Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] Kraz 5133
Autor Wiadomość
Blaha 
VIP


Wiek: 34
Dołączył: 08 Sie 2011
Wpisy: 767
Skąd: Siemianowice Śląskie
Wysłany: 2012-08-23, 22:04   [MOC] Kraz 5133

Witam,

Jako, że były Głosy, aby taki temat utworzyć, więc czynię to z przyjemnością ;)

Chciałem przedstawić swoje najmłodsze dziecko: Kraza 5133 BE



Opis:
Napęd: XL na most; redukcja 1:3 (zwolnice)
Skręt: medium z redukcją 1:5 zabudowany w ramie za przednią osią

Trochę suchych danych [model]:
skala ~1:14
długość regulaminowa: 6250mm [440mm -> 55s]
rozstaw osi: 5000mm [355mm -> 44s]
szerokość: 2710mm [195mm -> 24s]
wysokość: 3115mm [225mm -> 28s]
atrapa: silnik napędowy w miejscu oryginału ;)
masa: ~10t (podwozie) [~2100g]
przelicznik: ~1,28

Trialówka nie jest jeszcze ukończona - przewiduję poprawki, ale raczej kosmetykę (zmiana wytłoczenia na masce, poprawienie błotników, zwężenie paki i parę innych dupereli). Mechanicznie niewiele można poprawić z uwagi na to, iż jest to banalnie prosta konstrukcja.
Po wojażach z Jelczem P662D35 (6x6) miałem ochotę na coś prostego i przyjemnego co mnie odstresuje i da frajdę z zabawy. Jako, że przelicznik nie bardzo lubi takie 4x4, wybrałem coś z konkretnym (czyt. 5m) rozstawem osi.
W każdym moście siedzi XL:
-przód - silnik stoi na sztorc nad osią i buja się razem z nią jako kolebka; przełożenie knobami,
-tył - XL leży poprzecznie nad osią i przenosi moment poprzez parę z24; użyłem w tym moście jednego kardana.
Prześwit pod mostami to 4-5 s, natomiast pod brzuchem 9s w najwyższym punkcie.
Ponadto - dwie wieże IR, jeden batbox robiący za tylną część ramy. Sama rama jest bardzo sztywna i nie skręca się - wykrzyż uzyskuję jedynie pracą zawieszki i jest przyzwoity. Sama zawieszka raczej twarda. Przód to wspomniana kolebka oparta o nową małą obrotnicę. Tył to oś wleczona (tym razem olałem panhardy i całość trzymają amorki).
W tej konfiguracji trialówka jest bardzo zrywna i dynamiczna. Potestowałem już trochę K(r)azika i nie ma żadnych problemów, żeby podjechać pod strome wzniesienie. Dużo wcześniej kończy się przyczepność. Jednak potrzeba trochę wprawy w manewrowaniu takim układem, bo ta zrywność nie idzie w parze z dokładnością. Muszę sobie sprawić pilota z regulacją. Jak dam radę, to przez weekend nakręcę jakiś film, ale na fajerwerki nie liczcie:P
A teraz minusy i to co można by poprawić:
- pilot z regulacją - czasem zryw na zboczu = rolka
- wysoki środek ciężkości - ten typ tak ma i niewiele mogę już tu poradzić, starałem się umieszczać ciężkie elementy możliwie nisko i zachować rozłożenie masy przód/tył 60/40 %
- masa - ładna kabina swoje waży - postaram się ją odchudzić w miarę możliwości.
- w przedni most wsadzę zwolnice z Unimoga i potestuję, bo na tych czasem się wiesza (wystają bardziej niż krótki most)
- wystająca z ramy osłona przekładni skrętu tuż za obrotnicą - czasem przeszkadza. Ideałem byłby skręt wbudowany w przedni most, ale chciałem uciec z masą do tyłu, wiedząc ile będzie ważyła sama kabina
- wytłoczenie maski - zastosuję zaokrąglone tile 1x4
- zderzak jest za wysoki (gruby) - tu też niewiele mogę poradzić z okrągłymi światłami. jedynie co to można zrobić prostokątne reflektory,
- poprawki w wyglądzie,
- przy rolce często powstaje wersja afrykańska (cabrio) - dach i lusterka nie maja się lekko ;)

Aha - jeszcze padło pytanie: czemu 4x4? Po prostu chciałem sobie sprawdzić pewne założenia i na prostym 4x4 jest to łatwiejsze do zrobienia. Jeśli ten układ się sprawdzi to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zbudować Kraza 6322 ;)

Poniżej linki do fotek szpiegowskich, które powinny przybliżyć Wam opisywane tu niuanse:
1
2
3

Link do galerii (jak się upubliczni):
Bezpośrednio
*.jpg nr 1-10

Każda konstruktywna krytyka mile widziana!
Dziękuję za uwagę i zapraszam do dyskusji :)
Ostatnio zmieniony przez Blaha 2013-04-18, 13:26, w całości zmieniany 8 razy  
 
 
 
blizzard 
niepoprawny mercedesiarz


Wiek: 30
Dołączył: 04 Paź 2011
Wpisy: 805
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2012-08-23, 22:05   

Czekam na film!
Autko byłoby śliczne np z pomarańczową kabiną (uwielbiam ten kolor, więc każdemu marudzę)
_________________
Strasznie bym chciał wrócić do LEGO..
Moje recenzje i MOCe
Ostatnio zmieniony przez blizzard 2012-08-23, 22:06, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
Blaha 
VIP


Wiek: 34
Dołączył: 08 Sie 2011
Wpisy: 767
Skąd: Siemianowice Śląskie
Wysłany: 2012-08-24, 20:17   

Mam nadzieję, że jutro uda mi się coś nakręcić :)
Hym - pomarańczowa? To musisz mi znaleźć sponsora ;)
Póki co moje pojazdy występują w jedynym słusznym kolorze żółtym, bo tylko taki posiadam w przyzwoitej ilości poza czarnym i szarymi..

btw, co tu tak cicho drodzy Trialowcy? Wszyscy na wakacjach? ;>
 
 
 
ManiekManiak 
VIP


Wiek: 37
Dołączył: 07 Wrz 2008
Wpisy: 814
Skąd: Ostrołęka
Wysłany: 2012-08-24, 21:34   

Wykombinuj jakiś film. Bryka wygląda bardzo dobrze, ciekawe jak by stała na balonach. Sprawdzałeś może na których oponach ma lepszą przyczepność? Zawieszka z tyłu bardzo dobre rozwiązanie tylko warto spiąć poprzecznie ze sobą lifty 15. To będzie mocno pracować i się rozejdzie. W przednim moście nie widzę ramek, ja już chyba tak nie potrafię:) Kabina fajna, może jak się uda to słupek cofnij o studa i powlecz czymś żółtym.
 
 
 
 
eric trax 
Administrator
Wieslav the Corn


Wiek: 31
Dołączył: 28 Lut 2011
Wpisy: 1693
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2012-08-25, 11:16   

Mam wrażenie, że maska jest za krótka. Ogólnie bryła zachowana ale jakby detali brakowało? taki surowy jakiś...
_________________
Na warsztacie:
- Krone Big X 770 - 100%
 
 
 
 
Blaha 
VIP


Wiek: 34
Dołączył: 08 Sie 2011
Wpisy: 767
Skąd: Siemianowice Śląskie
Wysłany: 2012-08-25, 13:21   

@ Maniek:
Materiał na jakiś krótki filmik właśnie nakręciłem. Teraz muszę go zmontować do kupy.

Moim zdaniem balony dają mniejsza przyczepność i lepiej wygląda na mogowych gumach, ale to tylko moje subiektywne odczucie. Niestety swoich balonów nie posiadam, dlatego fota będzie jak bd miał okazje je pożyczyć.

Też myślałem o spięciu tych liftów, co może być kłopotliwe bo batbox przekadza. Póki co, o dziwo nigdy mi się tam nic nie rozpięło, więc to olałem ;) Jak zdarzy się choć raz, że się rozjedzie, to to zepnę.

Ta - ja też uczyłem się budować mosty na ramkach i tu miałem trochę kombinowania, ale wyszło nieźle. Chciałem mieć most o szerokości 9studów na mocowanie zwrotnic - dlatego nie ma ramek. Za to ze cztery są w tylnym moście :)

Ze słupkiem pokombinuję.

@ eric trax:
Też mam takie delikatne wrażenie.. a najlepsze, że bryła zgadza się wymiarami co do studa. to chyba przez to że wyżej jest zawieszony niż oryginał - ale to wersja do trialu :)

Mówisz mało detali - dlatego to temat WIP, a pełnowartościowy MOC. Mimo tego i tak sądzę, że jest więcej detali niż regulamin nakazuje i których próżno szukać w wielu trialówkach pojawiających się na rajdach. Dla przykładu: schodki, atrapa chłodnicy, zderzak jak w oryginale (a nie dwa panele), migacze i inne światełka, kratki w masce odprowadzające wodę z przedniej szyby, plandeka ;)

Chcę dodać oczywiście więcej - myślałem o charakterystycznych kratkach po bokach maski, naklejkach trialowych, innej pace, wydechu za kabiną lub z boku maski, może o jakimś orurowaniu.. ale wszystko to waży swoje parę gram i pewnie nie wszystko bd mógł dać.


A na deser parę nowych fotek z garażu:





___
dziś wesele kumpla, jutro trzeźwienie, więc film raczej w poniedziałek :(
Ostatnio zmieniony przez Blaha 2012-08-25, 14:45, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
eric trax 
Administrator
Wieslav the Corn


Wiek: 31
Dołączył: 28 Lut 2011
Wpisy: 1693
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2012-08-25, 14:55   

Blaha napisał/a:

Mówisz mało detali - dlatego to temat WIP, a pełnowartościowy MOC. Mimo tego i tak sądzę, że jest więcej detali niż regulamin nakazuje i których próżno szukać w wielu trialówkach pojawiających się na rajdach. Dla przykładu: schodki, atrapa chłodnicy, zderzak jak w oryginale (a nie dwa panele), migacze i inne światełka, kratki w masce odprowadzające wodę z przedniej szyby, plandeka ;)
(

tropem dobrym idziesz padawanie młody :D
_________________
Na warsztacie:
- Krone Big X 770 - 100%
 
 
 
 
Blaha 
VIP


Wiek: 34
Dołączył: 08 Sie 2011
Wpisy: 767
Skąd: Siemianowice Śląskie
Wysłany: 2012-08-25, 16:25   

hym, widzę Twego wielkiego, pięknego Kraza, tylko nie łapię o co chodzi...
ja nie idę żadnym tropem, tylko realizuję swoje pomysły "Młody" :)
Ostatnio zmieniony przez Blaha 2012-08-25, 16:26, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
3dom 
Adminus Emeritus


Wiek: 33
Dołączył: 18 Kwi 2011
Wpisy: 5646
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-08-27, 08:03   

Ciekawie się auto zapowiada. Dobrze, że go nie wykastrowałeś ze zderzaka i innych detali. Widzę, że silnik równolegle do osi to ostatnio modne rozwiązanie ;) Czekam na film.
_________________
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia napisał/a:
SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!
 
 
 
Blaha 
VIP


Wiek: 34
Dołączył: 08 Sie 2011
Wpisy: 767
Skąd: Siemianowice Śląskie
Wysłany: 2012-08-27, 08:52   

Dzięki. Chciałem, aby możliwie najlepiej przypominał oryginał i był przy tym sprawny i wydajny.
Udało mi się stworzyć bardzo amatorski filmik ( z góry przepraszam za jakość ;)
Miałem do dyspozycji tylko komórkę i do tego prowadzenie i kręcenie filmu równocześnie nie idą w parze.. Kolejne będą lepsze :)
miłego oglądania

Film testowy
 
 
 
ManiekManiak 
VIP


Wiek: 37
Dołączył: 07 Wrz 2008
Wpisy: 814
Skąd: Ostrołęka
Wysłany: 2012-08-27, 09:48   

Szatan! Prześwit wystarczający, zawieszka dobrze zestrojona, coś pisałeś że nie będziesz w sobotę, a może jednak się uda? Od razu obejrzałem film z moim czerwonym, tamten się poruszał raczej majestatycznie/dostojnie a ten jest niezły harpagan:) Chętnie bym nim pojeździł.
 
 
 
 
3dom 
Adminus Emeritus


Wiek: 33
Dołączył: 18 Kwi 2011
Wpisy: 5646
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-08-27, 09:55   

Ładnie śmiga, dzielnie poradził sobie z korzeniem w końcówce pomimo początkowych problemów.
_________________
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia napisał/a:
SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!
 
 
 
Blaha 
VIP


Wiek: 34
Dołączył: 08 Sie 2011
Wpisy: 767
Skąd: Siemianowice Śląskie
Wysłany: 2012-08-28, 12:19   

W sobotę na pewno mnie nie będzie - mam wesele w rodzinie i nie ma szans... Ale w październiku to już nie ma bata - stanę na głowie i przyjadę :) To sobie Maniek pojeździsz do woli, bo raczej 6233 do tej pory nie postawię.
Na filmie chwilowe zatrzymywanie się trialówki jest wynikiem gubiącego się zasięgu w mrocznym lesie :D Muszę chyba wieże bardziej wyeksponować, bo ten zasięg zbyt często się traci i wtedy pracuje jedna oś..
A tak to fajnie śmiga - daje frajdę z jazdy po wertepach. Jedynie trzeba na przechył uważać, bo środek ciężkości jest zdecydowanie wyżej niż w plaskatych jelczach ;)
 
 
 
3dom 
Adminus Emeritus


Wiek: 33
Dołączył: 18 Kwi 2011
Wpisy: 5646
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-08-28, 12:33   

Blaha napisał/a:
Na filmie chwilowe zatrzymywanie się trialówki jest wynikiem gubiącego się zasięgu w mrocznym lesie :D Muszę chyba wieże bardziej wyeksponować, bo ten zasięg zbyt często się traci i wtedy pracuje jedna oś..


To akurat dziwne bo w mrocznym lesie problem z zasiegiem powinien byc mniejszy niz np na slocznej polanie :P
_________________
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia napisał/a:
SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!
 
 
 
smyk 
VIP


Wiek: 36
Dołączył: 14 Mar 2006
Wpisy: 2097
Skąd: Warszawa-Ochota
Wysłany: 2012-08-28, 15:18   

Ciekawa sprawa. Zupełnie niezależnie powstały dwa Krazy o podobnych rozwiązaniach technicznych. Jak dokleisz mu oś to sporo zyskasz na przeliczniku. Teraz to jest tylko czysta moc.

Optycznie brakuje mi tylko bocznych zbiorników paliwa.
_________________
GPM '07 #2 | '08 #2 | '09 #5 | '10 #3 | '11 #4
LTTC '11 #6 | '12 #2 | '13 #3 | '14 #3 | '15 #3 | '16 #2 | '17 #4 | '18 #4 | '19 # 11
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,043 sekundy. Zapytań do SQL: 10