[MOC] Tatra T810

Wszystko co związane z / everything about LEGO Truck Trial, Cross Country, Truck Racing, Outdoor Car Racing

Moderatorzy: BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team, BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Blaha
VIP
Posty: 873
Rejestracja: 2011-08-08, 23:09
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
brickshelf: blaha

 

[MOC] Tatra T810

#1 Post autor: Blaha »

Witam wszystkich!

Chciałbym zaprezentować swoją pierwszą trialówkę - TATRĘ T 810-1R0R26 13 177 6x6.1R na podwoziu shelter carier (dłuższa wersja z rozstawem między 1 a 2 osią wynoszącą 3450mm w oryginale), przystosowaną do trialu. Jest to ciężarówka wykorzystywana przez czeską armię oraz oferowana w różnych wariantach i typach zabudów w przemyśle samochodowym (żurawie, podnośniki, cargo itp). Chciałem zbudować coś oryginalnego i mam nadzieję, że wizualnie udało się to oddać. Jedynie z czym pojechałem po przysłowiowej "bandzie" to kabina i jej przednie przetłoczenia - wyciosałem to na prosto i nakleiłem wlot, bo nic sensownego mi nie wychodziło :D
Z tego miejsca chciałbym również podziękować TT za cenne rady i poświęcony mi czas :)

Obrazek

Dane techniczne:
Wymiary:
- długość 52,5cm (66s),
- szerokość 18cm (20s), z kołami 20cm (23s),
- wysokość 24cm (30s).
Skala ~1:14
Rozstaw osi: 29+13(14) studów
Napęd: 6x6x2
Moc: 2,21 W
Waga: ~2400g.

Na wstepie dodam, iż jest to moja praktycznie pierwsza kontrukcja o tak dużym stoniu skomplikowania.
Do napędu służy jeden silnik PF XL, zblokowany z dwubiegową linearną skrzynią biegów opartą o koła zębate z12->z36 i z24->z24, co finalnie daje redukcję na kołach 1:9 i 1:3. Skrzynia sterowana jest za pomocą mediuma napędzającego mini LA. Test ściany, jak i łapanie za którekolwiek obracające się koło nie robią większego wrażenia na układzie napędowym.
Zawieszenie stanowią 3 poprzeczne kolebki, a tylny tandem dodatkowo tworzy kolebkę wzdłużną, wszystko to resorują elementy gumowe 1x2 studa w ilości zależnej od tego jaką charakterystykę pracy zawieszenia chcemy uzyskać- można je łatwo wymieniać.
Skręt oparty jest o kolejny silnik PF XL (to ten wystający pionowo za kabiną) z redukcją 1:5. Ponadto model posiada wszystkie bajery wymagane przez obecny regulamin, tj.: litą kabinę, podłogę, fotele, prostą deskę rozdzielczą (pozostało mi dokleić zegary), kierownicę (niestety nieruchomą), drążek zmiany biegów, działającą atrapę silnika R6 napędzaną mediumem oraz bonusowo wyciągarkę także zasilaną mediumem i sterowaną zdalnie na przełożeniu ~worm->z8. Żeby nie iść zbytnio w masę, wszystko podpięte jest pod jednego batboxa - powinno dać radę. Od razu napiszę, że silnik starego typu (nie pamiętam oznaczenia) zamontowany po lewej stronie służy tylko w celach dekoracyjnych i nie jest do niego podpięte zasilanie. ładnie mi tam się wpasował i robi wagę w dobrym miejscu ;) W terenie auto sobie radzi nieźle, jedyne co, to niezaduży prześwit i czasem ślizgam się brzuchem po kamieniach. No i brakuje mi doświadczenia w sterowaniu trialówką, ale trzeba je zdobyć, a najlepszym sposobem wydaje się być udział w zawodach. Tak więc chcę się pojawić w sobotę na rajdzie LTTC i porozpinać kardany ;)
Temat ma charakter rozwojowy, gdyż po zawodach, na pewno coś będzie do poprawy - oby nie za wiele, życie pokaże. Mam nadzieję że mnie nie zawiedzie - trochę po kamulcach i innych wybojach pojeździła przez ostatnie dwa tygodnie :) Było kilka poprawek, szczególnie w miejscu przekazania napędu do tylnego tandemu, ale juz jest ok.
Do soboty mam zamiar poprawic jeszcze nieco przednie nadkola, podnieść o studa pakę, żeby zwiększyć zakres pracy zawieszenia oraz zwiększyć również o studa rozstaw między 2 a 3 osią, bo koła są niebezpiecznie blisko siebie. Nie dorobiłem sie niestety jeszcze własnych sześciu sztuk 94.8, a te widoczne na fotografii są pożyczone właśnie od TT:) Jednak faktem jest, że na samym rajdzie będzie mi ich dwóch brakowało:( Topniejące fundusze na ten miesiąc kazały mi wybierać: zawody lub komplet 6 opon z Unimoga i wybrałem zawody:) Emilus zaoferował, że weźmie dla mnie 6 sztuk, choć nawet 2 mi uratują życie:) Chciałem mu tutaj także podziękować za pomoc. Jak tylko będzie wypłata, to nabywam odpowienie kółka:)

Poniżej link do galerii:
Galeria
(sorry za jakość zdjęć, ale przy obecnej pogodzie i napiętym planie tygodnia nic lepszego nie byłem w stanie cyknąć...)
Filmu nie wrzucam, gdyż nawet żadnego nie nakręciłem jeszcze.


Proszę o komentarze, opinie, rady itp.

..i jeszcze mały offtop: zawody są o 10:00 w Parku Szczęśliwieckim, tak? Ja Wa-wy nie znam wcale i stąd moje pytanie - czy ktoś będzie zmierzał w stronę tego parku od strony Dworca Zachodniego lub Centralnego? Ja o 9:40 mam przyjazd.

Pozdrawiam,
Blaha
Ostatnio zmieniony 2013-04-18, 13:24 przez Blaha, łącznie zmieniany 13 razy.

Awatar użytkownika
Emilus
Adminus Emeritus
Posty: 1460
Rejestracja: 2007-08-26, 19:58
Lokalizacja: Polska
brickshelf: Emilus
Kontakt:

 

#2 Post autor: Emilus »

Witamy nowego uczestnika :)

Dobry trialowo-prezentacyjny debiut choć szkoda, że tatra na kolebkach.
Blacha pisze:Emilus zaoferował, że weźmie dla mnie 6 sztuk, choć nawet 2 mi uratują życie:)
Chyba się do końca nie zrozumieliśmy albo ja coś pomyliłem. Mam dla Ciebie koła ale tylko 2. Mam nadzieję, że wystarczy, choć ja mam szare (czarnych nie mam).

Karde
Posty: 32
Rejestracja: 2011-07-18, 22:41
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: Karde

 

#3 Post autor: Karde »

Ładna Tatra, chętnie podejmę rywalizację na zawodach :) Mam jedną uwagę, nie przyciąłeś jej zbytnio? Oryginał ma blisko 7500mm co po przeliczeniu daje ponad 600mm... zgubiłeś gdzieś te parę centymetrów? Czy to ja jestem w błędzie i długość liczy się od przedniego zderzaka do ostatniej osi, a tył jest nie ważny?

Awatar użytkownika
Blaha
VIP
Posty: 873
Rejestracja: 2011-08-08, 23:09
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
brickshelf: blaha

 

#4 Post autor: Blaha »

Dzięki:)

@ Emil:
Ok nie ma problemu, dwie opony tak samo ratują mi skórę:) kolor nie gra roli.
Nom, wiem - Tatra kojarzy się z niezależną zawieszką opartą na pływających półosiach, ale chciałem zrobić coś innego a ten model Tatry, jest oparty na sztywnych mostach - stąd kolebki.

@ Karde:
Skalowanie wydaje mi się być w miarę dobre. Może znacznie większe koła, niż w pierwowzorze robią takie wrażenie. Chętnie podejmę rywalizację :)

edit: Dementi: masz rację w tej skali którą wpisałem tak by było, źle ją podałem, wychodzi to 1:14. Poprzeliczałem sobie wszystko na study i się rypłem przy podawaniu :D
Ostatnio zmieniony 2011-09-08, 22:17 przez Blaha, łącznie zmieniany 4 razy.

Awatar użytkownika
Chrupek
Posty: 834
Rejestracja: 2010-04-13, 09:57
Lokalizacja: Wawa

#5 Post autor: Chrupek »

Nawet ładnie Ci wyszła ta tatra. Podoba mi się zaoblony dach.
Ten stary silnik - super sprawa. Ni to skrzynka narzędziowa, ni akumulator (nie wiem, nie znam się), ale od razu kojarzy mi się ze skrzynkami między osiami, w takich terenowych ciężarówkach.
Z ciekawością czekam na debiut twój i auta!
Sezon w pełni!

Awatar użytkownika
eric trax
Administrator
Posty: 2454
Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: erictrax

 

#6 Post autor: eric trax »

Nie wiem czemu ale patrząc na zdjęcia widać 'rękę' TT :P Bardzo podoba mi się przedni zderzak i światła. Ogólnie sprzęt widać dopracowany straszliwie. Zobaczymy co zdziała na zawodach :)
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.

Awatar użytkownika
TT
Posty: 1181
Rejestracja: 2004-05-27, 13:52
Lokalizacja: Bielsko-Biała
brickshelf: TT

 

#7 Post autor: TT »

eric trax pisze:Nie wiem czemu ale patrząc na zdjęcia widać 'rękę' TT
Moja ręką poza tym, że dotykała tego auta nie ma nic wspólnego z nim. Chyba, że potrafisz zobaczyć tam jakieś elementy, które zostały kupione w moim sklepie :)

Jak już powiedziałem miałem to w ręce i nawet tym jeździłem.
Wtedy były jeszcze koła 81,6mm. Auto bardzo solidne i mocne. Jedyna wada była taka, że się lubił zawieszać na przeszkodach. Dlatego dałem Adrianowi duże koła.
Teraz będzie jeszcze szybszy i sprawniejszy.
Według mnie przy dobrym kierowaniu jest szansa na podium.
Pozdrawiam,
Tomek

Awatar użytkownika
Blaha
VIP
Posty: 873
Rejestracja: 2011-08-08, 23:09
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
brickshelf: blaha

 

#8 Post autor: Blaha »

Dzięki za opinie i miłe słowa. Mam nadzieję, że pojazd mnie nie zawiedzie jutro :)
Do tej pory spisywał się dzielnie i zużyłem dwa komplety zębatek przy zwolnicach (piach itp).
Skalowanie jeszcze delikatnie poprawię wydłużając pakę o 2 study.
Pozostała wymiana zębatek i osiek na nowe, no i wio :)

Pytanie do Miejscowych: Z Dworca Zachodniego nie ma daleko do parku? Lepiej iść na pieszo czy jest jakiś bus/trolejbus/gimbus? ;)
Tak jak pisałem nie znam Warszawy ni w ząb. Z mapy widzę że musze przejść na drugą stronę Al.Jerozolimskich i kierować się na ulicę Opaczewską. Z której strony Parku się spotykamy?

Awatar użytkownika
ManiekManiak
Posty: 814
Rejestracja: 2008-09-07, 21:00
Lokalizacja: Ostrołęka
brickshelf: ManiekManiak

 

#9 Post autor: ManiekManiak »

Będę tamtędy przejeżdżał ok 9:30-9:45, mogę Cię zabrać. Najlepiej jak byś czekał przed Klubem Arco, tam nie ma problemu z zatrzymaniem.

Awatar użytkownika
smyk
VIP
Posty: 2137
Rejestracja: 2006-03-14, 23:13
Lokalizacja: Warszawa-Ochota
brickshelf: smyk

 

#10 Post autor: smyk »

Wsiądź w 184 po wyjściu z tunelu spod Dworca. Dowiezie Cię do pętli Szczęśliwicka. 50 metrów dalej jest jeziorko, trzeba je obejść i wdrapać się na najwyższą górę, na której z reguły jeździmy.

Skorzystaj z tego: http://warszawa.jakdojade.pl/
Ostatnio zmieniony 2011-09-09, 10:17 przez smyk, łącznie zmieniany 1 raz.
GPM '07#2 | '08#2 | '09#5 | '10#3 | '11#4
LTTC '11#6 | '12#2 | '13#3 | '14#3 | '15#3 | '16#2 | '17#4 | '18#4 | '19#11 | '20#7 | '21#9

Awatar użytkownika
Blaha
VIP
Posty: 873
Rejestracja: 2011-08-08, 23:09
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
brickshelf: blaha

 

#11 Post autor: Blaha »

Ok, postaram się z Tobą zabrać Maniek, a jeśli by cos poszło nie tak, wpakuję się w tego busa 184 lub wezme takse w ostateczności

Zaraz bd robił serwis i ostatnie poprawki:)

Do zobaczenia!

Awatar użytkownika
Blaha
VIP
Posty: 873
Rejestracja: 2011-08-08, 23:09
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
brickshelf: blaha

 

#12 Post autor: Blaha »

Sorry za double posting
Jak się okazało tatra tylko ładnie wygląda - jeździ słabo. Na pierwszej sekcji dawała radę, ale ja dałem ciała wkładając zmarnowanego batboxa do auta, no i moje nawroty były epickie, chyba poprzez nie przebyłem na tym odcinku dwukrotnie dłuższą drogą niż pozostali :D
Dla mnie to była ważna i owocna lekcja. Postaram się więcej takich bubli nie pokazywać.

Jak na razie rozwój tematu zawieszam. Wznowię ten projekt na wiosnę jak zdobędę trochę doświadczenia. No i będzie cała zima na spokojne budowanie i testowanie.

P.S. Ważne, że choć jedną sekcje przejechałem - co prawda z Serwisem, ale honor uratowałem :D

Awatar użytkownika
TT
Posty: 1181
Rejestracja: 2004-05-27, 13:52
Lokalizacja: Bielsko-Biała
brickshelf: TT

 

#13 Post autor: TT »

Cokolwiek się działo to uważam, że jak na debiut i pierwszą trialówkę poszło całkiem dobrze. Zabrakło doświadczenia w pokonywaniu tras. Auto też miało swoje wady, których nie wykryłem jeżdżąc po płaskiej podłodze mojego przedpokoju :-)
To, że auto jest już w częściach, a Ty zabierasz się za coś innego dobrze rokuje na przyszłość. Oby już tą najbliższą w październiku :-)
Pozdrawiam,
Tomek

ODPOWIEDZ