Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] Toyota GT 86 RC
Autor Wiadomość
Kid_A 


Wiek: 29
Dołączył: 04 Paź 2012
Wpisy: 38
Skąd: Brzesko
Wysłany: 2013-01-01, 13:16   [MOC] Toyota GT 86 RC

Dzień dobry,

Chcę wam zaprezentować mojego MOC-a. Jest to mój debiut na LUGPolu.



Zdjęcie, które widzicie powyżej przedstawia zdalnie sterowany model Toyoty GT 86.

Specyfikacja:
Napęd: tylny, 2 x Motor RC, brak dyferencjału (jeden silnik na koło), przełożenie 1:1;
Skręt: silnik zawarty w odbiorniku RC, przełożenie 3:1, auto-centrowanie;
Zawieszenie: kolumny MacPhersona przód, podwójne wahacze tył;
Długość: 57 st.;
Szerokość: 25 st.;
Wysokość: 17 st. + antena;
Rozstaw osi: 35,5 st.;
Rozstaw kół: 22 st. oś przednia i tylnia;
Waga: 1360 g (z 6 bateriami AA).

O Toyocie GT 86 i geneza powstania modelu



Toyota GT 86 jest zeszłorocznym modelem japońskiego koncernu. Samochody firmowane przez niego cieszą się opinią niezawodnych, praktycznych i - niestety w ostatnich latach - nudnych. Odkąd Toyota w 2006 roku zakończyła produkcję siódmej generacji modelu Celica, w swojej ofercie nie miała pod główną marką żadnego samochodu, który służyłby nie tylko do statecznego przewożenia ludzi i towarów z miejsca na miejsce. Do czasu. W marcu poprzedniego roku zaprezentowano Toyotę 86 (Toyota GT 86 w Europie), będącą wynikiem wspólnej pracy inżynierów Toyoty i Subaru. Hachi-Roku, bo tak brzmi "osiem-sześć" po japońsku, jest sportowym coupe nastawionym na zapewnienie maksymalnej radości z jazdy. Uzyskano to poprzez połączenie 2.0 litrowego, wolnossącego silnika typu bokser o mocy 200 koni mechanicznych, napędu przekazywanego na tylnią oś z wykorzystaniem szpery (dyferencjał o ograniczonym poślizgu) oraz maksymalnie obniżonego środka ciężkości (na wys. 46 cm! Rozkład masy przód/tył: 53%/47%.), przy zachowaniu względnie niewielkiego ciężaru własnego samochodu (1240 kg).

Tyle pięknych opisów, a prawda jest taka, że do tej pory nie miałem okazji przejechać się tym autem. Bardzo nad tym ubolewam, gdyż ten samochód jest dla mnie cudownym urzeczywistnieniem wszystkich cech, które powinny definiować moje własne, wymarzone cztery kółka. Póki co, prawdziwa Toyota GT 86 pozostaje dla mnie nieosiągalna. Od czego mamy jednak nasze ukochane klocki...

Na początku lata stwierdziłem, że wybuduję swoją własną Osiem-sześć z klocków Lego. Od razu wpadłem na koncepcję: wykorzystam elementy Technic (to mój pierwszy duży projekt), za napęd posłużą silniki-bestie z zestawów 8475/8366, a samochód będzie duży i niezwykle lekki, co uzyskam poprzez wymodelowanie praktycznie całej karoserii za pomocą giętkich osiek. Byłem bardzo dumny ze swojego rewolucyjnego pomysłu. Dlatego wyobraźcie sobie moją minę, gdy któregoś wrześniowego dnia ujrzałem wspaniałą Zondę niejakiego Sariela...


LINK DO FILMU
LINK DO ORYGINAŁU

Prace jednak trwały i cierpliwie testowałem kolejne wersje napędu, zwieszenia i wreszcie całego podwozia. Samochód został ukończony na początku grudnia.

Napęd



Ze względu na niemożność zbudowania w tej skali skutecznie działającej szpery (sprawdzałem wiele wariantów, zawsze jednak kończyło się to tak samo - LSD był po prostu za duży i nie mieścił się w zamierzonym rozstawie osi, ew. nie wytrzymywał obciążenia), zdecydowałem o prostym, acz piekielnie wydajnym, bezpośrednim przełożeniu napędu z silnika na koło bez udziału żadnego dyfra.
Prawdziwa GT 86 bajecznie łatwo pozwala na uzyskanie tzw. driftu, dlatego chciałem, by mój model spełniał to założenie chociaż w teorii.

Zawieszenie



Projektując zawieszenie, starałem wzorować się na rozwiązaniach zawartych w pierwowzorze. Z przodu mamy bardzo kompaktowe, zaprojektowane przeze mnie kolumny MacPhersona. Sprężyna amortyzatora pochodzi z rozmontowanego elementu 5285. Kolumny gwarantują ujemny kąt pochylenia koła oraz dodatnie kąty pochylenia i wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. Niestety, nie udało mi się uzyskać zadowalającej zbieżności - w czasie jazdy koła są ustawione równolegle do kierunku poruszania się modelu. Kolumny, ze względu na swoją konstrukcję, są rozsadzane przez sprężynę, gdy koła wiszą w powietrzu. W trakcie jazdy problem ten nie powinien występować.

Tylne zawieszenie stanowi konstrukcja oparta na podwójnych wahaczach. Nie sprawia takich kłopotów, jak MacPhersony z przodu. Uczciwie zachowuje zamierzoną geometrię podczas jazdy i resorowania. Koła są odpowiednio zbieżne cały czas, wykluczając podczas jazdy do przodu większość niepożądanych zjawisk, z "myszkowaniem" samochodu włącznie. Skok amortyzatora został zmniejszony poprzez założenie na jego goleń busha. Jest to znany na forum patent Atra.

Konstrukcja samochodu i nadwozie



Przy konstruowaniu samochodu starałem się zachować proporcje oryginału. Większość wymiarów podanych w specyfikacji odpowiada wymiarom Osiem-sześć w skali 1:9. Z tej tendencji wyłamuje się rozstaw kół w osi przedniej i tylnej, który jest nieco większy, niż powinien być. Jest to konieczne, ponieważ Firma nie produkuje odpowiednio wąskich opon. Stąd też poszerzone nadkola w modelu.

Kładłem maksymalny nacisk na odchudzenie modelu. Dość powiedzieć, że jest on wielkości 8880, a waży zaledwie 1360 g z pełnym bakiem.

Niektóre szczegóły nadwozia, czyli rury wydechowe i światła są chromowane dzięki częściom ze sklepu Auriego. Drzwi są otwierane, a zamykają się pewnie dzięki zatrzaskom. Kierownica jest oczywiście funkcjonalna. Tylni spojler można łatwo zdjąć, jego kształt jest moim pomysłem.

Jak jeździ Hachi-roku zbudowane przez Kideja?



Całkiem nieźle, brak dyfra wcale nie utrudnia skręcania. Samochód jest dość zwinny i posłuszny. Dodatkowym plusem jak dla mnie jest trójstopniowa kontrola siły skrętu za pomocą manetki na pilocie. Maksymalna osiągana przez niego prędkość wynosi ponad 15 km/h. Test na bieżni na miejscowej siłowni pokazał, że model jest w stanie pojechać 15,4 km/h.

Film, galeria i podziękowania

Za pomoc w testowaniu samochodu i przygotowaniu filmu dziękuję Bartiemu23a i mojemu bratu. Mam nadzieję, że była to dla was przyjemność. :)

Film polecam oglądać na pełnym ekranie przy włączonym dźwięku.


LINK DO FILMU

GALERIA NA BRICKSHELFIE
Ostatnio zmieniony przez Kid_A 2013-01-01, 18:59, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
PatrykZ 
Adminus Emeritus


Wiek: 42
Dołączył: 06 Sie 2008
Wpisy: 964
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-01-01, 13:28   

Gratuluję debiutu. Model bardzo dopracowany, moim zdaniem ma świetne osiągi jako szybkie i zwrotne auto. Film wymiata!
_________________
Dzieńdobry. Czesio lóbi może i fajoskie statki.
 
 
 
blizzard 
niepoprawny mercedesiarz


Wiek: 31
Dołączył: 04 Paź 2011
Wpisy: 805
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2013-01-01, 13:28   

Ciesze sie.że ten model powstal:) Toyota wraz z Subaru podrzucily klientom kompletne coupe w dobrej cenie z napędem na tył. Sam mam Toyote, a w rodzinie Lexusy, wiec jazda próbna była kwestią czasu - było extra, polecam każdemu, dupką zamiata pięknie! A filmik z testem łosia wygrywa!:)
_________________
Strasznie bym chciał wrócić do LEGO..
Moje recenzje i MOCe
 
 
 
Ananiasz 

Wiek: 42
Dołączył: 09 Sie 2012
Wpisy: 44
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2013-01-01, 14:04   

Model super. Tylko McPhersonami mnie załamałeś, bo zrobiłem bardzo podobne w prototypowym podwoziu, teraz już są spalone ;-)
_________________
Kolekcjoner dziurawych klocków.
 
 
 
Pietruch 


Wiek: 30
Dołączył: 25 Gru 2004
Wpisy: 1379
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-01-01, 15:19   

Nie lubisz chomików.
_________________
Pozdrawiam,
Maciej
 
 
 
sekua 
VIP


Wiek: 32
Dołączył: 06 Cze 2012
Wpisy: 226
Skąd: Warszawa / Radom
Wysłany: 2013-01-01, 16:47   

Bardzo ładny i udany model. Debiut? Jestem pod wielkim wrażeniem.

Czy tekst o chomikach jest tak jakby rzuceniem rękawiczki innemu, dobrze znanemu koledze z forum? :]
 
 
 
Kid_A 


Wiek: 29
Dołączył: 04 Paź 2012
Wpisy: 38
Skąd: Brzesko
Wysłany: 2013-01-01, 17:15   

Dziękuję serdecznie za opinie i cieszę się ciepłym, póki co, przyjęciem modelu. :)

Ananiasz napisał/a:
Tylko McPhersonami mnie załamałeś, bo zrobiłem bardzo podobne w prototypowym podwoziu, teraz już są spalone ;-)

Wybacz, nie miałem takich intencji, konstruując je chciałem opierać się na własnych pomysłach. :)

Pietruch napisał/a:
Nie lubisz chomików.

Wolę pieski.

sekua napisał/a:
Czy tekst o chomikach jest tak jakby rzuceniem rękawiczki innemu, dobrze znanemu koledze z forum? :]

Nie wiem, czy jestem godzien. Po prostu Sariel rozłożył mnie na łopatki tym, że wpadł na w sumie podobny pomysł w podobnym czasie.
Ostatnio zmieniony przez Kid_A 2013-01-01, 18:06, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 38
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5222
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-01-01, 17:37   

Model bardzo fajny i pomysłowy, gratuluję, szczególnie zawieszenia i prędkości. Chociaż można się przyczepić że testując prędkość na bieżni nie masz oporów powietrza ;) Test z chomikiem ciekawy, ale mało realistyczny - prawdziwego chomika ochroniłaby przed kontuzją warstwa sadła i futra :)
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
Sajan 


Wiek: 32
Dołączył: 18 Mar 2012
Wpisy: 390
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2013-01-01, 18:31   

Żeby nie powtarzać już zachwytów, dodam tylko, że fajnie wyszła jazda synchroniczna i do tego ten podkład. Taka wisienka na torcie :)
 
 
 
legosamigos 
VIP


Wiek: 46
Dołączył: 11 Kwi 2012
Wpisy: 3389
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2013-01-01, 18:33   Re: Toyota GT 86 RC

Kid_A napisał/a:
...Dlatego wyobraźcie sobie moją minę, gdy któregoś wrześniowego dnia ujrzałem wspaniałą Zondę niejakiego Sariela...


Witam!
Jak tylko zobaczyłem zdjęcie na czołowej stronie Lugpolu, myślę sobie: "Aha, juz Sariel od nowego roku szaleje ze swoimi konstrukcjami' ;) Patrzę, a tu niespodzianka :) Widzę Kid_A, że uczysz się od najlepszego :D Co do modelu, bardzo fajny udany model, wszystko dopracowane w szczegółach, jak u Sariela. Gratuluję udanego debiutu
_________________
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
 
 
 
 
Waler 
VIP


Wiek: 27
Dołączył: 08 Wrz 2010
Wpisy: 762
Skąd: Ożarów Mazowiecki
Wysłany: 2013-01-01, 19:33   

Jako model technicznie jest nawet na niezłym poziomie. Gratuluje debiutu.
Lecz gdybyś nie napisał, że to Toyota Gt86 to bym się nie domyślił.
Z której strony bym nie patrzył niestety Toyoty mi to nie przypomina.
Moim zdaniem przód powinien być bardziej "żabowaty", jak Porsche.
Robienie Macphersona z Lego to sztuka dla sztuki. Tak samo jak szpera, którą chciałeś tu upchnąć.
Jeżeli model ma być sprawny szybki i bawialny to rada na przyszłość - im prościej i wytrzymalej tym lepiej :)

Jeżeli myślisz o drifcie, załóż na tył te koła:
http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=44777
Rozmiar ten sam, co masz teraz założone, a plastik zamiast gumy daje poślizg.
 
 
 
barti23a 

Wiek: 31
Dołączył: 13 Lip 2011
Wpisy: 15
Skąd: Bochnia
Wysłany: 2013-01-01, 19:35   

Jak dla mnie rewelacja, (miałem okazję testować) naprawdę sprawia bardzo dużą frajdę z jazdy, trzymam kciuki przy następnym projektach.
NAJLEPSZY MOC W TYM ROKU !! (przynajmniej jak do tej pory:))
 
 
 
Kid_A 


Wiek: 29
Dołączył: 04 Paź 2012
Wpisy: 38
Skąd: Brzesko
Wysłany: 2013-01-01, 19:41   

Waler93 napisał/a:

Robienie Macphersona z Lego to sztuka dla sztuki. Tak samo jak szpera, którą chciałeś tu upchnąć. Jeżeli model ma być sprawny szybki i bawialny to rada na przyszłość - im prościej i wytrzymalej tym lepiej :)

Jeżeli myślisz o drifcie, załóż na tył te koła:
http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=44777
Rozmiar ten sam, co masz teraz założone, a plastik zamiast gumy daje poślizg.


Pozwolę sobie kategorycznie się nie zgodzić. Z takim podejściem byłby to kolejny samochód z stockowym zawieszeniem wahaczowym z zestawów Lego, jakich przecież wiele. Modele według mnie nie muszą być doskonałe, ale powinny mieć to coś, jakiś bajer, żeby uchwycić pewnego rodzaju duszę. Zawieszenie wbrew pozorom jest bardzo wytrzymałe, podczas jazdy pracuje bez zarzutu, a na pewno też nie spowalnia samochodu.
Nie bardzo pojmuję twój tok rozumowania.

Kół nie założyłem, bo śmierdzi mi to tandetą.

Sariel napisał/a:
Chociaż można się przyczepić że testując prędkość na bieżni nie masz oporów powietrza ;)


Masz rację, dlatego tylko, gdy pogoda się poprawi, czytaj może na wiosnę, przetestuję samochód na otwartym terenie. :)
Ostatnio zmieniony przez Kid_A 2013-01-01, 21:11, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
 
piotrek839 


Wiek: 44
Dołączył: 05 Paź 2011
Wpisy: 458
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: 2013-01-01, 23:11   

Kid_A napisał/a:
Modele według mnie nie muszą być doskonałe, ale powinny mieć to coś, jakiś bajer, żeby uchwycić pewnego rodzaju duszę.

Całkowicie się z Tobą zgadzam, a zawieszenie jakie zaproponowałeś jest tym co ten model wyróżnia na tle wielu podobnych. Choć się na tym nie znam to zawieszenie w Twoim aucie podoba mi się najbardziej. Gratuluje.
 
 
 
blizzard 
niepoprawny mercedesiarz


Wiek: 31
Dołączył: 04 Paź 2011
Wpisy: 805
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2013-01-01, 23:15   

Waler93 napisał/a:
eżeli myślisz o drifcie, załóż na tył te koła:
http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=44777
Rozmiar ten sam, co masz teraz założone, a plastik zamiast gumy daje poślizg.

Blizzard napisał/a:
było extra, polecam każdemu, dupką zamiata pięknie!

Super pomysł, warto byłoby skorzystać z potencjału "dużego" dawcy :)
_________________
Strasznie bym chciał wrócić do LEGO..
Moje recenzje i MOCe
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,079 sekundy. Zapytań do SQL: 10