Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] Duży dźwig 8x8x6
Autor Wiadomość
piotrek839 


Wiek: 44
Dołączył: 05 Paź 2011
Wpisy: 458
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: 2013-01-12, 04:29   [MOC] Duży dźwig 8x8x6

Witam wszystkich. Dziś chciałbym przedstawić swoją wersję dźwigu. Tak naprawdę rozpoczynając budowę niewiedziałem co buduje. Założyłem sobie zbudować pojazd z napędem na 8 kół z Unimoga i skrzynią biegów. Potem żeby nie był taki goły dobudowałem wieżę i bom a na końcu kabine.



Dane techniczne:
Długość – 74 cm
Szerokość – 22 cm
Wysokość – 30 cm
Waga – 5,2 kg
Wysokość bomu – 79-134 cm
Udźwig z obrotem na wysuniętym bomie – 260 g.
Udźwig z obrotem na schowanym bomie – 950 g.
Średnica kół – 94,3

Funkcje:
Napęd na 8 kół – 1 silnik XL
Skręt – 6 kół o zmiennym kącie – 1 silnik M
Skrzynia biegów – 1 silnik M
Podpory – 4 mini siłowniki śrubowe – 1 silnik M
Obrót – 1 silnik M
Podnoszenie – 8 siłowników śrubowych – 2 silniki XL
Wysuw – 1 silnik M
Wyciągarka – 1 silnik M
3 pakiety baterii
5 wież IR



Napęd
Za napęd ośmiu kół odpowiada jeden silnik XL z którego napęd idzie do skrzyni biegów usytuowanej na środku pojazdu. Dalej rozprowadzany jest za pomocą ślimaków na 4 dyferencjały a te z kolei na zwolnice.



Skrzynia biegów
Biegi są dwa i przełącza je pierścień do zmiany biegów. Pierwszy bieg zmniejsza prędkość na wyjściu o połowę, drugi potraja ją. Biegi przełączane są za pomocą silnika M i usprzęglone.



Skręt
Skrętne są 3 osie. Pierwsza skręca najwięcej, druga i czwarta mniej ale w przeciwnych kierunkach. Każda skrętna oś ma listwe zębatą (13) oraz wspomagający liftarm (13). Za skręt odpowiada 1 silnik M który poprzez sprzęgło a potem ślimak dobrze radzi sobie ze skrętem jednocześnie zabezpieczając wszystkie zębatki.



Podpory
Jeden silnik M rozprowadza napęd na 4 mini siłowniki śrubowe. Silnik jest umieszczony z tyłu pojazdu więc na przód z powodu odległości postanowiłem poprowadzić dwie równoległe osie aby zminimalizować ich skręcanie. Po obu stronach założyłem sprzęgła aby nie dochodziło do desynchronizacji siłowników oraz bezpiecznie je przyspieszyłem z tego samego powodu. Podpory po schowaniu mieszczą się w gabarycie pojazdu a po rozłożeniu maksymalnie wychodzą na boki i w dół.



Obrót
Za obrót wieży odpowiada 1 silnik M ale nie napędza on obrotnicy tylko koło pasowe z oponą. Koło to jest wysunięte przed obrotnice w celu odciążenia jej a dodatkowo nieznacznie podnosi całość. Podczas obrotu większy ciężar proporcjonalnie zwiększa nacisk na to koło przez co działa to dobrze z obciążeniem i bez. Przed rozerwaniem obrotnicy chronią dwa liftarmy opinające ją z obu stron. Testując podnoszenie ciężaru 2 kg. wzmocniona obrotnica dobrze dała sobie radę. Oczywiście przy ciężarze 2 kg. mechanizm obrotu był zbyt słaby więc na filmie użyłem optymalnej wagi.



Podnoszenie
Podnoszenie to w zasadzie jeden duży kompaktowy siłownik w którego skład wchodzi 8 siłowników śrubowych i 2 silniki XL. Siłownik jest w pewnym sensie uniwersalny ponieważ łączy wieżę i bom jedynie dwoma axlami i może być użyty niezależnie także do innych dużych konstrukcji. Zakres pracy wynosi 10 otworów i ma dość dużą siłę. Niestety posiadam tylko stare siłowniki które ciężko chodzą przez co całość dużo traci. Z tego też powodu nie mierzyłem jego siły jako nie dość wiarygodną. Z powodu słabości moich siłowników oraz dla balastu zasilanie jest z dwóch pakietów baterii. Dodatkowo dla łatwiejszego startu zabudowane są 4 amortyzatory z Unimoga.



Wysuw
Bom składa się z 3 sekcji i rozsuwa się korzystając z linki. Napędzany jest przez 1 silnik M. Listwę zębatą napędza bezpośrednio zębatka z16 co wymusiło podwójne doprowadzenie napędu z powodu dużego naprężenia na osi. Tym razem siła wysuwu i jego prędkość zostały dobrane tak by zatrzymać silnik gdy dojdzie do końca (nie ma sprzęgła). Przed całkowitym rozsunięciem zabezpiecza podwójna blokada korzystająca z dwóch legowych gumek. Na wysuniętym bomie maksymalny bezpieczny ciężar wynosi ok 260 g.



Wyciągarka
Wyciągarka jest najprostszym elementem dźwigu. Napędza ją 1 silnik M a przed niekontrolowanym opuszczaniem zabezpiecza ją ślimak. Zastosowanie zębatek z36 i z12 jest wystarczające by podnieść ciężar ok. 1 kg. i przemieścić go w inne miejsce. Zmiana kolejności tych zębatek dobrze radzi sobie z ciężarem 2 kg. Górnej granicy nie sprawdzałem bo i tak nie można by było się obrócić.



Całość oceniam dobrze. Tego typu konstrukcji jeszcze nie budowałem więc byłem ciekaw jak mi wyjdzie. Do wad zaliczyłbym powolną jazdę która nie pasuje do reszty.
Zapraszam do galerii oraz na film a także do komentowania.

Galeria

FILM

Więcej MOCy na moim kanale YouTube
 
 
 
jaymzwlkp 


Wiek: 40
Dołączył: 11 Mar 2010
Wpisy: 35
Skąd: Poznań
Wysłany: 2013-01-12, 07:10   

Pierwszy :-) Ale to ma MOC - dosłownie i w przenośni, piękna i potężna maszyna- ramię robi wrażenie. Mam nadzieję, że Terminator wyszedł z walki o klocki/części zwycięsko. :-) Miałbyś możliwość porównać jakoś na zdjęciach np do 8421?
_________________
:-)
 
 
 
Jetboy
[Usunięty]

Wysłany: 2013-01-12, 08:13   

Fajny. Pierwsze co mi się rzuciło w oczy, to skręt i to że zazdroszczę ilości ramek 5x7 :)
Jak dla mnie technicznie robi wrażenie, ale estetycznie już mniej. Zwłaszcza kabina jakaś taka nie bardzo. Ale przyznam że w porównaniu ze mną to i tak jesteś mistrzem w budowaniu kabin.
 
 
 
Tecon 

Wiek: 36
Dołączył: 16 Lis 2012
Wpisy: 10
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2013-01-12, 09:38   

Gratki, szczególnie za rozmiary.. jak się koło niego stanie to człowiek musi sobie że to coś sięgające mu ponad pas to LEGO ;)
I jak na ten ogrom to wg. mnie bardzo udana konstrukcja. A większość problemów jakie mi się nasunęły już jak go 'macałem' wynikają tego że klocki nie dają rady w tak dużych konstrukcjach. Wzmocniłeś trochę bardziej boom? Wydaje mi się że wcześniej bardziej się giął pod własnym ciężarem.
Podobnie do obrotu wieży, może przydało by się 2gie łożysko na dole podwozia, żeby ją bardziej w pionie utrzymać. No i patent z kierownicą "napędową" ;P

Co do kabiny.. taki trochę transformers. Ale sam nie umiem się zdecydować czy to plus, czy warto by coś zmienić. Może bardziej masywny zderzak?

Tak czy inaczej, dźwig ma MOC i bardzo ciężko będzie zbudować coś większego ruszającego się na tyle dobrze. Szczególnie że dźwig to ambitna mechanicznie konstrukcja. Fajny ;)
 
 
 
 
Chrupek 


Wiek: 32
Dołączył: 13 Kwi 2010
Wpisy: 834
Skąd: Wawa
Wysłany: 2013-01-12, 09:44   

Jetboy napisał/a:
Jak dla mnie technicznie robi wrażenie, ale estetycznie już mniej. Zwłaszcza kabina jakaś taka nie bardzo.


Mam identyczne odczucia. Ale jesteśmy w dziale technic, a nie model team, więc ja nie będę nosem kręcił. Ogromna maszyna:]
_________________
Sezon w pełni!
 
 
 
 
blizzard 
niepoprawny mercedesiarz


Wiek: 30
Dołączył: 04 Paź 2011
Wpisy: 805
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2013-01-12, 10:18   

Konstrukcja konkret, przyjemnie czytało się opis i oglądało zdjęcia, niemniej jakby kabina była z bricków, uuulala <3
_________________
Strasznie bym chciał wrócić do LEGO..
Moje recenzje i MOCe
 
 
 
bacon 
Adminus Emeritus
Master of Disaster


Wiek: 42
Dołączył: 26 Lip 2012
Wpisy: 1510
Skąd: Piekary Śląskie
Wysłany: 2013-01-12, 10:41   

Na Technicu to się zbytnio nie znam ale jedno jest pewne - mega masywna maszyna, jest moc
 
 
 
Jarząb 
Fanatyk BVB


Wiek: 35
Dołączył: 07 Maj 2012
Wpisy: 131
Skąd: Ostróda
Wysłany: 2013-01-12, 11:07   

Robi wrażenie. Kabina jest jak najbardziej ok. Że też jeden XL daje rade takie bydle poruszyć.
Jedyne co mi nie pasuje to... linka. Przy takim kolosie wygląda jak nitka.
Ale praca - szacun!
_________________
Skrócony poradnik recenzenta
 
 
 
 
noniusz 
VIP
Grzegorz


Wiek: 38
Dołączył: 23 Lis 2011
Wpisy: 1019
Skąd: Poznań
Wysłany: 2013-01-12, 11:34   

Widzę, że udało Ci się zbudować to monstrum :)

Co do estetyki i kabiny zgodzę się z moimi przedmówcami. Najbardziej interesują mnie jednak rozwiązania techniczne.

Z ciekawych rzeczy to na pewno rozkładanie podpór - pytanie, czy po drodze potrzebne było sprzęgło Lego? Same mini-siłowniki bardzo łatwo poddają się od obciążeniem.

Do podnoszenia tak masywnego ramienia na pewno potrzebna jest duża siła, widziałem wersje pneumatyczne z 6 siłownikami, ale twoja wersja o wiele bardziel mi się podoba. Oczywiście szoda, że z boku siłowników wystają XL-e, ale to chyba i tak najbardziej estetyczne i najmocniejsze rozwiązanie.

Co do jazdy - w zasadzie przekazując napęd ze ślimaka na Z24 z dyfra i dodatkowo redukując Z8 -> Z24w zwrotnicach, to musi jechać wolno:) Sam kiedyś zbudowałem coś podobnego, tylko między ślimaka i Z24 z dyfra dałem Z8, które się "zmieliły" :)

Nie wiem, jakie masz zdanie na temat zwrotnic od Unimoga, ale ja za nimi nie przepadam - ciężko zbudować na nich coś skręcającego i zwrotnego, ja osobiście wolę na sztywno montować elementy zawieszenia z 8070 lub 8466 w tego typu konstrkcjach.

Jeśli chodzi o obrót to zastosowałeś bardzo odważne rozwiązanie tzn. nie obawiałeś się, że koło pasowe z gumką będzie się ślizgać na panelach? Ja przy tak masywnym ramieniu raczej starałbym się zazębić obrotnicę z napędem, a tego typu kółka zastosować jako podparcie dla całego wysięgnika.

Reasumując: kolejna ciekawa technicznie konstrukcja w Twoim wykonaniu.
_________________

 
 
 
Belfast 
Wróg wszelkiego fanatyzmu !


Wiek: 46
Dołączył: 24 Cze 2009
Wpisy: 387
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-01-12, 11:49   

Wspaniały żuraw !!! Bardzo mi się też podobała muzyka do filmu :) - to tak w ramach fachowych technicznych uwag :D
_________________
Lepsze jutro było wczoraj, a świat zamienił wrażliwość na wydajność !

Belfast
 
 
 
piotrek839 


Wiek: 44
Dołączył: 05 Paź 2011
Wpisy: 458
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: 2013-01-12, 12:20   

jaymzwlkp napisał/a:
Mam nadzieję, że Terminator wyszedł z walki o klocki/części zwycięsko.

Nie mał szans. Mam tylko kilka dużych zestawów technica plus kilka dokupionych osobno części. Dźwig pochłonął wszystkie moje żółte liftarmy od 7 do 15.

jaymzwlkp napisał/a:
Miałbyś możliwość porównać jakoś na zdjęciach np do 8421?

Niestety nie mam możliwości. Jedyne do czego można się odnieść to wielkość kół i same wymiary które podałem w centymetrach.

Jetboy napisał/a:
zazdroszczę ilości ramek 5x7

Użyłem do budowy 33 ramki 5x7 i 5 ramek 5x11. Więcej nie miałem. Na bomie są dwie 5x11 które nie musiały tam być ale poprostu brakło mi małych.

Jetboy napisał/a:
kabina jakaś taka nie bardzo.

Wiedziałem że kabina jest trochę nie typowa ale powiem tak. Wszystkie dźwigi jakie widziałem miały kabinę niemal taką samą "kwadratową". Celowo unikałem zbudowania takiej i zrobiłem trochę zaokrągloną i bardziej masywną.

Tecon napisał/a:
Wzmocniłeś trochę bardziej boom? Wydaje mi się że wcześniej bardziej się giął pod własnym ciężarem.

Wygina się jedynie 3 sekcja ale nie da się jej bardziej wzmocnić. W przekroju ma 3x3 i jast prawie pełna. Jest długa i ciężka. Myślę że wycisnąłem z boma maksimum mając dostępne części. Chciałem też by dźwig umiał podnieść jakiś rozsądny ciężar.

Tecon napisał/a:
Podobnie do obrotu wieży, może przydało by się 2gie łożysko na dole podwozia, żeby ją bardziej w pionie utrzymać.

W tej konstrukcji to jest niemożliwe. W podwoziu nie ma w ogóle miejsca a takie łożysko aby było skuteczne musiało by być bardzo duże. Podwozie musiało by być zdecydowanie szersze.

Jarząb napisał/a:
Jedyne co mi nie pasuje to... linka. Przy takim kolosie wygląda jak nitka.

Użyłem nylonowej nitki którą miałem w odpowiedniej ilości. Jest cienka ale nie do urwania przez ten dźwig.
 
 
 
judam 


Wiek: 37
Dołączył: 09 Sie 2012
Wpisy: 495
Skąd: Wolsztyn
Wysłany: 2013-01-12, 13:53   

jestem pod wrażeniem ilości zastosowanych silników i siłowników
_________________
TYLKO TERAZ - 20% na wszystko w moim sklepie JuDam Store.
https://www.bricklink.com/store.asp?p=judam
 
 
 
 
piotrek839 


Wiek: 44
Dołączył: 05 Paź 2011
Wpisy: 458
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: 2013-01-12, 14:11   

Dziękuję wszystkim za opinie.

noniusz napisał/a:
pytanie, czy po drodze potrzebne było sprzęgło Lego? Same mini-siłowniki bardzo łatwo poddają się od obciążeniem.

Mini siłowniki są bardzo słabiutkie. Zdarzało mi się je przegwałcić. Sprzęgła oraz kolejność zastosowania zębatek (od silnika sprzęgło a potem z8) dają gwarancje że w żadnym siłowniku nic nie przeskoczy.

noniusz napisał/a:
Nie wiem, jakie masz zdanie na temat zwrotnic od Unimoga, ale ja za nimi nie przepadam - ciężko zbudować na nich coś skręcającego i zwrotnego

To zależy od konstrukcji pojazdu ale ja cenie je za zwartą konstrukcję która zastępuje wiele klocków. Mają też swoje wady i w przyszłości napewno nie będę budował w oparciu tylko o nie.

noniusz napisał/a:
nie obawiałeś się, że koło pasowe z gumką będzie się ślizgać na panelach? Ja przy tak masywnym ramieniu raczej starałbym się zazębić obrotnicę z napędem, a tego typu kółka zastosować jako podparcie dla całego wysięgnika.

Zdecydowałem się na takie rozwiązanie ponieważ bardziej obawiałem się jak poradzi sobie mechanizm na obrotnicy. Jeśli bym dał z8 na obrotnicę to mógłbym ją zerwać przypadkiem potrącając niechcący ramię. Jeśli dałbym ślimak to jeszcze gorzej a do tego doszedł by efekt szarpania który zwykle powstaje na ślimaku z powodu luzu. Koło pasowe z oponą wydaje się być bezpiecznym dla mechanizmu rozwiązaniem.
 
 
 
legosamigos 
VIP


Wiek: 45
Dołączył: 11 Kwi 2012
Wpisy: 3340
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2013-01-12, 15:58   

Witam!

Widzę, że zaminiełeś terminatora "chodzącego" na terminatora jeżdżącego :) Pod względem technicznym - po prostu super. Niesamowita ilość silników, zębatek, ramek, jak to w większości Twoich prac bywa. Kabina trochę futurystyczna, ale przecież w Technicu nie o to chodzi. Jak sam przyznałeś, trochę może za wolny jest Twój dźwig, ale myślę, że przy masie ponad 5 kg ciężko "rozbujać" takiego kolosa. Widzę, że w styczniu na MOC miesiąca będzie cięzki wybór ;)
_________________
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
 
 
 
 
sekua 
VIP


Wiek: 32
Dołączył: 06 Cze 2012
Wpisy: 226
Skąd: Warszawa / Radom
Wysłany: 2013-01-12, 16:35   

Może wygląd nie każdego zadowoli (w tym mnie), ale należy podkreślić, że najważniejsze są w tej konstrukcji zastosowane rozwiązania techniczne. Po prostu bajka!

Mam też odwagę powiedzieć, że ten MOC bardziej mi się podoba od Terminatora. I'm serious.
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 9