[MOC] Kraz 5133
Moderatorzy: BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team, BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team
- Blaha
- VIP
- Posty: 876
- Rejestracja: 2011-08-08, 23:09
- Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
- brickshelf: blaha
-
[MOC] Kraz 5133
Witam,
Jako, że były Głosy, aby taki temat utworzyć, więc czynię to z przyjemnością ;)
Chciałem przedstawić swoje najmłodsze dziecko: Kraza 5133 BE
Opis:
Napęd: XL na most; redukcja 1:3 (zwolnice)
Skręt: medium z redukcją 1:5 zabudowany w ramie za przednią osią
Trochę suchych danych [model]:
skala ~1:14
długość regulaminowa: 6250mm [440mm -> 55s]
rozstaw osi: 5000mm [355mm -> 44s]
szerokość: 2710mm [195mm -> 24s]
wysokość: 3115mm [225mm -> 28s]
atrapa: silnik napędowy w miejscu oryginału ;)
masa: ~10t (podwozie) [~2100g]
przelicznik: ~1,28
Trialówka nie jest jeszcze ukończona - przewiduję poprawki, ale raczej kosmetykę (zmiana wytłoczenia na masce, poprawienie błotników, zwężenie paki i parę innych dupereli). Mechanicznie niewiele można poprawić z uwagi na to, iż jest to banalnie prosta konstrukcja.
Po wojażach z Jelczem P662D35 (6x6) miałem ochotę na coś prostego i przyjemnego co mnie odstresuje i da frajdę z zabawy. Jako, że przelicznik nie bardzo lubi takie 4x4, wybrałem coś z konkretnym (czyt. 5m) rozstawem osi.
W każdym moście siedzi XL:
-przód - silnik stoi na sztorc nad osią i buja się razem z nią jako kolebka; przełożenie knobami,
-tył - XL leży poprzecznie nad osią i przenosi moment poprzez parę z24; użyłem w tym moście jednego kardana.
Prześwit pod mostami to 4-5 s, natomiast pod brzuchem 9s w najwyższym punkcie.
Ponadto - dwie wieże IR, jeden batbox robiący za tylną część ramy. Sama rama jest bardzo sztywna i nie skręca się - wykrzyż uzyskuję jedynie pracą zawieszki i jest przyzwoity. Sama zawieszka raczej twarda. Przód to wspomniana kolebka oparta o nową małą obrotnicę. Tył to oś wleczona (tym razem olałem panhardy i całość trzymają amorki).
W tej konfiguracji trialówka jest bardzo zrywna i dynamiczna. Potestowałem już trochę K(r)azika i nie ma żadnych problemów, żeby podjechać pod strome wzniesienie. Dużo wcześniej kończy się przyczepność. Jednak potrzeba trochę wprawy w manewrowaniu takim układem, bo ta zrywność nie idzie w parze z dokładnością. Muszę sobie sprawić pilota z regulacją. Jak dam radę, to przez weekend nakręcę jakiś film, ale na fajerwerki nie liczcie:P
A teraz minusy i to co można by poprawić:
- pilot z regulacją - czasem zryw na zboczu = rolka
- wysoki środek ciężkości - ten typ tak ma i niewiele mogę już tu poradzić, starałem się umieszczać ciężkie elementy możliwie nisko i zachować rozłożenie masy przód/tył 60/40 %
- masa - ładna kabina swoje waży - postaram się ją odchudzić w miarę możliwości.
- w przedni most wsadzę zwolnice z Unimoga i potestuję, bo na tych czasem się wiesza (wystają bardziej niż krótki most)
- wystająca z ramy osłona przekładni skrętu tuż za obrotnicą - czasem przeszkadza. Ideałem byłby skręt wbudowany w przedni most, ale chciałem uciec z masą do tyłu, wiedząc ile będzie ważyła sama kabina
- wytłoczenie maski - zastosuję zaokrąglone tile 1x4
- zderzak jest za wysoki (gruby) - tu też niewiele mogę poradzić z okrągłymi światłami. jedynie co to można zrobić prostokątne reflektory,
- poprawki w wyglądzie,
- przy rolce często powstaje wersja afrykańska (cabrio) - dach i lusterka nie maja się lekko ;)
Aha - jeszcze padło pytanie: czemu 4x4? Po prostu chciałem sobie sprawdzić pewne założenia i na prostym 4x4 jest to łatwiejsze do zrobienia. Jeśli ten układ się sprawdzi to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zbudować Kraza 6322 ;)
Poniżej linki do fotek szpiegowskich, które powinny przybliżyć Wam opisywane tu niuanse:
1
2
3
Link do galerii (jak się upubliczni):
Bezpośrednio
*.jpg nr 1-10
Każda konstruktywna krytyka mile widziana!
Dziękuję za uwagę i zapraszam do dyskusji :)
Jako, że były Głosy, aby taki temat utworzyć, więc czynię to z przyjemnością ;)
Chciałem przedstawić swoje najmłodsze dziecko: Kraza 5133 BE
Opis:
Napęd: XL na most; redukcja 1:3 (zwolnice)
Skręt: medium z redukcją 1:5 zabudowany w ramie za przednią osią
Trochę suchych danych [model]:
skala ~1:14
długość regulaminowa: 6250mm [440mm -> 55s]
rozstaw osi: 5000mm [355mm -> 44s]
szerokość: 2710mm [195mm -> 24s]
wysokość: 3115mm [225mm -> 28s]
atrapa: silnik napędowy w miejscu oryginału ;)
masa: ~10t (podwozie) [~2100g]
przelicznik: ~1,28
Trialówka nie jest jeszcze ukończona - przewiduję poprawki, ale raczej kosmetykę (zmiana wytłoczenia na masce, poprawienie błotników, zwężenie paki i parę innych dupereli). Mechanicznie niewiele można poprawić z uwagi na to, iż jest to banalnie prosta konstrukcja.
Po wojażach z Jelczem P662D35 (6x6) miałem ochotę na coś prostego i przyjemnego co mnie odstresuje i da frajdę z zabawy. Jako, że przelicznik nie bardzo lubi takie 4x4, wybrałem coś z konkretnym (czyt. 5m) rozstawem osi.
W każdym moście siedzi XL:
-przód - silnik stoi na sztorc nad osią i buja się razem z nią jako kolebka; przełożenie knobami,
-tył - XL leży poprzecznie nad osią i przenosi moment poprzez parę z24; użyłem w tym moście jednego kardana.
Prześwit pod mostami to 4-5 s, natomiast pod brzuchem 9s w najwyższym punkcie.
Ponadto - dwie wieże IR, jeden batbox robiący za tylną część ramy. Sama rama jest bardzo sztywna i nie skręca się - wykrzyż uzyskuję jedynie pracą zawieszki i jest przyzwoity. Sama zawieszka raczej twarda. Przód to wspomniana kolebka oparta o nową małą obrotnicę. Tył to oś wleczona (tym razem olałem panhardy i całość trzymają amorki).
W tej konfiguracji trialówka jest bardzo zrywna i dynamiczna. Potestowałem już trochę K(r)azika i nie ma żadnych problemów, żeby podjechać pod strome wzniesienie. Dużo wcześniej kończy się przyczepność. Jednak potrzeba trochę wprawy w manewrowaniu takim układem, bo ta zrywność nie idzie w parze z dokładnością. Muszę sobie sprawić pilota z regulacją. Jak dam radę, to przez weekend nakręcę jakiś film, ale na fajerwerki nie liczcie:P
A teraz minusy i to co można by poprawić:
- pilot z regulacją - czasem zryw na zboczu = rolka
- wysoki środek ciężkości - ten typ tak ma i niewiele mogę już tu poradzić, starałem się umieszczać ciężkie elementy możliwie nisko i zachować rozłożenie masy przód/tył 60/40 %
- masa - ładna kabina swoje waży - postaram się ją odchudzić w miarę możliwości.
- w przedni most wsadzę zwolnice z Unimoga i potestuję, bo na tych czasem się wiesza (wystają bardziej niż krótki most)
- wystająca z ramy osłona przekładni skrętu tuż za obrotnicą - czasem przeszkadza. Ideałem byłby skręt wbudowany w przedni most, ale chciałem uciec z masą do tyłu, wiedząc ile będzie ważyła sama kabina
- wytłoczenie maski - zastosuję zaokrąglone tile 1x4
- zderzak jest za wysoki (gruby) - tu też niewiele mogę poradzić z okrągłymi światłami. jedynie co to można zrobić prostokątne reflektory,
- poprawki w wyglądzie,
- przy rolce często powstaje wersja afrykańska (cabrio) - dach i lusterka nie maja się lekko ;)
Aha - jeszcze padło pytanie: czemu 4x4? Po prostu chciałem sobie sprawdzić pewne założenia i na prostym 4x4 jest to łatwiejsze do zrobienia. Jeśli ten układ się sprawdzi to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zbudować Kraza 6322 ;)
Poniżej linki do fotek szpiegowskich, które powinny przybliżyć Wam opisywane tu niuanse:
1
2
3
Link do galerii (jak się upubliczni):
Bezpośrednio
*.jpg nr 1-10
Każda konstruktywna krytyka mile widziana!
Dziękuję za uwagę i zapraszam do dyskusji :)
Ostatnio zmieniony 2013-04-18, 13:26 przez Blaha, łącznie zmieniany 8 razy.
- Blaha
- VIP
- Posty: 876
- Rejestracja: 2011-08-08, 23:09
- Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
- brickshelf: blaha
-
Mam nadzieję, że jutro uda mi się coś nakręcić :)
Hym - pomarańczowa? To musisz mi znaleźć sponsora ;)
Póki co moje pojazdy występują w jedynym słusznym kolorze żółtym, bo tylko taki posiadam w przyzwoitej ilości poza czarnym i szarymi..
btw, co tu tak cicho drodzy Trialowcy? Wszyscy na wakacjach? ;>
Hym - pomarańczowa? To musisz mi znaleźć sponsora ;)
Póki co moje pojazdy występują w jedynym słusznym kolorze żółtym, bo tylko taki posiadam w przyzwoitej ilości poza czarnym i szarymi..
btw, co tu tak cicho drodzy Trialowcy? Wszyscy na wakacjach? ;>
- ManiekManiak
- Posty: 814
- Rejestracja: 2008-09-07, 21:00
- Lokalizacja: Ostrołęka
- brickshelf: ManiekManiak
-
Wykombinuj jakiś film. Bryka wygląda bardzo dobrze, ciekawe jak by stała na balonach. Sprawdzałeś może na których oponach ma lepszą przyczepność? Zawieszka z tyłu bardzo dobre rozwiązanie tylko warto spiąć poprzecznie ze sobą lifty 15. To będzie mocno pracować i się rozejdzie. W przednim moście nie widzę ramek, ja już chyba tak nie potrafię:) Kabina fajna, może jak się uda to słupek cofnij o studa i powlecz czymś żółtym.
- Blaha
- VIP
- Posty: 876
- Rejestracja: 2011-08-08, 23:09
- Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
- brickshelf: blaha
-
@ Maniek:
Materiał na jakiś krótki filmik właśnie nakręciłem. Teraz muszę go zmontować do kupy.
Moim zdaniem balony dają mniejsza przyczepność i lepiej wygląda na mogowych gumach, ale to tylko moje subiektywne odczucie. Niestety swoich balonów nie posiadam, dlatego fota będzie jak bd miał okazje je pożyczyć.
Też myślałem o spięciu tych liftów, co może być kłopotliwe bo batbox przekadza. Póki co, o dziwo nigdy mi się tam nic nie rozpięło, więc to olałem ;) Jak zdarzy się choć raz, że się rozjedzie, to to zepnę.
Ta - ja też uczyłem się budować mosty na ramkach i tu miałem trochę kombinowania, ale wyszło nieźle. Chciałem mieć most o szerokości 9studów na mocowanie zwrotnic - dlatego nie ma ramek. Za to ze cztery są w tylnym moście :)
Ze słupkiem pokombinuję.
@ eric trax:
Też mam takie delikatne wrażenie.. a najlepsze, że bryła zgadza się wymiarami co do studa. to chyba przez to że wyżej jest zawieszony niż oryginał - ale to wersja do trialu :)
Mówisz mało detali - dlatego to temat WIP, a pełnowartościowy MOC. Mimo tego i tak sądzę, że jest więcej detali niż regulamin nakazuje i których próżno szukać w wielu trialówkach pojawiających się na rajdach. Dla przykładu: schodki, atrapa chłodnicy, zderzak jak w oryginale (a nie dwa panele), migacze i inne światełka, kratki w masce odprowadzające wodę z przedniej szyby, plandeka ;)
Chcę dodać oczywiście więcej - myślałem o charakterystycznych kratkach po bokach maski, naklejkach trialowych, innej pace, wydechu za kabiną lub z boku maski, może o jakimś orurowaniu.. ale wszystko to waży swoje parę gram i pewnie nie wszystko bd mógł dać.
A na deser parę nowych fotek z garażu:
___
dziś wesele kumpla, jutro trzeźwienie, więc film raczej w poniedziałek :(
Materiał na jakiś krótki filmik właśnie nakręciłem. Teraz muszę go zmontować do kupy.
Moim zdaniem balony dają mniejsza przyczepność i lepiej wygląda na mogowych gumach, ale to tylko moje subiektywne odczucie. Niestety swoich balonów nie posiadam, dlatego fota będzie jak bd miał okazje je pożyczyć.
Też myślałem o spięciu tych liftów, co może być kłopotliwe bo batbox przekadza. Póki co, o dziwo nigdy mi się tam nic nie rozpięło, więc to olałem ;) Jak zdarzy się choć raz, że się rozjedzie, to to zepnę.
Ta - ja też uczyłem się budować mosty na ramkach i tu miałem trochę kombinowania, ale wyszło nieźle. Chciałem mieć most o szerokości 9studów na mocowanie zwrotnic - dlatego nie ma ramek. Za to ze cztery są w tylnym moście :)
Ze słupkiem pokombinuję.
@ eric trax:
Też mam takie delikatne wrażenie.. a najlepsze, że bryła zgadza się wymiarami co do studa. to chyba przez to że wyżej jest zawieszony niż oryginał - ale to wersja do trialu :)
Mówisz mało detali - dlatego to temat WIP, a pełnowartościowy MOC. Mimo tego i tak sądzę, że jest więcej detali niż regulamin nakazuje i których próżno szukać w wielu trialówkach pojawiających się na rajdach. Dla przykładu: schodki, atrapa chłodnicy, zderzak jak w oryginale (a nie dwa panele), migacze i inne światełka, kratki w masce odprowadzające wodę z przedniej szyby, plandeka ;)
Chcę dodać oczywiście więcej - myślałem o charakterystycznych kratkach po bokach maski, naklejkach trialowych, innej pace, wydechu za kabiną lub z boku maski, może o jakimś orurowaniu.. ale wszystko to waży swoje parę gram i pewnie nie wszystko bd mógł dać.
A na deser parę nowych fotek z garażu:
___
dziś wesele kumpla, jutro trzeźwienie, więc film raczej w poniedziałek :(
Ostatnio zmieniony 2012-08-25, 14:45 przez Blaha, łącznie zmieniany 2 razy.
- eric trax
- Administrator
- Posty: 2462
- Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
- Lokalizacja: Wrocław
- brickshelf: erictrax
-
tropem dobrym idziesz padawanie młody :DBlaha pisze: Mówisz mało detali - dlatego to temat WIP, a pełnowartościowy MOC. Mimo tego i tak sądzę, że jest więcej detali niż regulamin nakazuje i których próżno szukać w wielu trialówkach pojawiających się na rajdach. Dla przykładu: schodki, atrapa chłodnicy, zderzak jak w oryginale (a nie dwa panele), migacze i inne światełka, kratki w masce odprowadzające wodę z przedniej szyby, plandeka ;)
(
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.
- Grimme Varitron 270 - 10%
.
- Blaha
- VIP
- Posty: 876
- Rejestracja: 2011-08-08, 23:09
- Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
- brickshelf: blaha
-
hym, widzę Twego wielkiego, pięknego Kraza, tylko nie łapię o co chodzi...
ja nie idę żadnym tropem, tylko realizuję swoje pomysły "Młody" :)
ja nie idę żadnym tropem, tylko realizuję swoje pomysły "Młody" :)
Ostatnio zmieniony 2012-08-25, 16:26 przez Blaha, łącznie zmieniany 1 raz.
- 3dom
- Adminus Emeritus
- Posty: 5639
- Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: 3dom
-
Ciekawie się auto zapowiada. Dobrze, że go nie wykastrowałeś ze zderzaka i innych detali. Widzę, że silnik równolegle do osi to ostatnio modne rozwiązanie ;) Czekam na film.
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!
- Blaha
- VIP
- Posty: 876
- Rejestracja: 2011-08-08, 23:09
- Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
- brickshelf: blaha
-
Dzięki. Chciałem, aby możliwie najlepiej przypominał oryginał i był przy tym sprawny i wydajny.
Udało mi się stworzyć bardzo amatorski filmik ( z góry przepraszam za jakość ;)
Miałem do dyspozycji tylko komórkę i do tego prowadzenie i kręcenie filmu równocześnie nie idą w parze.. Kolejne będą lepsze :)
miłego oglądania
Film testowy
Udało mi się stworzyć bardzo amatorski filmik ( z góry przepraszam za jakość ;)
Miałem do dyspozycji tylko komórkę i do tego prowadzenie i kręcenie filmu równocześnie nie idą w parze.. Kolejne będą lepsze :)
miłego oglądania
Film testowy
- ManiekManiak
- Posty: 814
- Rejestracja: 2008-09-07, 21:00
- Lokalizacja: Ostrołęka
- brickshelf: ManiekManiak
-
- Blaha
- VIP
- Posty: 876
- Rejestracja: 2011-08-08, 23:09
- Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
- brickshelf: blaha
-
W sobotę na pewno mnie nie będzie - mam wesele w rodzinie i nie ma szans... Ale w październiku to już nie ma bata - stanę na głowie i przyjadę :) To sobie Maniek pojeździsz do woli, bo raczej 6233 do tej pory nie postawię.
Na filmie chwilowe zatrzymywanie się trialówki jest wynikiem gubiącego się zasięgu w mrocznym lesie :D Muszę chyba wieże bardziej wyeksponować, bo ten zasięg zbyt często się traci i wtedy pracuje jedna oś..
A tak to fajnie śmiga - daje frajdę z jazdy po wertepach. Jedynie trzeba na przechył uważać, bo środek ciężkości jest zdecydowanie wyżej niż w plaskatych jelczach ;)
Na filmie chwilowe zatrzymywanie się trialówki jest wynikiem gubiącego się zasięgu w mrocznym lesie :D Muszę chyba wieże bardziej wyeksponować, bo ten zasięg zbyt często się traci i wtedy pracuje jedna oś..
A tak to fajnie śmiga - daje frajdę z jazdy po wertepach. Jedynie trzeba na przechył uważać, bo środek ciężkości jest zdecydowanie wyżej niż w plaskatych jelczach ;)
- 3dom
- Adminus Emeritus
- Posty: 5639
- Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: 3dom
-
To akurat dziwne bo w mrocznym lesie problem z zasiegiem powinien byc mniejszy niz np na slocznej polanie :PBlaha pisze:Na filmie chwilowe zatrzymywanie się trialówki jest wynikiem gubiącego się zasięgu w mrocznym lesie :D Muszę chyba wieże bardziej wyeksponować, bo ten zasięg zbyt często się traci i wtedy pracuje jedna oś..
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!
Ciekawa sprawa. Zupełnie niezależnie powstały dwa Krazy o podobnych rozwiązaniach technicznych. Jak dokleisz mu oś to sporo zyskasz na przeliczniku. Teraz to jest tylko czysta moc.
Optycznie brakuje mi tylko bocznych zbiorników paliwa.
Optycznie brakuje mi tylko bocznych zbiorników paliwa.
GPM '07#2 | '08#2 | '09#5 | '10#3 | '11#4
LTTC '11#6 | '12#2 | '13#3 | '14#3 | '15#3 | '16#2 | '17#4 | '18#4 | '19#11 | '20#7 | '21#9
LTTC '11#6 | '12#2 | '13#3 | '14#3 | '15#3 | '16#2 | '17#4 | '18#4 | '19#11 | '20#7 | '21#9