Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] Rosomak
Autor Wiadomość
Filus 


Wiek: 31
Dołączył: 08 Sie 2010
Wpisy: 586
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2012-04-07, 15:39   [MOC] Rosomak

Witam.

Na jesieni zeszłego roku zaprezentowałem mini kolebkę skrętną, napędzaną. O tutaj. Wtedy nie pisałem, do czego będzie to służyć.

W grudniu w bólach powstawał właśnie ten model. Był moją odskocznią od pisania pracy inżynierskiej. Powstał jeszcze przed świętami. Jednak później z powodu obrony, składania papierów itp. jakoś nie mogłem się przemóc, żeby go wreszcie obfocić, nagrać krótki film. No ale w końcu trzeba, bo przecież po to się tutaj rejestrowałem, by chwalić się tym, co udało mi się zbudować. Choć nie bardzo wiem, czy jest się czym chwalić. Może najpierw parę fotek:





W zasadzie w okolicach lutego dobudowałem mu tylko wieże, bo wcześniejsza była brzydka. Obecna też nie jest cudem świata, ale brakło mi już paneli w ciemno szarym kolorze, dlatego wygląda właśnie tak.

Co to potrafi? W zasadzie wszystkie funkcje skupione są wokół kół;). Jest to pojazd 8x8x4 z zawieszeniem kolebkowym. W zasadzie na tym mógłbym zakończyć omawianie tego punktu;). Ale rozwijając. Napęd na wszystkie 8 kół. Z czego dwie pierwsze osie skrętne. Skrętne osie to klasyczne kolebki poprzeczne. Z tyłu - kolebki wzdłużne.

Na pokładzie znajdują się:
- klasyczny batbox,
- jedna wieża IR,
- 3 silniki M.

Spytacie po co 3. Postanowiłem napęd rozbić na 2 tandemy. Jeden napędza zawieszony wzdłużnie tył, drugi klasyczne kolebki skrętne. Trzeci silnik oczywiście do napędu skrętu. Starałem się odwzorować bryłę oryginału, który wygląda tak:


Model był skalowany, ale oczywiście w granicach rozsądku. Tam, gdzie było to niezbędne, musiałem trochę zmienić proporcje. Choć mam nadzieję, że nie aż tak bardzo, by nie dało się rozpoznać, co to jest. Przednie kolebki to te, które prezentowałem w podlinkowanym na początku temacie. Zupełnie niezmienione, zresztą widać to na zdjęciach. Tak więc te słowa:

eric trax napisał/a:
nie wiem dlaczego zwrotnice nie są mocowane w 2 punktach, przecież żeby ugiąć te w Twojej kolebce wystarczy obciążenie kilku liftarmów. Nie wiem jaki model planujesz ale na 100% ta kolebka się rozleci jeśli nie zepniesz od dołu zwrotnic.


zupełnie się nie sprawdziły. Tym bardziej, że model waży około 1,8 kg.

Co do jazdy. Jeżeli jeździmy prosto, to model całkiem sensownie sobie jeździ. Problemem są większe nierówności, bo maksymalny skok zawieszenia to około 2,5 studa, ale z 2 - studową przeszkodą sobie radzi. Widać to też na filmie. Jedynym mankamentem z technicznego punktu widzenia jest brak różnicówki. Przy dłuższej jeździe po łuku opory ruchu ewidentnie znacząco rosną, silniki zwalniają (przez co pojazd też) i się męczą (tzn. prawdopodobnie głównie ten z przedniego tandemu). Dlatego w dalszej przyszłości zamierzam zbudować w większej skali ten model, by tej niedogodności nie miał.

Skręt zrobiony jest z przełożeniem 1:3, natomiast napęd z przełożeniem 1:5.

To by było chyba tyle. Jaki model jest, każdy widzi.

Galeria (kiedy wreszcie się łaskawie upubliczni):klik

Film:


Pozdrawiam:). F.
Ostatnio zmieniony przez Filus 2012-04-07, 15:41, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Jetboy
[Usunięty]

Wysłany: 2012-04-07, 16:01   

Fajne. Czy jest jeszcze miejsce w środku żeby zrealizować obracanie wieży?
 
 
 
eric trax 
Administrator
Wieslav the Corn


Wiek: 31
Dołączył: 28 Lut 2011
Wpisy: 1652
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2012-04-07, 16:13   Re: Rosomak

Filus napisał/a:

eric trax napisał/a:
nie wiem dlaczego zwrotnice nie są mocowane w 2 punktach, przecież żeby ugiąć te w Twojej kolebce wystarczy obciążenie kilku liftarmów. Nie wiem jaki model planujesz ale na 100% ta kolebka się rozleci jeśli nie zepniesz od dołu zwrotnic.


zupełnie się nie sprawdziły. Tym bardziej, że model waży około 1,8 kg.


cóż to pewnie przez trialowe zboczenia. W sumie u Ciebie kardany jak gdyby spełniają rolę drugiego punktu podparcia.

Z innej beczki, trzeba się na prawdę przyjrzeć żeby dojrzeć z transporterze rosomaka. Największe wątpliwości budzi tył pojazdu i wieżyczka.
_________________
Na warsztacie:
- Krone Big X 770 - 100%
 
 
 
 
piotrek839 


Wiek: 44
Dołączył: 05 Paź 2011
Wpisy: 458
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: 2012-04-07, 16:15   

Przy rozstawie czterech osi tak jak u Ciebie to chyba lepiej by jeździł przy trzech osiach skrętnych , no i dyferencjały też by się przydały . Kolebki jak widać działają dobrze . Mam pytanie , czy te kolebki z kołami skrętnymi ruszają się w poprzek i wzdłuż ?
 
 
 
Filus 


Wiek: 31
Dołączył: 08 Sie 2010
Wpisy: 586
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2012-04-07, 16:33   

Jetboy napisał/a:
Fajne. Czy jest jeszcze miejsce w środku żeby zrealizować obracanie wieży?


Pod wieżą jest odbiornik podczerwieni i silnik do skrętu, więc za bardzo nie ma na to miejsca.

eric trax napisał/a:
Z innej beczki, trzeba się na prawdę przyjrzeć żeby dojrzeć z transporterze rosomaka. Największe wątpliwości budzi tył pojazdu i wieżyczka.


Całkiem prawdopodobnie, że przez tą "kratę" z axli. Nie miałem pomysłu, jak wykonać drzwi. Z tyłu jest wcięcie i drzwi. Takie coś udało mi się znaleźć:klik.

piotrek839 napisał/a:
Przy rozstawie czterech osi tak jak u Ciebie to chyba lepiej by jeździł przy trzech osiach skrętnych , no i dyferencjały też by się przydały . Kolebki jak widać działają dobrze . Mam pytanie , czy te kolebki z kołami skrętnymi ruszają się w poprzek i wzdłuż ?


Ale z tego co wiem, to Rosomaki mają tylko dwie przednie osie skrętne, więc dodanie trzeciej nie byłoby wierne oryginałowi. Ponadto zrobienie 3 osi skrętnej prowadziłoby do dodatkowych komplikacji. Co do kolebek, to są kolebki poprzeczne. Są wykonane tak. Co do dyfrów. Wiem, że by się przydały, ale żeby je dodać trzeba by poszerzyć podwozie o 2 study, żeby je jakoś spiąć. W MK2, który pewnie kiedyś powstanie zwrócę na to uwagę;).

Dzięki za komentarze.
 
 
 
eric trax 
Administrator
Wieslav the Corn


Wiek: 31
Dołączył: 28 Lut 2011
Wpisy: 1652
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2012-04-07, 16:42   

Filus napisał/a:

eric trax napisał/a:
Z innej beczki, trzeba się na prawdę przyjrzeć żeby dojrzeć z transporterze rosomaka. Największe wątpliwości budzi tył pojazdu i wieżyczka.


Całkiem prawdopodobnie, że przez tą "kratę" z axli. Nie miałem pomysłu, jak wykonać drzwi. Z tyłu jest wcięcie i drzwi.


oczywiście że jest, budowałem rosomaka to wiem :P
_________________
Na warsztacie:
- Krone Big X 770 - 100%
 
 
 
 
TruckeR 
Sabbath Bloody Sabbath


Wiek: 30
Dołączył: 03 Maj 2006
Wpisy: 851
Skąd: Układ Mendelejewa
Wysłany: 2012-04-07, 17:40   

Fajny, choć wydaje mi się, że do jazdy podłogowej napęd 8x8 jest całkowicie zbędny. Zresztą, nawet do jazdy lekko terenowej wystarczają dobre opony i napęd tylko na koła tylne ;) W zamian proponowałbym jakoś odresorować przód, bo się gibie :P
 
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 9