu:
Obrazek
- głębokość - 12 studów
- szerokość - 7 studów wewnątrz + po 1 stud z każdej strony mocowanie zawiasów do ścian
- szerokość wewnętrzna przy maksymalnym skręcie – 4 study
- szerokość zewnętrzna przy maksymalnym skręcie – 11 studów
- wychylenie maksymalne - 30 stopni
- liczba użytych zawiasów „2429c01” - 24 sztuki

I jak to się sprawdza?
Różnie. Pojazd jest ciężki - przednie koła potrafią się ślizgać zamiast wyznaczać tor jazdy. Do prowadzenia tego przegubowca trzeba się trochę przyzwyczaić. Żeby skręcić nie wystarczy sam obrót pokrętła, trzeba użyć trochę siły, żeby "złamać" model, aby z kolei przegub zaczął pracować. (W tym momencie powinienem napisać: kupię 24 maksymalnie wyjeżdżone zawiasy nie stawiające żadnego oporu). Zobaczymy - może się jakoś wyrobi. Natomiast bardzo pozytywnie wypada model przy przenoszeniu. Można go podnieść za środek, tylna część jest na tyle solidna, że całość się nie złamie. Jak wyjąłem na próbę jeden duży zawias z góry – cały tył autobusu się urywał.

Poza tym
W Gdyni przegubowce mają pod sufitem zamontowane telewizory. W moim modelu akurat leci materiał nt. dinozaurów (chwilowa przerwa pomiędzy reklamami).
Obrazek Obrazek

Ogólnie.
Wyszło dobrze, mechanizm się sprawdza. Malowanie biało-niebieskie byłoby chyba ładniejsze. Minifigi serii 4 Juniors skalą lepiej pasują do pojazdu tej wielkości, także na zdjęciach tym razem bliźniacy Jack’s Stone z koleżankami. Czego nie opisałem – mam nadzieję, że widać na zdjęciach.
Obrazek

Jeszcze kilka miniatur:
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek


Rzeczywisty pojazd, tu akurat cały żółty:
Obrazek

Linki
Fotografia autobusu (2,4 MB) numer boczy 2212
i prezentacja na bulwarze w Gdyni

A propos autobusu MAN Lion’s City: fotki ciekawej wersji - 4 osiowca:
Z przodu, z tyłu.

Galeria modelu na BrickShelf.
Oraz na Flickr.

Maciek
Ostatnio zmieniony 2009-12-19, 19:12 przez maciejer, łącznie zmieniany 1 raz.

Havoc

#2 Post autor: Havoc »

No, kolejne autobusowe WOW. Ale się płodny zrobiłeś na święta :) Testowany wcześniej przegub widzę, a i kółka jakieś znajome :D. Jesteś mistrzem, kropka.

Awatar użytkownika
stpman
Posty: 502
Rejestracja: 2007-09-15, 09:11
Lokalizacja: Pszczyna
brickshelf: stpman

 

#3 Post autor: stpman »

Popraw przód koniecznie, zwłaszcza przednie światła. te w rozmiarze 1x2 są zdecydowanie za niskie, przez co całość wygląda kiepsko.
Natomiast przegub jest fantastyczny!
Ride Your Way!

Awatar użytkownika
Mrosik
Posty: 276
Rejestracja: 2009-05-05, 08:29
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: Mros85
Kontakt:

 

#4 Post autor: Mrosik »

stpman pisze:Popraw przód koniecznie, zwłaszcza przednie światła.
Dokładnie. Te dolne obniż i skróć do 2 studów. Te górne rozszerz o jeszcze jedną płytkę 1x2.
Poza tym model świetny. Fajny patent z przegubem.

Awatar użytkownika
Bobofrutx
Posty: 1014
Rejestracja: 2007-08-21, 21:26
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: Bobofrut

 

#5 Post autor: Bobofrutx »

Ciekawy pomysł na przegub! :D
Tak na moje oko, przód jest mało podobny do oryginału. Użyłeś standardowej lego-wej szyby i przez to proporcje 'szyba a dolny pas pod szyba' są skopane :/
Przegub rządzi ;P
Dzień bez LEGO to stracony dzień ;P
DeszczyK
Sariel pisze:Na potęgę posępnego Longera, mocy przybywaj...

Awatar użytkownika
Żbik
Administrator
Posty: 2960
Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
Lokalizacja: Gdynia
brickshelf: Zbiczasty

 

#6 Post autor: Żbik »

No fajny, fajny. W zestawieniu z niemałymi przecież innymi modelami widać, że kawał jamnika z niego! :)
Rozumiem, że przegub zgina się tylko w jednej płaszczyźnie?

ps. Czy w realu eRka jeździ w takich kolorach?

maciejer
Posty: 387
Rejestracja: 2009-03-25, 13:15
Lokalizacja: Gdynia
brickshelf: maciejer

 

#7 Post autor: maciejer »

Żbik pisze:Rozumiem, że przegub zgina się tylko w jednej płaszczyźnie?
Ano. Od czegoś trzeba zacząć.
Żbik pisze:ps. Czy w realu eRka jeździ w takich kolorach?
Zbik, no coś Ty? Tu widać na jednym ze zdjęć prawdziwą "erkę":
http://www.zkmgdynia.pl/index1.php?plik ... ction=0604
Bobofrutx pisze:Tak na moje oko, przód jest mało podobny do oryginału. Użyłeś standardowej lego-wej szyby i przez to proporcje 'szyba a dolny pas pod szyba' są skopane :/
stpman pisze:zwłaszcza przednie światła. te w rozmiarze 1x2 są zdecydowanie za niskie,
Chyba wiem, co zrobiłem źle: czerwony z dołu jest za wysoki. Powinien byc niższy o 1 plate, a może nawet o dwa. Wtedy całą maskę obniżyłbym, również i górne światła by mogły być wyższe...

Awatar użytkownika
stpman
Posty: 502
Rejestracja: 2007-09-15, 09:11
Lokalizacja: Pszczyna
brickshelf: stpman

 

#8 Post autor: stpman »

Myślę, że taki łopatologiczny rysunek dobrze odda to co chcę Ci przekazać apropo tego MANa:)

Obrazek

1. Tu światła zrób w wymiarach 2study wysokie, 2 study szerokie(tak jak teraz)
2. Tu skróć o jednego pomarańczowego plate'a do wymiarów 2study szeroki x 1 stud wysokie.
Możesz też poszerzyć tablicę rejestracyjną żeby była szersza.

Bo teraz ten przód przypomina mi Japończyka mrużącego oczy:P

P.S mistrzem obróbki grafiki nie jestem - wiem:)
Ride Your Way!

rh

#9 Post autor: rh »

Miło widzieć, że zastosowałeś ten patent na przegub, który pokazywałeś w Gdyni :)
Ale parę uwag:
- lampy - ale to już wspomniano
- przednia maska - MAN ma w tej chwili jedną z najładniejszych mord i jednak spróbowałbym się pokusić na to, by jednak jakoś oddać te dwa przetłoczenia ...
- szyba - tu znowu jest problem, że praktycznie nie ma innego wyjścia, chociaż te szyby kompletnie nie pasują ...
- brak kół bliźniaczych z tyłu wynika z braku posiadania kolejnych dwóch sztuk, czy przez to, że potem jeszcze ciężej by było nim skręcić?
No tyle mojego czepiania :) jest świetny i kropka.
maciejer pisze:(co prawda to miejski autobus a nie autokar wycieczkowy ale co tam, niech ma).
Oj tam, kierowcy autobusów miejskich też mają całkiem wygodne miejsca pracy :) szczególnie w tych nowych.

A tak na marginesie, jeśli ktoś nie pamięta, to swego czasu na forum Czech PeterK pokazał bardzo ciekawy model autobusu przegubowego: http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=4024 (tylko szkoda, że nigdy nie ujrzeliśmy go w akcji :( )
Ostatnio zmieniony 2009-12-20, 10:47 przez rh, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Jerac
Posty: 2311
Rejestracja: 2006-01-14, 20:32
Lokalizacja: Sol III, Łódź
brickshelf: Jerrec

 

#10 Post autor: Jerac »

A widzisz, i to jest coś. Jamnika w tej skali jeszcze nie było w Polsce. Co do przegubu - do mnie z kolei kartonowe rozwiązanie nie przemawia. Może harmonijka z klocków nie jest do końca udanym rozwiązaniem, ale jako tako działa, a to już coś.

Moje zawiasy tego typu są tak luźne że można by z nich grzechotkę zrobić... szukaj starych. Niestety nie przydadzą Ci się bo są czarne.

maciejer
Posty: 387
Rejestracja: 2009-03-25, 13:15
Lokalizacja: Gdynia
brickshelf: maciejer

 

#11 Post autor: maciejer »

rh pisze:przednia maska - MAN ma w tej chwili jedną z najładniejszych mord i jednak spróbowałbym się pokusić na to, by jednak jakoś oddać te dwa przetłoczenia ...
Przerobię, ale później, na razie mam dosyć.
rh pisze:brak kół bliźniaczych z tyłu wynika z braku posiadania kolejnych dwóch sztuk, czy przez to, że potem jeszcze ciężej by było nim skręcić?
A o tym akurat zapomniałem. Czy byłoby ciężej skręcić? Hmm... Myślę, że nie. Trudności skrętu wynikają z twardości zawiasów w przgubie.
Jerac pisze:Co do przegubu - do mnie z kolei kartonowe rozwiązanie nie przemawia
Do mnie też nie, a zastosowany tu mechanizm sprawdza się (nawet lepiej) w przypadku modelu o szerokości 8 studów (tylko trzeba użyć a jeden pionowy blok mniej).

Awatar użytkownika
dmac
Adminus Emeritus
Posty: 2431
Rejestracja: 2004-06-17, 19:16
Lokalizacja: Szczecin
brickshelf: dmac

 

#12 Post autor: dmac »

Rozumiem, że możemy rezerwować gablotę na Twoje auto-, trolej- i wszelkie inne busy w Muzeum Techniki? Robi się z tego całkiem pokaźna kolekcja :) .

Bardzo zgrabnie wyszło. Dzięki, że użyłeś bliźniaków Stone. Zawsze mówiłem, że nadają się na personel do modeli w skali pośredniej (gdzieś między minifig, a Technic).
Pozdrawiam,
dmac

_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles

maciejer
Posty: 387
Rejestracja: 2009-03-25, 13:15
Lokalizacja: Gdynia
brickshelf: maciejer

 

#13 Post autor: maciejer »

dmac pisze:Rozumiem, że możemy rezerwować gablotę na Twoje auto-, trolej- i wszelkie inne busy w Muzeum Techniki? Robi się z tego całkiem pokaźna kolekcja :) .
Coś wybierzemy. Poprawimy, pomierzymy, co najlepsze wystawimy.

Awatar użytkownika
dmac
Adminus Emeritus
Posty: 2431
Rejestracja: 2004-06-17, 19:16
Lokalizacja: Szczecin
brickshelf: dmac

 

#14 Post autor: dmac »

maciejer pisze: Coś wybierzemy. Poprawimy, pomierzymy, co najlepsze wystawimy.
Nie, nie, nic nie wybieraj. Wszystkie, które pokazałeś, są bardzo dobre :) .


Musimy zmiażdżyć publiczność nie tylko jakością, ale i liczbą prezentowanych modeli :D .
Pozdrawiam,
dmac

_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles

Nexus 7

#15 Post autor: Nexus 7 »

Autobus, jak zwykle, swietny. Dzialajacy przegub to niezle osiagniecie. Calkiem niezle wypada w odwiecznym konflikcie estetyka a funkcjonalnosc. Harmonijkowy przegub nawet kiedys sam wymyslilem, nie wpadlem natomiast na dodanie duzych zawiasow, a juz szczegolnie gumek.
Autousy to jak widac bardzo wdzieczny temat :-)

ODPOWIEDZ