[MOC] Monster Truck

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

[MOC] Monster Truck

#1 Post autor: Sariel »

Obrazek

Dane techniczne:
Waga: 2.113 kg
Wymiary: dł. 44s / szer. 28s / wys. 31s
Zawieszenie: pełne niezależne
Napęd: 4x4 przez dyferencjały i skrzynię biegów z przełożeniem 6.5:1 / 1.66:1
Silniki: 2 x PF XL, 3 x PF Medium, 2838

MOC z którego działania, wyglądu i filmu jestem mocno niezadowolony, ale przerabiałem go już trzy razy i skończyła mi się cierpliwość. Długo czekałem żeby użyć wreszcie wymarzonych kół z Power Pullera, a okazało się że koła te są dużym problemem.
Estetycznie - jak widać. Nie jest to model czegokolwiek istniejącego, choć przy masce patrzyłem przez lewe ramię na Dodge'a Dakotę. Mechanicznie to było w skrócie tak:
- najpierw było podwozie z osiami pływającymi na długich cięgnach, ale okazało się mało stabilne
- potem było podwozie z knobami zamiast dyfrów, ale okazało się że na tych kołach bez dyfrów to pojeździć można, owszem, do pierwszego zakrętu
- finalnie knoby wyleciały zastąpione dyframi, redukcja w przeniesieniu napędu została zwiększona i wtedy zaczęło toto jakoś jeździć

MOC ma napęd na 4 koła przez nowe dyfry w ramkach. Zwolnic nie ma, zawieszenie jest zrobione na komponentach z 8297, na zasadzie "zobaczymy ile CV jointów się złamie". O dziwo nie złamał się żaden. Przy każdym kole znajdują się trzy amortyzatory: dwa długie i trzeci krótki, ulokowany tak żeby nie zmniejszać skoku tych długich. Pośrodku podwozia znajduje się skrzynia której używałem w swoim Humvee, tym razem z dwoma XLami, przełączana zdalnie pojedyńczym mini-LA. Oba XLe są podpięte do switcha w kabinie. Pozwala je to wyłączyć i bawić się sprzężoną z nimi atrapą silnika V8 bez ruszania MOCa z miejsca. Atrapę napędza silnik 2838, znajduje się w niej wiatrak i element fiber optics, a przyświeca jej myśl "ciekawe jak to zabrzmi przy prawie 2000 RPM".
Chyba jedyną nieco ambitniejszą funkcją jest skręt. Obie osie mają identyczne układy skrętne z silnikami Medium i pięciokrotną redukcją. Silniki są spięte razem, z tym że tylny za pośrednictwem switcha. Switch natomiast jest kontrolowany Mediumem poprzez tę część, co pozwala go zdalnie przełączać przez trzy pozycje (wyłączenie silnika = wyłączenie switcha). W ten sposób dostępne są trzy tryby skrętu: normalny na przednią oś, normalny na obie osie, oraz krabowy na obie osie.
MOC, jak wspomniałem, rozczarował mnie straszliwie. Nie miałem wcześniej okazji porządnie pobawić się tymi kołami, i zszokowało mnie ile mocy są w stanie pożreć tylko przez to jakie są ciężkie, szerokie i miękkie. Próba skręcania nimi bez dyfrów powodowała takie napięcia, że półosie wyskakiwały z CV jointów choć wchodziły na nie na conajmniej pół studa. Nawet teraz, z dyframi, bardzo sztywną ramą i stabilnym zawieszeniem, koła potrafią się czasem lekko wykrzywić, przy czym takie lekkie wykrzywienie praktycznie morduje oba XLe. Może po prostu te koła nie nadają się do takiej zawieszki, nie wiem, to już Emil ma większe doświadczenie z nimi. Ogólnie - jak na MOCa z napisem TECHNIC POWER - wstyd.
Acha - dla niedowiarków: tak, ten MOC ma napęd na największe możliwe koła przez CV jointy, kardany i dyfry, i przechodzi z powodzeniem test ściany. Uszkodzonych części: zero. W dodatku na filmie widać funkcję jeżdżenia na tyłku która zaskoczyła również mnie.

Galeria

Kilka fot:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

I film:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=oU8S435-oOI[/youtube]
Ostatnio zmieniony 2011-06-02, 23:15 przez Sariel, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
eric trax
Administrator
Posty: 2454
Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: erictrax

 

#2 Post autor: eric trax »

Wbrew temu co napisałeś nie widać żeby miał problemy z jeżdżeniem. Pewnie to zasługa zmiany koncepcji napędu i zawieszenia. Jednak doświadczenie robi swoje :)

Co do kół. To są przecież największe, najstraszliwsze i wszystko 'naj' z całej oferty lego więc nie ma co się dziwić, że mają również największe wymagania :)
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.

seomid

#3 Post autor: seomid »

Zawieszenie co prawda nie jest zwiazanie w monster truckami, ale jak sam napisales byloby niestabilne.
Natomiast wyglad i ogolne dzialanie sa super. Jednak ja i tak nie wierze, ze cv jointy i dyfry sie nie zmielily.

Btw. Duze te zdjecia, a strasznie szybko sie wczytuja, jak?

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#4 Post autor: Sariel »

seomid pisze:Jednak ja i tak nie wierze, ze cv jointy i dyfry sie nie zmielily.
Nie wiem jak Cię przekonać, podobno teraz w modzie są komisje śledcze.
seomid pisze:Btw. Duze te zdjecia, a strasznie szybko sie wczytuja, jak?
Pewnie dlatego że je zapisałem w rozsądnej jakości a nie zrzucałem prosto z aparatu jak niektórzy użytkownicy Brickshelfa raczący nas surowymi fotkami w 16 megapikselach ważącymi po 3 MB każde.

Awatar użytkownika
TT
Posty: 1181
Rejestracja: 2004-05-27, 13:52
Lokalizacja: Bielsko-Biała
brickshelf: TT

 

#5 Post autor: TT »

Całkiem przyjemny model.
Jednak technicznie (zawieszenie) trochę mu brakuje do tego:
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=31042
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=26044
Jako dzieciak zawsze się jarałem tą zieloną ciężarówka. Do dziś mi zostało. Jak tylko kiedyś uwolnię moje klocki od truck trialu to wykorzystam wszystkie cięgna jakie mam, żeby zmontować sobie jakiegoś monster trucka.

Wracając do Twojego modelu to wizualnie trzyma klimat. Nie zawsze trzeba obudowywać wszystko MT, żeby uzyskać fajny efekt.

Weźmiesz go na najbliższe GPM? Wysoki środek ciężkości i zastosowanie paneli sugeruje, że chcesz nagrać kilka efektownych rolek po skarpach parku Szczęśliwieckiego :-)
Pozdrawiam,
Tomek

Awatar użytkownika
smoq
Posty: 77
Rejestracja: 2011-05-30, 20:39
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: smoq
Kontakt:

 

#6 Post autor: smoq »

Tu nawet nie ma co pisać, bo jak zawsze Sariel zrobił wszystko idealnie.
Naprawdę świetna robota, zawieszenie rewelacja, genialny wygląd.


Mam pytanko odnośnie kamery... 120 klatek/s?
Ostatnio zmieniony 2011-06-03, 10:08 przez smoq, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#7 Post autor: Sariel »

TT pisze:Jednak technicznie (zawieszenie) trochę mu brakuje do tego:
Myślę że nawet więcej niż trochę, Grazi wymyślił tak zaawansowaną zawieszkę że nie wiem czy w ogóle da się ją przeskoczyć :)
TT pisze:Weźmiesz go na najbliższe GPM? Wysoki środek ciężkości i zastosowanie paneli sugeruje, że chcesz nagrać kilka efektownych rolek po skarpach parku Szczęśliwieckiego :-)
Nie, chyba nie. On jest nieporęczny, wolę się skupić na filmowaniu, a chętni do rolek na pewno się znajdą. A jak się nie znajdą, to się tak zrobi trasę żeby się znaleźli ;)
smoq pisze:jak zawsze Sariel zrobił wszystko idealnie.
Jeśli kiedyś coś mi wyjdzie idealnie, to przestanę budować :)
smoq pisze:Mam pytanko odnośnie kamery... 120 klatek/s?
210. Może wyciągnąć i 1000, ale rozdzielczość jest wtedy na poziomie znaczka pocztowego, nie mówiąc o doświetleniu.
Ostatnio zmieniony 2011-06-03, 10:14 przez Sariel, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Mr.Z
Posty: 374
Rejestracja: 2009-01-16, 17:11
Lokalizacja: Warszawa

#8 Post autor: Mr.Z »

Cieszę się, że ktoś empirycznie potwierdził moje rozczarowanie kołami z Power Pullera. Są wielkie i z bajeranckim napisem. Tyle zalet. A wady to potworna szerokość i masa. Pozostaje jeszcze miękkość, która może być zaletą i zastępować całe amortyzowane zawieszenie, ale zwykle jest wadą i zwielokrotnieniem oporów toczenia.

Monster fajny, fotki imponujące. Na trzecim, ostrość na kole trzyma już resztę w nieostrości i robi efekt, jakby model był jeszcze większy.
Silniki XL wpadają w wibracje, co pewnie nie ułatwia im pracy. Taki efekt zawieszenia całego napędu na skrzyni biegów. Coś jak mięśnie Pudziana "zamontowane" na szkielecie studenta filozofii. I dlatego Monster od Pudziana nieco tylko dynamiczniejszy. Za to na tyłku zabawnie jeździ. Ten pierwszy.
Ostatnio zmieniony 2011-06-03, 12:45 przez Mr.Z, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Chrupek
Posty: 834
Rejestracja: 2010-04-13, 09:57
Lokalizacja: Wawa

#9 Post autor: Chrupek »

Bardzo fajny modelik. Podoba mi się ogólna bryła nadwozia, a także to jak skomponowałeś karoserię z paneli.
Sezon w pełni!

Awatar użytkownika
solic
Posty: 394
Rejestracja: 2008-02-18, 11:52
Lokalizacja: Zabrze
brickshelf: solic

 

#10 Post autor: solic »

Wygląda mocarnie. Masz mój głos na moca m-ca.
W filmiku brakuje mi tylko przeskoków nad jakimś zdezelowanym autobusem:)
Sariel pisze:Acha - dla niedowiarków: tak, ten MOC ma napęd na największe możliwe koła przez CV jointy, kardany i dyfry,
Nie da się ukryć, że w zestawie 8466 te koła też współpracują z CV jointami i kardanami:)

Awatar użytkownika
3dom
Adminus Emeritus
Posty: 5639
Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: 3dom

 

#11 Post autor: 3dom »

Śledziłem go na bieżąco na fejsbuku także można powiedzieć, że to stary znajomy. Szkoda, że pierwotny pomysł na zawieszenie nie wypalił. Mimo to wygląda tak, jak powinien wyglądać monster truck. Ciekawy patent ze sprężynką do sterowania switchem.
solic pisze:Nie da się ukryć, że w zestawie 8466 te koła też współpracują z CV jointami i kardanami:)
Tak, ale inne są obciążenia gdy napędzasz kołami atrapę niż gdy napędzasz XLem koła :P
Ostatnio zmieniony 2011-06-03, 17:53 przez 3dom, łącznie zmieniany 1 raz.
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!

Awatar użytkownika
screamer
Posty: 43
Rejestracja: 2009-02-21, 21:11
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: screameroni
Kontakt:

 

#12 Post autor: screamer »

Model bardzo udany, wygląda na bawialny.
Nie wiem tylko czy użycie CV jointów nie sprawi że model będzie podatny na awarie.
Użycie tych kół do napędzanych XL-ami modeli, zawsze wiąże się z problemami.
Ale ogólnie super.
What's your favourite scary movie?!

Awatar użytkownika
Bricksley
VIP
Posty: 2573
Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
brickshelf: KAROL4

 

#13 Post autor: Bricksley »

Sariel pisze:Chyba jedyną nieco ambitniejszą funkcją jest skręt. Obie osie mają identyczne układy skrętne z silnikami Medium i pięciokrotną redukcją. Silniki są spięte razem, z tym że tylny za pośrednictwem switcha. Switch natomiast jest kontrolowany Mediumem poprzez tę część, co pozwala go zdalnie przełączać przez trzy pozycje (wyłączenie silnika = wyłączenie switcha). W ten sposób dostępne są trzy tryby skrętu: normalny na przednią oś, normalny na obie osie, oraz krabowy na obie osie.
Masz może jakieś foty mechanizmu skrętu? Chętnie lepiej się temu przyjrzę ;)
Ostatnio zmieniony 2011-07-03, 23:53 przez Bricksley, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam :)

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#14 Post autor: Sariel »

Jest prosty jak drut, każda oś ma osobny silnik do skrętu, a silnik tylnej osi jest podpięty do zdalnie przełączanego switcha. Do tego connector ze sprężynką żeby się dało zdalnie przełączać przez 3 pozycje, i mamy 3 tryby skrętu.

Awatar użytkownika
Bricksley
VIP
Posty: 2573
Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
brickshelf: KAROL4

 

#15 Post autor: Bricksley »

Sariel, nie wiem czemu miałem wrażenie, że jakoś mechanicznie to rozwiązałeś. Ale pomysł warty zapamietania :)
Pozdrawiam :)

ODPOWIEDZ