Dzisiaj nie będzie przydługawej historyjki o prezentowanym silniku ;) Będzie krótka i zwięzła.
O silniku.Cummins BigCam to jeden z najbardziej popularnych silników montowanych w ciężarówkach (no, poza CAT 3406cośtam). Typowa rzędowa doładowana szóstka, miska olejowa podczepiona pod tylną częścią bloku silnika, turbina - jak w niemal każdym sześciocylindrowym silniku - montowana na prawej stronie bloku. Typowa moc rozwijana przez te jednostki oscyluje koło 440KM w zależności od wersji i wersji podwersji.
O modelu.
Budowany definitywnie zbyt szybko, posiada kilka niedoróbek z których nie jestem zadowolony, ale je przed wbudowaniem drania w ramę W900 jeszcze poprawię (choćby paski klinowe, które są bez sensu zrobione teraz). Najwięcej kłopotu miałem z długością jednostki. Przód bloku z wiatrakiem to minimum 2 kropki, potem 6 cylindrów (x2 kropki) i minimum jakie można osiągnąć to 14 kropek. Rewelacji nie ma, nie wiem jak to się uda zmieścić wraz z chłodnicą pod maską mojego W900, a ten przecież i tak ma "długi dziób". Wynika to ze złej skali "modułu cylindra", który powienien mieć 1,5 kropki. Ale nie ma. Wbudowanie silnika i pokojowe (nie siłowe) domknięcie klapy to zadanie na dzisiejszy wieczór ;)
Z racji rzędowego układu, dużo prościej było mi zrobić wyjście wału niż w V8 z Detroit - po prostu jest "przedłużony" na wylot przez skrzynię, zero przekładni i "uskoków", aby na rozsądnej wysokości wyprowadzić go ze skrzyni biegów. Pracuje dzięki temu bardzo lekko i płynnie, ale nie wydaje takiego fajnego chrząkania jak 8V71 :) Coś za coś :)
Budowa samego bloku silnika była bardzo ciekawa. Silnik BigCam - jeśli popatrzeć na niego od przodu - jest nieco przekoszony na prawą stronę (na stronę kierowcy poprostu) co głównie starałem się oddać. Ma też wiele odlanych wzmocnień, które po kilkunastu minutach przymierzania się zaimprowizowałem płytkami 1x2 i 1x2 z jedną kropką. Prawdziwą zabawą było kombinowanie z kolektorem wylotowym i połączeniem go z turbiną silnika, która powinna wyjść na rozsądnej wysokości... Przyznam, że dużo bardziej się bawiłem niż przy 8V71, być może z powodu czasu budowy - który był kilkakrotnie krótszy, więc nie zdążyłem się znudzić.
Klocki. Klocki nie są brudne, choć takie może być wrażenie pierwsze. Wiele z nich jest odbarwiona naturalnie, część jest nowiutka a niektóre nie są w kolorze oldgray, tylko jakimś nowym badziewiu kamiennym (ukłon w stronę TLG) ;) Ma to też dobre strony... silnik wygląda jak silnik a nie świąteczna zastawa stołowa w witrynce.
Zapraszam do galerii jak się upubliczni:
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=191068
A tymczasem troszkę fotek:
http://www.brickshelf.com/gallery/macie ... cam_01.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/macie ... cam_02.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/macie ... cam_03.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/macie ... cam_04.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/macie ... cam_05.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/macie ... cam_06.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/macie ... cam_07.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/macie ... 08_src.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/macie ... 09_src.jpg