8265:Front Loader
Dane techniczne
Seria: Technic
Rok produkcji: 2009
Liczba klocków: 1061
Liczba figurek: 0
Spis cześci: BricLink
Galeria: Moja galeria
Cena: S@H: 420 zł 69 ₤ 80$ Allegro
Waga zestawu: 1,785 Kg
Waga pojazdu: 0,986 Kg
Wstęp:
Pamiętam dzień w którym sives1 przesłał mi zdjęcia nowości Technic na 2009 rok. Właśnie ta ładowarka spodobała mnie się najbardziej, po prostu musiałem ją dostać jak najszybciej, w końcu kupiłem. Za zestaw zapłaciłem 305 zł – sporo, ale wcześniej były takie wysokie ceny.
Opakowanie
Zestaw otwieramy w tradycyjny dobrze znany nam sposób – przecinając plomby oraz rozrywając boczki. Karton jest sporych rozmiarów, jego wymiary to: 578x378x85 mm
Przednia część opakowania przedstawia oczywiście model główny wraz z jego miniaturką dzięki której dowiemy się nieco o funkcjach oraz rozmiarach naszej zabawki
Z tyłu opakowania przedstawiony jest model alternatywny oraz możliwość ”ożywienia” ładowarki dodatkowym zestawem elektrycznym 8293
Instrukcja
Z zestawem otrzymujemy papierową instrukcję, która zawiera plany budowy tylko do pierwszego – głównego modelu. Od niedawna TLG przestało załączać papierowe instrukcje do budowy pojazdów alternatywnych. Powodem było kolejne cięcie kosztów, tak więc instrukcję do budowy traktora leśnego, trzeba pobrać ze strony lego:
Instrukcja do zestawu w postaci 3 książeczek, jest czytelna i przejrzysta. Tradycyjnie na początku instrukcji znajduje się pouczenie: by klocki segregować, składać tylko na stole, przypadkiem nie na dywanie bo to wielkie zło. Na końcu instrukcji znalazł się oczywiście także spis części. Co do samej instrukcji muszę nadmienić iż gramatura stron znacznie spadła, mamy do czynienia z istną bibułką. To absolutnie nie same strony co kiedyś. W instrukcji znajduje się również znacznie więcej reklam. Podsumowując marketing i oszczędności na każdym możliwym kroku.
Klocki
Po otwarciu opakowania naszym oczom ukazuję się ten widok:
Czyli: 10 nie ponumerowanych woreczków + 3 podworeczki, opony oraz łycha wrzucone luzem. Klocków jest naprawdę sporo jak na nieflagowy model. Zestaw jest świetnym ,,dawcą” poszukiwanych i unikatowych części, przez które to staję się naprawdę wartościową zdobyczą. Ponad to jest sporo żółtych liftarmów oraz mnóstwo zębatek,
Ciekawe klocki:
4 Zółte felgi w raz z oponami:
5 Nowych kardanów 3L:
1 Driving Ring wraz z wodzikiem:
1 Nowy duży płaski Panel 1 x 5 x 11 (szkoda że tylko jeden):
1 Największa znana łycha LEGO:
2 Nowe węższe dyferki:
3 Nowe Ramki technic:
8 Nowych liftarmów w kształcie Literki T:
8 Nowych łączników:
6 Axli dziewiątek:
2 Axle ósemki ze stopem:
2 Nowe Panele (wykonane są z innego plastiku, przez co są elastyczne):
Takie skosy:
2x
2x
2x
1 Wiatrak od chłodnicy znany z Power Miners jako ostrza do kruszenia skał:
3 Siłowniki śrubowe wraz z obejmami:
1 Czarna Drabinka:
2 pręty: 1 Długi ze stopem oraz 1 krótki
Z zestawem otrzymujemy również 4 naklejki które są dostarczone w postaci małego arkusika. Niestety dwie naklejki pokrywają więcej niż 1 klocek, konkretnie dwa tilesy. Dla zainteresowanych skan:
Budowa
Budowa przebiegała bardzo sprawnie powoli odsłaniając funkcje modelu, nie było problemów z odróżnieniem kolorów. Nowe instrukcje są bez wątpienia lepsze niż te stare, gdyż wszystkie kłopotliwe części pokazane są w skali 1:1 Tyczy się to: Liftarmów, Tilesów, Konektorów i Axli
Wybrane kroki z budowy:
Krok 1:
Powstaje Podwozie wraz z napędem 4x4
Krok 2:
Znaczny postęp prac – Powstały już prawie wszystkie mechanizmy, mamy również skrzynię rozdzielczą
Krok 3:
Koniec pierwszej instrukcji, początek drugiej - Mamy już wszystkie mechanizmy, powstała atrapa silnika oraz fotel operatora
Krok4:
Model ma już pełną długość dzięki dobudowanemu wlotowi powietrza do chłodnicy. Widać również miejsce w którym zaczepiony będzie Battery Box z zestawu 8293
(foto)
Krok5:
Znaczy postęp prac: Model wygląda coraz ładniej, Zamontowane są już wszystkie panele. Jest gotowa kabina operatora wraz z kierownicą, są również poręcze, nadkola oraz drabinka. Na tym etapie przyklejone są już wszystkie naklejki.
(foto)
Krok6:
Koniec prac, zostały jeszcze tylko koła. W ostatnich punktach instrukcji budujemy całe ramię z łyżką, doczepiamy również wydech, lusterka oraz światła.
(foto)
Elementy pozostałe po budowie:
Model
Modelem głównym jest oczywiście ładowarka łyżkowa. Zestaw sporych rozmiarów jego maksymalna długość to aż 50 Cm. Podczas wstępnej budowy nie spodziewałem się, że będzie on aż tak długi. Głównie dlatego, iż w ostatnich to krokach budujemy tylną część pojazdu.
Ładowarka prezentuję się naprawdę ładnie, posiada mnóstwo szczegółów. Mam tu na myśli: lusterka, komin wydechowy, drabinkę, barierki, przednie i tylne światłą, chłodnicę wraz z wentylatorem, ładnie wyprofilowane ramię dzięki użytym skosom, fotel operatora z podłokietnikami.
Niewątpliwą wadą modelu jeśli chodzi o wygląd jest na pewno rozmiar łyżki. Powinna być ona większa. Każdy z Was pewnie wie, iż jest to ta sama łycha co w zestawie 8459. Różnica w długości obu pojazdów jest naprawdę spora: 11 Cm. Myślę iż po prostu TLG nie chciało się projektować większej łyżki.
Funkcje
W przypadku funkcji model wypadł tragicznie, prawdopodobnie gdybym nie wiedział co to pneumatyka oraz zestaw 8459 to by było inaczej. O co dokładnie chodzi?
1. Operowanie Łyżką – Najgorszy minus zestawu, całość chodzi wyjątkowo ciężko. Parę chwil zabawy i zębatka pozbawiła mnie naskórka na palcach. Naprawdę współczuję wszystkim dzieciom które skazane zostały na ten model. Do tego: Aby wykonać jeden pełny załadunek, trzeba aż 98 razy przekręcić zębatkę o 360 stopni – Tragedia.
Gdyby Ładowarka wyposażona była w elektrykę jak w Buldku to by było super, niestety tak nie jest.
Mechanizmy: Czyli 20 zębatek po drodze:
Zakres Pracy Łychy:
2. Skręt - Następna wada. Kto robi skręt przy pomocy liftarmowego cięgna?? Po raz kolejny strasznie opory. Modelem strasznie ciężko skręca się dywanie, wyraźnie czuć iż axle wyginają się pod obciążeniem. I tym razem pomyślałem o starej Ładowarce 8459, gdzie układ skrętny zaprojektowany był perfekcyjnie, ba nawet kierownicą dało się skręcać.
3. Napęd 4x4 - Tutaj naprawdę nie mam do czego się przyczepić. No ale co z tego?? Front Loader z 1995 roku też miał a był przy tym mniejszy i miał w sobie stare duże dyferencjały.
4. Atrapa silnika V6: Podobna historia – 8459 też to miał.
8265+8293 Czyli:
Pewnie wielu z Was powie iż Ładowarka projektowana była z myślą o dodatkowym zestawie elektrycznym 8293. Odpowiadam Wam iż To jeszcze gorsze zło. W takim przypadku to już naprawę nic nie załadujecie, a możecie jedynie spalić silnik, gdyż zatrzymuje się on przy minimalnym obciążeniu łyżki. Czy TLG nie pomyślało o zastosowaniu sprzęgła?? Pomyślało lecz zrezygnowało z tego rozwiązania bo wtedy to ramię z całkowicie pusta łycha nie drgnie nawet o centymetr – Koszmar.
Film:
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=-vAJVr5DGfQ[/youtube]
Podczas budowy moją uwagę przykuła pewna część. Kompletnie nie wiedziałem poco projektant ją tu wcisnął. Mowa o:
Po zamontowaniu zestawu 8293 okryłem cel owej części: Ona po prostu trzyma kabelek ze światełkami LED.
Model Alternatywny
Modelem alternatywnym jest Traktor leśny. Muszę przyznać iż model jest bardzo fajny. Może nie jest on aż tak ładny jak w przypadku ładowarki ale za to zdecydowanie jest bardziej bawialny. Głownie dlatego iż funkcji jest teraz więcej oraz o wiele mniej kręcenia. W Ładowarce przełożenie na siłownik było 1:1 tutaj jest 3:5, ponad to tutaj możemy sterować dwoma siłownikami jednocześnie. W przypadku głównego modelu nie było to możliwe ponieważ całe sterowanie odbywało się przez skrzynie rozdzielczą.
Funkcje
1. Napęd 4x4 - podobnie jak w przypadku modelu głównego
2. Atrapa silnika V6 - jak wyżej
3. Skręt - również wykonany przy pomocy liftarmowego cięgna jak w Ładowarce z tą różnicą, iż tutaj chodzi on zdecydowanie lepiej.
4. Obracane ramię – Obrót ramienia wraz z kabiną jest o 180 stopni. Szkoda że nie przy pomocy jakiegoś pokrętła.
5. Wyciągane ramie przy pomocy zainstalowanej dźwigni:
6. Operowanie ramieniem – Całość wyszła bardzo dobrze brak luzów oraz wyższe przełożenie sprawiają iż zabawa staje się bardzo przyjemna. Jak już wspomniałem można sterować pracom dwóch siłowników jednocześnie.
7. Chwytak – Muszę powiedzieć iż wykonany został on perfekcyjnie. Użycie dwóch kardanów sprawiło iż ,,dynda” się on jak w prawdziwych maszynach. Zastosowanie przekładni ślimakowej sprawia, iż nic z niego nie wypadnie.
Części pozostałe po budowie:
Szkoda, że projektant do końca nie wykorzystał wszystkich ciekawych części. Pozostała cała skrzynia rozdzielcza sporo zębatek oraz siłownik śrubowy. Myślę iż z 1061 części które to oferuje zestaw dało by się zbudować coś lepszego.
Podsumowanie
Muszę Wam wszystkim przyznać, iż gdy zacząłem bawić się tą zabawką przeżyłem wielkie rozczarowanie. Natychmiast wróciły piękne wspomnienia do modelu z 1995 roku. Jakie ja miałem szczęście być dzieckiem i bawić się nim. W recenzowanym modelu zabawa odrzuca od pojazdu jest po prostu kłopotliwa. Trzeba mieć naprawdę wiele cierpliwości do tego zestawu. W Starej Ładowarce napełniłem sobie Air Tanka i mogłem się świetnie bawić. W tym pozostaje Wam długie uciążliwe kręcenie.
W mojej głowie zrodziło się pytanie: Gdzie podziali się Ci genialni konstruktorzy takich zabawek jak 8459, 8460, 8868?? Przecież dawniej do diaska był mniejszy wybór części a projektanci robili sto razy lepsze machiny niż dzisiaj.
Czy model wart jest swojej ceny? Odpowiem w ten sposób: Jeśli jesteście strasznie cierpliwi, lub poszukujecie ciekawych części - To TAK. Natomiast jeśli oczekujecie miłej zabawy lub planujecie dać ten zestaw jako prezent dla dziecka to stanowczo mówię - NIE Kupcie zamiast tego modelu, ten nowy Traktor z Pneumatyką – 8048. Zabawa nim jest przyjemniejsza
Moja końcowa ocena 6/10 – spodziewałem się czegoś lepszego.
Za
- Dobra kolorystyka
- Ciekawy wygląd
- Model dopracowany w szczegółach
- Dużo interesujących części
- Model Alternatywny
Przeciw
- Bardzo ciężka praca
- Kłopotliwa Bawialność
- Motoryzacja zestawem 8293
- Skręt przy pomocy liftarmowego cięgna
- Za mała Łycha