Automatycznie załączany dyferencjał
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
Automatycznie załączany dyferencjał
Witam,
przerabiam mojego Jeepa na cięzarówkę. Mam oto taki problem:
Dotychczas Jeep miał dwie osie skrętne, krótszy o 3 study rozstaw osi, mniejsze koła, dyfry i skręcał znakomicie. Gdy zacząłem go dostosowywać do regulaminu TrTr (którego zarys pamiętam, ale nie mogę go odszukać - zniknął z sieci ?) zaczął skręcać tragicznie - nie do zaakceptowania.
Z rzeczy, które mogę zrobić w sensownym czasie i zgodnie z regulaminem/skalą, to wrzucić mu znowu dyfry (w tej chwili osie są spięte na sztywno), które przy skręcie mu pomagają ale w innych sytuacjach niestety przeszkadzają.
Wpadłem na taki pomysł:
Chciałbym, aby mniej więcej 50-60% skrętu odbywało się na spiętej osi, a gdy skręt kół będzie coraz większy - automatycznie załączał się dyfer.
Mając na uwadze moje małe doświadczenie, zwracam się do kolegów z prośbą: czy ktoś już robił i opublikował podobne rozwiązanie albo może ktoś z Was ma koncepcję jak to zrobić ?
Aktualnie skręt mam za pomocą racka 4 study za przednią osią, umieszczonego równolegle do niej.
Pozdrawiam.
przerabiam mojego Jeepa na cięzarówkę. Mam oto taki problem:
Dotychczas Jeep miał dwie osie skrętne, krótszy o 3 study rozstaw osi, mniejsze koła, dyfry i skręcał znakomicie. Gdy zacząłem go dostosowywać do regulaminu TrTr (którego zarys pamiętam, ale nie mogę go odszukać - zniknął z sieci ?) zaczął skręcać tragicznie - nie do zaakceptowania.
Z rzeczy, które mogę zrobić w sensownym czasie i zgodnie z regulaminem/skalą, to wrzucić mu znowu dyfry (w tej chwili osie są spięte na sztywno), które przy skręcie mu pomagają ale w innych sytuacjach niestety przeszkadzają.
Wpadłem na taki pomysł:
Chciałbym, aby mniej więcej 50-60% skrętu odbywało się na spiętej osi, a gdy skręt kół będzie coraz większy - automatycznie załączał się dyfer.
Mając na uwadze moje małe doświadczenie, zwracam się do kolegów z prośbą: czy ktoś już robił i opublikował podobne rozwiązanie albo może ktoś z Was ma koncepcję jak to zrobić ?
Aktualnie skręt mam za pomocą racka 4 study za przednią osią, umieszczonego równolegle do niej.
Pozdrawiam.
- m4rc1n
- Posty: 369
- Rejestracja: 2009-09-17, 15:28
- Lokalizacja: Królewskie Miasto Kraków
- brickshelf: m4rc1n
-
Generalnie, nikt w "polskiej lidzie trucktrialowej' nie ma dyferencjału. A na pewno nie w celu różnicowania prędkości kół, jeśli już, to po to, by przekazywać dwa momenty jednocześnie i współosiowo przez obrotnicę.
Dyfry są po prostu niepotrzebne, i tak jeździmy po dość sypkich nawierzchniach, a tego typu mechanizmy to dodatkowa waga.
Dyfry są po prostu niepotrzebne, i tak jeździmy po dość sypkich nawierzchniach, a tego typu mechanizmy to dodatkowa waga.
MOCs: 4
WIP: who cares?
WIP: who cares?
- Sariel
- VIP
- Posty: 5418
- Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: Sariel
- Kontakt:
-
To nie chodzi o wagę która w przypadku Legowego dyfra jest nikła, chodzi o uślizg kół.
Obawiam się Pyrku że nie ma wyjścia, jest sytuacja albo-albo. Albo masz pojazd bez dyfrów który słabo skręca ale poza tym jest nie do zatrzymania, albo masz znakomicie skręcający pojazd z dyframi który zatrzyma się przy pierwszym oderwaniu koła od podłoża.
Rozwiązaniem byłby dyferencjał typu TorSen, czyli taki który sam się blokuje gdy wystąpi uślizg. Najmniejszy taki dyferencjał z klocków jaki znam to ten: http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=3773&highlight=torsen
Niestety w realiach trialowych jest to mechanizm za duży, za delikatny i za skomplikowany. Wciskanie go w trialówkę tworzy dużo więcej problemów niż ten kulejący skręt.
Obawiam się Pyrku że nie ma wyjścia, jest sytuacja albo-albo. Albo masz pojazd bez dyfrów który słabo skręca ale poza tym jest nie do zatrzymania, albo masz znakomicie skręcający pojazd z dyframi który zatrzyma się przy pierwszym oderwaniu koła od podłoża.
Rozwiązaniem byłby dyferencjał typu TorSen, czyli taki który sam się blokuje gdy wystąpi uślizg. Najmniejszy taki dyferencjał z klocków jaki znam to ten: http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=3773&highlight=torsen
Niestety w realiach trialowych jest to mechanizm za duży, za delikatny i za skomplikowany. Wciskanie go w trialówkę tworzy dużo więcej problemów niż ten kulejący skręt.
Regulamin GPM jest tutaj:MrPyrek pisze:regulaminu TrTr (którego zarys pamiętam, ale nie mogę go odszukać - zniknął z sieci ?)
http://trucktrial.pl/index.php?option=c ... &Itemid=31
Lomero
Lomero: dzięki za linka, miałem wrażenie, że kiedyś czytałem inny, gdzie była mowa bodaj o minimalnej masie (2 kg), o maksymalnej szerokości itp.
Sariel: ten zakręt, który Jeep brał na raz, ciężarówka bierze na trzy - jest tragedia. Przeniosłem też silnik znad górnej osi na dolny środek (gdy był u góry często się wywracała), przez co odciążyłem przednią, skręcającą oś i to chyba też pogorszyło skręt.
Sariel: ten zakręt, który Jeep brał na raz, ciężarówka bierze na trzy - jest tragedia. Przeniosłem też silnik znad górnej osi na dolny środek (gdy był u góry często się wywracała), przez co odciążyłem przednią, skręcającą oś i to chyba też pogorszyło skręt.
Ale gdyby zawisł, to tylko lekko bym sprostował koła i jadę dalej (?) - taki jest zamysł.Sariel pisze:Albo masz pojazd bez dyfrów który słabo skręca ale poza tym jest nie do zatrzymania, albo masz znakomicie skręcający pojazd z dyframi który zatrzyma się przy pierwszym oderwaniu koła od podłoża.
Ostatnio zmieniony 2011-05-04, 22:42 przez MrPyrek, łącznie zmieniany 1 raz.
Sorry, że męczę, ale bardzo mnie to interesuje. Idea jest taka, że dyfer działa tylko przy maksymalnym skręcie, a mechanizm skręcający koła przy prostowaniu kół po prostu wyłącza dyfer - tak jak opisałem to na górze tematu.Sariel pisze:Jak masz tradycyjne dyfry to z uślizgu wyjść bardzo trudno. Lekkie sprostowanie kół Cię nie ratuje.
Zrobię test skręcania na "kadłubku" o rozmiarach ciężarówki z ręcznie załączanym i odłączanym dyfrem i jeśli będzie duża różnica, to spróbuję w to wejść (choć widzę, że temat dyfra nie jest popularny w TrTr), tylko że automatycznego załączania dyfra przez mechanizm skrętu sam chyba nie dam rady zrobić :( . Dlatego pisałem z prośbą o pomoc.
- m4rc1n
- Posty: 369
- Rejestracja: 2009-09-17, 15:28
- Lokalizacja: Królewskie Miasto Kraków
- brickshelf: m4rc1n
-
http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=10404
a dokładniej:
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=2932782
Generalnie, jak pisałem, dyfer w osi, to nie jest coś praktykowanego u nas. Nie ma takiej potrzeby.
a dokładniej:
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=2932782
Generalnie, jak pisałem, dyfer w osi, to nie jest coś praktykowanego u nas. Nie ma takiej potrzeby.
MOCs: 4
WIP: who cares?
WIP: who cares?
- glaz_pimpur
- VIP
- Posty: 1392
- Rejestracja: 2008-05-13, 20:25
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: glaz-pimpur
-
MrPyrek pisze:gdzie była mowa bodaj o minimalnej masie (2 kg)
Regulamin GP Mazowsza 2011 pisze:3.3. Dopuszczalne rodzaje pojazdów i ich ciężar
Dopuszczalne są pojazdy dwuosiowe i wieloosiowe przystosowane do jazdy terenowej.
Niedopuszczalne są motocykle, quady i pojazdy gąsienicowe oraz pojazdy nieprzystosowane do jazdy terenowej.
Ciężar własny pojazdu musi wynosić minimum 2 kilogramy.
acmilaneo pisze:jak widzę zawiść niektórych osób wobec osób niebudujących i niepublikujących to aż mi się odechciewa brać udział w tych zakupach
- Emilus
- Adminus Emeritus
- Posty: 1460
- Rejestracja: 2007-08-26, 19:58
- Lokalizacja: Polska
- brickshelf: Emilus
- Kontakt:
-
MrPyrek, możesz testować w mieszkaniu jak chcesz, praktyka mówi, że pierwszy test w terenie i wszystko się rozłazi i strzela - na dyferku ma najłatwiej, element stosunkowo długi łatwiej generuje luzy.
Ewentualnie dyfry możesz dublować, sam tak robiłem, ale to było dawno... Generalnie rezygnujemy z dyfrów i nie robimy tego przez czysta przekorę.
Ewentualnie dyfry możesz dublować, sam tak robiłem, ale to było dawno... Generalnie rezygnujemy z dyfrów i nie robimy tego przez czysta przekorę.
Ostatnio zmieniony 2011-05-05, 08:33 przez Emilus, łącznie zmieniany 1 raz.
m4rc1n - ten przykład wygląda nie za solidnie, ale właśnie czegoś takiego - w sensie działania - szukałem. Dziękuję.
Wstępnie przekonaliście mnie do odrzucenia dyfrów, skoro taka jest praktyka w prawdziwym terenie. Poza tym z braku choć jednego sprzymierzeńca, nie chciałbym zostać "tym od dyfrów".
Tematu jednak nie zamykam, bo skoro go zacząłem, to chciałbym coś do niego wnieść, więc dodam później wyniki testów skrętu. I chyba zrobię to na podwórku na trawie i piasku.
Pozdrawiam
Wstępnie przekonaliście mnie do odrzucenia dyfrów, skoro taka jest praktyka w prawdziwym terenie. Poza tym z braku choć jednego sprzymierzeńca, nie chciałbym zostać "tym od dyfrów".
Tematu jednak nie zamykam, bo skoro go zacząłem, to chciałbym coś do niego wnieść, więc dodam później wyniki testów skrętu. I chyba zrobię to na podwórku na trawie i piasku.
Pozdrawiam
- 3dom
- Adminus Emeritus
- Posty: 5639
- Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: 3dom
-
To ja mały OT zrobię:
Mi na ostatnim rajdzie rack 4 odpadł 3 razy, Glaz miał podobne problemy, pewnie obaj przesiądziemy się na ten element:MrPyrek pisze:Aktualnie skręt mam za pomocą racka 4 study za przednią osią, umieszczonego równolegle do niej.
Ostatnio zmieniony 2011-05-05, 19:31 przez 3dom, łącznie zmieniany 1 raz.