Automatycznie załączany dyferencjał

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
MrPyrek

Automatycznie załączany dyferencjał

#1 Post autor: MrPyrek »

Witam,

przerabiam mojego Jeepa na cięzarówkę. Mam oto taki problem:

Dotychczas Jeep miał dwie osie skrętne, krótszy o 3 study rozstaw osi, mniejsze koła, dyfry i skręcał znakomicie. Gdy zacząłem go dostosowywać do regulaminu TrTr (którego zarys pamiętam, ale nie mogę go odszukać - zniknął z sieci ?) zaczął skręcać tragicznie - nie do zaakceptowania.

Z rzeczy, które mogę zrobić w sensownym czasie i zgodnie z regulaminem/skalą, to wrzucić mu znowu dyfry (w tej chwili osie są spięte na sztywno), które przy skręcie mu pomagają ale w innych sytuacjach niestety przeszkadzają.

Wpadłem na taki pomysł:

Chciałbym, aby mniej więcej 50-60% skrętu odbywało się na spiętej osi, a gdy skręt kół będzie coraz większy - automatycznie załączał się dyfer.

Mając na uwadze moje małe doświadczenie, zwracam się do kolegów z prośbą: czy ktoś już robił i opublikował podobne rozwiązanie albo może ktoś z Was ma koncepcję jak to zrobić ?

Aktualnie skręt mam za pomocą racka 4 study za przednią osią, umieszczonego równolegle do niej.

Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
m4rc1n
Posty: 369
Rejestracja: 2009-09-17, 15:28
Lokalizacja: Królewskie Miasto Kraków
brickshelf: m4rc1n

 

#2 Post autor: m4rc1n »

Generalnie, nikt w "polskiej lidzie trucktrialowej' nie ma dyferencjału. A na pewno nie w celu różnicowania prędkości kół, jeśli już, to po to, by przekazywać dwa momenty jednocześnie i współosiowo przez obrotnicę.

Dyfry są po prostu niepotrzebne, i tak jeździmy po dość sypkich nawierzchniach, a tego typu mechanizmy to dodatkowa waga.
MOCs: 4
WIP: who cares?

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#3 Post autor: Sariel »

To nie chodzi o wagę która w przypadku Legowego dyfra jest nikła, chodzi o uślizg kół.
Obawiam się Pyrku że nie ma wyjścia, jest sytuacja albo-albo. Albo masz pojazd bez dyfrów który słabo skręca ale poza tym jest nie do zatrzymania, albo masz znakomicie skręcający pojazd z dyframi który zatrzyma się przy pierwszym oderwaniu koła od podłoża.
Rozwiązaniem byłby dyferencjał typu TorSen, czyli taki który sam się blokuje gdy wystąpi uślizg. Najmniejszy taki dyferencjał z klocków jaki znam to ten: http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=3773&highlight=torsen
Niestety w realiach trialowych jest to mechanizm za duży, za delikatny i za skomplikowany. Wciskanie go w trialówkę tworzy dużo więcej problemów niż ten kulejący skręt.

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#4 Post autor: M_longer »

m4rc1n pisze:Generalnie, nikt w "polskiej lidzie trucktrialowej' nie ma dyferencjału
Zdarzają się pojedyncze przypadki, ale rzadko.

Awatar użytkownika
Lomero
Posty: 355
Rejestracja: 2004-10-14, 08:40
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Lomero

 

#5 Post autor: Lomero »

MrPyrek pisze:regulaminu TrTr (którego zarys pamiętam, ale nie mogę go odszukać - zniknął z sieci ?)
Regulamin GPM jest tutaj:

http://trucktrial.pl/index.php?option=c ... &Itemid=31
Lomero

MrPyrek

#6 Post autor: MrPyrek »

Lomero: dzięki za linka, miałem wrażenie, że kiedyś czytałem inny, gdzie była mowa bodaj o minimalnej masie (2 kg), o maksymalnej szerokości itp.

Sariel: ten zakręt, który Jeep brał na raz, ciężarówka bierze na trzy - jest tragedia. Przeniosłem też silnik znad górnej osi na dolny środek (gdy był u góry często się wywracała), przez co odciążyłem przednią, skręcającą oś i to chyba też pogorszyło skręt.
Sariel pisze:Albo masz pojazd bez dyfrów który słabo skręca ale poza tym jest nie do zatrzymania, albo masz znakomicie skręcający pojazd z dyframi który zatrzyma się przy pierwszym oderwaniu koła od podłoża.
Ale gdyby zawisł, to tylko lekko bym sprostował koła i jadę dalej (?) - taki jest zamysł.
Ostatnio zmieniony 2011-05-04, 22:42 przez MrPyrek, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#7 Post autor: Sariel »

Jak masz tradycyjne dyfry to z uślizgu wyjść bardzo trudno. Lekkie sprostowanie kół Cię nie ratuje.

MrPyrek

#8 Post autor: MrPyrek »

Sariel pisze:Jak masz tradycyjne dyfry to z uślizgu wyjść bardzo trudno. Lekkie sprostowanie kół Cię nie ratuje.
Sorry, że męczę, ale bardzo mnie to interesuje. Idea jest taka, że dyfer działa tylko przy maksymalnym skręcie, a mechanizm skręcający koła przy prostowaniu kół po prostu wyłącza dyfer - tak jak opisałem to na górze tematu.

Zrobię test skręcania na "kadłubku" o rozmiarach ciężarówki z ręcznie załączanym i odłączanym dyfrem i jeśli będzie duża różnica, to spróbuję w to wejść (choć widzę, że temat dyfra nie jest popularny w TrTr), tylko że automatycznego załączania dyfra przez mechanizm skrętu sam chyba nie dam rady zrobić :( . Dlatego pisałem z prośbą o pomoc.

Awatar użytkownika
m4rc1n
Posty: 369
Rejestracja: 2009-09-17, 15:28
Lokalizacja: Królewskie Miasto Kraków
brickshelf: m4rc1n

 

#9 Post autor: m4rc1n »

http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=10404

a dokładniej:

http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=2932782

Generalnie, jak pisałem, dyfer w osi, to nie jest coś praktykowanego u nas. Nie ma takiej potrzeby.
MOCs: 4
WIP: who cares?

Awatar użytkownika
glaz_pimpur
VIP
Posty: 1392
Rejestracja: 2008-05-13, 20:25
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: glaz-pimpur

 

#10 Post autor: glaz_pimpur »

MrPyrek pisze:gdzie była mowa bodaj o minimalnej masie (2 kg)
Regulamin GP Mazowsza 2011 pisze:3.3. Dopuszczalne rodzaje pojazdów i ich ciężar
Dopuszczalne są pojazdy dwuosiowe i wieloosiowe przystosowane do jazdy terenowej.
Niedopuszczalne są motocykle, quady i pojazdy gąsienicowe oraz pojazdy nieprzystosowane do jazdy terenowej.
Ciężar własny pojazdu musi wynosić minimum 2 kilogramy.
acmilaneo pisze:jak widzę zawiść niektórych osób wobec osób niebudujących i niepublikujących to aż mi się odechciewa brać udział w tych zakupach

Awatar użytkownika
Emilus
Adminus Emeritus
Posty: 1460
Rejestracja: 2007-08-26, 19:58
Lokalizacja: Polska
brickshelf: Emilus
Kontakt:

 

#11 Post autor: Emilus »

MrPyrek, możesz testować w mieszkaniu jak chcesz, praktyka mówi, że pierwszy test w terenie i wszystko się rozłazi i strzela - na dyferku ma najłatwiej, element stosunkowo długi łatwiej generuje luzy.

Ewentualnie dyfry możesz dublować, sam tak robiłem, ale to było dawno... Generalnie rezygnujemy z dyfrów i nie robimy tego przez czysta przekorę.
Ostatnio zmieniony 2011-05-05, 08:33 przez Emilus, łącznie zmieniany 1 raz.

MrPyrek

#12 Post autor: MrPyrek »

m4rc1n - ten przykład wygląda nie za solidnie, ale właśnie czegoś takiego - w sensie działania - szukałem. Dziękuję.

Wstępnie przekonaliście mnie do odrzucenia dyfrów, skoro taka jest praktyka w prawdziwym terenie. Poza tym z braku choć jednego sprzymierzeńca, nie chciałbym zostać "tym od dyfrów".

Tematu jednak nie zamykam, bo skoro go zacząłem, to chciałbym coś do niego wnieść, więc dodam później wyniki testów skrętu. I chyba zrobię to na podwórku na trawie i piasku.

Pozdrawiam

djtermoz
Posty: 176
Rejestracja: 2007-10-26, 02:33
Lokalizacja: Boston

#13 Post autor: djtermoz »

A nie mozesz po prostu zrobic sobie ciezarowki ze zdalnie blokowanymi dyframi? Jest to dosc proste: Dodatkowy kanal IR, jeden silnik M, dwa dyfry starego typu. Wiele czesci do tego nie potrzeba.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#14 Post autor: Sariel »

Dość proste, a jakie szerokie.

Awatar użytkownika
3dom
Adminus Emeritus
Posty: 5639
Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: 3dom

 

#15 Post autor: 3dom »

To ja mały OT zrobię:
MrPyrek pisze:Aktualnie skręt mam za pomocą racka 4 study za przednią osią, umieszczonego równolegle do niej.
Mi na ostatnim rajdzie rack 4 odpadł 3 razy, Glaz miał podobne problemy, pewnie obaj przesiądziemy się na ten element:
Obrazek
Ostatnio zmieniony 2011-05-05, 19:31 przez 3dom, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ