Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] Pneumatic Crane Truck
Autor Wiadomość
Waler 
VIP


Wiek: 28
Dołączył: 08 Wrz 2010
Wpisy: 762
Skąd: Ożarów Mazowiecki
  Wysłany: 2010-11-05, 19:15   [MOC] Pneumatic Crane Truck

Przedstawiam wam mój pierwszy oficjalny MOC!

Nadszedł ten dzień, w którym mogę zaprezentować ukończonego w pocie czoła i pod presją czasu Crane Truck-a. Budowa zaczęła się na początku sierpnia, a zachętą do popełnienia tego modelu było Lego Technic Challenge (o czym już wspomniałem w "zapowiedzi" modelu). Model przymusowo został skończony 15 sierpnia (ostatni dzwonek na nadsyłanie prac), lecz chciałem wprowadzić pewne zmiany w jego wyglądzie. Pierwszą wersję możecie zobaczyć tutaj, i na stronie http://technic.lego.com/e...ion/voting.aspx gdzie możecie głosować na niego i 19 innych modeli w ramach konkursu tylko dla AFOL-i.

Lecz do rzeczy.
Jaka ciężarówka jest, każdy widzi, lecz co w niej siedzi - już spieszę z wyjaśnieniem.
Na samym początku budowy, założyłem sobie, że model ma być jak najbardziej bawialny. I taki jest. Próżno w nim szukać masy silników, odbiorników i 3 pilotów do jego obsługi. Zamiast tego wszystkiego mamy kilka przełączników, zaworów, i trybików.
Lecz nie mogę powiedzieć, że model jest zupełnie manualny, ponieważ bym skłamał ;)
Gdy przyjrzymy się bliżej modelowi możemy w nim znaleźć

Z PF-ów:
- 2 Silniki Medium
- 3 Swichery
- 2 Komplety świateł LED
- 1 BBox
- 1 Extension wire (50cm)

Z Pneumatyki:
- 4 Siłowniki pneumatyczne
- 2 Małe pompki
- 1 Mały siłownik
- 3 Zawory
- 1 Airtank
- 1 Manometr
- prawie 3 metry przewodu pneumatycznego

Jeden silnik PF odpowiada za automatyczny kompresor. Połączony jest on z 2 małymi pompkami przełożeniem 1:1. By „nabić” ciśnienie ok. 2 barów (wyłącznik ciśnieniowy jest ustawiony na taką wartość) potrzeba mniej więcej 30 sekund. Umieszczone powietrze w air tanku starcza na kilka ruchów siłownika, po czym kompresor włącza się automatycznie. Do podnoszenia paki, użyte są 2 siłowniki, zaś do dźwigu po jednym na ramię. Dźwig przy maksymalnym wyciągnięciu ramienia jest w stanie unieść do 100g. Niewielki udźwig ramienia rekompensuje duża nośność wywrotki. Bez problemu jest w stanie podnieść dwa jednokilowe hantle. ( biały zawór odpowiada za unoszenie paki, zielony za podnoszenie/opuszczanie dolnej części dźwigu, a żółty górnej)
Drugi silnik PF odpowiada za obrót dźwigu i wysuwanie/chowanie podpór. Połączony jest on ze skrzynią biegów trybem Z12 --> Z20. Obrót dźwigu odbywa się przez ślimacznicę, połączoną ze sprzęgłem, więc nie ma opcji zgrzytania trybów gdy go zatrzymamy w trakcie obrotu. Podobnie jest z podporami. Tu również jest zastosowane sprzęgło.
Dodatkowo ciężarówka wyposażona jest w przednie i tylne światła LED, włączane i wyłączane przełącznikiem.

To tyle co dotyczy pneumatyki – elektryki zastosowanej w MOC-u

Rzeczą typowo manualną jest skręcanie kół, jazda, podnoszenie kabiny, silnik boxer 6-cio cylindrowy (tak wiem, że takich w ciężarówkach się nie instaluje, ale na inny nie było miejsca), otwierane drzwi i burty wywrotki czy opuszczanie stopek od podpór. Co jeszcze tyczy się atrapy silnika to to, że napędzany jest łańcuchem. Gdy były założone koła pasowe i na nie nałożona gumka, silnik przeskakiwał i chodził nierówno. Zastosowanie łańcucha na trybach Z24 --> Z16 zlikwidowało ten problem.
Trochę o konstrukcji: Jest ona typowo liftarmowa, bricki znajdują się tylko na pace i w atrapie chłodnicy. BBox da się zdemontować, więc nie ma problemu ze zmianą baterii. Kabina zbudowana jest z paneli i liftów i z lekka przypomina tę ze SCANII, lecz nie była na niej wzorowana. Do budowy ciężarówki użyłem 15 ramek, 37 zębatek i od groma liftów 15L i 13L.

Całość waży 2700g, mierzy 25 studów wysokości, 21 szerokości i 74 study długości. (wymiary w mm : 195x167x581)

Konkretnie co zostało zmienione w porównaniu do poprzedniej wersji to design szoferki, paka została wyłożona brickami, poprawiłem stabilność dźwigu oraz cała konstrukcja została wzmocniona.

Galeria zdjęć:


Link do Galerii:
Baleria BS

EDIT:
Zdjęcia przedstawiające dodane schodki i zwiększony zasięg dzwigu:





FILM:

http://www.youtube.com/watch?v=SYMsqkkYOME

Liczę na łagodny wymiar kary z Waszej strony
Pozdrowienia ;)
Ostatnio zmieniony przez Waler 2010-11-10, 23:47, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
Chrupek 


Wiek: 32
Dołączył: 13 Kwi 2010
Wpisy: 834
Skąd: Wawa
Wysłany: 2010-11-05, 20:14   

Osooooooom :]

Robią wrażenie szczególnie te fotki bebechów i plątaniny przewodów. Bardzo zgrabna kabinka, i fajnie, że nie brakuje świateł itp drobnych szczegółów. Model przypomina mi nowsze modele technic, ale na wielki plus, że jest PFowy:)

Jedno co mnie razi to, że jest przyszeroki dla tych kół - ale to tylko optyczne wrażenie, studów nie liczyłem.

Edit: Kiedy pierwsza trialówka?:D
_________________
Sezon w pełni!
Ostatnio zmieniony przez Chrupek 2010-11-05, 20:14, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
 
V1 
VIP


Wiek: 47
Dołączył: 07 Kwi 2007
Wpisy: 2532
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-11-05, 21:15   

Miło od lodów ponurą patyczki ujrzeć porą.
Takoż w przeciwsobnym napędową układzie jednostkę.
_________________
\/1 ______________
 
 
 
Greg 
VIP

Wiek: 40
Dołączył: 21 Sty 2010
Wpisy: 193
Skąd: Poznań
Wysłany: 2010-11-05, 22:02   

Piękna sprawa :) Optycznie model wygląda bardzo ładnie, ma swe proporcje. Pojazd idealny by przywieźć kilka palet pozbruku, albo suporexu. :)
Czekamy na filmik
 
 
 
Mrutek
[Usunięty]

Wysłany: 2010-11-05, 22:19   Re: Pneumatic Crane Truck

Waler93 napisał/a:
Liczę na łagodny wymiar kary z Waszej strony

Wyrok: dożywocie z liftarmami, bez prawa ubiegania się o przedterminowe zwolnienie;)
 
 
 
Filus 


Wiek: 32
Dołączył: 08 Sie 2010
Wpisy: 586
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2010-11-05, 23:00   

Do pełni szczęścia brakuje jeszcze zawieszenia;p. Poza tym model w ogóle mi się nie podoba, zbyt dopracowany, zbyt dopieszczony... no dobra, przyznaję, jestem zazdrosny, nie tylko o świetny wygląd, ale przede wszystkim o ilość dość specyficznych klocków, których ja mieć raczej nigdy nie będę:(. Krótko mówiąc - rewelacja, zwłaszcza, że to debiut.

Jedynie czepiając się na siłę:
- brak zawieszki;
- napęd silnika tylko z jednej tylnej osi, zamiast z obu.

Pozdrawiam. F.
 
 
 
SeTA 

Wiek: 42
Dołączył: 12 Kwi 2010
Wpisy: 79
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-11-06, 00:04   

Ciekawy model.
Fajnie wygląda i ma sporo funkcji.

Mnie tez wydaje się nieco za szeroki do tych kół ale może to tylko złudzenie.

Z niecierpliwością czekam na filmy :)
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 38
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5230
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-11-06, 10:38   

Model bardzo ciekawy, trzy wady które rzucają się w oczy od razu to:
- jest zdecydowanie za szeroki, standardowa ciężarówka na tych kołach ma 18 studów szerokości, Twoja z tego co widzę ma 21
- podpory nie są blokowane zupełnie niczym
- przód wydaje się (podkreślam: wydaje) mocno inspirowany Crane Truckiem

Przyłączam się do prośby o zmniejszenie zdjęć, naprawdę aż takie nie są nam potrzebne szczególnie że zdjęcia są raczej niedoświetlone a wiele elementów (np. manometr) fotografujesz z bardzo bliska.
Ogólnie mam mieszane uczucia. MOC bardzo ciekawy i ambitny, ale chyba nie spełnia oczekiwań jakie wzbudziłeś zakładając osobny temat-zwiastun. Do tej pory chyba nikt na LUGPolu swoich MOCy w ten sposób nie zapowiadał, więc po takim wstępie spodziewałbym się MOCa który rzuci wszystkich na kolana i zatrzęsie całym forum, tymczasem jest tylko bardzo dobrze. Nie obraź się, ale kilka ciekawszych MOCy pojawiło się na zasadzie zwyczajnego założenia tematu kiedy już były skończone i gotowe, natomiast Ty robiąc inaczej zasygnalizowałeś że chcesz pokazać coś co podnosi poprzeczkę. Ja czegoś takiego tu nie widzę.
Jak na pierwszy MOC na forum, jest świetnie. Tylko forma prezentacji budzi pewne kontrowersje.
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
Ostatnio zmieniony przez Sariel 2010-11-06, 10:42, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
Waler 
VIP


Wiek: 28
Dołączył: 08 Wrz 2010
Wpisy: 762
Skąd: Ożarów Mazowiecki
Wysłany: 2010-11-06, 11:06   

Sariel napisał/a:
standardowa ciężarówka na tych kołach ma 18 studów szerokości

raczej technick-i nie mają parzystej liczby "oczek", chyba że o czymś nie wiem
gen_leihy napisał/a:
Kiedy pierwsza trialówka?:D

nie mam odpowiednich kół i zawieszenia by w tym momencie klicić trialówkę

Co do zdjęc, to dziś postaram się coś z tym zrobić
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 38
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5230
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-11-06, 11:29   

Waler93 napisał/a:
raczej technick-i nie mają parzystej liczby "oczek", chyba że o czymś nie wiem


Oficjalne, oparte na liftarmach zestawy Lego Technic raczej nie, natomiast wydawało mi się że pokazałeś MOCa, nie zestaw. Skoro to MOC, o szerokości powinna decydować wierność wymiarom prawdziwej ciężarówki, a nie to jak Lego buduje swoje zestawy. Mogłeś zresztą z powodzeniem dać 19 studów skoro parzystość to taki problem, i ciężarówka wyglądałaby dużo zgrabniej.
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
Barteq 
Group B


Wiek: 28
Dołączył: 02 Kwi 2009
Wpisy: 157
Skąd: Białystok
Wysłany: 2010-11-06, 13:00   

Teraz kolej na mnie.
Modelik całkiem zgrabny, tylko jak już było mówione, mógłby być nieco węższy. HDS przerzuciłbym między pakę, a kabinę. I przydało by się dać jakieś schodki, bo teraz jest czarna dziura, między zderzakiem, a przednim kołem.
 
 
 
PEN 

Wiek: 34
Dołączył: 24 Paź 2009
Wpisy: 20
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2010-11-06, 13:17   

Parzystość nie jest problemem, przynajmniej z mojego małego doświadczenia, choć buduję tylko podwozia (brak części technica :/).

model ładny, ale:

Na pierwszy rzut oka, wydawało mi się że widzę plagiat 8258 w wersji żółtej. Kopią może nie jest, ale jest bardzo podobny.

Silnik v6 o kącie 180* raczej nie jest stosowany w ciężarówkach. Tam można raczej spotkać rzędową szóstkę. Oczywiście są silniki widlaste (patrz scania 680) ale tam jest V8 i kąt na pewno nie 180*. Zaprezentowany przez Ciebie silnik NIE JEST silnikiem typu boxer. Poszukaj sobie informacji czym ten silnik się charakteryzuje oprócz kąta 180*.

Nie podoba mi się rozstaw kół z tyłu. Są za szeroko. Mógłbyś zmniejszyć nieco rozstaw kół ustawiając je tak, jak są montowane w ciężarówkach ( ][ a nie ]]). Zawsze to kropa mniej na stronę.

I ostatnia rzecz: napęd. Rozumiem że nie dajesz silnia na napęd, może nie masz, może nie masz do niego sterowania, mniejsza z tym. Mógłbyś zrobić jednak napęd na obie tyle osie, drugi dyferencjał, 2 zębatki i masz. A jeśli już napęd tylko jednej osi, to przy układzie 6x2 najczęściej osią napędową nie jest ostatnia oś.

Poza tym, model bardzo ładny, dość rozwinięty choć widać mankamenty.


ps: wiem, czepiam się choć nic nie publikuję. Ale od czegoś jestem. :)
 
 
 
 
stpman 
Model Team


Wiek: 31
Dołączył: 15 Wrz 2007
Wpisy: 480
Skąd: Pszczyna
Wysłany: 2010-11-06, 13:43   

Patrzę sobie, patrzę i mi się podoba. Potem patrzę dłużej i wydaje mi się, że coś jednak mi tu nie pasuje. Przede wszystkim pojazd jest odrobinę za duży jak na użyte koła. Po drugie przerwa miedzy kabiną a paką jest też za duża, normalnie tak nie ma, bo to strata przestrzeni ładunkowej. Przy tak dużej szerokości pojazdu fotele mogły być szerokie na 4 study. Po za tym całość przypomina ma Scanie;]
Myślę, że model jest naprawdę dobry, zwłaszcza jak na debiut, ale można by go nieco dopracować by był bliski ideałowi.
_________________
Ride Your Way!
 
 
 
Waler 
VIP


Wiek: 28
Dołączył: 08 Wrz 2010
Wpisy: 762
Skąd: Ożarów Mazowiecki
Wysłany: 2010-11-06, 13:55   

PEN napisał/a:
Mógłbyś zmniejszyć nieco rozstaw kół ustawiając je tak, jak są montowane w ciężarówkach ( ][ a nie ]]).

Na początku zamontowałem tak jak mówisz, lecz wewnętrzne koła obcierały o lifty i dlatego wyszło tak a nie inaczej.
PEN napisał/a:
Rozumiem że nie dajesz silnia na napęd, może nie masz, może nie masz do niego sterowania, mniejsza z tym

jak narazie mój dorobek PF to 3 M 3XL, 2 wieże i 2 piloty. Nie zamontowałem tutaj zdalnego setrowania ponieważ go NIE CHCIAŁEM.
Barteq napisał/a:
I przydało by się dać jakieś schodki, bo teraz jest czarna dziura, między zderzakiem, a przednim kołem.

Zapewniam cię, że między koło a błotnik nic już się nie upchnie. Gdy koła są skrecone pozostaje ok 1 studa luzu.
Ostatnio zmieniony przez Waler 2010-11-06, 14:01, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 38
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5230
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-11-06, 15:16   

Barteq napisał/a:
czarna dziura, między zderzakiem, a przednim kołem.


Waler93 napisał/a:
między koło a błotnik nic już się nie upchnie


Barteq pisze o przestrzeni za zderzakiem, nie za błotnikiem. O, tej zapewne:



_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,051 sekundy. Zapytań do SQL: 9