[MOC] Tatra T810
Moderatorzy: BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team, BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team
- Blaha
- VIP
- Posty: 873
- Rejestracja: 2011-08-08, 23:09
- Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
- brickshelf: blaha
-
[MOC] Tatra T810
Witam wszystkich!
Chciałbym zaprezentować swoją pierwszą trialówkę - TATRĘ T 810-1R0R26 13 177 6x6.1R na podwoziu shelter carier (dłuższa wersja z rozstawem między 1 a 2 osią wynoszącą 3450mm w oryginale), przystosowaną do trialu. Jest to ciężarówka wykorzystywana przez czeską armię oraz oferowana w różnych wariantach i typach zabudów w przemyśle samochodowym (żurawie, podnośniki, cargo itp). Chciałem zbudować coś oryginalnego i mam nadzieję, że wizualnie udało się to oddać. Jedynie z czym pojechałem po przysłowiowej "bandzie" to kabina i jej przednie przetłoczenia - wyciosałem to na prosto i nakleiłem wlot, bo nic sensownego mi nie wychodziło :D
Z tego miejsca chciałbym również podziękować TT za cenne rady i poświęcony mi czas :)
Dane techniczne:
Wymiary:
- długość 52,5cm (66s),
- szerokość 18cm (20s), z kołami 20cm (23s),
- wysokość 24cm (30s).
Skala ~1:14
Rozstaw osi: 29+13(14) studów
Napęd: 6x6x2
Moc: 2,21 W
Waga: ~2400g.
Na wstepie dodam, iż jest to moja praktycznie pierwsza kontrukcja o tak dużym stoniu skomplikowania.
Do napędu służy jeden silnik PF XL, zblokowany z dwubiegową linearną skrzynią biegów opartą o koła zębate z12->z36 i z24->z24, co finalnie daje redukcję na kołach 1:9 i 1:3. Skrzynia sterowana jest za pomocą mediuma napędzającego mini LA. Test ściany, jak i łapanie za którekolwiek obracające się koło nie robią większego wrażenia na układzie napędowym.
Zawieszenie stanowią 3 poprzeczne kolebki, a tylny tandem dodatkowo tworzy kolebkę wzdłużną, wszystko to resorują elementy gumowe 1x2 studa w ilości zależnej od tego jaką charakterystykę pracy zawieszenia chcemy uzyskać- można je łatwo wymieniać.
Skręt oparty jest o kolejny silnik PF XL (to ten wystający pionowo za kabiną) z redukcją 1:5. Ponadto model posiada wszystkie bajery wymagane przez obecny regulamin, tj.: litą kabinę, podłogę, fotele, prostą deskę rozdzielczą (pozostało mi dokleić zegary), kierownicę (niestety nieruchomą), drążek zmiany biegów, działającą atrapę silnika R6 napędzaną mediumem oraz bonusowo wyciągarkę także zasilaną mediumem i sterowaną zdalnie na przełożeniu ~worm->z8. Żeby nie iść zbytnio w masę, wszystko podpięte jest pod jednego batboxa - powinno dać radę. Od razu napiszę, że silnik starego typu (nie pamiętam oznaczenia) zamontowany po lewej stronie służy tylko w celach dekoracyjnych i nie jest do niego podpięte zasilanie. ładnie mi tam się wpasował i robi wagę w dobrym miejscu ;) W terenie auto sobie radzi nieźle, jedyne co, to niezaduży prześwit i czasem ślizgam się brzuchem po kamieniach. No i brakuje mi doświadczenia w sterowaniu trialówką, ale trzeba je zdobyć, a najlepszym sposobem wydaje się być udział w zawodach. Tak więc chcę się pojawić w sobotę na rajdzie LTTC i porozpinać kardany ;)
Temat ma charakter rozwojowy, gdyż po zawodach, na pewno coś będzie do poprawy - oby nie za wiele, życie pokaże. Mam nadzieję że mnie nie zawiedzie - trochę po kamulcach i innych wybojach pojeździła przez ostatnie dwa tygodnie :) Było kilka poprawek, szczególnie w miejscu przekazania napędu do tylnego tandemu, ale juz jest ok.
Do soboty mam zamiar poprawic jeszcze nieco przednie nadkola, podnieść o studa pakę, żeby zwiększyć zakres pracy zawieszenia oraz zwiększyć również o studa rozstaw między 2 a 3 osią, bo koła są niebezpiecznie blisko siebie. Nie dorobiłem sie niestety jeszcze własnych sześciu sztuk 94.8, a te widoczne na fotografii są pożyczone właśnie od TT:) Jednak faktem jest, że na samym rajdzie będzie mi ich dwóch brakowało:( Topniejące fundusze na ten miesiąc kazały mi wybierać: zawody lub komplet 6 opon z Unimoga i wybrałem zawody:) Emilus zaoferował, że weźmie dla mnie 6 sztuk, choć nawet 2 mi uratują życie:) Chciałem mu tutaj także podziękować za pomoc. Jak tylko będzie wypłata, to nabywam odpowienie kółka:)
Poniżej link do galerii:
Galeria
(sorry za jakość zdjęć, ale przy obecnej pogodzie i napiętym planie tygodnia nic lepszego nie byłem w stanie cyknąć...)
Filmu nie wrzucam, gdyż nawet żadnego nie nakręciłem jeszcze.
Proszę o komentarze, opinie, rady itp.
..i jeszcze mały offtop: zawody są o 10:00 w Parku Szczęśliwieckim, tak? Ja Wa-wy nie znam wcale i stąd moje pytanie - czy ktoś będzie zmierzał w stronę tego parku od strony Dworca Zachodniego lub Centralnego? Ja o 9:40 mam przyjazd.
Pozdrawiam,
Blaha
Chciałbym zaprezentować swoją pierwszą trialówkę - TATRĘ T 810-1R0R26 13 177 6x6.1R na podwoziu shelter carier (dłuższa wersja z rozstawem między 1 a 2 osią wynoszącą 3450mm w oryginale), przystosowaną do trialu. Jest to ciężarówka wykorzystywana przez czeską armię oraz oferowana w różnych wariantach i typach zabudów w przemyśle samochodowym (żurawie, podnośniki, cargo itp). Chciałem zbudować coś oryginalnego i mam nadzieję, że wizualnie udało się to oddać. Jedynie z czym pojechałem po przysłowiowej "bandzie" to kabina i jej przednie przetłoczenia - wyciosałem to na prosto i nakleiłem wlot, bo nic sensownego mi nie wychodziło :D
Z tego miejsca chciałbym również podziękować TT za cenne rady i poświęcony mi czas :)
Dane techniczne:
Wymiary:
- długość 52,5cm (66s),
- szerokość 18cm (20s), z kołami 20cm (23s),
- wysokość 24cm (30s).
Skala ~1:14
Rozstaw osi: 29+13(14) studów
Napęd: 6x6x2
Moc: 2,21 W
Waga: ~2400g.
Na wstepie dodam, iż jest to moja praktycznie pierwsza kontrukcja o tak dużym stoniu skomplikowania.
Do napędu służy jeden silnik PF XL, zblokowany z dwubiegową linearną skrzynią biegów opartą o koła zębate z12->z36 i z24->z24, co finalnie daje redukcję na kołach 1:9 i 1:3. Skrzynia sterowana jest za pomocą mediuma napędzającego mini LA. Test ściany, jak i łapanie za którekolwiek obracające się koło nie robią większego wrażenia na układzie napędowym.
Zawieszenie stanowią 3 poprzeczne kolebki, a tylny tandem dodatkowo tworzy kolebkę wzdłużną, wszystko to resorują elementy gumowe 1x2 studa w ilości zależnej od tego jaką charakterystykę pracy zawieszenia chcemy uzyskać- można je łatwo wymieniać.
Skręt oparty jest o kolejny silnik PF XL (to ten wystający pionowo za kabiną) z redukcją 1:5. Ponadto model posiada wszystkie bajery wymagane przez obecny regulamin, tj.: litą kabinę, podłogę, fotele, prostą deskę rozdzielczą (pozostało mi dokleić zegary), kierownicę (niestety nieruchomą), drążek zmiany biegów, działającą atrapę silnika R6 napędzaną mediumem oraz bonusowo wyciągarkę także zasilaną mediumem i sterowaną zdalnie na przełożeniu ~worm->z8. Żeby nie iść zbytnio w masę, wszystko podpięte jest pod jednego batboxa - powinno dać radę. Od razu napiszę, że silnik starego typu (nie pamiętam oznaczenia) zamontowany po lewej stronie służy tylko w celach dekoracyjnych i nie jest do niego podpięte zasilanie. ładnie mi tam się wpasował i robi wagę w dobrym miejscu ;) W terenie auto sobie radzi nieźle, jedyne co, to niezaduży prześwit i czasem ślizgam się brzuchem po kamieniach. No i brakuje mi doświadczenia w sterowaniu trialówką, ale trzeba je zdobyć, a najlepszym sposobem wydaje się być udział w zawodach. Tak więc chcę się pojawić w sobotę na rajdzie LTTC i porozpinać kardany ;)
Temat ma charakter rozwojowy, gdyż po zawodach, na pewno coś będzie do poprawy - oby nie za wiele, życie pokaże. Mam nadzieję że mnie nie zawiedzie - trochę po kamulcach i innych wybojach pojeździła przez ostatnie dwa tygodnie :) Było kilka poprawek, szczególnie w miejscu przekazania napędu do tylnego tandemu, ale juz jest ok.
Do soboty mam zamiar poprawic jeszcze nieco przednie nadkola, podnieść o studa pakę, żeby zwiększyć zakres pracy zawieszenia oraz zwiększyć również o studa rozstaw między 2 a 3 osią, bo koła są niebezpiecznie blisko siebie. Nie dorobiłem sie niestety jeszcze własnych sześciu sztuk 94.8, a te widoczne na fotografii są pożyczone właśnie od TT:) Jednak faktem jest, że na samym rajdzie będzie mi ich dwóch brakowało:( Topniejące fundusze na ten miesiąc kazały mi wybierać: zawody lub komplet 6 opon z Unimoga i wybrałem zawody:) Emilus zaoferował, że weźmie dla mnie 6 sztuk, choć nawet 2 mi uratują życie:) Chciałem mu tutaj także podziękować za pomoc. Jak tylko będzie wypłata, to nabywam odpowienie kółka:)
Poniżej link do galerii:
Galeria
(sorry za jakość zdjęć, ale przy obecnej pogodzie i napiętym planie tygodnia nic lepszego nie byłem w stanie cyknąć...)
Filmu nie wrzucam, gdyż nawet żadnego nie nakręciłem jeszcze.
Proszę o komentarze, opinie, rady itp.
..i jeszcze mały offtop: zawody są o 10:00 w Parku Szczęśliwieckim, tak? Ja Wa-wy nie znam wcale i stąd moje pytanie - czy ktoś będzie zmierzał w stronę tego parku od strony Dworca Zachodniego lub Centralnego? Ja o 9:40 mam przyjazd.
Pozdrawiam,
Blaha
Ostatnio zmieniony 2013-04-18, 13:24 przez Blaha, łącznie zmieniany 13 razy.
- Emilus
- Adminus Emeritus
- Posty: 1460
- Rejestracja: 2007-08-26, 19:58
- Lokalizacja: Polska
- brickshelf: Emilus
- Kontakt:
-
Witamy nowego uczestnika :)
Dobry trialowo-prezentacyjny debiut choć szkoda, że tatra na kolebkach.
Dobry trialowo-prezentacyjny debiut choć szkoda, że tatra na kolebkach.
Chyba się do końca nie zrozumieliśmy albo ja coś pomyliłem. Mam dla Ciebie koła ale tylko 2. Mam nadzieję, że wystarczy, choć ja mam szare (czarnych nie mam).Blacha pisze:Emilus zaoferował, że weźmie dla mnie 6 sztuk, choć nawet 2 mi uratują życie:)
Ładna Tatra, chętnie podejmę rywalizację na zawodach :) Mam jedną uwagę, nie przyciąłeś jej zbytnio? Oryginał ma blisko 7500mm co po przeliczeniu daje ponad 600mm... zgubiłeś gdzieś te parę centymetrów? Czy to ja jestem w błędzie i długość liczy się od przedniego zderzaka do ostatniej osi, a tył jest nie ważny?
- Blaha
- VIP
- Posty: 873
- Rejestracja: 2011-08-08, 23:09
- Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
- brickshelf: blaha
-
Dzięki:)
@ Emil:
Ok nie ma problemu, dwie opony tak samo ratują mi skórę:) kolor nie gra roli.
Nom, wiem - Tatra kojarzy się z niezależną zawieszką opartą na pływających półosiach, ale chciałem zrobić coś innego a ten model Tatry, jest oparty na sztywnych mostach - stąd kolebki.
@ Karde:
Skalowanie wydaje mi się być w miarę dobre. Może znacznie większe koła, niż w pierwowzorze robią takie wrażenie. Chętnie podejmę rywalizację :)
edit: Dementi: masz rację w tej skali którą wpisałem tak by było, źle ją podałem, wychodzi to 1:14. Poprzeliczałem sobie wszystko na study i się rypłem przy podawaniu :D
@ Emil:
Ok nie ma problemu, dwie opony tak samo ratują mi skórę:) kolor nie gra roli.
Nom, wiem - Tatra kojarzy się z niezależną zawieszką opartą na pływających półosiach, ale chciałem zrobić coś innego a ten model Tatry, jest oparty na sztywnych mostach - stąd kolebki.
@ Karde:
Skalowanie wydaje mi się być w miarę dobre. Może znacznie większe koła, niż w pierwowzorze robią takie wrażenie. Chętnie podejmę rywalizację :)
edit: Dementi: masz rację w tej skali którą wpisałem tak by było, źle ją podałem, wychodzi to 1:14. Poprzeliczałem sobie wszystko na study i się rypłem przy podawaniu :D
Ostatnio zmieniony 2011-09-08, 22:17 przez Blaha, łącznie zmieniany 4 razy.
Nawet ładnie Ci wyszła ta tatra. Podoba mi się zaoblony dach.
Ten stary silnik - super sprawa. Ni to skrzynka narzędziowa, ni akumulator (nie wiem, nie znam się), ale od razu kojarzy mi się ze skrzynkami między osiami, w takich terenowych ciężarówkach.
Z ciekawością czekam na debiut twój i auta!
Ten stary silnik - super sprawa. Ni to skrzynka narzędziowa, ni akumulator (nie wiem, nie znam się), ale od razu kojarzy mi się ze skrzynkami między osiami, w takich terenowych ciężarówkach.
Z ciekawością czekam na debiut twój i auta!
Sezon w pełni!
Moja ręką poza tym, że dotykała tego auta nie ma nic wspólnego z nim. Chyba, że potrafisz zobaczyć tam jakieś elementy, które zostały kupione w moim sklepie :)eric trax pisze:Nie wiem czemu ale patrząc na zdjęcia widać 'rękę' TT
Jak już powiedziałem miałem to w ręce i nawet tym jeździłem.
Wtedy były jeszcze koła 81,6mm. Auto bardzo solidne i mocne. Jedyna wada była taka, że się lubił zawieszać na przeszkodach. Dlatego dałem Adrianowi duże koła.
Teraz będzie jeszcze szybszy i sprawniejszy.
Według mnie przy dobrym kierowaniu jest szansa na podium.
Pozdrawiam,
Tomek
Tomek
- Blaha
- VIP
- Posty: 873
- Rejestracja: 2011-08-08, 23:09
- Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
- brickshelf: blaha
-
Dzięki za opinie i miłe słowa. Mam nadzieję, że pojazd mnie nie zawiedzie jutro :)
Do tej pory spisywał się dzielnie i zużyłem dwa komplety zębatek przy zwolnicach (piach itp).
Skalowanie jeszcze delikatnie poprawię wydłużając pakę o 2 study.
Pozostała wymiana zębatek i osiek na nowe, no i wio :)
Pytanie do Miejscowych: Z Dworca Zachodniego nie ma daleko do parku? Lepiej iść na pieszo czy jest jakiś bus/trolejbus/gimbus? ;)
Tak jak pisałem nie znam Warszawy ni w ząb. Z mapy widzę że musze przejść na drugą stronę Al.Jerozolimskich i kierować się na ulicę Opaczewską. Z której strony Parku się spotykamy?
Do tej pory spisywał się dzielnie i zużyłem dwa komplety zębatek przy zwolnicach (piach itp).
Skalowanie jeszcze delikatnie poprawię wydłużając pakę o 2 study.
Pozostała wymiana zębatek i osiek na nowe, no i wio :)
Pytanie do Miejscowych: Z Dworca Zachodniego nie ma daleko do parku? Lepiej iść na pieszo czy jest jakiś bus/trolejbus/gimbus? ;)
Tak jak pisałem nie znam Warszawy ni w ząb. Z mapy widzę że musze przejść na drugą stronę Al.Jerozolimskich i kierować się na ulicę Opaczewską. Z której strony Parku się spotykamy?
- ManiekManiak
- Posty: 814
- Rejestracja: 2008-09-07, 21:00
- Lokalizacja: Ostrołęka
- brickshelf: ManiekManiak
-
Wsiądź w 184 po wyjściu z tunelu spod Dworca. Dowiezie Cię do pętli Szczęśliwicka. 50 metrów dalej jest jeziorko, trzeba je obejść i wdrapać się na najwyższą górę, na której z reguły jeździmy.
Skorzystaj z tego: http://warszawa.jakdojade.pl/
Skorzystaj z tego: http://warszawa.jakdojade.pl/
Ostatnio zmieniony 2011-09-09, 10:17 przez smyk, łącznie zmieniany 1 raz.
GPM '07#2 | '08#2 | '09#5 | '10#3 | '11#4
LTTC '11#6 | '12#2 | '13#3 | '14#3 | '15#3 | '16#2 | '17#4 | '18#4 | '19#11 | '20#7 | '21#9
LTTC '11#6 | '12#2 | '13#3 | '14#3 | '15#3 | '16#2 | '17#4 | '18#4 | '19#11 | '20#7 | '21#9
- Blaha
- VIP
- Posty: 873
- Rejestracja: 2011-08-08, 23:09
- Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
- brickshelf: blaha
-
Sorry za double posting
Jak się okazało tatra tylko ładnie wygląda - jeździ słabo. Na pierwszej sekcji dawała radę, ale ja dałem ciała wkładając zmarnowanego batboxa do auta, no i moje nawroty były epickie, chyba poprzez nie przebyłem na tym odcinku dwukrotnie dłuższą drogą niż pozostali :D
Dla mnie to była ważna i owocna lekcja. Postaram się więcej takich bubli nie pokazywać.
Jak na razie rozwój tematu zawieszam. Wznowię ten projekt na wiosnę jak zdobędę trochę doświadczenia. No i będzie cała zima na spokojne budowanie i testowanie.
P.S. Ważne, że choć jedną sekcje przejechałem - co prawda z Serwisem, ale honor uratowałem :D
Jak się okazało tatra tylko ładnie wygląda - jeździ słabo. Na pierwszej sekcji dawała radę, ale ja dałem ciała wkładając zmarnowanego batboxa do auta, no i moje nawroty były epickie, chyba poprzez nie przebyłem na tym odcinku dwukrotnie dłuższą drogą niż pozostali :D
Dla mnie to była ważna i owocna lekcja. Postaram się więcej takich bubli nie pokazywać.
Jak na razie rozwój tematu zawieszam. Wznowię ten projekt na wiosnę jak zdobędę trochę doświadczenia. No i będzie cała zima na spokojne budowanie i testowanie.
P.S. Ważne, że choć jedną sekcje przejechałem - co prawda z Serwisem, ale honor uratowałem :D
Cokolwiek się działo to uważam, że jak na debiut i pierwszą trialówkę poszło całkiem dobrze. Zabrakło doświadczenia w pokonywaniu tras. Auto też miało swoje wady, których nie wykryłem jeżdżąc po płaskiej podłodze mojego przedpokoju :-)
To, że auto jest już w częściach, a Ty zabierasz się za coś innego dobrze rokuje na przyszłość. Oby już tą najbliższą w październiku :-)
To, że auto jest już w częściach, a Ty zabierasz się za coś innego dobrze rokuje na przyszłość. Oby już tą najbliższą w październiku :-)
Pozdrawiam,
Tomek
Tomek