[WIP] Tatra 813 6x6x2
Moderatorzy: BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team, BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team
[WIP] Tatra 813 6x6x2
Witam.
Tatra 813 6x6x2
Podziękowania za pomoc oraz motywację kieruję do Emila, Gena, Marcina, Bociana, Lomero oraz nieocenionego Erica.
Tatra jest napędzana jednym XL'em. Posiada dwu stopniową skrzynię biegów, oraz zwolnice przy wszystkich kołach.
Zawieszenie jest niezależne na pływających półosiach, punkty wahania półosi pokrywają się z punktami łamania kardanów. Skok zawieszenia to 4-4,5st (przednia oś trochę mniej).
Dumny jestem z przedniego mostu, opracowałem dwie jego wersję.
W pierwszej, punkty łamania zawieszenia oraz zwrotnicy są bliżej koła, powoduje to mniejszy skok zawieszenia, ale pozwala na łamanie zwrotnicy pod kątem 45+ stopni do ramy.
W wersji drugiej punkty łamania zawieszenia oraz zwrotnicy są bliżej ramy, pozwala to na większy skok zawieszenia, ale ogranicza skręt.
Obie wersje przedniego mostu nie posiadają żadnego cięgna, skręt odbywa się za pomocą sztywnej belki.
W tym aucie obecna jest pierwsza wersja z racji tego że ciężko ze zwrotnością w obecnym układzie (6x6x2).
Kabinę starałem się wykonać możliwie najlepiej jak umiem. Wiele pomocy przyniosły mi Tatry kolegów Emila oraz Lomero. Skorzystałem również z modyfikacji regulaminu i zastąpiłem plandekę obrysem z osiek i łączników. Widoczne kable oczywiścię znikną z widoku, a do kabiny zawędruje kierownica z deską rozdzielczą.
Zdjęcia: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Filmu nie dodaję, na rajdzie będzie można się pobawić ;) Czekam na wasze uwagi.
Pozdrawiam, Marcin.
Tatra 813 6x6x2
Podziękowania za pomoc oraz motywację kieruję do Emila, Gena, Marcina, Bociana, Lomero oraz nieocenionego Erica.
Tatra jest napędzana jednym XL'em. Posiada dwu stopniową skrzynię biegów, oraz zwolnice przy wszystkich kołach.
Zawieszenie jest niezależne na pływających półosiach, punkty wahania półosi pokrywają się z punktami łamania kardanów. Skok zawieszenia to 4-4,5st (przednia oś trochę mniej).
Dumny jestem z przedniego mostu, opracowałem dwie jego wersję.
W pierwszej, punkty łamania zawieszenia oraz zwrotnicy są bliżej koła, powoduje to mniejszy skok zawieszenia, ale pozwala na łamanie zwrotnicy pod kątem 45+ stopni do ramy.
W wersji drugiej punkty łamania zawieszenia oraz zwrotnicy są bliżej ramy, pozwala to na większy skok zawieszenia, ale ogranicza skręt.
Obie wersje przedniego mostu nie posiadają żadnego cięgna, skręt odbywa się za pomocą sztywnej belki.
W tym aucie obecna jest pierwsza wersja z racji tego że ciężko ze zwrotnością w obecnym układzie (6x6x2).
Kabinę starałem się wykonać możliwie najlepiej jak umiem. Wiele pomocy przyniosły mi Tatry kolegów Emila oraz Lomero. Skorzystałem również z modyfikacji regulaminu i zastąpiłem plandekę obrysem z osiek i łączników. Widoczne kable oczywiścię znikną z widoku, a do kabiny zawędruje kierownica z deską rozdzielczą.
Zdjęcia: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Filmu nie dodaję, na rajdzie będzie można się pobawić ;) Czekam na wasze uwagi.
Pozdrawiam, Marcin.
Ostatnio zmieniony 2011-08-12, 18:17 przez Mistakes, łącznie zmieniany 1 raz.
Strzela tylko skręt w skrajnych pozycjach. W napędzie liczba zębatek zminimalizowana do minimum, skrzynia oparta o pomysł Emila. Silnik napędowy w miejscu oryginału.
Zawieszenie jest raczej miękkie. Jest tak wyregulowane że po kilkunastu centrymetrach jazdy koła są pochylone na koło 10 stopni, czyli prawie jak w oryginale.
Jak się sprawuje zobaczymy na rajdzie, domowy testy dużo nie wyjaśniają.
Zawieszenie jest raczej miękkie. Jest tak wyregulowane że po kilkunastu centrymetrach jazdy koła są pochylone na koło 10 stopni, czyli prawie jak w oryginale.
Jak się sprawuje zobaczymy na rajdzie, domowy testy dużo nie wyjaśniają.
Ostatnio zmieniony 2011-08-12, 19:56 przez Mistakes, łącznie zmieniany 3 razy.
- Emilus
- Adminus Emeritus
- Posty: 1460
- Rejestracja: 2007-08-26, 19:58
- Lokalizacja: Polska
- brickshelf: Emilus
- Kontakt:
-
No fajnie wygląda, tak jak już Ci mówiłem.
Mam kilka pytań:
-co się rzuca w oczy, to czy nie jest za wiotka rura centralna za pierwszą osią, tzn. czy nie wygina się tam?
-jak ze sztywnością rury centralnej? Moja była bardzo sztywna ale Ty masz inaczej umieszczone ramki i tylko przy osiach.
-jaka jest masa tatry w tej konfiguracji?
-nie wiem, czy w tatrze ilość zębatek w układzie napędowym może być minimalna. Ile jest w Twojej?
-jakie masz przełożenia w skrzyni?
No cóż, czekam rajdu z niecierpliwością :)
Mam kilka pytań:
-co się rzuca w oczy, to czy nie jest za wiotka rura centralna za pierwszą osią, tzn. czy nie wygina się tam?
-jak ze sztywnością rury centralnej? Moja była bardzo sztywna ale Ty masz inaczej umieszczone ramki i tylko przy osiach.
-jaka jest masa tatry w tej konfiguracji?
-nie wiem, czy w tatrze ilość zębatek w układzie napędowym może być minimalna. Ile jest w Twojej?
-jakie masz przełożenia w skrzyni?
No cóż, czekam rajdu z niecierpliwością :)
Tatra była testowana przez około miesiąc w różnych terenach(podwórko, pokój, działka). Napęd poprowadzony jest tak że przy teście ściany silnik staje więc myślę że powinno być ok.
To auto jest głownie testem rozwiązań przed budową 813 8x8. Zobaczymy co będzie na rajdzie, jestem dobrej myśli ;)
Emilu, już odpowiadam.
Bardzo długo myślałem nad tym fragmentem ramy, był on przebudowywany najwięcej razy. Obecnie jest on elastyczny, ale tak sztywny że odchylenia nie generują oporów w układzie napędowym.
Odcinek między 2, a 3 osią jest bardzo sztywny, nie ulega żadnych odkształceniom.
Prawdopodobnie około 2,5kg, jutro postaram się zważyć dokładnie.
Zębatek w układzie napędowym jest 25 z czego 18 to knoby i zwolnice. Brak osi przelotowej, napęd przechodzi nad 2 osią i wchodzi w rozdzielacz między osiami 2, a 3.
Testowałem bardzo różne konfigurację, ale przy obecnej wadze wystarcza 9:1/3:1.
To auto jest głownie testem rozwiązań przed budową 813 8x8. Zobaczymy co będzie na rajdzie, jestem dobrej myśli ;)
Emilu, już odpowiadam.
Bardzo długo myślałem nad tym fragmentem ramy, był on przebudowywany najwięcej razy. Obecnie jest on elastyczny, ale tak sztywny że odchylenia nie generują oporów w układzie napędowym.
Odcinek między 2, a 3 osią jest bardzo sztywny, nie ulega żadnych odkształceniom.
Prawdopodobnie około 2,5kg, jutro postaram się zważyć dokładnie.
Zębatek w układzie napędowym jest 25 z czego 18 to knoby i zwolnice. Brak osi przelotowej, napęd przechodzi nad 2 osią i wchodzi w rozdzielacz między osiami 2, a 3.
Testowałem bardzo różne konfigurację, ale przy obecnej wadze wystarcza 9:1/3:1.
Ostatnio zmieniony 2011-08-12, 21:18 przez Mistakes, łącznie zmieniany 3 razy.
Mi Tatra się podoba, wygląda na przemyślaną konstrukcję. Na fotkach widać, że zawieszenie jest dość miękkie, ale jak to tatrowe zawieszenie pewnie musiałeś ręcznie ją docisnąć aby uzyskać takie efekty.
Są zwolnice, jest skrzynia, przechodzi test ściany - powinno być dobrze.
Ciekawi mnie jak zrobiłeś skręt bez cięgien. No i czy w napędzie jeden wał czy dwa. Generalnie brakuje fotek bebechów.
Są zwolnice, jest skrzynia, przechodzi test ściany - powinno być dobrze.
Ciekawi mnie jak zrobiłeś skręt bez cięgien. No i czy w napędzie jeden wał czy dwa. Generalnie brakuje fotek bebechów.
- Emilus
- Adminus Emeritus
- Posty: 1460
- Rejestracja: 2007-08-26, 19:58
- Lokalizacja: Polska
- brickshelf: Emilus
- Kontakt:
-
Atr pisze:No i czy w napędzie jeden wał czy dwa. Generalnie brakuje fotek bebechów.
Skoro 18 zębatek to knoby i zwolnice, to musi być jeden wał. Z dwoma wałami miałbyś 24 zębatki a jest 25 to gdzie skrzynia czy zejście pionowe między osią 2 a 3?Mistakes pisze:Zębatek w układzie napędowym jest 25 z czego 18 to knoby i zwolnice. Brak osi przelotowej, napęd przechodzi nad 2 osią i wchodzi w rozdzielacz między osiami 2, a 3.
Ostatnio zmieniony 2011-08-12, 21:29 przez Emilus, łącznie zmieniany 2 razy.
Zapewne tak jak u mnie kiedyś, czyli ramka obejmująca kardana jest skrętna w stosunku do ramy (i wtedy wystarczy normalna listwa skrętna), a dopiero do niej dołączone jest zawieszenie.Atr pisze:Ciekawi mnie jak zrobiłeś skręt bez cięgien.
Jaki masz rozstaw pierwszych dwóch osi? Bo jakoś nie mogłem znaleźć nic konkretnego w necie, a też buduję tę Tatrę.
A ogólnie to ładna, fajnie, że coraz więcej osób buduje Tatry.
Lomero
3dom, nie. Taka paka może istnieć dzięki modyfikacji regulaminu :)
Lomero, rozstaw dwóch pierwszych osi to 175mm. Wg mnie jest on odpowiedni jeśli wzorujemy się głównie na tych zdjęciach:
1, 2, 3
Dodam że są to jedyne które udało mi się znaleźć.
Lomero, rozstaw dwóch pierwszych osi to 175mm. Wg mnie jest on odpowiedni jeśli wzorujemy się głównie na tych zdjęciach:
1, 2, 3
Dodam że są to jedyne które udało mi się znaleźć.
Ostatnio zmieniony 2011-08-13, 18:52 przez Mistakes, łącznie zmieniany 3 razy.
- eric trax
- Administrator
- Posty: 2466
- Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
- Lokalizacja: Wrocław
- brickshelf: erictrax
-
Re: Tatra 813 6x6x2
Bez zbędnej przesady :P Mimo to ciesze się, że zastosowałeś się do moich rad odnośnie kabiny bo wygląda bardzo, bardzo dobrze. A co pokaże motoryka przekonamy się na rajdzie :)Mistakes pisze:nieocenionego Erica.
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.
- Grimme Varitron 270 - 10%
.