[MOC] Duży dźwig 8x8x6

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
piotrek839
Posty: 459
Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
brickshelf: piotrek839

 

[MOC] Duży dźwig 8x8x6

#1 Post autor: piotrek839 »

Witam wszystkich. Dziś chciałbym przedstawić swoją wersję dźwigu. Tak naprawdę rozpoczynając budowę niewiedziałem co buduje. Założyłem sobie zbudować pojazd z napędem na 8 kół z Unimoga i skrzynią biegów. Potem żeby nie był taki goły dobudowałem wieżę i bom a na końcu kabine.

Obrazek

Dane techniczne:
Długość – 74 cm
Szerokość – 22 cm
Wysokość – 30 cm
Waga – 5,2 kg
Wysokość bomu – 79-134 cm
Udźwig z obrotem na wysuniętym bomie – 260 g.
Udźwig z obrotem na schowanym bomie – 950 g.
Średnica kół – 94,3

Funkcje:
Napęd na 8 kół – 1 silnik XL
Skręt – 6 kół o zmiennym kącie – 1 silnik M
Skrzynia biegów – 1 silnik M
Podpory – 4 mini siłowniki śrubowe – 1 silnik M
Obrót – 1 silnik M
Podnoszenie – 8 siłowników śrubowych – 2 silniki XL
Wysuw – 1 silnik M
Wyciągarka – 1 silnik M
3 pakiety baterii
5 wież IR

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Napęd
Za napęd ośmiu kół odpowiada jeden silnik XL z którego napęd idzie do skrzyni biegów usytuowanej na środku pojazdu. Dalej rozprowadzany jest za pomocą ślimaków na 4 dyferencjały a te z kolei na zwolnice.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Skrzynia biegów
Biegi są dwa i przełącza je pierścień do zmiany biegów. Pierwszy bieg zmniejsza prędkość na wyjściu o połowę, drugi potraja ją. Biegi przełączane są za pomocą silnika M i usprzęglone.

Obrazek

Skręt
Skrętne są 3 osie. Pierwsza skręca najwięcej, druga i czwarta mniej ale w przeciwnych kierunkach. Każda skrętna oś ma listwe zębatą (13) oraz wspomagający liftarm (13). Za skręt odpowiada 1 silnik M który poprzez sprzęgło a potem ślimak dobrze radzi sobie ze skrętem jednocześnie zabezpieczając wszystkie zębatki.

Obrazek Obrazek

Podpory
Jeden silnik M rozprowadza napęd na 4 mini siłowniki śrubowe. Silnik jest umieszczony z tyłu pojazdu więc na przód z powodu odległości postanowiłem poprowadzić dwie równoległe osie aby zminimalizować ich skręcanie. Po obu stronach założyłem sprzęgła aby nie dochodziło do desynchronizacji siłowników oraz bezpiecznie je przyspieszyłem z tego samego powodu. Podpory po schowaniu mieszczą się w gabarycie pojazdu a po rozłożeniu maksymalnie wychodzą na boki i w dół.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Obrót
Za obrót wieży odpowiada 1 silnik M ale nie napędza on obrotnicy tylko koło pasowe z oponą. Koło to jest wysunięte przed obrotnice w celu odciążenia jej a dodatkowo nieznacznie podnosi całość. Podczas obrotu większy ciężar proporcjonalnie zwiększa nacisk na to koło przez co działa to dobrze z obciążeniem i bez. Przed rozerwaniem obrotnicy chronią dwa liftarmy opinające ją z obu stron. Testując podnoszenie ciężaru 2 kg. wzmocniona obrotnica dobrze dała sobie radę. Oczywiście przy ciężarze 2 kg. mechanizm obrotu był zbyt słaby więc na filmie użyłem optymalnej wagi.

Obrazek Obrazek

Podnoszenie
Podnoszenie to w zasadzie jeden duży kompaktowy siłownik w którego skład wchodzi 8 siłowników śrubowych i 2 silniki XL. Siłownik jest w pewnym sensie uniwersalny ponieważ łączy wieżę i bom jedynie dwoma axlami i może być użyty niezależnie także do innych dużych konstrukcji. Zakres pracy wynosi 10 otworów i ma dość dużą siłę. Niestety posiadam tylko stare siłowniki które ciężko chodzą przez co całość dużo traci. Z tego też powodu nie mierzyłem jego siły jako nie dość wiarygodną. Z powodu słabości moich siłowników oraz dla balastu zasilanie jest z dwóch pakietów baterii. Dodatkowo dla łatwiejszego startu zabudowane są 4 amortyzatory z Unimoga.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Wysuw
Bom składa się z 3 sekcji i rozsuwa się korzystając z linki. Napędzany jest przez 1 silnik M. Listwę zębatą napędza bezpośrednio zębatka z16 co wymusiło podwójne doprowadzenie napędu z powodu dużego naprężenia na osi. Tym razem siła wysuwu i jego prędkość zostały dobrane tak by zatrzymać silnik gdy dojdzie do końca (nie ma sprzęgła). Przed całkowitym rozsunięciem zabezpiecza podwójna blokada korzystająca z dwóch legowych gumek. Na wysuniętym bomie maksymalny bezpieczny ciężar wynosi ok 260 g.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Wyciągarka
Wyciągarka jest najprostszym elementem dźwigu. Napędza ją 1 silnik M a przed niekontrolowanym opuszczaniem zabezpiecza ją ślimak. Zastosowanie zębatek z36 i z12 jest wystarczające by podnieść ciężar ok. 1 kg. i przemieścić go w inne miejsce. Zmiana kolejności tych zębatek dobrze radzi sobie z ciężarem 2 kg. Górnej granicy nie sprawdzałem bo i tak nie można by było się obrócić.

Obrazek Obrazek

Całość oceniam dobrze. Tego typu konstrukcji jeszcze nie budowałem więc byłem ciekaw jak mi wyjdzie. Do wad zaliczyłbym powolną jazdę która nie pasuje do reszty.
Zapraszam do galerii oraz na film a także do komentowania.

Galeria

FILM

Więcej MOCy na moim kanale YouTube

Awatar użytkownika
jaymzwlkp
Posty: 36
Rejestracja: 2010-03-11, 21:26
Lokalizacja: Poznań

#2 Post autor: jaymzwlkp »

Pierwszy :-) Ale to ma MOC - dosłownie i w przenośni, piękna i potężna maszyna- ramię robi wrażenie. Mam nadzieję, że Terminator wyszedł z walki o klocki/części zwycięsko. :-) Miałbyś możliwość porównać jakoś na zdjęciach np do 8421?
:-)

Jetboy

#3 Post autor: Jetboy »

Fajny. Pierwsze co mi się rzuciło w oczy, to skręt i to że zazdroszczę ilości ramek 5x7 :)
Jak dla mnie technicznie robi wrażenie, ale estetycznie już mniej. Zwłaszcza kabina jakaś taka nie bardzo. Ale przyznam że w porównaniu ze mną to i tak jesteś mistrzem w budowaniu kabin.

Tecon
Posty: 10
Rejestracja: 2012-11-16, 10:34
Lokalizacja: Rybnik
brickshelf: Teconpl

 

#4 Post autor: Tecon »

Gratki, szczególnie za rozmiary.. jak się koło niego stanie to człowiek musi sobie że to coś sięgające mu ponad pas to LEGO ;)
I jak na ten ogrom to wg. mnie bardzo udana konstrukcja. A większość problemów jakie mi się nasunęły już jak go 'macałem' wynikają tego że klocki nie dają rady w tak dużych konstrukcjach. Wzmocniłeś trochę bardziej boom? Wydaje mi się że wcześniej bardziej się giął pod własnym ciężarem.
Podobnie do obrotu wieży, może przydało by się 2gie łożysko na dole podwozia, żeby ją bardziej w pionie utrzymać. No i patent z kierownicą "napędową" ;P

Co do kabiny.. taki trochę transformers. Ale sam nie umiem się zdecydować czy to plus, czy warto by coś zmienić. Może bardziej masywny zderzak?

Tak czy inaczej, dźwig ma MOC i bardzo ciężko będzie zbudować coś większego ruszającego się na tyle dobrze. Szczególnie że dźwig to ambitna mechanicznie konstrukcja. Fajny ;)

Awatar użytkownika
Chrupek
Posty: 834
Rejestracja: 2010-04-13, 09:57
Lokalizacja: Wawa

#5 Post autor: Chrupek »

Jetboy pisze:Jak dla mnie technicznie robi wrażenie, ale estetycznie już mniej. Zwłaszcza kabina jakaś taka nie bardzo.
Mam identyczne odczucia. Ale jesteśmy w dziale technic, a nie model team, więc ja nie będę nosem kręcił. Ogromna maszyna:]
Sezon w pełni!

Awatar użytkownika
blizzard
Posty: 820
Rejestracja: 2011-10-04, 15:48
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: blizzard00453005_0000002

 

#6 Post autor: blizzard »

Konstrukcja konkret, przyjemnie czytało się opis i oglądało zdjęcia, niemniej jakby kabina była z bricków, uuulala <3

Awatar użytkownika
bacon
Adminus Emeritus
Posty: 1501
Rejestracja: 2012-07-26, 15:21
Lokalizacja: Piekary Śląskie

#7 Post autor: bacon »

Na Technicu to się zbytnio nie znam ale jedno jest pewne - mega masywna maszyna, jest moc

Awatar użytkownika
Jarząb
Posty: 132
Rejestracja: 2012-05-07, 09:22
Lokalizacja: Ostróda
brickshelf: jarzab

 

#8 Post autor: Jarząb »

Robi wrażenie. Kabina jest jak najbardziej ok. Że też jeden XL daje rade takie bydle poruszyć.
Jedyne co mi nie pasuje to... linka. Przy takim kolosie wygląda jak nitka.
Ale praca - szacun!

Awatar użytkownika
noniusz
VIP
Posty: 1073
Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: gkurkowski
Kontakt:

 

#9 Post autor: noniusz »

Widzę, że udało Ci się zbudować to monstrum :)

Co do estetyki i kabiny zgodzę się z moimi przedmówcami. Najbardziej interesują mnie jednak rozwiązania techniczne.

Z ciekawych rzeczy to na pewno rozkładanie podpór - pytanie, czy po drodze potrzebne było sprzęgło Lego? Same mini-siłowniki bardzo łatwo poddają się od obciążeniem.

Do podnoszenia tak masywnego ramienia na pewno potrzebna jest duża siła, widziałem wersje pneumatyczne z 6 siłownikami, ale twoja wersja o wiele bardziel mi się podoba. Oczywiście szoda, że z boku siłowników wystają XL-e, ale to chyba i tak najbardziej estetyczne i najmocniejsze rozwiązanie.

Co do jazdy - w zasadzie przekazując napęd ze ślimaka na Z24 z dyfra i dodatkowo redukując Z8 -> Z24w zwrotnicach, to musi jechać wolno:) Sam kiedyś zbudowałem coś podobnego, tylko między ślimaka i Z24 z dyfra dałem Z8, które się "zmieliły" :)

Nie wiem, jakie masz zdanie na temat zwrotnic od Unimoga, ale ja za nimi nie przepadam - ciężko zbudować na nich coś skręcającego i zwrotnego, ja osobiście wolę na sztywno montować elementy zawieszenia z 8070 lub 8466 w tego typu konstrkcjach.

Jeśli chodzi o obrót to zastosowałeś bardzo odważne rozwiązanie tzn. nie obawiałeś się, że koło pasowe z gumką będzie się ślizgać na panelach? Ja przy tak masywnym ramieniu raczej starałbym się zazębić obrotnicę z napędem, a tego typu kółka zastosować jako podparcie dla całego wysięgnika.

Reasumując: kolejna ciekawa technicznie konstrukcja w Twoim wykonaniu.

Awatar użytkownika
Belfast
Posty: 387
Rejestracja: 2009-06-24, 22:01
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Diabel

 

#10 Post autor: Belfast »

Wspaniały żuraw !!! Bardzo mi się też podobała muzyka do filmu :) - to tak w ramach fachowych technicznych uwag :D
Lepsze jutro było wczoraj, a świat zamienił wrażliwość na wydajność !

Belfast

Awatar użytkownika
piotrek839
Posty: 459
Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
brickshelf: piotrek839

 

#11 Post autor: piotrek839 »

jaymzwlkp pisze:Mam nadzieję, że Terminator wyszedł z walki o klocki/części zwycięsko.
Nie mał szans. Mam tylko kilka dużych zestawów technica plus kilka dokupionych osobno części. Dźwig pochłonął wszystkie moje żółte liftarmy od 7 do 15.
jaymzwlkp pisze:Miałbyś możliwość porównać jakoś na zdjęciach np do 8421?
Niestety nie mam możliwości. Jedyne do czego można się odnieść to wielkość kół i same wymiary które podałem w centymetrach.
Jetboy pisze:zazdroszczę ilości ramek 5x7
Użyłem do budowy 33 ramki 5x7 i 5 ramek 5x11. Więcej nie miałem. Na bomie są dwie 5x11 które nie musiały tam być ale poprostu brakło mi małych.
Jetboy pisze:kabina jakaś taka nie bardzo.
Wiedziałem że kabina jest trochę nie typowa ale powiem tak. Wszystkie dźwigi jakie widziałem miały kabinę niemal taką samą "kwadratową". Celowo unikałem zbudowania takiej i zrobiłem trochę zaokrągloną i bardziej masywną.
Tecon pisze:Wzmocniłeś trochę bardziej boom? Wydaje mi się że wcześniej bardziej się giął pod własnym ciężarem.
Wygina się jedynie 3 sekcja ale nie da się jej bardziej wzmocnić. W przekroju ma 3x3 i jast prawie pełna. Jest długa i ciężka. Myślę że wycisnąłem z boma maksimum mając dostępne części. Chciałem też by dźwig umiał podnieść jakiś rozsądny ciężar.
Tecon pisze:Podobnie do obrotu wieży, może przydało by się 2gie łożysko na dole podwozia, żeby ją bardziej w pionie utrzymać.
W tej konstrukcji to jest niemożliwe. W podwoziu nie ma w ogóle miejsca a takie łożysko aby było skuteczne musiało by być bardzo duże. Podwozie musiało by być zdecydowanie szersze.
Jarząb pisze:Jedyne co mi nie pasuje to... linka. Przy takim kolosie wygląda jak nitka.
Użyłem nylonowej nitki którą miałem w odpowiedniej ilości. Jest cienka ale nie do urwania przez ten dźwig.

Awatar użytkownika
judam
Posty: 508
Rejestracja: 2012-08-09, 12:46
Lokalizacja: Wolsztyn
brickshelf: judam
Kontakt:

 

#12 Post autor: judam »

jestem pod wrażeniem ilości zastosowanych silników i siłowników
Zapraszam do mojego sklepu. JuDam Store www.bricks.love

Awatar użytkownika
piotrek839
Posty: 459
Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
brickshelf: piotrek839

 

#13 Post autor: piotrek839 »

Dziękuję wszystkim za opinie.
noniusz pisze:pytanie, czy po drodze potrzebne było sprzęgło Lego? Same mini-siłowniki bardzo łatwo poddają się od obciążeniem.
Mini siłowniki są bardzo słabiutkie. Zdarzało mi się je przegwałcić. Sprzęgła oraz kolejność zastosowania zębatek (od silnika sprzęgło a potem z8) dają gwarancje że w żadnym siłowniku nic nie przeskoczy.
noniusz pisze:Nie wiem, jakie masz zdanie na temat zwrotnic od Unimoga, ale ja za nimi nie przepadam - ciężko zbudować na nich coś skręcającego i zwrotnego
To zależy od konstrukcji pojazdu ale ja cenie je za zwartą konstrukcję która zastępuje wiele klocków. Mają też swoje wady i w przyszłości napewno nie będę budował w oparciu tylko o nie.
noniusz pisze:nie obawiałeś się, że koło pasowe z gumką będzie się ślizgać na panelach? Ja przy tak masywnym ramieniu raczej starałbym się zazębić obrotnicę z napędem, a tego typu kółka zastosować jako podparcie dla całego wysięgnika.
Zdecydowałem się na takie rozwiązanie ponieważ bardziej obawiałem się jak poradzi sobie mechanizm na obrotnicy. Jeśli bym dał z8 na obrotnicę to mógłbym ją zerwać przypadkiem potrącając niechcący ramię. Jeśli dałbym ślimak to jeszcze gorzej a do tego doszedł by efekt szarpania który zwykle powstaje na ślimaku z powodu luzu. Koło pasowe z oponą wydaje się być bezpiecznym dla mechanizmu rozwiązaniem.

Awatar użytkownika
legosamigos
VIP
Posty: 3941
Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
Lokalizacja: Gdańsk
brickshelf: legosamigos
Kontakt:

 

#14 Post autor: legosamigos »

Witam!

Widzę, że zaminiełeś terminatora "chodzącego" na terminatora jeżdżącego :) Pod względem technicznym - po prostu super. Niesamowita ilość silników, zębatek, ramek, jak to w większości Twoich prac bywa. Kabina trochę futurystyczna, ale przecież w Technicu nie o to chodzi. Jak sam przyznałeś, trochę może za wolny jest Twój dźwig, ale myślę, że przy masie ponad 5 kg ciężko "rozbujać" takiego kolosa. Widzę, że w styczniu na MOC miesiąca będzie cięzki wybór ;)
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję

Awatar użytkownika
sekua
Posty: 226
Rejestracja: 2012-06-06, 19:06
Lokalizacja: Warszawa / Radom
brickshelf: Sekua

 

#15 Post autor: sekua »

Może wygląd nie każdego zadowoli (w tym mnie), ale należy podkreślić, że najważniejsze są w tej konstrukcji zastosowane rozwiązania techniczne. Po prostu bajka!

Mam też odwagę powiedzieć, że ten MOC bardziej mi się podoba od Terminatora. I'm serious.

ODPOWIEDZ