[MOC] T-72M

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

[MOC] T-72M

#1 Post autor: Sariel »

Obrazek

Dane techniczne:
Wymiary: dł. 39s (52s z lufą) / szer. 19s / wys. 16s (nie licząc anteny)
Waga: 1.057kg
Zawieszenie: drążki skrętne
Napęd: 2 x PF Medium z przełożeniem 1:1
Silniki: 3 x PF Medium, 1 x micromotor

T-72 jest jednym z najpowszechniej używanych czołgów świata, informacji o nim jest na pęczki więc nie będę się specjalnie o nim rozpisywał. Wybrałem go, bo jest fajnym przykładem Sowieckich czołgów ery zimnowojennej, z charakterystycznie spłaszczonym kadłubem i maleńką wieżą w kształcie miski (amerykańskiemu wywiadowi kształt ten kojarzył się biustem Dolly Parton - od razu uprzedzam, NIE chcecie szukać jej zdjęć). Poza tym co jakiś czas jak widzę śliczne małe czołgi np. Pita czy Ciamka, nachodzi mnie myśl o wsadzeniu w nie silników, i ten model był okazją do sprawdzenia jak mały czołg jestem w stanie w pełni "sPFować".
Model wygląda jak widać. Nie jestem z niego w pełni zadowolony, ma trochę niedociągnięć. Od strony estetycznej zależało mi na oddaniu charakterystycznego kształtu wieży, bo klockowe modele T-72 mają na ogół wieże w kształcie obgryzionego dysku. Moje rozwiązanie wygląda bardziej "miskowo", ale ma kilka wad: część detali musiałem podczepić do spodu wieży, co wymusiło podniesienie jej nad krawędź kadłuba, a przy tym wnętrze wieży jest tak ciasne że praktycznie cały układ podnoszenia działa musi się mieścić w 2 studach szerokości. Dodatkowo kadłub wydaje mi się zbyt wysoki mimo dokładnego zachowania wszystkich proporcji - mógłbym łatwo zmienić to wrażenie regulując kąt wałków skrętnych tak, żeby prześwit był mniejszy, ale jedną z cech charakterystycznych T-72 jest właśnie duży prześwit. Być może powodem jest wysokość kurtyn bocznych, które w oryginale zaczynają się nieco niżej. Ponadto środkowa sekcja lufy powinna być minimalnie grubsza, ale nie miałem pomysłu jak to rozwiązać - no, może poza owinięciem jej ciemnoszarym papierem i nazwaniem tego nalepką.

Obrazek

Technicznie model jest prosty jak konstrukcja cepa. Z tyłu znajdują się dwa PF Mediumy połączone bezpośrednio do tylnych kół napinających, dają one zadowalającą prędkość i zaskakująco dużo mocy. Również z tyłu znajdują się dwie wieże IR, a między nimi trzeci Medium obracający wieżę. Z racji konstrukcji wieży cała mechanika do jej obrotu, włącznie z obrotnicą, znajduje się w kadłubie. Dlatego środek kadłuba zajmuje właśnie obrotnica, a z przodu znalazła się bateria 8878 położona w poprzek na boku i dostępna po zdjęciu płyty czołowej pancerza. Pozostałe wolne miejsce, którego jest niewiele, zajmują kable i zawieszenie w postaci wałków skrętnych.
Zawieszenie było drugim ważnym powodem do budowy modelu - byłem ciekaw jak drążki skrętne sprawują się w małych, lekkich modelach. Mój pierwszy czołg na drążkach ważył prawie 3,5 kilograma i miał nacisk blisko ćwierć kilo na koło jezdne, co przekładało się na wyśmienitą pracę zawieszenia. Tutaj mamy kilogram wagi i nacisk niespełna 90 gramów na koło, przez co zawieszenie jest bardzo twarde, trzeba się dobrze przyjrzeć żeby zauważyć że pracuje. Za drążki skrętne robią axle 6 utrzymywane pod kątem przez stare halfbushe z zębami - nie do końca dobry pomysł, bo musiałem wypełnić luzy przy nich skrawkami papieru żeby się nie przesuwały.
Wykańczając model, starałem się oddać bałagan jaki potrafią wygenerować na kadłubie doświadczeni czołgiści, wożący ze sobą chyba wszystko co w ręce wpadnie. Specyficzną cechą T-72 jest bardzo nierówne rozłożenie detali - mnóstwo na wierzchu tyłu pancerza, ale praktycznie żadnych na bokach i nad gąsienicami. Charakterystyczną dla tego czołgu imponującą liczbę reflektorów na wieży podkreśliłem diodami, dodałem też trochę zieleniny udającej maskowanie roślinnością, z czystej ciekawości jak to wyjdzie.

Galeria

Foty:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

I film:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Qo6WYv4KXlo[/youtube]

Awatar użytkownika
zgrredek
Posty: 2259
Rejestracja: 2007-12-10, 08:01
Lokalizacja: Ankh-Morpork
brickshelf: zgrredek
Kontakt:

 

#2 Post autor: zgrredek »

Phi, nie strzela?


EDIT:
To oczywiście żart :)))

Piękna zabaweczka. Od razu rozpoznawalny, ale nie chce mi się szukać czy aby oddałeś go idealnie wiernie i nie skopałeś proporcji o ułamek procenta.

Widzę, że siatki maskujące nie przydały się; pewnie nie byłoby widać przez nie czołgu.
Ostatnio zmieniony 2011-09-11, 13:01 przez zgrredek, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#3 Post autor: Sariel »

Owszem, siatki niestety na tę skalę są za duże. Kombinowałem z owinięciem lufy, ale efekt przypominał szmatę na patyku.

Awatar użytkownika
Mr.Z
Posty: 374
Rejestracja: 2009-01-16, 17:11
Lokalizacja: Warszawa

#4 Post autor: Mr.Z »

Dynamiczny, jak na T-72 przystało.
Kształt wieży i przednich osłon gąsienic też jak należy.
Mechanizm podnoszenia lufy dość sprawny i płynny - lufa się nie trzęsie. Efekt uboczny - unoszenie całej wieży.
I tu minus - ta szpara miedzy wieżą a pancerzem korpusu - słabiaszcza. Ale rozumiem, kompromisy konstruktorskie.
Zmieniłbym wyrzutnie granatów, bo są karykaturalnie grube (zwłaszcza przy "cieniźnie" lufy armatniej). Mogłyby być choćby z pół-pinów.
Zielenina na wierzchu OK. Sam się nie raz zastanawiałem, jak będzie wyglądać, tylko nie miałem czołgu, żeby to sprawdzić ;-)

djtermoz
Posty: 176
Rejestracja: 2007-10-26, 02:33
Lokalizacja: Boston

#5 Post autor: djtermoz »

Bardzo fajny czołg. Żwawy i całkiem nieźle oddany kształt pancerza.

Niestety z czołgami LEGO jest zawsze ten sam problem: nie strzelają i niewiele się da z tym zrobić. To trochę tak jakby budować koparkę, która nie kopie. Nie jest to problem Twojego czołgu tylko LEGO, które nie bardzo pozwala na oddanie tego mechanizmu.

Awatar użytkownika
Scaner
Posty: 292
Rejestracja: 2005-03-23, 19:19
Lokalizacja: Rybnik
brickshelf: Tomtores

 

#6 Post autor: Scaner »

Naprawdę ładny i funkcjonalny. Wieża ma jakiś ogranicznik żeby nie urwać kabli? I co to za klocki w wieży, te okrągłe 6x6x2, pierwszy raz je widzę?
Koparka tu, koparka tam, i ja też koparkę mam :-).
Pierwszy projekt - 8043 + pneumatyka.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#7 Post autor: Sariel »

Żadnego ogranicznika, wystarczy że starszy wieżowy liczy obroty. To są te klocki: http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=87559
Ostatnio zmieniony 2011-09-11, 16:51 przez Sariel, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
pit
VIP
Posty: 681
Rejestracja: 2006-03-16, 23:10
Lokalizacja: Rzeszów
brickshelf: pepik

 

#8 Post autor: pit »

Ponieważ niemal zostałem wywołany do tablicy :) to się wypowiem.
Bardzo podobają mi się Twoje zmechanizowane czołgi. Ten jest chyba najmniejszy z tego co pamiętam. Jaka jest mniej więcej skala?
Kiedyś sobie też taki zrobię, taki tzn. jeżdżący :)
Pytam o skalę, bo czołg jest raczej większy niż 1:32, czy 1:30. A taka skala (powiedzmy minifigowa) jest chyba trochę za mała do mechanizacji.
Pozdrawiam,
Piotrek

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#9 Post autor: Sariel »

Skala to niecałe 1:19 (18.7 żeby być dokładnym). Zmechanizować mniejsze czołgi na upartego się da, tylko wtedy mówimy o micromotorach i sterowaniu z kabla.

Awatar użytkownika
Methos
Posty: 227
Rejestracja: 2011-07-23, 01:19
Lokalizacja: Polska - Gniezno
brickshelf: Methos6

 

#10 Post autor: Methos »

zgrredek pisze:Phi, nie strzela?
:D :D LOL

Co tu dużo mówić. Mnie się bardzo podoba, a najbardziej jego dynamika.
Fajne fotki tytułowe i czcionka ta duża. Bardzo klimatyczne.

A teraz pytanie techniczne: czy przy zastosowaniu takiego zawieszenia przy cięższym modelu - tak jak wspomniałeś np 3,5 kg jest duże prawdopodobieństwo, że te axele się powykręcają delikatnie?

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#11 Post autor: Sariel »

U mnie się nie powykręcały. Ani jeden. Dokładnie oglądałem przy rozbiórce.

kris kelvin

#12 Post autor: kris kelvin »

Czołg wygląda bardzo zacnie. Od razu widać o co chodzi, a T-72 to jeden z tych naprawdę fajnych czołgów. Chyba najfajniejszy jakie ruscy wybudowali.
Te roślinki rosnące na nim to jednak średnio wyglądają. Jak już to trzeba było oblepić go małymi listkami. A w ogóle to trzeba go było zbudować w kamuflażu z klocków jak to robi na przykład Pit. Te ćwierć okrągłe kawałki wieży są chyba nawet w kolorze dark green, więc jakoś by to wyszło.
Poza tym oczywiście bardzo ładny aczkolwiek Leopard nadal pozostaje numerem jeden.

Awatar użytkownika
Methos
Posty: 227
Rejestracja: 2011-07-23, 01:19
Lokalizacja: Polska - Gniezno
brickshelf: Methos6

 

#13 Post autor: Methos »

Sariel pisze:U mnie się nie powykręcały. Ani jeden. Dokładnie oglądałem przy rozbiórce.
Eeeeee ... ale że jak? że już ten czołg rozebrałeś czy mówisz o tych wcześniejszych - 3,5kg

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#14 Post autor: Sariel »

Mówię o wcześniejszym, ze średnim naciskiem ćwierć kilosa na oś. Jak tam nic się nie uszkodziło, to tutaj tym bardziej.

Awatar użytkownika
eric trax
Administrator
Posty: 2454
Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: erictrax

 

#15 Post autor: eric trax »

Mały ale bardzo szczegółowy i ładny. Listki dodają uroku :D


Sariel masz w planie coś poważniejszego?
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.

ODPOWIEDZ