[GIMP 2.6] QTutorial: #4 przezroczystość, tło, krawędzie

Składnica wiedzy

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
KUKUS
VIP
Posty: 852
Rejestracja: 2007-06-25, 09:50
Lokalizacja: Kraków
brickshelf: Kukus
Kontakt:

 

[GIMP 2.6] QTutorial: #4 przezroczystość, tło, krawędzie

#1 Post autor: KUKUS »

Witam!
Z tego tutorialu nie do końca jestem zadowolony. Owszem, poruszane są tutaj kwestie, pomocne dla nowicjuszy, jednakże trochę boli fakt, że na video omówiłem już gotowy projekt, a nie tworzyłem go "w trakcie" (pracowałem na oryginalnym zdjęciu, a niestety nie na jego kopii, co też jest pewną nauczką na przyszłość).

Tematyka poradnika:
- tworzenie krwi (level 0)
- światełek ciąg dalszy
- blaster
- przezroczystość
- nakładanie tła
- wycinanie krawędzi i próba wygładzenia ich

Zobaczmy grafikę końcową:
Obrazek

Film:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DbV9g7QmHfE[/youtube]
(mówiłem trochę szybko, ale to dlatego, żeby zmieścić się w 10 minutach)


Materiały do pobrania
Materiały do tutoriala można pobrać TUTAJ.


Krok 1 - ustalenie odpowiedniego tła:
Obrazek
Tłem może być dowolne zdjęcie. Można go zostawić w takiej postaci jak jest teraz, ale można też zrobić drobną korektę polegającą na nałożeniu kolejnego obrazka.

Umieśćmy nową warstwę nad warstwą z naszym obrazkiem:
Obrazek

Zmieniamy tryb na przesiewanie i uzyskujemy końcowe tło:
Obrazek



Krok 2 - dopasowanie warstwy z głównym zdjęciem
Na początku musimy sprawić, aby nasza warstwa główna miała kanał alfa. Uzyskujemy to, poprzez funkcję: WARSTWA -> PRZEZROCZYSTOŚĆ -> DODAJ KANAŁ ALFA.

Aby zaznaczyć interesujące nas krawędzie, użyjemy narzędzia "lasso":
Obrazek

Zaznaczamy interesujący nas fragment:
Obrazek

Po połączeniu pierwszego i ostatniego punktu uzyskujemy zaznaczenie:
Obrazek
Naciskamy klawisz "Delete".

Jeżeli krawędzie są zbyt ostre, to wybieramy ZAZNACZENIE -> OBRAMUJ, zmniejszamy wartość do 2 pikseli:
Obrazek

Dzięki takiemu zabiegowi zaznaczony staje się jedynie obszar dookoła krawędzi o pewnej szerokości
Obrazek

Gdybyśmy chcieli zmiękczyć krawędzie to mamy 2 możliwości:
1) użyć narzędzia "kropelka" (rozmazanie/wyostrzanie selektywne):
Obrazek

2) FILTRY -> ROZMYCIE -> ROZMYCIE GAUSSA
Obrazek

Gotowy efekt:
Obrazek



Krok 3 - światełka
Aby dodać światełko, tworzymy nową warstwę, zmieniamy tryb na SUMĘ (żeby lepiej wyglądało), zaznaczamy pędzlem w którym miejscu znajdują się światła, a następnie dodajemy je używając np. SUPERNOWA. (szerzej ten problem opisałem w kroku 6 [url=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=18163]3-ciego odcinka[/url])

Obrazek po dodaniu świateł:
Obrazek



Krok 4 - prosty efekt krwi
Tworzenie kałuży krwi otaczającej odrąbaną/zgniecioną kończynę sprowadza się do stworzenia nowej warstwy, zmiany jej trybu na SUMĘ, ustawieniu przezroczystości np. na 50%, wzięciu pędzla z czerwonym kolorem i pomalowaniu nim interesującej nas przestrzeni:
Obrazek

Możemy też pokusić się o dodatkowe strumyczki, używając funkcji: FILTRY -> RENDEROWANIE -> LAWA:
Obrazek

Pojawia się menu. Możemy pozmieniać domyślne wartości (jeśli chcemy) i zaakceptować nasz wybór:
Obrazek

Zawsze można użyć gumki i wymazać obszary, na których nie chcielibyśmy, aby efekt był widoczny. Tryb warstwy - przesiewanie, przezroczystość ustalamy na 50%.

Gotowy efekt:
Obrazek

Oczywiście trochę czasu minęło, kiedy tworzyłem tą część poradnika i z tego efektu najmniej jestem zadowolony, bo tak naprawdę mi wtedy nie wyszedł.
Prawdopodobnie powstanie osobny poradnik rozwiązujący ten problem, ale na dzień dzisiejszy mogę dać inne, nieco lepsze rozwiązanie:
1. Na nowej warstwie rysujemy czerwonym pędzlem naszą krew
2. FILTRY -> ROZMYCIE -> ROZMYCIE GAUSSA (dajcie większą wartość, np. 50)
3. FILTRY -> ZNIEKSZTAŁCENIA -> WYGINANIE (nie jest to obowiązkowy krok, ale czasami fajne rzeczy mogą z tego powstać)
4. FILTRY -> SZUM -> WYCIOSAJ (przypadkowość zmieniamy na małą wartość, np. 19%; powtórzenia - na okolice 50%)
5. FILTRY -> SZUM -> ROZSZARP (przypadkowość 50%, powtórzenia 75%)
6. Możesz powtórzyć krok 5

efekt - morderczy NXT!
Obrazek


Krok 5 - efekt blastera
Stwórzmy nową warstwę, tryb zamieńmy na sumę.

Następnie wybieramy FILTRY -> ŚWIATŁO I CIEŃ -> BŁYSK GRADIENTOWY:
Obrazek
zawsze możemy zmienić ustawienia, wciskając edycję.

Na koniec przesuwamy nasz promień tam, gdzie chcemy aby się znajdował i część promyków rozmazujemy łapką.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#2 Post autor: Sariel »

Jeżeli mowa o wycinaniu krawędzi, szkoda że nie powiedziałeś o używaniu ścieżek. Najlepsze narzędzie do wycinania, zapewniające o wiele lepszą kontrolę i prezycję niż lasso, różdżka itd.

Awatar użytkownika
KUKUS
VIP
Posty: 852
Rejestracja: 2007-06-25, 09:50
Lokalizacja: Kraków
brickshelf: Kukus
Kontakt:

 

#3 Post autor: KUKUS »

Sariel, dziękuję Ci za zwrócenie mi uwagi. Wszystkie zastrzeżenia notuje sobie w kajecie i po odcinku 7 (bo akurat tyle mam tego wyprodukowanego) mogę ponownie poruszyć temat wycinania, tym razem przy użyciu ścieżek.

Jeśli ktoś ma jeszcze uwagi/pomysły/sugestie, to będę wdzięczny.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#4 Post autor: Sariel »

Nie ogarniam tak z pamięci co już omówiłeś, mogę tylko zasugerować narzędzia których sam zawsze używam do obróbki swoich zdjęć: poziomy, krzywe, odcień, nasycenie. Przy zdjęciu zrobionym średniej klasy aparatem, w dobrym oświetleniu, to zwykle wystarcza do osiągnięcia dobrego efektu. Być może to jest temat który mógłbyś podrążyć: jak robić zdjęcia. Kwestie typu tło, światło, ewentualne akcesoria. Np. Nori trzaska bardzo fajne fotki w namiocie bezcieniowym jeśli mnie pamięć nie myli.

Awatar użytkownika
nori
Adminus Emeritus
Posty: 931
Rejestracja: 2005-02-02, 12:12
Lokalizacja: Kraków
brickshelf: nori-gallery

 

#5 Post autor: nori »

Niestety, moje zdjęcia wymagają sporych nakładów pracy przy obróbce, sam namiot jako taki, to przereklamowana sprawa. Dlatego też chętnie sięgam po takie poradniki - może znajdę w nich coś co mi ułatwi robotę...
Inna sprawa, że mój aparat to nawet nie klasa średnia...
Recenzje i ciekawostki ze świata LEGO: 8studs

Awatar użytkownika
KUKUS
VIP
Posty: 852
Rejestracja: 2007-06-25, 09:50
Lokalizacja: Kraków
brickshelf: Kukus
Kontakt:

 

#6 Post autor: KUKUS »

Pomysł z aktualizacją poradnika dotyczącego robienia zdjęć jest dobry, nim jednak zacznę pisać artykuł muszę zebrać jeszcze trochę informacji. Niemniej nie chciałbym rezygnować z poradnika dotyczącego GIMPa - moim marzeniem jest znalezienie środka, do poprawy brzydkiego zdjęcia.

Cóż mogę od siebie jeszcze dodać? Gdyby zdjęcia wychodziły od razu idealne, nie musiałbym tracić czasu na ich obrabianie (co najwyżej na zmniejszenie ich rozmiarów, ale są odpowiednie narzędzia do masowego zmniejszania zdjęć).


Tak na marginesie - używam nieprzerwanie od 2006 roku: sony cybershot dsc-s600
Obrazek
Szału nie ma, ale dla mnie w zupełności wystarczy.

Awatar użytkownika
Wawrzino
Posty: 165
Rejestracja: 2010-11-12, 16:59
Lokalizacja: Oborniki Wlkp
brickshelf: Wawrzino
Kontakt:

 

#7 Post autor: Wawrzino »

Właśnie sprawa kiepskich zdjęć ostro mnie hamuje przy robieniu recenzji. Mam 6 zestawów, które bym chętnie zrecenzował, ale niestety zdjęcia wychodzą nieudane najczęściej. Największy problem dla mnie to odpowiednie dobranie oświetlenia, bo niestety mój pokój ma okno wychodzące na północ :/
Od paru lat używam tego sprzętu:
Obrazek
Dobry do zdjęć plenerowych, ale w pomieszczeniu tragedia jeśli chodzi o szumy.

Jetboy

#8 Post autor: Jetboy »

Dobre światło ma znacznie większe znaczenie niż aparat.
Nawet z komórki w dobrym świetle da się zrobić zdjęcia nadające się na prezentacje mocy.

ODPOWIEDZ