[MOC] Hummer H1

Wszystko co związane z / everything about LEGO Truck Trial, Cross Country, Truck Racing, Outdoor Car Racing

Moderatorzy: BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team, BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

[MOC] Hummer H1

#1 Post autor: Sariel »

Obrazek

Dane techniczne:
Wymiary: 41/20/19 studów (nie licząc anteny i lusterek bocznych)
Waga: 1.518 g
Napęd: na 4 koła bez dyferencjałów jednym PF XLem z redukcją 4.5:1
Zawieszenie: kolebki stabilizowane amortyzatorami
Inne: skręt, działające światła przednie i tylne, otwierana maska i drzwi, bagażnik otwierany amortyzatorami pneumatycznymi

Prosty pojazd, powstały na zmodyfikowanym podwoziu Rubicona, ale tym razem zgodny z jedynie słuszną skalą 13/1. Tak jak w Rubiconie konstrukcja opiera się na liftarmowych kolebkach spiętych brickową ramą wbudowaną w podłogę kabiny. Tylna oś została zwężona, w przedniej układ skrętu zmienił się na większy i bardziej skomplikowany po to żeby przednie koła mogły realistycznie wystawać do przodu.
Cel jaki przyświecał budowie to: wygląd najpierw, osiągi potem. Stąd relatywnie małe koła (zgodne z wymiarami fabrycznych kół militarnej wersji H1, wersje cywilne często mają większe koła, nie mówiąc już o wersjach po tuningu) i dość skromny prześwit wynoszący pod całym podwoziem równe 5 studów (albo jednego grubego chomika, jak widać na filmie). Obserwując w terenie Rubicona, który miał więcej mocy niż był w stanie wykorzystać, przyjąłem że jego komponenty zawieszenia i napędu będą w stanie napędzać półtorakilogramowy pojazd bez istotnych strat w osiągach. Stąd większa masa Hummera mimo mniejszej skali, celem oczywiście uzyskania lepszego przelicznika. Ponieważ Hummer porusza się na nieco mniejszych kołach niż Rubicon, wymagają one mniejszego momentu obrotowego, i dlatego zmniejszyłem redukcję z 5:1 na 4.5:1. Dla uzyskania dokładnie takiego przełożenia konieczny był łańcuch między silnikiem a wałem napędowym, który zdublowałem bo pojedyńczy rozpryskiwał się natychmiast po włączeniu silnika. Miało to tę dodatkową zaletę że nie trzeba było wzmacniać tej części podwozia tak jak w przypadku użycia samych zębatek.
W wyglądzie nie obyło się bez ustępstw - maska ma wycięcie na czubki przednich amortyzatorów, a z kolei wlot powietrza który znajduje się po prawej stronie i w rzeczywistości przechodzi przez wycięcie w masce, tutaj został do niej przymocowany. Kabina mieści proste wnętrze z kompletem foteli, kierownicą i radiostacją. PF XL znajduje się pomiędzy przednimi fotelami i nieco przed nimi, tak jak rzeczywisty silnik Hummera, co eliminuje konieczność instalowania atrapy.
Podczas rajdu Hummer wykazał się świetną zwrotnością, dostatkiem mocy i przyzwoitą stabilnością, nie licząc momentu kiedy jakimś cudem wywróciłem go na podjeździe (co zniósł bez uszkodzeń). Doświadczał pewnych problemów z trakcją, ale w tych samych miejscach co pozostałe pojazdy rajdu. Po pierwszym odcinku zajmował czwarte miejsce na 11 pojazdów, a na drugim bez problemu przejechał po gałęzi która wydawała się za gruba na jego prześwit. Kozakowanie skończyło się na odcinku trzecim, kiedy po najechaniu na korzeń tylną osią pękły naraz oba odcinki łańcucha. Awaria była nie do naprawienia w warunkach polowych i zmuszony byłem poddać resztę rajdu. Ktoś mi podrzucił ciekawą sugestię obwiązania łańcuchów linką, ale myślę że zdrowiej będzie przyjąć że łańcuchy w TrTr to zło :P
Na filmie macie okazję zaobserwować jakie przyspieszenie Lucjan osiąga na prostych. Jest jak mała, gruba, włochata rakieta.

Galeria

Przykładowe zdjęcia:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Film:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6ldHOJaiZJ8[/youtube]

Backbone
Posty: 670
Rejestracja: 2009-12-06, 17:30
Lokalizacja: Doncaster
brickshelf: backbone

 

#2 Post autor: Backbone »

STING pisze:Pierwszy:P
Spam w najczystszej postaci.

Odnosnie łańcucha - nie dało się tego zebatkami w żadnej kofiguracji zastąpić?

Hummer Ładny, ale martwi mnie twoja skłonność do budowy jeepów zamiast ciężarówek :P Mam nadzieję że twój następny moc nie będzie jeepem ;P

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#3 Post autor: M_longer »

Backbone pisze:Hummer Ładny, ale martwi mnie twoja skłonność do budowy jeepów zamiast ciężarówek :P Mam nadzieję że twój następny moc nie będzie jeepem ;P
Z tego co pamiętam H1 to ciężarówka.

Prawda że DBG to baaardzo ładny kolor Panie Sariel? ;)
Ostatnio zmieniony 2010-05-24, 19:17 przez M_longer, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#4 Post autor: Sariel »

Backbone pisze:Odnosnie łańcucha - nie dało się tego zebatkami w żadnej kofiguracji zastąpić?
Dało, oczywiście, ale za cenę albo innej redukcji albo podniesienia silnika wyżej.
Też mi się wydaje że H1 to ciężarówka (w przeciwieństwie do H2 i H3, które to wersje są, jak ładnie określił pewien obcokrajowiec, "fagged"), w dodatku większa niż niejeden Unimog.
Ostatnio zmieniony 2010-05-24, 19:21 przez Sariel, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
m4rc1n
Posty: 369
Rejestracja: 2009-09-17, 15:28
Lokalizacja: Królewskie Miasto Kraków
brickshelf: m4rc1n

 

#5 Post autor: m4rc1n »

Ładny, ładny. Całkiem nieźle odwzorowany, co do wyglądu brak zastrzeżeń. Mechanika też w porządku, z tego co mi się wydaje, to przedni most obróciłeś po prostu o 180 stopni, i zmodyfikowałeś tak, by napęd i skręt wchodziły do mostu z drugiej strony, choć może jeszcze coś zmieniłeś. Wada, no to wiesz, że łańcuch.

Co do prezentacji, fajna muza i końcówka z Lucjanem :D
Mam zastrzeżenia tylko co do tej książki pod ścianą. Rozumiem, że chodziło o pokaz stabilności, bo wątpię, żeby jakakolwiek trialówka wyjechała pod prawie pionową przeszkodę bez wyciągarki ;]
MOCs: 4
WIP: who cares?

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#6 Post autor: Sariel »

m4rc1n pisze:Rozumiem, że chodziło o pokaz stabilności, bo wątpię, żeby jakakolwiek trialówka wyjechała pod prawie pionową przeszkodę bez wyciągarki ;]
Moją ambicją było wjechanie na ścianę bez książki, co raz na zawsze ucięłoby żarty o wjeżdżaniu trialówkami na ściany. Niestety, przyczepności zabrakło.

Hezar
Posty: 933
Rejestracja: 2016-08-29, 17:30
Lokalizacja: Oberschlesien

#7 Post autor: Hezar »

No proszę... Jak się okazuje, nawet Hummer potrafi zwijać asfalt...

Awatar użytkownika
Emilus
Adminus Emeritus
Posty: 1460
Rejestracja: 2007-08-26, 19:58
Lokalizacja: Polska
brickshelf: Emilus
Kontakt:

 

#8 Post autor: Emilus »

Ładny, fajny i bardzo bawialny o czym się przekonałem przejeżdżając nim wielokrotnie po odnóżach krocznych Sariela.

Popraw łańcuch i do następnego...:)

Fioletowy

#9 Post autor: Fioletowy »

Super!
Wygląd bardzo ładny, choć wygląda jakby pulchnie - nie jest za krótki? I koła, mimo, że pasują fasonem to są nieco za małe, ale tylko może mi się tak wydawać. Z tego co wiem to H1 miał duży zderzak przedni, no chyba że nie wszystkie wersje wojskowe. Mistrzostwo z podjazdem na książkę, brawo za tego H1! :)
Ostatnio zmieniony 2010-05-24, 19:54 przez Fioletowy, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#10 Post autor: Sariel »

Zderzaków jest kilka wersji, wybrałem najmniejszą żeby mieć lepszy kąt natarcia. Z tego samego powodu zrezygnowałem z tak kultowego elementu H1 jak słynny "łapacz krów" ;)

Awatar użytkownika
Kubrick
VIP
Posty: 2198
Rejestracja: 2006-05-19, 21:51
Lokalizacja: KrakóVW
brickshelf: Kubrick
Kontakt:

 

#11 Post autor: Kubrick »

M_longer pisze:Z tego co pamiętam H1 to ciężarówka.
wg. polskich przepisow, lapie sie na ciezarowke (DMC >3,5t), ale w USA jest odpowiednikiem naszego Honkera, wiec mamy kwestie sporna ;]
Cieślu pisze:kup volvo nie bądź janusz
Cieślu pisze:Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

Jankes

#12 Post autor: Jankes »

Backbone pisze: Hummer Ładny, ale martwi mnie twoja skłonność do budowy jeepów zamiast ciężarówek :P Mam nadzieję że twój następny moc nie będzie jeepem ;P
Też bym chciał zobaczyć takie 8x8, w wykonaniu Sariela :P

Sariel,
Co do samego Hummera, wyszedł Ci super ;) Fajnie jeździ i wygląda ;)
Filmik, jak zawsze pierwsza klasa i w końcu jakiś znajomy podkład muzyczny dałeś :P

Awatar użytkownika
pitrek02
Posty: 880
Rejestracja: 2006-10-05, 19:27
Lokalizacja: Częstochowa/Wrocław
brickshelf: pitrek02

 

#13 Post autor: pitrek02 »

Ładny jest! Nawet bardzo!
Ciekawe mosty (z pewnością pomogą przy budowaniu modelu, który planuje od dawna, a jakoś nie mam czasu żeby go zacząć nawet). :)
Zdecydowanie jeden z najlepszych Hummerów z klocków! Gratuluję!
Ostatnio zmieniony 2010-05-24, 22:07 przez pitrek02, łącznie zmieniany 1 raz.

kris kelvin

#14 Post autor: kris kelvin »

Ta niewykaflowana maska strasznie się gryzie z całą resztą.
Ale generalnie bardzo ładny.
Ostatnio zmieniony 2010-05-25, 11:22 przez kris kelvin, łącznie zmieniany 1 raz.

Backbone
Posty: 670
Rejestracja: 2009-12-06, 17:30
Lokalizacja: Doncaster
brickshelf: backbone

 

#15 Post autor: Backbone »

kris kelvin pisze:Ale generalnie bardzo ładny.
Ale on ma kardany !! :D

ODPOWIEDZ