[MOC] Tatra 815 S3
Moderatorzy: BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team, BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team
[MOC] Tatra 815 S3
Witam, mam przyjemność zaprezentować wam moje najnowsze dzieło, którym wystartuję w dwóch najbliższych rajdach, konkurencja rośnie ;). Jest to Tatra 815 wersja S3, bardzo często spotykana na naszych drogach. Zdecydowałem się na tę markę ze względu na innowacyjny system zawieszenia i bardzo zwartą konstrukcję. Na wstępie przyznaję się, że wzorowałem się na tatrze Emilusa, czego efektem są kopie piast (zwrotnic).
Tatra cechuje się ogromną dzielnością terenową dzięki dużemu skoku zawieszenia i niskiemu środkowi ciężkości. Postarałem się o to, aby rama była sztywna a układ napędowy mocno pospinany. Efektem tych założeń jest brak jakichkolwiek strzałów i minimalne naprężenia na wałach głównych.
Układ napędowy stanowi jeden silnik XL współpracujący z dwubiegową skrzynią, która jednocześnie jest skrzynią rozdzielczą i przekazuje napęd na przednią oraz tylne osie. Napęd jest przenoszony przez pojedynczy wał, a półosie danej osi nie są przesunięte względem siebie. Druga oś nie jest osią przelotową, napęd przechodzi nad nią.
Zawieszenie to oczywiście pływające półosie. Amortyzatory są tak dobrane, że koła podczas jazdy ustawiają się pod kątem 0 stopni, przy czym ich twardość pozwala na płynny ruch każdego z kół w pełnym zakresie jego pracy. Skok tylnych kół ok. 5 studów, przednich ok. 4.
Wygląd ogólny, uważam iż udało mi się odwzorować go w dość dużym stopniu, niemniej jednak kabinę zrobiłem za małą. Lity dach, podłoga i tylna ściana to już standard. Bufet, fotele, kierownica i lewarek zmiany biegów też są na swoim miejscu. No i oczywiście czerwony lakier :D
Z całej konstrukcji jestem bardzo zadowolony, uważam ją za swoją pierwszą poważną ciężarówkę do TrTr. Swoją sprawność Tatra udowodniła podczas testów terenowych, które przeszła bez najmniejszych problemów.
Dane techniczne:
-silnik 1x XL
-skrzynia dwubiegowa, przełożenia 5:1 i 8.33:1
-skręt 1x Medium
-waga 2445g
-1 BB na pokładzie
Galeria BS
Tatra cechuje się ogromną dzielnością terenową dzięki dużemu skoku zawieszenia i niskiemu środkowi ciężkości. Postarałem się o to, aby rama była sztywna a układ napędowy mocno pospinany. Efektem tych założeń jest brak jakichkolwiek strzałów i minimalne naprężenia na wałach głównych.
Układ napędowy stanowi jeden silnik XL współpracujący z dwubiegową skrzynią, która jednocześnie jest skrzynią rozdzielczą i przekazuje napęd na przednią oraz tylne osie. Napęd jest przenoszony przez pojedynczy wał, a półosie danej osi nie są przesunięte względem siebie. Druga oś nie jest osią przelotową, napęd przechodzi nad nią.
Zawieszenie to oczywiście pływające półosie. Amortyzatory są tak dobrane, że koła podczas jazdy ustawiają się pod kątem 0 stopni, przy czym ich twardość pozwala na płynny ruch każdego z kół w pełnym zakresie jego pracy. Skok tylnych kół ok. 5 studów, przednich ok. 4.
Wygląd ogólny, uważam iż udało mi się odwzorować go w dość dużym stopniu, niemniej jednak kabinę zrobiłem za małą. Lity dach, podłoga i tylna ściana to już standard. Bufet, fotele, kierownica i lewarek zmiany biegów też są na swoim miejscu. No i oczywiście czerwony lakier :D
Z całej konstrukcji jestem bardzo zadowolony, uważam ją za swoją pierwszą poważną ciężarówkę do TrTr. Swoją sprawność Tatra udowodniła podczas testów terenowych, które przeszła bez najmniejszych problemów.
Dane techniczne:
-silnik 1x XL
-skrzynia dwubiegowa, przełożenia 5:1 i 8.33:1
-skręt 1x Medium
-waga 2445g
-1 BB na pokładzie
Galeria BS
Wielu pewnie spodoba się kolor kabiny. U mnie masz już za ten aspekt sporego plusa;). Ogólne wrażenie na podstawie tych sześciu pokazanych zdjęć jest pozytywne. Choć rzuca się w oczy zdecydowanie za wąska kabina, w oryginalne powinna się kończyć na równi z rozstawem kół, jeżeli dobrze kojarzę. No i brakuje kierunkowskazów z przodu, a jest to dość charakterystyczna cecha Tatry, sporych rozmiarów okrągły pomarańczowy "migacz";).
PS. W galerii znajduje się może zdjęcie bebechów i podwozia?
PS. W galerii znajduje się może zdjęcie bebechów i podwozia?
- m4rc1n
- Posty: 369
- Rejestracja: 2009-09-17, 15:28
- Lokalizacja: Królewskie Miasto Kraków
- brickshelf: m4rc1n
-
Moim zdaniem powinieneś jednak trochę utwardzić zawieszkę. Dodaj na przykład po jednym halfbushu na sprężynę, raz, że trochę to utwardzi a dwa, koła będą delikatnie pochylone, co będzie wyglądało bardziej naturalnie. Co do kabiny, jak masz, to użyj paneli, tak jak to zrobił Sariel.
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=428045
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=428045
MOCs: 4
WIP: who cares?
WIP: who cares?
Fajnie że dbasz o podobieństwo do oryginału, ale to zero stopni to trochę przesada. Przy podjazdach może za bardzo siadać, sprawdź to. Kabina przypomina tą Nico71, taką 'zabawkową'.
Ostatnio zmieniony 2011-09-22, 20:36 przez Mistakes, łącznie zmieniany 1 raz.
Zawieszka jest jak dla mnie wyregulowana idealnie. Niestety nie mam tyle paneli co Sariel i wszystkie (4) już są w kabinie. Lift też są na wykończeniu, więc estetyka trochę poleci, jednak postaram się aby tak się nie stało. Paka już poszerzona o 2 study. Wrzucę fotki po faceliftingu ;)
--------------------
Facelifting odłożony na następny rajd. Paka poszerzona o 2 study, a kabina zyskała progi.
Gdybym teraz zbudował idealną kabinę to nic lepszego nie mógłbym zbudować na następny sezon :P
--------------------
Pierwsze lody przełamane. Byłem na zawodach i pokazałem na co stać mnie i moją maszynę. Nie liczyłem na aż tak wysoki wynik, ale udało się. Przejechałem wszystkie odcinki i wbiłem się na 5 pozycję w generalce rajdu. W tym sezonie nie planuje żadnych zmian w konstrukcji, to byłoby złe posunięcie :P
Kabina została poszerzona, dzięki czemu lepiej pasuje do podwozia. Poprawiłem też przednią zawieszkę, żeby się tak łatwo nie wywracać. I to wystarczy.
Czekam tylko na Eric'a aż zbuduje nowe monstrum i widzimy się na kolejnym rajdzie :]
--------------------
Facelifting odłożony na następny rajd. Paka poszerzona o 2 study, a kabina zyskała progi.
Gdybym teraz zbudował idealną kabinę to nic lepszego nie mógłbym zbudować na następny sezon :P
--------------------
Pierwsze lody przełamane. Byłem na zawodach i pokazałem na co stać mnie i moją maszynę. Nie liczyłem na aż tak wysoki wynik, ale udało się. Przejechałem wszystkie odcinki i wbiłem się na 5 pozycję w generalce rajdu. W tym sezonie nie planuje żadnych zmian w konstrukcji, to byłoby złe posunięcie :P
Kabina została poszerzona, dzięki czemu lepiej pasuje do podwozia. Poprawiłem też przednią zawieszkę, żeby się tak łatwo nie wywracać. I to wystarczy.
Czekam tylko na Eric'a aż zbuduje nowe monstrum i widzimy się na kolejnym rajdzie :]
Ostatnio zmieniony 2011-09-12, 19:33 przez Karde, łącznie zmieniany 1 raz.
Po oględzinach tego auta na rajdzie muszę przyznać, że dobry z Ciebie konstruktor.
Auto jest solidne i estetyczne.
Szczególnie spodobało mi się zawieszenie, które bardzo dobrze pracowało na przeszkodach. Udało Ci się uzyskać bardzo duże skoki zawieszenia. Chyba większe niż w tatrze Emila?
Zabrakło trochę stabilności na boki, jednak to jest wada wrodzona każdej tatry z wywiniętymi kołami.
Z innych wad można by wymienić kiepski prześwit. Auto ma bardzo duży odstęp pomiędzy 1, a 2 osią. Mimo to nie zwiększyłeś tam prześwitu tylko pociągnąłeś dalej te ramki. Co najmniej ze 3 razy bardzo przeszkodziło Ci to na rajdzie.
Wizualnie...
Kabina jest trochę taka "kreskówkowa", ale nie sposób pomylić ją z żadną inną. Od razu widać co to za auto, co to za model, jaki rocznik itp. :) Pomimo, że jest dobrze to można by poprawić proporcje kabiny. Auto nie powinno stracić uroku.
Zrób coś z tym prześwitem na następny rajd, a pewnie uda Ci się jeszcze bardziej zbliżyć do podium.
Auto jest solidne i estetyczne.
Szczególnie spodobało mi się zawieszenie, które bardzo dobrze pracowało na przeszkodach. Udało Ci się uzyskać bardzo duże skoki zawieszenia. Chyba większe niż w tatrze Emila?
Zabrakło trochę stabilności na boki, jednak to jest wada wrodzona każdej tatry z wywiniętymi kołami.
Z innych wad można by wymienić kiepski prześwit. Auto ma bardzo duży odstęp pomiędzy 1, a 2 osią. Mimo to nie zwiększyłeś tam prześwitu tylko pociągnąłeś dalej te ramki. Co najmniej ze 3 razy bardzo przeszkodziło Ci to na rajdzie.
Wizualnie...
Kabina jest trochę taka "kreskówkowa", ale nie sposób pomylić ją z żadną inną. Od razu widać co to za auto, co to za model, jaki rocznik itp. :) Pomimo, że jest dobrze to można by poprawić proporcje kabiny. Auto nie powinno stracić uroku.
Zrób coś z tym prześwitem na następny rajd, a pewnie uda Ci się jeszcze bardziej zbliżyć do podium.
Pozdrawiam,
Tomek
Tomek
- ManiekManiak
- Posty: 814
- Rejestracja: 2008-09-07, 21:00
- Lokalizacja: Ostrołęka
- brickshelf: ManiekManiak
-