jedna kostka i ramię robota - czy da się?
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
jedna kostka i ramię robota - czy da się?
Tytuł może trochę enigmatyczny, ale chodzi mi o zrobienie czegoś takiego:
Tylko że silnikami 1,2 i 3 mogę sterować kostką i standardowym zestawem NXT, ale co z zaciskaniem chwytaka? Potrzebuję 4 silnik i teraz pytania:
1. czy można sterować jedną kostką większą ilością silników niż 3?
2. czy można sterować kostką silnikami PF? (inaczej niż mechanicznie włączać/przełączać na pilocie itp)?
3. może jest jakiś sposób by silniki 2 i 3 połączyć w jeden - chodzi mi o możliwość trafienia w konkretny punkt? (nie chcę suwnicy)
4. może niech jeden silnik NXT przełącza funkcję ciągle chodzących PFów - ale wówczas stracę bardzo na precyzji.
Tak, na prawdę to jeszcze w chwytaku przydałby się jeszcze jeden silnik - ale o tym to już nawet nie śnię...
Tylko że silnikami 1,2 i 3 mogę sterować kostką i standardowym zestawem NXT, ale co z zaciskaniem chwytaka? Potrzebuję 4 silnik i teraz pytania:
1. czy można sterować jedną kostką większą ilością silników niż 3?
2. czy można sterować kostką silnikami PF? (inaczej niż mechanicznie włączać/przełączać na pilocie itp)?
3. może jest jakiś sposób by silniki 2 i 3 połączyć w jeden - chodzi mi o możliwość trafienia w konkretny punkt? (nie chcę suwnicy)
4. może niech jeden silnik NXT przełącza funkcję ciągle chodzących PFów - ale wówczas stracę bardzo na precyzji.
Tak, na prawdę to jeszcze w chwytaku przydałby się jeszcze jeden silnik - ale o tym to już nawet nie śnię...
Re: jedna kostka i ramię robota - czy da się?
Można użyć tego:arturh pisze:czy można
http://www.mindsensors.com/index.php?mo ... tion=40:40
Pierwszy na liście - motor multiplexer, żeby podłączyć więcej silników do kostki, ale lepiej żeby więcej niż 3 nie pracowały na raz. (nie testowałem tego).
Albo tego:
http://www.hitechnic.com/cgi-bin/commer ... ey=NIL1046
do sterowanie PFami.
Jak chcesz mogę Ci pożyczyć do pyrkonu.
Trochę w tym temacie kombinowałem i wyszło mi, że EV3 to jest to czego potrzebuję :-) (tam są 4 wyjściowe porty do silników, w dodatku mniejsze serwa bardziej pasują niż te kolumbryny NXTowe do ręki/nadgarstka).
Nie sprawdzałem używania multiplekserów bo nie mam.
Kombinowałem, żeby nowe serwo PF mi przełączało funkcje ale to też słabo zdaje egzamin.
Sprawdzałem zbudowanie demultipleksera z samych PFów - wyszło bardzo słabo - duże straty mocy na wyjściach, a demultiplekser był dość spory (był zabudowany w Johhnym w klatce piersiowej).
Sprawdzałem i dalej sprawdzam możliwość, żeby 1 silnik przełączał funkcje które będzie napędzał inny silnik - nie wiem jak duże ramię chcesz zrobić, ale mi zawsze wychodzi, że ręka i mechanizmy mi się za bardzo rozrastają. Mnie chodziło po głowie, żeby pełny obrót w nadgarstku przełączał chwytak/palce, albo zginanie ręki w nadgarstku - da się zrobić, ale jak na razie - za duże mi wychodzi i to wygląda bardziej jak łapa potwora a nie zgrabna rączka :-) potem w dodatku to trzeba jeszcze podnosić.
Chcę jeszcze sprawdzić przełączanie z wykorzystaniem 2 wież IR + 6 przełączników PF, co da mi możliwość sterowania 6 mechanizmami (3 na raz), ale jeszcze to buduję.
Zasada prosta 1 silnik kręci wszystkimi 6 switchami, na zasadzie jak 1 się włącza w którąś stronę, to drugi się w tym czasie wyłącza i tak do 3 kanałów z wież, do 6 silników. Podobny trik tylko z włączaniem/wyłączaniem BB zrobił Piotrek w Terminatorze.
Edit: Zapomniałem napisać - jest oryginalny Legowy kabelek który pozwala na podłączenie PF do NXT.
Nie sprawdzałem używania multiplekserów bo nie mam.
Kombinowałem, żeby nowe serwo PF mi przełączało funkcje ale to też słabo zdaje egzamin.
Sprawdzałem zbudowanie demultipleksera z samych PFów - wyszło bardzo słabo - duże straty mocy na wyjściach, a demultiplekser był dość spory (był zabudowany w Johhnym w klatce piersiowej).
Sprawdzałem i dalej sprawdzam możliwość, żeby 1 silnik przełączał funkcje które będzie napędzał inny silnik - nie wiem jak duże ramię chcesz zrobić, ale mi zawsze wychodzi, że ręka i mechanizmy mi się za bardzo rozrastają. Mnie chodziło po głowie, żeby pełny obrót w nadgarstku przełączał chwytak/palce, albo zginanie ręki w nadgarstku - da się zrobić, ale jak na razie - za duże mi wychodzi i to wygląda bardziej jak łapa potwora a nie zgrabna rączka :-) potem w dodatku to trzeba jeszcze podnosić.
Chcę jeszcze sprawdzić przełączanie z wykorzystaniem 2 wież IR + 6 przełączników PF, co da mi możliwość sterowania 6 mechanizmami (3 na raz), ale jeszcze to buduję.
Zasada prosta 1 silnik kręci wszystkimi 6 switchami, na zasadzie jak 1 się włącza w którąś stronę, to drugi się w tym czasie wyłącza i tak do 3 kanałów z wież, do 6 silników. Podobny trik tylko z włączaniem/wyłączaniem BB zrobił Piotrek w Terminatorze.
Edit: Zapomniałem napisać - jest oryginalny Legowy kabelek który pozwala na podłączenie PF do NXT.
Ostatnio zmieniony 2013-02-05, 07:13 przez goldsun, łącznie zmieniany 3 razy.
-
- Posty: 10
- Rejestracja: 2012-11-07, 10:19
- Lokalizacja: Przemków / Wrocław
- brickshelf: Proszę uzupełnić
-
Też miałem w planach zrobić ramie robota ale na "niekoszernych" serwomechanizmach modelarskich, coś w ten deseń:
http://www.youtube.com/watch?v=qayoK_ThfYQ
zaletą tego rozwiazania jest to że można jedną kostką wysterować wiece niż 4 silniki (tzn. serwa),
co prawda Servo Controller od mindsensors jest dość drogi, ale są dużo tańsze alternatywy, np. taka:
http://lejos.sourceforge.net/forum/view ... f=6&t=2952
zrobiłem taki kontroler i działa bardzo dobrze
http://www.youtube.com/watch?v=qayoK_ThfYQ
zaletą tego rozwiazania jest to że można jedną kostką wysterować wiece niż 4 silniki (tzn. serwa),
co prawda Servo Controller od mindsensors jest dość drogi, ale są dużo tańsze alternatywy, np. taka:
http://lejos.sourceforge.net/forum/view ... f=6&t=2952
zrobiłem taki kontroler i działa bardzo dobrze
Z radością kupiłem IR Link do sterowania PFami. Ale teraz to oprogramować :(
Jest proste:
gdzie ruszam do tyłu niebieskim PF na porcie 3 NXT, na kanale 1 IR;
ale mi mało :)
znalazłem takie rozwiązanie, gdzie tworzy się taką strukturę:
i wrzuca taką surowiznę do kostki
Ale co to za struktura? Co jest czym? Macie jakieś SDK jak ten "szum" jest interpretowany?
BTW: nic się nie dzieje jak to uruchamiam :(
Jest proste:
Kod: Zaznacz cały
HTPFComboDirect(S3, PF_CHANNEL_1, PF_CMD_STOP, PF_CMD_REV);
ale mi mało :)
znalazłem takie rozwiązanie, gdzie tworzy się taką strukturę:
Kod: Zaznacz cały
inI2Ccmd[0] = 0x02;
inI2Ccmd[1] = 0x45; //starting point in IR Link data buffer
inI2Ccmd[2] = 0xAA;
inI2Ccmd[3] = 0x10;
inI2Ccmd[4] = 0x66;
inI2Ccmd[5] = 0xFF;
inI2Ccmd[6] = 0xCC;
inI2Ccmd[7] = 0x00;
inI2Ccmd[8] = 0x76;
inI2Ccmd[9] = 0xCC; //data
inI2Ccmd[10] = 8; //data length
inI2Ccmd[11] = 0; //2400bps mode
inI2Ccmd[12] = 0x01;
Kod: Zaznacz cały
I2CBytes(IN_3, inI2Ccmd, temp, outbuf);
BTW: nic się nie dzieje jak to uruchamiam :(
WIP na chwilę obecną :)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gtOlVkncxI8[/youtube]
walka trwa...
pierwsze "przeciągnięcie się" to ustalenie pozycji zerowej.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gtOlVkncxI8[/youtube]
walka trwa...
pierwsze "przeciągnięcie się" to ustalenie pozycji zerowej.
Ostatnio zmieniony 2013-02-23, 23:43 przez arturh, łącznie zmieniany 1 raz.
czy dobrze rozumiem, że skorzystałeś z 4 serwo, tylko ten czwarty jest obsługiwany przez podczerwień? (tak rozumiem ten post z kodem, ale pewny nie jestem) Też chciałbym takie ramię zbudować na bazie jednej kostki NXT (gdyż tylko tyle ich mam ;) ), ale nie mogę wymyślić jak się zmieścić na 3 wyjściach korzystając z 'koszernych' rozwiązań :)
Najprościej to jedno serwo przełączające 2 diving ringi do których napędy idą z dwóch pozostałych silniczków. W ten sposób z 3 silników masz 4 napędy. Jedyne wady to: jednocześnie mogą poruszać się tylko 2 mechanizmy i straty mocy.SkyKnight pisze:czy dobrze rozumiem, że skorzystałeś z 4 serwo, tylko ten czwarty jest obsługiwany przez podczerwień? (tak rozumiem ten post z kodem, ale pewny nie jestem) Też chciałbym takie ramię zbudować na bazie jednej kostki NXT (gdyż tylko tyle ich mam ;) ), ale nie mogę wymyślić jak się zmieścić na 3 wyjściach korzystając z 'koszernych' rozwiązań :)
Schemat logiczny napędzania 8 wyjść przez 4 silniki masz w moim Johnnym - tu wystarczy ci prostsza wersja.
3 serwa i jeden PF sterowany podczerwienią. 2 czujniki dotykowe i jedna konstrukcja wciskająca klawisz "<" na kostce do kalibracji wszystkiego. W ten sposób mam jeszcze wolny jeden port bo potrzebuje docelowo na czujnik koloru.SkyKnight pisze:czy dobrze rozumiem, że skorzystałeś z 4 serwo, tylko ten czwarty jest obsługiwany przez podczerwień? (tak rozumiem ten post z kodem, ale pewny nie jestem) Też chciałbym takie ramię zbudować na bazie jednej kostki NXT (gdyż tylko tyle ich mam ;) ), ale nie mogę wymyślić jak się zmieścić na 3 wyjściach korzystając z 'koszernych' rozwiązań :)
Teraz, jak pisze Jetboy, walczę z IK - ale zawalony jestem robotą więc projekt leży :(
Znalazłem chwilę więc podciągnąłem trochę programowanie. Jako że wygodnie pracuje mi się w Builder C++ to kinematykę odwrotną postanowiłem najpierw przygotować właśnie tak, wirtualnie a potem to zaimplementuje w BCC.
Jakby co, to oto jest zaimplementowana kinematyka: program
To jest spakowane zipem exe - ale bez strachu! Nie ma żadnych wirusów a waży 500kb bo musiałem dołączyć biblioteki...
Obsługa - ruszamy suwakami przy przesuwać pozycję docelową ramienia.
Jakby co, to oto jest zaimplementowana kinematyka: program
To jest spakowane zipem exe - ale bez strachu! Nie ma żadnych wirusów a waży 500kb bo musiałem dołączyć biblioteki...
Obsługa - ruszamy suwakami przy przesuwać pozycję docelową ramienia.