[MOC] Tatra 813 8x8 Kolos

Wszystko co związane z / everything about LEGO Truck Trial, Cross Country, Truck Racing, Outdoor Car Racing

Moderatorzy: BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team, BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Emilus
Adminus Emeritus
Posty: 1460
Rejestracja: 2007-08-26, 19:58
Lokalizacja: Polska
brickshelf: Emilus
Kontakt:

 

[MOC] Tatra 813 8x8 Kolos

#1 Post autor: Emilus »

Dobrý den,

Prezentuję najnowsze moje trialowe dziecko, tatrę 813 8x8 Kolos:
Obrazek
Obrazek

oryginał
Obrazek

W tym miejscu chciałem podziękować za rady dotyczące kabiny, kolegom: Truckerowi, TT, Smykowi, Genowi, Żbikowi a także Cieślowi.

Jest to uproszczony opis, bez bliskich zdjęć i schematów napędu. Przed rajdem opis zostanie rozszerzony ale do pierwszego rajdu jeszcze trochę czasu więc dla smaku prezentacja jest :)

Nieco danych technicznych:
-masa około 3,3kg
-napęd - 1 XL
-skręt - 2 XL z redukcją 5:1 - listwy skrętne 1 i 2 osi w położeniach granicznych ulegają automatycznemu wysprzęgleniu, dzięki czemu w układzie skrętnym nie powstają prądożerne utrudniające manewrowanie naprężenia
-silnik napędowy znajduje się w miejscu prawdziwego silnika V12 w oryginale
-Tatra jest 4 biegowa. Przebieg układu napędowego jest zbieżny z oryginałem. Zaraz za silnikiem znajduje się pierwsza skrzynia i następnie wał do środka rury centralnej, gdzie to "wchodzi" w nią pomiędzy 2 a 3 osią i dochodzi do 2 pozycyjnego reduktora - w sumie 4 przełożenia.
-zawieszenie wykorzystuje 3 rodzaje LEGO-wskich sprężyn wymontowanych z amortyzatorków/resorków LEGO
-kierownica kręcąca się wraz ze skrętem kół
-światła przednie, świecące i uruchamiane switchem
-1 batterybox wiszący za ostatnią osią

Wymiary auta:
-długość - 81 studów
-szerokość - 26 studów
-wysokość - 27 studów

Co do kabiny, to starałem się wykonać ją w stylu jak najbardziej MT, czy się udało sami oceńcie. Jest zawieszona o 1-1,5 studa za wysoko, długość i nawis są ok ale nadkole jest szersze niż wynikało by to ze skali - ale wiadomo to ma być też auto do trialu a nie tylko na półkę. W kabinie są fotele (ale tylko pierwszy rząd), kierownica (kręcąca się), deska rozdzielcza a także otwierane drzwi (także tylko pierwszy rząd).

Dobra, dość pisania, czas na fotki (specjalnie są takie odległe):

ObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazekObrazek

GALERIA BS
Filmik (specjalnie taki, jest miejscami spowolniony, widać tylko 1 i 2 bieg)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DFGzMY9cQVQ[/youtube]
Odpalcie filmik ok. godziny 21.50 - będzie z muzyczką..... ;)

Dziękuję za uwagę.

Teraz wracajcie do budowy waszych trialówek ......... :P

EDYTA:

nowy filmik:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HcB_iOnllYk[/youtube]
Ostatnio zmieniony 2011-03-14, 17:49 przez Emilus, łącznie zmieniany 4 razy.

Cieślu
VIP
Posty: 1262
Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
Lokalizacja: Karczew/Warszawa
brickshelf: cieslu12

 

#2 Post autor: Cieślu »

Wreszcie ją pokazałeś. Co tu dużo gadać. Świetna maszyna, dopracowana do bólu. Mechanicznie na bank jest perfekcyjna, wizualka także na dobrym poziomie. Jestem bardzo ciekaw jak wygląda i jeździ na żywo.

Wieloosiowcy rosną w siłę. Bójcie się!
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar

Awatar użytkownika
TT
Posty: 1181
Rejestracja: 2004-05-27, 13:52
Lokalizacja: Bielsko-Biała
brickshelf: TT

 

#3 Post autor: TT »

Jestem spokojny :-) Jeździ tylko po płaskim i to w dodatku bardzo powoli :-)

Jednak poza tą prezentacją wiem trochę na temat tej fury i wiem, że ma perfekcyjny napęd, genialnie działające zawieszenie i w dodatku świetnie wygląda.
Jednym słowem ma gwarantowane 2 miejsce na podium :-)

Nie umiem się już doczekać pierwszego rajdu.
Pozdrawiam,
Tomek

Awatar użytkownika
Atros
VIP
Posty: 803
Rejestracja: 2009-04-08, 19:03
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Atrx
Kontakt:

 

#4 Post autor: Atros »

Ooo jest już pierwsza prezentacja maszyny GPM 2011, rajd się zbliża wielkimi krokami.
Co prawda na razie ocenić możemy tylko wygląd, który zresztą mi się bardzo podoba. Skok zawieszki poprawny, jeździć jeździ, ale z oceną skuteczności trzeba poczekać do 1 zawodów.
Liczyłeś już przelicznik? Dobiłeś to tego limitu modyfikatora 0,35 za upiększające duperele?
Zdradzisz jakie masz przełożenia?

PS. Fajnie, że pokazujesz co u ciebie w garażu słychać, nawet jak nie zdradzasz wszystkich rozwiązań :)

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#5 Post autor: Sariel »

Szaleństwo Emilu. I to chyba pierwsza trialówka z chromami, jeśli się nie mylę?

Awatar użytkownika
Emilus
Adminus Emeritus
Posty: 1460
Rejestracja: 2007-08-26, 19:58
Lokalizacja: Polska
brickshelf: Emilus
Kontakt:

 

#6 Post autor: Emilus »

Atr pisze:Liczyłeś już przelicznik? Dobiłeś to tego limitu modyfikatora 0,35 za upiększające duperele?
Zdradzisz jakie masz przełożenia?
Modyfikator mi wyszedł 0,34. Co do przełożeń, to nie chcę zbyt wcześnie zdradzać, powiem tylko, że nie są to typowe (przynajmniej nie wszystkie).
Gdybyś widział jakie auta trialowe były w moim garażu :)) Tatra jest tylko wierzchołkiem góry.
Sariel pisze:Szaleństwo Emilu. I to chyba pierwsza trialówka z chromami, jeśli się nie mylę?
A możliwe :) W sumie mam więcej chromów ale wolę skromność. Choć wydechy i szperacze no muszą być błyszczące :P

Dzięki wszystkim za opinie. Zdradzę koledzy, że tatra jest dynamiczniejsza od zdublowanych ginafów czerwono/białego choć nie tak dynamiczna jak czarna wdowa. No ale waży 3,3 kg przy jednym XLu napędowym a i biegi ma lepiej dobrane w teren a nie tylko jedynka jak to było w bliźniakach.
Ostatnio zmieniony 2011-03-12, 21:54 przez Emilus, łącznie zmieniany 1 raz.

Mistakes
Posty: 529
Rejestracja: 2009-12-20, 18:00
Lokalizacja: Warszawa!
brickshelf: Ayumi

 

#7 Post autor: Mistakes »

Zdecydowanie najładniejsza z twoich trialówek, bardzo realna.
Na materiałach widać ładną pracę zawieszenia. Jaki jest skok pojedynczego koła mniej więcej?
Tatrą planujesz przejechać cały sezon czy masz jakąś alternatywę?

Awatar użytkownika
m4rc1n
Posty: 369
Rejestracja: 2009-09-17, 15:28
Lokalizacja: Królewskie Miasto Kraków
brickshelf: m4rc1n

 

#8 Post autor: m4rc1n »

Mnie najbardziej ciekawi sposób przeniesienia napędu.

Domyślam się, że masz przesunięte półosie względem siebie, co powoduje, że zrobienie prawidłowej geometrii skrętu właściwie graniczy z cudem.

Ogólnie, podoba mi się, i chętnie zobaczę jak radzi sobie w trasie :)
MOCs: 4
WIP: who cares?

Awatar użytkownika
Emilus
Adminus Emeritus
Posty: 1460
Rejestracja: 2007-08-26, 19:58
Lokalizacja: Polska
brickshelf: Emilus
Kontakt:

 

#9 Post autor: Emilus »

Mistakes pisze:Na materiałach widać ładną pracę zawieszenia. Jaki jest skok pojedynczego koła mniej więcej?
Tatrą planujesz przejechać cały sezon czy masz jakąś alternatywę?
Dziękuję. Skok zawiechy 4 study (pierwsza oś trochę mniej).
Czy cały sezon, cóż zobaczymy....
m4rc1n pisze:Mnie najbardziej ciekawi sposób przeniesienia napędu.

Domyślam się, że masz przesunięte półosie względem siebie, co powoduje, że zrobienie prawidłowej geometrii skrętu właściwie graniczy z cudem.
Moja tatra nie ma przesuniętych względem siebie półosi. Co do skrętu, ta sama zębatka napędza obie listwy skrętne więc luzy są zredukowane praktycznie do zera. Dopowiadam od razu, że mimo że ta sama zębatka napędza listwy skrętne 1 i 2 osi, to osie te skręcają o różny kąt.

PS. Nie wiem co jest z tą muzyką w tym YouTube. Podmieniam kilka razy i nadal cisza...
Ostatnio zmieniony 2011-03-12, 22:57 przez Emilus, łącznie zmieniany 1 raz.

Mistakes
Posty: 529
Rejestracja: 2009-12-20, 18:00
Lokalizacja: Warszawa!
brickshelf: Ayumi

 

#10 Post autor: Mistakes »

Jak działa zawieszenie to wiem, ale jak działa ten skręt to nie mogę się domyślić, ciekawe...
Co do muzyki to jakieś 10 min temu ją słyszałem. Teraz cisza.
Edyt. Już wiem, zaskakująco proste ;)
Ostatnio zmieniony 2011-03-12, 23:17 przez Mistakes, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Chrupek
Posty: 834
Rejestracja: 2010-04-13, 09:57
Lokalizacja: Wawa

#11 Post autor: Chrupek »

TT pisze:Nie umiem się już doczekać pierwszego rajdu.
Nie ty jeden:)

Ciężarówka Emilusa: wielka, ciężka, ale jeździ. Fajnie wygląda ta dopieszczona kabinka. Zawieszka się pięknie prezentuje na fotach.
Sezon w pełni!

Awatar użytkownika
ManiekManiak
Posty: 814
Rejestracja: 2008-09-07, 21:00
Lokalizacja: Ostrołęka
brickshelf: ManiekManiak

 

#12 Post autor: ManiekManiak »

Tak dostojnie się porusza, że w trakcie jej przejazdów chyba wszyscy wokół będą stać na baczność:) Fura wygląda świetnie, 4 biegi dają sporo możliwości, ale przy tej wadze na jednym XL na trudniejszych odcinkach mogą się przejazdy trochę dłużyć. Pożyjemy zobaczymy, to moje też za szybkie nie będzie.

Awatar użytkownika
smyk
VIP
Posty: 2142
Rejestracja: 2006-03-14, 23:13
Lokalizacja: Warszawa-Ochota
brickshelf: smyk

 

#13 Post autor: smyk »

ManiekManiak pisze:Fura wygląda świetnie, 4 biegi dają sporo możliwości, ale przy tej wadze na jednym XL na trudniejszych odcinkach mogą się przejazdy trochę dłużyć.
To specjalnie, coby na filmach dłużej widnieć.

Może Sariel powinien rozważyć przyznanie każdemu zawodnikowi jednakowego czasu antenowego? 2 minuty na głowę?
GPM '07#2 | '08#2 | '09#5 | '10#3 | '11#4
LTTC '11#6 | '12#2 | '13#3 | '14#3 | '15#3 | '16#2 | '17#4 | '18#4 | '19#11 | '20#7 | '21#9

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#14 Post autor: Sariel »

No właśnie widzę, że Emil postanowił zachwiać moim postanowieniem nieprzyspieszania filmów.

Awatar użytkownika
TT
Posty: 1181
Rejestracja: 2004-05-27, 13:52
Lokalizacja: Bielsko-Biała
brickshelf: TT

 

#15 Post autor: TT »

Sariel pisze:No właśnie widzę, że Emil postanowił zachwiać moim postanowieniem nieprzyspieszania filmów.
Nie tylko Emil. Ja będę miał ponad 3,5kg i 1XL.
Pozdrawiam,
Tomek

ODPOWIEDZ