[MOC] Pociąg Pancerny PP-2 "Śmiały"
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
[MOC] Pociąg Pancerny PP-2 "Śmiały"
Dobry wieczór!
Pociąg pancerny "Śmiały" był jednym z pierwszych dwóch polskich pociągów pancernych.
Został sformowany na jesieni 1918 roku przy wykorzystaniu taboru zdobytego w Zaborze Austro-Węgierskim.
Wraz z załogą śmiało, dzielnie i skutecznie stawiał czoła bolszewikom i innemu bydłu podnoszącemu rękę na Polskę.
W pierwszym okresie (1918-1919) jego skład bojowy składał się z trzyosiowego parowozu typu 377, numer 377.117, wyprodukowanego w 1915 roku, jednego wagonu szturmowego, oraz dwóch wagonów artyleryjskich.
Przed całym składem pchano od jednej do trzech platform, które puszczano przed pociągiem, kiedy zaistniało podejrzenie, że tory mogą być rozkręcone, lub zaminowane przez wroga.
Na parowozie była zamontowana rura do odprowadzania dymu pod lokomotywę, żeby pociąg było trudniej dostrzec z oddali.
Na górze parowozu zabezpieczonej deskami ustawiano dodatkowe skrzynie z węglem.
Wagon szturmowy był ustawiany albo bezpośrednio za, albo bezpośrednio przed lokomotywą. Wagony artyleryjskie na obu końcach składu. I tyle!
Czasem do składu bojowego dołączano wagony gospodarcze, mieszkalne, czy zaplecza technicznego, jednak nie podczas akcji bojowych.
Wagon artyleryjski był uzbrojony w morską armatę kal. 75mm w obrotowej wieży, górny ciężki karabin maszynowy w wieży zwanej przez załogę 'bastionem', oraz od 2 do 3 ciężkich karabinów maszynowych w specjalnych stanowiskach strzelniczych. Ponadto w ścianach wagonu było kilkanaście zamykanych otworów strzelniczych dla broni piechoty.
Wagony artyleryjskie były jednocześnie wagonami hamulcowymi.
Wagon szturmowy był uzbrojony w 4-6 ciężkich karabinów maszynowych na specjalnych stanowiskach, a także miał zamykane otwory strzelnicze dla broni lżejszej.
Pod wagonem szturmowym montowano dodatkowe zbiorniki z wodą.
Na każdym wagonie było zamontowane stanowisko obserwacyjne.
Dosyć istotne jest również, że przez pierwsze 2 lata cały skład był pomalowany na kolor ciemnoszary.
Jeśli ktoś potrzebuje dokładniejszych danych technicznych - chętnie służę.
Kilka zdjęć oryginału:
Teraz zapraszam Was na FILM pt. "ŚMIAŁY" !!!.
Na Youtube (nieco niższa jakość):
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3jCXnPd0_-4[/youtube]
Na flickr (lepsza jakość, lecz niestety tylko pierwsze 90 sekund filmu):
A oto zdjęcia:
Legowy "Śmiały" jest napędzany silniczkiem "PF medium". Pojemnik na 6 baterii "AAA" znajduje się w wagonie szturmowym. Jego wieżyczka obserwacyjna jest jednocześnie włącznikiem, z czego jestem strasznie zadowolony.
Wieże artyleryjskie dają się obracać o niewielki kąt, co widać na filmie. Niestety nie udało mi się uzyskać kąta ostrzału sięgającego powyżej 180 stopni, jak w oryginale :)
Cała galeria tutaj:
[ GALERIA ]
"Śmiały" walczył również z niemcami w 1939 roku, równie dzielnie, co 20 lat wcześniej. Lecz to był już zupełnie inny pociąg, po kilkukrotnej wymianie i unowocześnieniu taboru.
Pociąg budowałem korzystając z monografii Janusza Magnuskiego pt. "Pociąg Pancerny Śmiały w Trzech Wojnach", z zeszytów TBiU "Pociąg Pancerny Danuta", "Pociąg Pancerny Zygmunt Powstaniec", oraz książki Adama Ostrówki pt. "Pociągi Pancerne Wojska Polskiego 1918-1939".
Dziękuję za uwagę i dobranoc.
Pociąg pancerny "Śmiały" był jednym z pierwszych dwóch polskich pociągów pancernych.
Został sformowany na jesieni 1918 roku przy wykorzystaniu taboru zdobytego w Zaborze Austro-Węgierskim.
Wraz z załogą śmiało, dzielnie i skutecznie stawiał czoła bolszewikom i innemu bydłu podnoszącemu rękę na Polskę.
W pierwszym okresie (1918-1919) jego skład bojowy składał się z trzyosiowego parowozu typu 377, numer 377.117, wyprodukowanego w 1915 roku, jednego wagonu szturmowego, oraz dwóch wagonów artyleryjskich.
Przed całym składem pchano od jednej do trzech platform, które puszczano przed pociągiem, kiedy zaistniało podejrzenie, że tory mogą być rozkręcone, lub zaminowane przez wroga.
Na parowozie była zamontowana rura do odprowadzania dymu pod lokomotywę, żeby pociąg było trudniej dostrzec z oddali.
Na górze parowozu zabezpieczonej deskami ustawiano dodatkowe skrzynie z węglem.
Wagon szturmowy był ustawiany albo bezpośrednio za, albo bezpośrednio przed lokomotywą. Wagony artyleryjskie na obu końcach składu. I tyle!
Czasem do składu bojowego dołączano wagony gospodarcze, mieszkalne, czy zaplecza technicznego, jednak nie podczas akcji bojowych.
Wagon artyleryjski był uzbrojony w morską armatę kal. 75mm w obrotowej wieży, górny ciężki karabin maszynowy w wieży zwanej przez załogę 'bastionem', oraz od 2 do 3 ciężkich karabinów maszynowych w specjalnych stanowiskach strzelniczych. Ponadto w ścianach wagonu było kilkanaście zamykanych otworów strzelniczych dla broni piechoty.
Wagony artyleryjskie były jednocześnie wagonami hamulcowymi.
Wagon szturmowy był uzbrojony w 4-6 ciężkich karabinów maszynowych na specjalnych stanowiskach, a także miał zamykane otwory strzelnicze dla broni lżejszej.
Pod wagonem szturmowym montowano dodatkowe zbiorniki z wodą.
Na każdym wagonie było zamontowane stanowisko obserwacyjne.
Dosyć istotne jest również, że przez pierwsze 2 lata cały skład był pomalowany na kolor ciemnoszary.
Jeśli ktoś potrzebuje dokładniejszych danych technicznych - chętnie służę.
Kilka zdjęć oryginału:
Teraz zapraszam Was na FILM pt. "ŚMIAŁY" !!!.
Na Youtube (nieco niższa jakość):
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3jCXnPd0_-4[/youtube]
Na flickr (lepsza jakość, lecz niestety tylko pierwsze 90 sekund filmu):
A oto zdjęcia:
Legowy "Śmiały" jest napędzany silniczkiem "PF medium". Pojemnik na 6 baterii "AAA" znajduje się w wagonie szturmowym. Jego wieżyczka obserwacyjna jest jednocześnie włącznikiem, z czego jestem strasznie zadowolony.
Wieże artyleryjskie dają się obracać o niewielki kąt, co widać na filmie. Niestety nie udało mi się uzyskać kąta ostrzału sięgającego powyżej 180 stopni, jak w oryginale :)
Cała galeria tutaj:
[ GALERIA ]
"Śmiały" walczył również z niemcami w 1939 roku, równie dzielnie, co 20 lat wcześniej. Lecz to był już zupełnie inny pociąg, po kilkukrotnej wymianie i unowocześnieniu taboru.
Pociąg budowałem korzystając z monografii Janusza Magnuskiego pt. "Pociąg Pancerny Śmiały w Trzech Wojnach", z zeszytów TBiU "Pociąg Pancerny Danuta", "Pociąg Pancerny Zygmunt Powstaniec", oraz książki Adama Ostrówki pt. "Pociągi Pancerne Wojska Polskiego 1918-1939".
Dziękuję za uwagę i dobranoc.
Ostatnio zmieniony 2012-10-26, 15:11 przez V1, łącznie zmieniany 2 razy.
\/1 ______________
- blizzard
- Posty: 820
- Rejestracja: 2011-10-04, 15:48
- Lokalizacja: Poznań
- brickshelf: blizzard00453005_0000002
-
Masywne, to moja pierwsza myśl :)
I bardzo fajne.
I bardzo fajne.
:DJego wieżyczka obserwacyjna jest jednocześnie włącznikiem, z czego jestem strasznie zadowolony.
Ostatnio zmieniony 2012-07-05, 21:07 przez blizzard, łącznie zmieniany 2 razy.
No masywny... Oryginał też był masywny - wagony i parowóz obłożono płytami stalowymi, na to dębowe drewno i druga warstwa stali. Taki prymitywny pancerz kompozytowy.
I ciężki. Silniczek nie ma za lekko, ale płynnie ciągnie. W dużej mierze dzięki temu, że dałem po kropelce oleju na ośki i zębatki. Bez tego było słabiutko. Ale ćśśśśś....
I ciężki. Silniczek nie ma za lekko, ale płynnie ciągnie. W dużej mierze dzięki temu, że dałem po kropelce oleju na ośki i zębatki. Bez tego było słabiutko. Ale ćśśśśś....
\/1 ______________
V1, wiesz co? Robisz tak piękne modele, że czekam na coś takiego: Smok Kaszubski. Wtedy to po prostu padnę na kolana i będę Cię czcił :p
Aktualne projekty LEGO: tramwaj i infrastruktura (zawieszone)
O tym samym chciałem wspomnieć.macaron pisze:V1, wiesz co? Robisz tak piękne modele, że czekam na coś takiego: Smok Kaszubski. Wtedy to po prostu padnę na kolana i będę Cię czcił :p
Poza tym nadszedł chyba czas aby zaprezentować nowy dział MOCy tzn. Pojazdy Historyczne.
Tutaj jeszcze trochę info o Smoku Kaszubskim.
- zgrredek
- Posty: 2259
- Rejestracja: 2007-12-10, 08:01
- Lokalizacja: Ankh-Morpork
- brickshelf: zgrredek
- Kontakt:
-
Zobaczyłem go dopiero na wystawie i był dla mnie dużą niespodzianką. Zastanawiałem się do czego ta rura, a akurat nie było Cię w pobliżu, żeby zapytać. No, teraz już wiem, że to rura wydechowa.
Zastanawiałem się też co to za okrągłe cosie po bokach trochę większe od studów. Zgaduję, że to szpilki łączące tory po 4 sztuki.
Zastanawiałem się też co to za okrągłe cosie po bokach trochę większe od studów. Zgaduję, że to szpilki łączące tory po 4 sztuki.
Świetny jest!
Doskonale oddane kształty i masa szczegółów.
Na żywo prezentuje się jeszcze lepiej.
Doskonale oddane kształty i masa szczegółów.
Na żywo prezentuje się jeszcze lepiej.
Za młody na LUGPol? -> Klub Młodych Fanów Lego zaprasza.
Blueprinty!
Blueprinty!
- zgrredek
- Posty: 2259
- Rejestracja: 2007-12-10, 08:01
- Lokalizacja: Ankh-Morpork
- brickshelf: zgrredek
- Kontakt:
-
Wydawalo mi się, że ten "stop" był tam większy.rh pisze:To mi się akurat udało na wystawie usłyszeć co to: Obrazek.zgrredek pisze:Zastanawiałem się też co to za okrągłe cosie po bokach trochę większe od studów. Zgaduję, że to szpilki łączące tory po 4 sztuki.
- 3dom
- Adminus Emeritus
- Posty: 5639
- Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: 3dom
-
No Karwik, trzeba przyznać, że przeniosłeś się na wyższy poziom abstrakcji. Nie dość, że perfekcyjny wizualnie to dodatkowo jeździ. I co najważniejsze nie rozpadł się jak Samba Van jak go podniosłem :)
Kończ szybko MAZa ;)
Kończ szybko MAZa ;)
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!