[MOC] Skrzynka
Moderatorzy: BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team, BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team
Sariel, zamiast małego PFa daj XLa i wtedy sprawdz jak działa przełączanie biegów.
Skrzynię działającą na takiej zasadzie miałem w pojeździe mniejwiecej rok temu, i niestety zdarzało się , że zębatki przesunęły się na osiach i skrzynia się blokowała, ale to sporadycznie. Z tym, że ja między zębatkami wstawiałem jeszcze halfbushe, co eliminowało zgrzyty przy przełączniu biegów
Skrzynię działającą na takiej zasadzie miałem w pojeździe mniejwiecej rok temu, i niestety zdarzało się , że zębatki przesunęły się na osiach i skrzynia się blokowała, ale to sporadycznie. Z tym, że ja między zębatkami wstawiałem jeszcze halfbushe, co eliminowało zgrzyty przy przełączniu biegów
W linearnych skrzyniach trzeba zmieniać biegi podczas jazdy, i mechanizm zmiany biegów powinien być żwawy. Wtedy nie powinno być problemów z przesuwaniem się zębatek. Sama skrzynia teoretycznie powinna spisać się dobrze w nie za ciężkich maszynach ale bez przetestowania niczego nie będziesz pewny.
A bevele mają tą zaletę, że łatwiej się "zasprzęglają" ale za to słabiej się zazębiają niż zwykłe zębatki.
I tylko pionowe ustawienie tej skrzyni ma sens. Silnik na górze przenosi napęd do wału na dół. Zawijanie tu zaszkodzi, bo ośki z zębatkami ba rogach będą wypychane na zewnątrz przez co mogło by przeskakiwać i tarcie byłoby większe.
A bevele mają tą zaletę, że łatwiej się "zasprzęglają" ale za to słabiej się zazębiają niż zwykłe zębatki.
I tylko pionowe ustawienie tej skrzyni ma sens. Silnik na górze przenosi napęd do wału na dół. Zawijanie tu zaszkodzi, bo ośki z zębatkami ba rogach będą wypychane na zewnątrz przez co mogło by przeskakiwać i tarcie byłoby większe.
Może zamiast silników dać siłowniki pneumatyczne? Wtedy po ruszenia (lub w trakcie ruchu) zębatki by się automatycznie zasprzęglały.
Ostatnio zmieniony 2010-07-21, 15:22 przez Mistakes, łącznie zmieniany 2 razy.
Zamiast silników do zmiany biegów (poruszania wajchami) daj 2 auto zawory i 2 siłowniki pneumatyczne. Przełączasz bieg - zębatki się nie sprzegły - po ruszeniu się zasprzęglają?
Teoretycznie u mnie to działa ale nie mam możliwości sprawdzenia tego dokładnie. Jak się mylę to przepraszam. Chciałem pomóc, ale trochę brak mi doświadczenia.
Teoretycznie u mnie to działa ale nie mam możliwości sprawdzenia tego dokładnie. Jak się mylę to przepraszam. Chciałem pomóc, ale trochę brak mi doświadczenia.
Ostatnio zmieniony 2010-07-21, 15:30 przez Mistakes, łącznie zmieniany 2 razy.
- Sariel
- VIP
- Posty: 5418
- Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: Sariel
- Kontakt:
-
Mogłoby działać, ale:
- pneumatyka, szczególnie z autozaworami, reaguje woooolno (swoją drogą siłowniki śrubowe jeszcze wolniej)
- mówimy o dodaniu kilku dodatkowych mechanizmów żeby osiągnąć coś, co można równie dobrze zrobić przełącznikiem zmotoryzowanym bezpośrednio. Przecież jeśli zębatki się nie zasprzęglą, można silnikiem cofnąć przełącznik i spróbować jeszcze raz, aż do skutku - i będzie to nieporówywalnie szybsze niż robienie tego samego pneumatyką.
Dlatego składniam się raczej w stronę przełączania silnikami tak, żeby czas zmiany biegu był jak najkrótszy. Jak dobrze pójdzie to jeszcze w tym tygodniu zmotam skrzynkę z wbudowanym zdalnym sterowaniem i zębatkami zabezpieczonymi przed ślizganiem.
A potem okaże się, że nie mieści się do trialówki ;)
- pneumatyka, szczególnie z autozaworami, reaguje woooolno (swoją drogą siłowniki śrubowe jeszcze wolniej)
- mówimy o dodaniu kilku dodatkowych mechanizmów żeby osiągnąć coś, co można równie dobrze zrobić przełącznikiem zmotoryzowanym bezpośrednio. Przecież jeśli zębatki się nie zasprzęglą, można silnikiem cofnąć przełącznik i spróbować jeszcze raz, aż do skutku - i będzie to nieporówywalnie szybsze niż robienie tego samego pneumatyką.
Dlatego składniam się raczej w stronę przełączania silnikami tak, żeby czas zmiany biegu był jak najkrótszy. Jak dobrze pójdzie to jeszcze w tym tygodniu zmotam skrzynkę z wbudowanym zdalnym sterowaniem i zębatkami zabezpieczonymi przed ślizganiem.
A potem okaże się, że nie mieści się do trialówki ;)
Kuba już o tym pisał parę postów wyżej.
Pneumatyka jest dobra, bo szybka, ale może rozwalić skrzynię. Emil ma mechanicznie i nie ma żadnych problemów. Jedynym warunkiem jest zmiana biegów podczas jazdy, to wszystko! Nie ma tu żadnej filozofii.Atr pisze:W linearnych skrzyniach trzeba zmieniać biegi podczas jazdy, i mechanizm zmiany biegów powinien być żwawy. Wtedy nie powinno być problemów z przesuwaniem się zębatek.
Ostatnio zmieniony 2010-07-21, 15:32 przez Pietruch, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam,
Maciej
Maciej
A ja się w zupełności zgadzam z kolegą Mistakes. Testowałem obydwie wersje zmieniania biegów(podczas rajdów) i faktycznie pneumatyka ma tę zaletę, że biegi lepiej się zasprzęglają. Wbrew pozorom jest to szybsze rozwiązanie do zmiany biegów, niż cofanie i wsprzęglanie biegu jeszcze raz za pomocą silnika. I nie, pneumatyka nie rozwali skrzyni, wręcz przeciwnie to siłownik śrubowy ma więcej mocy i łatwiej jest nim coś rozwalić (też przetestowane w praktyce).
Ostatnio zmieniony 2011-09-16, 04:58 przez Lomero, łącznie zmieniany 2 razy.
Lomero