[MOC] Skrzynka
Moderatorzy: BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team, BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team
- Sariel
- VIP
- Posty: 5418
- Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: Sariel
- Kontakt:
-
[MOC] Skrzynka
Jako że panuje moda na skrzynie biegów w każdej trialówce (Emil ma ich już pewnie więcej niż kół), eksperymentowałem z czymś własnym. Szukałem zwartego, mocnego rozwiązania bez driving ringów, które da mi trzy biegi (dwa do jazdy w terenie a trzeci zamiast luzu) - niestety, nie udało się. Wyszły cztery:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xISN9U56yBY[/youtube]
Skrzynka ma na pewno zalety w postaci małych rozmiarów, aż 4 biegów przy zaledwie 2 silnikach potrzebnych do zdalnego sterowania, i minimalnej liczby martwych zębatek (żadnych na najniższym biegu i po dwie na pozostałych). Nie wiem natomiast czy się sprawdzi w TrTr, bo brakuje mi praktyki. Czy ktoś z bardziej doświadczonych zawodników mógłby to ocenić i ewentualnie zaoszczędzić mi pchania w podwozie czegoś co nawali? Bo wyjąć potem trudno, a czasu do rajdu coraz mniej.
PS. Tu będzie galeria jak się upubliczni.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xISN9U56yBY[/youtube]
Skrzynka ma na pewno zalety w postaci małych rozmiarów, aż 4 biegów przy zaledwie 2 silnikach potrzebnych do zdalnego sterowania, i minimalnej liczby martwych zębatek (żadnych na najniższym biegu i po dwie na pozostałych). Nie wiem natomiast czy się sprawdzi w TrTr, bo brakuje mi praktyki. Czy ktoś z bardziej doświadczonych zawodników mógłby to ocenić i ewentualnie zaoszczędzić mi pchania w podwozie czegoś co nawali? Bo wyjąć potem trudno, a czasu do rajdu coraz mniej.
PS. Tu będzie galeria jak się upubliczni.
Linearne skrzynie biegów są o tyle dobre, że nie ma driving ringów - czyli nie ma słabych punktów. Ja testowałem różne wersje, ale najlepiej spisuje się skrzynia Emila - :)
Skrzynia Emila jest o tyle bajerancka, że silnik przesuwa się razem z biegami, czyli nie ma dodatkowych wałów i zębatek.
Przetestuj ją w ekstremalnych warunkach, zrobiłem tak ze swoją i na razie żadna zębatka nie ucierpiała. Ale takie naprawdę ekstremalne warunku stwórz, bo przytrzymywanie ośki jest śmieszne. ;)
Skrzynia Emila jest o tyle bajerancka, że silnik przesuwa się razem z biegami, czyli nie ma dodatkowych wałów i zębatek.
Przetestuj ją w ekstremalnych warunkach, zrobiłem tak ze swoją i na razie żadna zębatka nie ucierpiała. Ale takie naprawdę ekstremalne warunku stwórz, bo przytrzymywanie ośki jest śmieszne. ;)
Ostatnio zmieniony 2010-07-19, 22:31 przez Pietruch, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam,
Maciej
Maciej
- m4rc1n
- Posty: 369
- Rejestracja: 2009-09-17, 15:28
- Lokalizacja: Królewskie Miasto Kraków
- brickshelf: m4rc1n
-
Sariel, obuduj skrzynie porządnie, i zrób z niej wyciągarkę :) wygląda nieźle, ale co ja się tam znam.
Aha, no i może biegami steruj zdalnie, masz trochę siłowników, nie?? :>
Wg mnie wadą jest to, że żeby dojść to trzeciego biegu, trzeba przejść przez czwarty....
Aha, no i może biegami steruj zdalnie, masz trochę siłowników, nie?? :>
Wg mnie wadą jest to, że żeby dojść to trzeciego biegu, trzeba przejść przez czwarty....
Ostatnio zmieniony 2010-07-19, 22:50 przez m4rc1n, łącznie zmieniany 1 raz.
MOCs: 4
WIP: who cares?
WIP: who cares?
- Emilus
- Adminus Emeritus
- Posty: 1460
- Rejestracja: 2007-08-26, 19:58
- Lokalizacja: Polska
- brickshelf: Emilus
- Kontakt:
-
No jest to wariacja na temat obecnych od dawna skrzyń.
Moim zdaniem może się sprawdzić ale w pojeździe lekkim z racji tego, że pewne wały mają naprężenia z dwóch stron i mogą się wybaczać, ale z drugiej strony w małym pojeździe jest mało miejsca a skrzynia jest nieporęcznie duża. Generalnie skrzynia powinna pracować w osi pojazdu, ta pracuje poprzecznie więc rama musiała by mieć monstrualna szerokość, a znowu dawać ją wzdłużnie z silnikiem ustawionym poprzecznie to masz silnik na każdy most to znowu 2 silniki na 4x4 to znowu dużo...
Do trialówki może być trudno ją wepchnąć i może być awaryjna ale nie dowiesz się bez sprawdzenia w praktyce.
Zobacz skrzynię TT 4 biegową która jest 2 moimi skrzyniami z przesuwanym silnikiem, nałożonymi warstwowo i przesuwanymi jedna wzg. drugiej. Całość jest mniejsza.
Moim zdaniem może się sprawdzić ale w pojeździe lekkim z racji tego, że pewne wały mają naprężenia z dwóch stron i mogą się wybaczać, ale z drugiej strony w małym pojeździe jest mało miejsca a skrzynia jest nieporęcznie duża. Generalnie skrzynia powinna pracować w osi pojazdu, ta pracuje poprzecznie więc rama musiała by mieć monstrualna szerokość, a znowu dawać ją wzdłużnie z silnikiem ustawionym poprzecznie to masz silnik na każdy most to znowu 2 silniki na 4x4 to znowu dużo...
Do trialówki może być trudno ją wepchnąć i może być awaryjna ale nie dowiesz się bez sprawdzenia w praktyce.
Zobacz skrzynię TT 4 biegową która jest 2 moimi skrzyniami z przesuwanym silnikiem, nałożonymi warstwowo i przesuwanymi jedna wzg. drugiej. Całość jest mniejsza.
- Sariel
- VIP
- Posty: 5418
- Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: Sariel
- Kontakt:
-
Właściwie to chciałem tę skrzynię ustawić pionowo. Wtedy akurat wejdzie mi w ramę, a silnik i tak mam kawałek powyżej wału napędowego. Na filmie to ona technicznie rzecz biorąc leży na boku.
Ostatnio zmieniony 2010-07-20, 11:12 przez Sariel, łącznie zmieniany 1 raz.
Ja co prawda jeszcze zielony jestem w temacie wytrzymałości, ale co do wspomnianych przez Emila monstrualnych szerokości ramy - można by tę skrzynię nieco skomresować zawijając skrajne osie o 90stopni wokół osi zmiany biegów.
Zębatki nie powinny wtedy sobie przeszkadzać a cała skrzynia miałaby wtedy 7studów szerokości.
Zębatki nie powinny wtedy sobie przeszkadzać a cała skrzynia miałaby wtedy 7studów szerokości.
- Emilus
- Adminus Emeritus
- Posty: 1460
- Rejestracja: 2007-08-26, 19:58
- Lokalizacja: Polska
- brickshelf: Emilus
- Kontakt:
-
Znaczy skrzynie w moim ginafie 3 generacje temu, nie wiedziały co odkryłeś...Backbone pisze:Dobrze obstawiłeś, tak się dzieje i to nie w trialówce, tylko na skrzyni stojącej na stole, bez prawie żadnych oporów, sterowanej Siłownikami Śrubowymi.
Jeśli Ci się przesuwają, znaczy że może nieodpowiednio zbudowałeś?
Smyk, Duke widzieli te skrzynie, tam jakoś zębatki siedziały na ośkach nieruchomo.