[MOC] Rosomak

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderator: Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Filus
Posty: 588
Rejestracja: 2010-08-08, 20:37
Lokalizacja: Śląsk
HELF: Filus
: Filus

 

[MOC] Rosomak

#1 Post autor: Filus »

Witam.

Na jesieni zeszłego roku zaprezentowałem mini kolebkę skrętną, napędzaną. O [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=15575]tutaj[/URL]. Wtedy nie pisałem, do czego będzie to służyć.

W grudniu w bólach powstawał właśnie ten model. Był moją odskocznią od pisania pracy inżynierskiej. Powstał jeszcze przed świętami. Jednak później z powodu obrony, składania papierów itp. jakoś nie mogłem się przemóc, żeby go wreszcie obfocić, nagrać krótki film. No ale w końcu trzeba, bo przecież po to się tutaj rejestrowałem, by chwalić się tym, co udało mi się zbudować. Choć nie bardzo wiem, czy jest się czym chwalić. Może najpierw parę fotek:

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

W zasadzie w okolicach lutego dobudowałem mu tylko wieże, bo wcześniejsza była brzydka. Obecna też nie jest cudem świata, ale brakło mi już paneli w ciemno szarym kolorze, dlatego wygląda właśnie tak.

Co to potrafi? W zasadzie wszystkie funkcje skupione są wokół kół;). Jest to pojazd 8x8x4 z zawieszeniem kolebkowym. W zasadzie na tym mógłbym zakończyć omawianie tego punktu;). Ale rozwijając. Napęd na wszystkie 8 kół. Z czego dwie pierwsze osie skrętne. Skrętne osie to klasyczne kolebki poprzeczne. Z tyłu - kolebki wzdłużne.

Na pokładzie znajdują się:
- klasyczny batbox,
- jedna wieża IR,
- 3 silniki M.

Spytacie po co 3. Postanowiłem napęd rozbić na 2 tandemy. Jeden napędza zawieszony wzdłużnie tył, drugi klasyczne kolebki skrętne. Trzeci silnik oczywiście do napędu skrętu. Starałem się odwzorować bryłę oryginału, który wygląda tak:
Obrazek

Model był skalowany, ale oczywiście w granicach rozsądku. Tam, gdzie było to niezbędne, musiałem trochę zmienić proporcje. Choć mam nadzieję, że nie aż tak bardzo, by nie dało się rozpoznać, co to jest. Przednie kolebki to te, które prezentowałem w podlinkowanym na początku temacie. Zupełnie niezmienione, zresztą widać to na zdjęciach. Tak więc te słowa:
eric trax pisze:nie wiem dlaczego zwrotnice nie są mocowane w 2 punktach, przecież żeby ugiąć te w Twojej kolebce wystarczy obciążenie kilku liftarmów. Nie wiem jaki model planujesz ale na 100% ta kolebka się rozleci jeśli nie zepniesz od dołu zwrotnic.
zupełnie się nie sprawdziły. Tym bardziej, że model waży około 1,8 kg.

Co do jazdy. Jeżeli jeździmy prosto, to model całkiem sensownie sobie jeździ. Problemem są większe nierówności, bo maksymalny skok zawieszenia to około 2,5 studa, ale z 2 - studową przeszkodą sobie radzi. Widać to też na filmie. Jedynym mankamentem z technicznego punktu widzenia jest brak różnicówki. Przy dłuższej jeździe po łuku opory ruchu ewidentnie znacząco rosną, silniki zwalniają (przez co pojazd też) i się męczą (tzn. prawdopodobnie głównie ten z przedniego tandemu). Dlatego w dalszej przyszłości zamierzam zbudować w większej skali ten model, by tej niedogodności nie miał.

Skręt zrobiony jest z przełożeniem 1:3, natomiast napęd z przełożeniem 1:5.

To by było chyba tyle. Jaki model jest, każdy widzi.

Galeria (kiedy wreszcie się łaskawie upubliczni):klik

Film:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=E6rBYyny ... AAAAAAAAAA[/youtube]

Pozdrawiam:). F.
Ostatnio zmieniony 2012-04-07, 15:41 przez Filus, łącznie zmieniany 1 raz.

Jetboy

#2 Post autor: Jetboy »

Fajne. Czy jest jeszcze miejsce w środku żeby zrealizować obracanie wieży?

Awatar użytkownika
eric trax
Administrator
Posty: 2025
Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
Lokalizacja: Wrocław
HELF: erictrax
: erictrax

 

Re: Rosomak

#3 Post autor: eric trax »

Filus pisze:
eric trax pisze:nie wiem dlaczego zwrotnice nie są mocowane w 2 punktach, przecież żeby ugiąć te w Twojej kolebce wystarczy obciążenie kilku liftarmów. Nie wiem jaki model planujesz ale na 100% ta kolebka się rozleci jeśli nie zepniesz od dołu zwrotnic.
zupełnie się nie sprawdziły. Tym bardziej, że model waży około 1,8 kg.
cóż to pewnie przez trialowe zboczenia. W sumie u Ciebie kardany jak gdyby spełniają rolę drugiego punktu podparcia.

Z innej beczki, trzeba się na prawdę przyjrzeć żeby dojrzeć z transporterze rosomaka. Największe wątpliwości budzi tył pojazdu i wieżyczka.
Na warsztacie:
- JCB Fastrac 3185 - 50%
- Grimme Varitron 270 - 10%
.

Awatar użytkownika
piotrek839
Posty: 458
Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
HELF: piotrek839
: piotrek839
: piotrek839

   

#4 Post autor: piotrek839 »

Przy rozstawie czterech osi tak jak u Ciebie to chyba lepiej by jeździł przy trzech osiach skrętnych , no i dyferencjały też by się przydały . Kolebki jak widać działają dobrze . Mam pytanie , czy te kolebki z kołami skrętnymi ruszają się w poprzek i wzdłuż ?

Awatar użytkownika
Filus
Posty: 588
Rejestracja: 2010-08-08, 20:37
Lokalizacja: Śląsk
HELF: Filus
: Filus

 

#5 Post autor: Filus »

Jetboy pisze:Fajne. Czy jest jeszcze miejsce w środku żeby zrealizować obracanie wieży?
Pod wieżą jest odbiornik podczerwieni i silnik do skrętu, więc za bardzo nie ma na to miejsca.
eric trax pisze:Z innej beczki, trzeba się na prawdę przyjrzeć żeby dojrzeć z transporterze rosomaka. Największe wątpliwości budzi tył pojazdu i wieżyczka.
Całkiem prawdopodobnie, że przez tą "kratę" z axli. Nie miałem pomysłu, jak wykonać drzwi. Z tyłu jest wcięcie i drzwi. Takie coś udało mi się znaleźć:klik.
piotrek839 pisze:Przy rozstawie czterech osi tak jak u Ciebie to chyba lepiej by jeździł przy trzech osiach skrętnych , no i dyferencjały też by się przydały . Kolebki jak widać działają dobrze . Mam pytanie , czy te kolebki z kołami skrętnymi ruszają się w poprzek i wzdłuż ?
Ale z tego co wiem, to Rosomaki mają tylko dwie przednie osie skrętne, więc dodanie trzeciej nie byłoby wierne oryginałowi. Ponadto zrobienie 3 osi skrętnej prowadziłoby do dodatkowych komplikacji. Co do kolebek, to są kolebki poprzeczne. Są wykonane tak. Co do dyfrów. Wiem, że by się przydały, ale żeby je dodać trzeba by poszerzyć podwozie o 2 study, żeby je jakoś spiąć. W MK2, który pewnie kiedyś powstanie zwrócę na to uwagę;).

Dzięki za komentarze.

Awatar użytkownika
eric trax
Administrator
Posty: 2025
Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
Lokalizacja: Wrocław
HELF: erictrax
: erictrax

 

#6 Post autor: eric trax »

Filus pisze:
eric trax pisze:Z innej beczki, trzeba się na prawdę przyjrzeć żeby dojrzeć z transporterze rosomaka. Największe wątpliwości budzi tył pojazdu i wieżyczka.
Całkiem prawdopodobnie, że przez tą "kratę" z axli. Nie miałem pomysłu, jak wykonać drzwi. Z tyłu jest wcięcie i drzwi.
oczywiście że jest, budowałem rosomaka to wiem :P
Na warsztacie:
- JCB Fastrac 3185 - 50%
- Grimme Varitron 270 - 10%
.

Awatar użytkownika
TruckeR
Posty: 851
Rejestracja: 2006-05-03, 21:25
Lokalizacja: Układ Mendelejewa
HELF: Ciezarowkaz
: ciezarowkaz
: truckeriev

   

#7 Post autor: TruckeR »

Fajny, choć wydaje mi się, że do jazdy podłogowej napęd 8x8 jest całkowicie zbędny. Zresztą, nawet do jazdy lekko terenowej wystarczają dobre opony i napęd tylko na koła tylne ;) W zamian proponowałbym jakoś odresorować przód, bo się gibie :P

ODPOWIEDZ