[MOC] Ładowarka teleskopowa

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Fistach

[MOC] Ładowarka teleskopowa

#1 Post autor: Fistach »

ŁADOWARKA TELESKOPOWA

Obrazek

Pierwszy MOC w nowym 2010 roku, który (rok) zapowiada się bardzo ciekawie:) Powstał po 2 nieudanych MOCach i po słusznych namowach ze strony Ramzesa - był moment w którym chciałem dziada rozebrać na części. Ale jak to mówią do 3 razy sztuka. Zapraszam.

Dane techniczne:

Wymiary przy wysięgniku złożonym.

Długość: 520 mm
Długość z widłami: 640 mm
Szerokość: 232
Wysokość: 224
Rozstaw osi: 224

Masa całkowita: 3088 g

Prędkość maksymalna: 0,11 m/s

Wysięgnik:

Nachylenie minimalne: ~ -11 stopni
Nachylenie maksymalne: ~ 63 stopnie
Długość: 480 mm
Długość po rozsunięciu: 720 mm
*Długość nie uwzlędnia widelca.
Czas wysuwu: 30 s
Maksymalna wysokość: 440 mm
Czas podnoszenia bomu: 85 s xD

Masa wysięgnika: 715 g

Widły:
Rozstaw wideł: 64 mm
Długość: 90 mm
Szerokość: 162 mm
Wysokość: 112

Czas budowy:
Z wielkimi przerwami 7 tygodni, rzeczywisty czas budowy (licząc tylko dni w których coś budowałem) to jakieś 2 tygodnie.

W mocu zastosowałem:

W mocu zastosowałem następujące części elektryczne. Które silniki służą do czego napiszę dalej:

Obrazek

2 x XL
8 x M
1 x kostka
2 x switch
1 x Nowy BB
9 x kabel przedłużający (5 x 200mm, 4 x 500 mm)
4 x IR (wszystkie 8 kanałów zajęte)
7 x światła PF
2 x siłownik pneumatyczny duży (atrapa)
1 x siłownik pneumatyczny mały
5 x Zębatka ze sprzęgłem
2 x Siłownik mechaniczny

Łącznie przeszło 7,5 m kabli i 11 silników - czyli rekord wyrównany. Należy jednak pamiętać, że ratrak Sariela miał znacznie większe wymiary ale i też więcej funkcji.

Funkcje:

Szczegółowy opis poniżej.

1) jazda, napęd na 4 koła, pełne niezależne zawieszenie, po 2 twarde amortyzatory na koło
2) skręcanie - zarówno zwykłe jak i krabowe, przełączanie sposobu skręcania
3) podnoszenie wysięgnika
4) rozsuwanie wysięgnika
5) regulacja pochylenia wideł
6) podświetlane wnętrze kabiny
7) włączanie/wyłączanie świateł do pracy w nocy
8) atrapa sześciocylindrowego silnika V6
9) podnoszenie klapy silnika i otwieranie drzwi (ręczne)

Napęd:

Obrazek Obrazek

Edit: Dodałem foto od spodu:

Obrazek

Pojazd posiada napęd na obie osie. Do napędu wykorzystałem 2 x PF XL z przełożeniem z z20 na dyfer. Obiecałem sobie, że nigdy więcej nie będę robił moca na nowych dyfrach gdyż są one beznadziejnie zaprojektowane (prawdopodobnie z oszczędności - ale oszczędzanie na elementach typu dyfry nie kończy się niczym przyjemnym). Aczkolwiek model po zastosowaniu podkładek z Hose ribbed jeździ sprawnie - powodują one to, że osie nie zsuwają się kół w dyfrach. Wyposażyłem się już w dwa kolejne dyferencjały starego typu. Ładowarka posiada pełne niezależne zawieszenie na elementach z 8297 - każde koło amortyzują dwa twarde amortyzatory a mimo tego zawieszenie jest dość miękkie i ładnie "siada" pod ciężarem konstrukcji - niestety ma ono tendencje do wyginania sie i w zasadzie niemożliwa jest jazda idelanie na wprost;)

Skręt:

Do skrętu wykorzystałem dwa Mediumy. W skręcie zdublowane są koła zębate ze sprzęgłem aby umożliwić przełączanie trybów jazdy - zwykły i krabowy. Do przełączania wykorzystałem kolejnego Mediuma oraz PF switcha. Pojazd zgrabnie nawraca ze względu na niewielki rozstaw osi - tylko 224 mm.

Podnoszenie wysięgnika:

Obrazek Obrazek

Za podnoszenie dwusekcyjnego wysięgnika odpowiadają dwa mediumy. Mogłoby się wydawać że dodałem drugi silnik na siłę jednakże należy pamiętać, że bom waży aż 715 g bez ładunku a po rozsunięciu wysięgnika ma on aż 720 mm długości (jest prawie tej długości co mój pierwszy MOC MHE Aircraft Loader ! bez wideł) Podnoszony jest za pomocą dwóch siłowników mechanicznych. Gdy dublujemy siłowniki należy pamiętać aby były one napędzane z jednego wału - trzeba zsumować momenty z dwóch silników na jeden wał. Nie jest to najlepsze rozwiązanie - aczkolwiek przy relatywnie niewielkich momentach i mocach mediumów nie jest to jeszcze problememe - ale tylko wtedy gwarantuje nam idealną współpracę dwóch siłowników mechanicznych. Niestety czas podnoszenia jest dość spory jednakże jest to najszybszy możliwy sposób podnoszenia wysięgnika przy jednoczesnym umożliwieniu podnoszenia ładunku na nim. Wysięgnik może pracować w nachyleniu od -11 stopni do +63 stopni.

Rozsuwanie wysięgnika:

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Druga sekcja wysięgnika wydłuża go o 260 mm. Czas wysuwania wysięgnika jest dość powolny ze względu na zastosowane przełożenie ale gwarantuje podnoszenie ładunku nawet gdyby wysięgnik był idealnie pionowo. Po rozsunięciu drugiej sekcji maksymalny wysięg wynosi aż 440 mm.

Regulacja pochylenia wideł:

Obrazek

Jest to pierwsza regulacja wideł zrobiona za pomocą elektryki w dwusekcyjnym wysięgniku (chyba że coś mnie ominęło to proszę o kontakt). Możliwe to jest dzięki kolejnemu Mediumowi, który znajduje się w tylnej części drugiej sekcji wysięgnika. Działa wystarczająco precyzyjnie aby zapewnić komfort pracy oraz warunki do tego aby ładunek nie spadł z wideł.

Podpory:

Obrazek

Dla lepszej stabilizacji pracy z przodu pojazdu są dwie podpory. Siłowniki pneumatyczne są tylko atrapami użytymi do celów wizualnych. Mowy nie ma aby całkowicie podniosły one przód pojazdu - delikatnie podnosi się przednia oś ale nadal sporo masy pojazdu spoczywa na zawieszeniu. Przy pracy z maksymalnie wysuniętym wysięgnikiem dodają pojazdowi stabilności. Do tego celu użyłem silnika kostki. Spisuje się idealnie a dzięki niemu udało skrócić się pojazd o 2 study.

Atrapa V6:

Obrazek

Pojazd posiada atrapę silnika V6 z prawej strony, napędzana jest cały czas przez kolejny silniczek Medium.

Estetyka

Kabina:

Obrazek Obrazek

Aby zapewnić komfort pracy operatorowi kabina została wyposażona w czterostrefową klimatyzację. Operator ma do dyspozycji komputer sterujący pracą maszyny. Drzwi kabiny są otwierane i tak wymodelowane, że pomimo pojedynczego zawiasu (powtórzonego 3 razy dla lepszej stabilności drzwi) otwierają się bez problemu. Ze względów bezpieczeństwa drzwi po otwarciu posiadają światełko odblaskowe :) Z tyłu kabiny musiały zmieścić się dwie z czterech wieżyczek IR i niestety nie wygląda to najlepiej. Niestety innego pomysłu nie miałem. Dodatkową funkcją jest podświetlanie za pomocą pilota wnętrza kabiny.

Otwierana klapa:

Po prawej stronie podnośnika jest podnoszona klapa do atrapy silnika. Trzyma się ona w górze dzięki małemu siłowniczkowi pneumatycznemu - tutaj również użyty jako atrapa. Niestety nie było już ani miejsca ani możliwości, żeby zrobić to na pneumatyce. Przez kratki wentylacyjne z boku widać pracujące tłoki w silniku.

Światła

Obrazek Obrazek

Z tyłu silnika znajduje się drugi switch służący do włączania/wyłączania świateł. 2 komplety białych z przodu pojazdu, 2 kolejne komplety również białych świateł na wysięgniku do pracy w nocy i 2 kolejne komplety tym razem już czerwonych świateł z tyłu pojazdu.

Inne:

Dwie kolejne wieżyczki udało mi się zmieścić między podporami a przednią osią pojazdu i jako tako zamaskować.

Komentarze co do wyglądu pozostawiam Wam. Zachęcam również do przeglądnięcia całej galerii znajdującej się tutaj. Tutaj miniatury do wszystkich zdjęć w galerii. Wszystkie zdjęcia z opisami są dostępne w rozdzielczości 1024 * 768 w galerii w wersji bez opisów.

Battery box

Obrazek

Batbox zmieścił się w środku ramy na samym końcu pojazdu co pozwala na łatwy dostęp do niego i na ładowanie akumulatora. Ze względu na ilość silników i świateł akumulator starcza na około 15 minut zabawy a potem trzeba go dłuuuugo ładować:) Za to fajne jest że MOC może jednocześnie świecić światłami, jechać podnosić i rozsuwać wysięgnik (oraz napędzać atrapę silnika). Myślałem, że naraz takiego prądu nie przepuści.

FILM

Zapraszam do oglądnięcia.

Film znajduje się na YT.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tujENZRzpxY[/youtube]

Na koniec jeszcze podsumowanie mojego AFOLowego 2009 r. Myślę, że najlepiej go podsumować tym zdaniem: od zera do telehandlera:) Mam nadzieję, że w tym roku MOCy będzie więcej i będą coraz lepsze czego i Wam życzę!

Zapraszam do komentowania.»
Ostatnio zmieniony 2010-01-02, 11:53 przez Fistach, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Pietruch
Posty: 1379
Rejestracja: 2004-12-25, 17:06
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Pietruch-15

 

#2 Post autor: Pietruch »

Świetna konstrukcja pod każdym względem. Do komentowania jest naprawdę dużo, dlatego lać wody nie wypada - jedno słowo w zupełności wystarczy [ocenzurowano]. ;)
A tak na poważnie, SUPER przez wielkie S. Od strumyku do wielkiego potoku, brawo Fistach. :)

PIERWSZY... HA!
Ostatnio zmieniony 2010-01-01, 00:49 przez Pietruch, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam,
Maciej

djtermoz
Posty: 176
Rejestracja: 2007-10-26, 02:33
Lokalizacja: Boston

#3 Post autor: djtermoz »

Gdzieś ty chłopie to wszystko upakował? Jestem pod wrażeniem - to chyba najfajniejszy technicowy telehandler jaki widziałem. Ilość funkcji zasługuje na uznanie. Do tego jest bardzo "bawialny" bo wszystkie istotne funkcje obsługuje się zdalnie. Brawo!

Awatar użytkownika
Emilus
Adminus Emeritus
Posty: 1460
Rejestracja: 2007-08-26, 19:58
Lokalizacja: Polska
brickshelf: Emilus
Kontakt:

 

#4 Post autor: Emilus »

Konstrukcja robi wrażenie. Dużo funkcji i ładnie obudowane MT.
Fajny! Z tym że tą plątaninę kabli pod podniesionym wysięgnikiem mogłeś zamaskować. Wiem, pewnie niełatwo, więc to takie tylko czepialstwo na siłę...
Fistach pisze:Łącznie przeszło 7,5 m kabli i 11 silników - czyli rekord wyrównany.
A TrTr się liczy? W MAZie 537 miałem 12 silników i sporo więcej kabla :P

Backbone
Posty: 671
Rejestracja: 2009-12-06, 17:30
Lokalizacja: Doncaster
brickshelf: backbone

 

#5 Post autor: Backbone »

Zdecydowanie moc miesiąca. Jeszcze tylu pf`ów w jednym takim malym pojezdzie nie widzialem.

Awatar użytkownika
m4rc1n
Posty: 369
Rejestracja: 2009-09-17, 15:28
Lokalizacja: Królewskie Miasto Kraków
brickshelf: m4rc1n

 

#6 Post autor: m4rc1n »

No cóż...
Jak już mówiłem, pojazd kapitalny :) Poniekąd byłem świadkiem powstawania MOCa, co prawda mniej więcej od połowy. Sam wysięgnik, gdy go zobaczyłem na żywo, wywarł na mnie wielkie wrażenie, tak samo jaki podwozie.
Silniki są tak masakrycznie upakowane, że ciężko to opisać. Dosłownie, silnik obok silnika
Wbrew pozorom to wcale nie jest takie małe. Przecież to stoi na kołach 94.6 a na zdjęciach wcale nie zajmują sporo miejsca. Wiem, nie widziałem wielu trialówek, ale co mi tam :P
Fistach, twój TH miażdży :)
Masz mój głos na moc miesiąca :)

aaaa właśnie, Fistach, pochwal się jak napędzasz atrapę!!
MOCs: 4
WIP: who cares?

Awatar użytkownika
Kubrick
VIP
Posty: 2200
Rejestracja: 2006-05-19, 21:51
Lokalizacja: KrakóVW
brickshelf: Kubrick
Kontakt:

 

#7 Post autor: Kubrick »

Kosmos. I ten moment publikacji rowno o polnocy. Nowy rok zaczal sie dla LUGPolu pod znakiem Technica (zawstydziles Castlowcow :P ).
Swietnie poupychany model, teraz nic nei pasuje, tylko zebys w piatek go wzial na integracje, bo chce sie nim pobawic :D
Cieślu pisze:kup volvo nie bądź janusz
Cieślu pisze:Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

Awatar użytkownika
Ramzes
Posty: 398
Rejestracja: 2008-04-10, 17:34
Lokalizacja: Bielsko-Biała / Kraków
brickshelf: Ramzes
Kontakt:

 

#8 Post autor: Ramzes »

Dobrze, że go nie rozpierdzieliłeś - warto było dwa dni się pomęczyć i dokończyć, bo efekt jest piorunujący. Nie ważne, że trochę się wolno boom podnosi, przynajmniej można podziwiać działanie całej mechaniki :)
Dobra robota
pozdrawiam
Long is the way AND Hard, that out of hell leadsup to Light.

Fistach

#9 Post autor: Fistach »

Emilus pisze:Fajny! Z tym że tą plątaninę kabli pod podniesionym wysięgnikiem mogłeś zamaskować. Wiem, pewnie niełatwo, więc to takie tylko czepialstwo na siłę...
Moznaby ale przy 720 g masy bomu + swiatla + klocki do obudowy wazylby juz za duzo :)
Emilus pisze:A TrTr się liczy? W MAZie 537 miałem 12 silników i sporo więcej kabla :P
Niby sie liczy ale miales tam mega dublowanie silnikow ;) Tak czy siak zwracam honor :D
Pietruch pisze:A tak na poważnie, SUPER przez wielkie S. Od strumyku do wielkiego potoku, brawo Fistach. :)
djtermoz pisze:Ilość funkcji zasługuje na uznanie. Do tego jest bardzo "bawialny" bo wszystkie istotne funkcje obsługuje się zdalnie. Brawo!
Dzięki
m4rc1n pisze:Wbrew pozorom to wcale nie jest takie małe. Przecież to stoi na kołach 94.6 a na zdjęciach wcale nie zajmują sporo miejsca.
Niby tak ale zauważ, że z prawej strony pojazdu nie ma ani jednego silnika a przestrzeń w którym można było je upychać po lewej stronie kończy się poniżej podłogi kabiny. Więc objętościowo nie ma zbyt wiele miejsca :) A rama mieści 7 silników ! + 2 pod osią obrotu wysięgnika.
Ostatnio zmieniony 2010-01-01, 18:42 przez Fistach, łącznie zmieniany 1 raz.

Hezar
Posty: 933
Rejestracja: 2016-08-29, 17:30
Lokalizacja: Oberschlesien

#10 Post autor: Hezar »

Naprawdę świetny MOC!
Niezły wygląd, mnogość funkcji oraz zastosowane rozwiązania - to się musi podobać.
Ogromne brawa za upchanie "elektryki" - chłopie, gdzieś Ty to pomieścił (!?)

Pozdrawiam (:

Mistakes
Posty: 529
Rejestracja: 2009-12-20, 18:00
Lokalizacja: Warszawa!
brickshelf: Ayumi

 

#11 Post autor: Mistakes »

Zaniemówiłem, genialnie upchałeś tyle funkcji w tym pojeździe. Chciałbym dojść do takiego poziomu budowania i do takiej ilości klocków w kolekcji.
Aha, można prosić fotkę podwozia?

Fistach

#12 Post autor: Fistach »

Backbone pisze:Zdecydowanie moc miesiąca. Jeszcze tylu pf`ów w jednym takim malym pojezdzie nie widzialem.
Nie uwazam ze moc powinien stac sie mocem miesiaca tylko dlatego ze ma n pf'ow. Chcialbym zeby rowniez cos soba reprezentowal - mam nadzieje ze to sie udalo:)
Hezar pisze:Niezły wygląd, mnogość funkcji oraz zastosowane rozwiązania - to się musi podobać.
Dzieki. Staram sie znalezc zloty srodek miedzy wygladem a funkcjonalnoscia. Jak na razie jestem zadowolony i z kazdym kolejnym MOCem prace sa coraz bardziej zaawansowane technicznie a przez zwiekszajaca sie kolekcje klockow chyba tez nawet coraz bardziej ladne. Ale nie mnie to oceniac.
Mistakes pisze:Chciałbym dojść do takiego poziomu budowania i do takiej ilości klocków w kolekcji.
To moj 4 pojazd. Fakt 2 mi nie wyszly i przy nich sporo sie nauczylem ale do poziomu innych technicowych budowniczych jeszcze wiele mi brakuje.
Mistakes pisze:Aha, można prosić fotkę podwozia?
Postaram sie niedlugo dodac do galerii.

Awatar użytkownika
m4rc1n
Posty: 369
Rejestracja: 2009-09-17, 15:28
Lokalizacja: Królewskie Miasto Kraków
brickshelf: m4rc1n

 

#13 Post autor: m4rc1n »

Mistakes, ilość klocków to jedno. Możesz mieć 100, 200, 300 kilogramów klocków, ale nie mieć prawie żadnych efektów. Trzeba odpowiednio jeszcze użyć co się ma, ilość wtedy nie ma AŻ takiego znaczenia, bo nie oszukujmy się. Mając mało klocków świata nie zawojujemy :)

Fistach, jeszcze raz, kapitalny MOC :)
MOCs: 4
WIP: who cares?

Backbone
Posty: 671
Rejestracja: 2009-12-06, 17:30
Lokalizacja: Doncaster
brickshelf: backbone

 

#14 Post autor: Backbone »

Fistach pisze:
Backbone pisze:Zdecydowanie moc miesiąca. Jeszcze tylu pf`ów w jednym takim malym pojezdzie nie widzialem.
Nie uwazam ze moc powinien stac sie mocem miesiaca tylko dlatego ze ma n pf'ow. Chcialbym zeby rowniez cos soba reprezentowal - mam nadzieje ze to sie udalo:)
No bez powodu tam tyle tego nie ma. Działa bardzo dobrze wiec tytul moc miesiaca z mojej strony sie nalezy.

Awatar użytkownika
Pietruch
Posty: 1379
Rejestracja: 2004-12-25, 17:06
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Pietruch-15

 

#15 Post autor: Pietruch »

Fistach pisze:do poziomu innych technicowych budowniczych jeszcze wiele mi brakuje.
Nie bądź taki skromny, uwierz w końcu, że ten MOC jest świetny!
Pozdrawiam,
Maciej

ODPOWIEDZ