Dzień dobry.
Przestawiam moją ostatnią... trialówkę; Forda M656 mk2.
Chciałbym podziękować wszystkim, którzy podczas budowy tego auta, wysłuchiwali mojego marudzenia/pomagali mi! :)
Dane modelu:
- Masa: 2705 gram.
- Długość (od przedniego zderzaka do ostatniej osi): 445mm
- Szerokość powodzia: 192mm, nadwozia: 192mm, z lusterkami: 230mm
- Wysokość kabiny(do nadszybia): 230mm
- Rozstaw osi: 120/150/110mm
Pojazd napędzany jest 4 silnikami PF XL, o łącznej mocy 8,84W. Mosty są bliźniacze, oparte o tą samą strukturę. Mogę śmiało powiedzieć, że do teraz nie udało mi się wymyślić bardziej wydajnych. Są bardzo sztywne i proste w budowie; lekkie. W wersji mk2 za XLami, w mostach, napęd przekazywały knoby. W obecnie tworzonej (mk3) nie będzie ani jednego knoba. Przełożenie 3:1, realizowane w zwolnicach.
Zawieszeniewymyśliłem o wiele wcześniej, ale nie było mnie wtedy jeszcze stać, na 5 XLi ;) Udało mi się zrealizować pierwotną koncepcję. Każdy most jest wleczony, zamocowany na 2 cięgnach z liftarmów. Za amortyzację opowiadało 6 małych, szarych amorków i dwa żółte (pod kabiną). Każdy most może pracować 4st góra-dół, oraz 2 st przy pracy poprzecznej. Resztę (większość) wykonuje "rama".
Za skręt odpowiadał jeden silnik PF XL, z redukcją 1,67:1. W układzie skrętnym pracowała para z24 oraz 8 płaskich beveli. Plus oczywiście dwa razy z8 na rack. Przy dobiciu do krańcowych pozycji, skręt się rozsprzęglał i synchronizował. Jestem dumny z tego rozwiązania.
Z dumą stwierdzam, że Ford mk2 jest bardziej zaawansowany od Ginafa 12x12, choć jest prostszy i dużo mniejszy.
To taka hybryda kilku, nie tylko moich patentów.
Wiek: 34 Dołączył: 18 Kwi 2011 Wpisy: 5646 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-08-29, 18:38
Bardzo ciekawa i oryginalna konstrukcja. Prosta (to oczywiscie nie jest zarzut) i skuteczna. Twoj autorski pomysl zawieszenia sprawdzil się bardzo dobrze, czego efektem było miejsce na podium. MK3 bedzie w sobote na rajdzie?
_________________ ...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
Po zdjęciu auta w ogóle nie spodziewałbym się takiej konstrukcji podwozia...
Przypuszczalnie jeśli na każdą oś przeznaczyłeś po 1 XL-u to nie ma chyba dla tego auta przeszkody nie do pokonania?
Przy tego typu "wahliwego" zawiesznia chyab najgorszą sprawą jest sterowanie skrętem obu osi z jednego silnika.
Na aucie widzę 3 battery boxy, jak podzieliłeś zasilanie?
Wizualnie auto prezentuje się ładnie, brakuje tylko zabudowy kabiny, chyba, że była i po rajdzie ją utraciła:)
mk3 będzie na ostatnim rajdzie. Podręczniki finansowo mnie wykończyły.
noniusz, to znaczy, czego się nie spodziewałeś?
XLe zredukowane są tylko trzykrotnie, a mosty sprzężone parami tylko elektrycznie, więc zdarzały się przypadki, że jeden XL się zatrzymywał, a pozostałe miotały autem na boki. Taki urok :) Fotki z rajdu, już opublikowane, możesz zobaczyć na brickshelfie.
1 bbox - 1 i 2 oś. 2 bbox - 3 i 4 oś. 3 bbox - skręt i atrapa.
Obecnie tworzona wersja - mk3, nie będzie miała żadnego knoba. Będzie bardziej zrywna, wydajniejsza i będzie jeszcze lepiej skręcać :)
Fajna bryczka Mistakes. Szkoda, że nie pokusiłeś się o dach, bo dla mnie jakoś tak łyso wygląda.
To że poszedłeś w prostotę budowy i niezawodnośc ma swoje plusy (mało zębatek, wszystko ładnie pospinane) a z drugiej i minusy (słaby przelicznik dla 4 XL-i).
No ale dla mnie najważniejsze jest to, żeby nic się nie popsuło i śmigało jak należy, a jak widzę Twoja ciężarówka taka jest.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich wpisów Nie możesz usuwać swoich wpisów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum