[MOC] Four tracker
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
[MOC] Four tracker
Taka bardziej ciekawostka niż pełnoprawny MOC. Wrzucam, bo może kogoś zainteresują zastosowane rozwiązania albo całość zainspiruje do zbudowania czegoś na podobny temat.
Zewnętrznie nie ma się nad czym rozpisywać - zwykły jeżdżący naleśnik. Chodziło o prostotę formy, poza tym trudno o nagromadzenie detali przy większości powierzchni pokrytych gąsienicami.
To, na co chciałbym zwrócić uwagę to napęd. Trzy silniki napędzają cztery gąsienice. Dwie zewnętrzne gąsienice są podpięte bezpośrednio do silników (z przełożeniem 5,4:1). Wewnętrzne gąsienice są napędzane przez mechanizmy różnicowe. Każdy dyferencjał różnicuje napęd pochodzący z silnika napędzającego zewnętrzną gąsienicę oraz pochodzący od trzeciego silnika środkowego. Opis może jest dość zawiły, dlatego prościej będzie popatrzeć na schemat:
W zależności od tego który silnik jest włączony i w jakim kierunku, poszczególne gąsienice mogą być napędzane, napędzane z połową prędkości lub być zatrzymane.
Możliwe jest kilka trybów jazdy (a także kilka trybów, które do sensownej jazdy się nie nadają), starałem się je ująć na poniższym schemacie:
Z praktycznego punktu widzenia taki napęd sprawuje się... średnio. Główną cechą jest to, że można skręcać z różnym promieniem skrętu. Większy promień będzie gdy jedna gąsienica kręci się z pełną prędkością, jedna z połową a pozostałe dwie stoją, natomiast mniejszy promień skrętu uzyskamy przy dwóch gąsienicach napędzanych z pełną prędkością, jedną z połową prędkości i jedną zatrzymaną.
No i zawracanie w miejscu jest dość eleganckie, gdy obie zewnętrzne gąsienice kręcą się z pełną prędkością, a wewnętrzne z połową prędkości.
Kilka zdjęć, reszta będzie tutaj: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=525494
I film:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Yb4ojr4hUyw[/youtube]
Dziękuję za uwagę.
Ostatnio zmieniony 2013-03-29, 14:53 przez solic, łącznie zmieniany 1 raz.
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...
Kręcenie tylko zewnętrznymi gąsienicami podczas gdy wewnętrzne stoją nie ma sensu - masz rację. Ale są to tryby pracy, które da się uzyskać, natomiast nie ma konieczności ich stosowania. Zresztą na grafice przedstawiającej możliwe kombinacje poruszania gąsienicami zaznaczyłem, że te tryby są bezużyteczne.
Celem zasadniczym mechanizmu było uzyskanie napędzania wewnętrznych gąsienic z połową prędkości, co chyba przyznasz - przy skręcaniu pojazdem ma sens.
Celem zasadniczym mechanizmu było uzyskanie napędzania wewnętrznych gąsienic z połową prędkości, co chyba przyznasz - przy skręcaniu pojazdem ma sens.
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...
- Żbik
- Administrator
- Posty: 2960
- Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
- Lokalizacja: Gdynia
- brickshelf: Zbiczasty
-
Ciekawy patent. Czyżby przymiarka do czegoś takiego:
? :)
? :)
"As nigdy nie odmawia w słusznej sprawie!"
ABC prezentacji MOCy | Zamienniki wężyków pneumatycznych | Sklepik z gadżetami klubowymi
ABC prezentacji MOCy | Zamienniki wężyków pneumatycznych | Sklepik z gadżetami klubowymi
- benny80
- Posty: 162
- Rejestracja: 2004-06-28, 10:13
- Lokalizacja: Katowice
- brickshelf: benny80
- Kontakt:
-
E no...
Mała modyfikacja, potem budowa jeszcze 3 takich i masz kontrakt z NASA, kiedy wznowią loty załogowe w kosmos. ;D
A na poważnie, to różny promień skrętu równie dobrze uzyskałbyś skrzynią biegów na każdej z gąsienic, wybierając różne przełożenia - zastosowałem to w mojej JgPanterze po tegorocznej przeróbce i działa bardzo sprawnie.
Oczywiście w celach doświadczalnych Twoja konstrukcja jest zaiste ciekawa i skomplikowana. No i nieźle hałasuje ;)
Mała modyfikacja, potem budowa jeszcze 3 takich i masz kontrakt z NASA, kiedy wznowią loty załogowe w kosmos. ;D
A na poważnie, to różny promień skrętu równie dobrze uzyskałbyś skrzynią biegów na każdej z gąsienic, wybierając różne przełożenia - zastosowałem to w mojej JgPanterze po tegorocznej przeróbce i działa bardzo sprawnie.
Oczywiście w celach doświadczalnych Twoja konstrukcja jest zaiste ciekawa i skomplikowana. No i nieźle hałasuje ;)
Pozdrawiam! B.
______________
27.02.2009 AD
27.07.2011 AD
______________
27.02.2009 AD
27.07.2011 AD
Niewątpliwie można zabudować na takim podwoziu różne platformy, zwałowarki, czy cokolwiek innego. Tyle, że do cięższych zastosowań konieczne byłoby wzmocnienie całej konstrukcji. I punkty mocowania nadwozia w obecnej formie podwozia byłyby problematyczne.
Ten pojazd z SW ma chyba cztery osobne moduły dwugąsienicowe, chociaż mogę się mylić.
Dla mnie temat był typowo eksperymentalny i na razie nic wielkiego na gąsienicach nie planuję.
Benny, oczywiście redukcję prędkości można osiągnąć innymi sposobami, możliwe że bardziej skutecznymi. Mając już gotowy ten pojazd z obecnym mechanizmem, wymyśliłem wersję alternatywną, gdzie zamiast środkowego silnika napędowego wystarczyłoby zamontować blokadę osi pomiędzy dyferencjałami. Przy zablokowanej tej osi wewnętrzne gąsienice poruszałyby się wolniej, przy odblokowanej osi miałyby możliwość poruszania z pełną prędkością.
Ten pojazd z SW ma chyba cztery osobne moduły dwugąsienicowe, chociaż mogę się mylić.
Dla mnie temat był typowo eksperymentalny i na razie nic wielkiego na gąsienicach nie planuję.
Benny, oczywiście redukcję prędkości można osiągnąć innymi sposobami, możliwe że bardziej skutecznymi. Mając już gotowy ten pojazd z obecnym mechanizmem, wymyśliłem wersję alternatywną, gdzie zamiast środkowego silnika napędowego wystarczyłoby zamontować blokadę osi pomiędzy dyferencjałami. Przy zablokowanej tej osi wewnętrzne gąsienice poruszałyby się wolniej, przy odblokowanej osi miałyby możliwość poruszania z pełną prędkością.
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...
- benny80
- Posty: 162
- Rejestracja: 2004-06-28, 10:13
- Lokalizacja: Katowice
- brickshelf: benny80
- Kontakt:
-
Możesz też wstawić tam silnik, a wtedy prawe (przeciwne) obroty i na wyjściu całości masz wolną jazdę, stop masz średnie, lewe (zgodne) masz szybką jazdę.solic pisze:(..)
Benny, oczywiście redukcję prędkości można osiągnąć innymi sposobami, możliwe że bardziej skutecznymi. Mając już gotowy ten pojazd z obecnym mechanizmem, wymyśliłem wersję alternatywną, gdzie zamiast środkowego silnika napędowego wystarczyłoby zamontować blokadę osi pomiędzy dyferencjałami. Przy zablokowanej tej osi wewnętrzne gąsienice poruszałyby się wolniej, przy odblokowanej osi miałyby możliwość poruszania z pełną prędkością.
Miałem taki patent w moim HS845 jeszcze w Kielcach do uzyskania różnych prędkości nawijania głównej liny.
Eot. ;)
Pozdrawiam! B.
______________
27.02.2009 AD
27.07.2011 AD
______________
27.02.2009 AD
27.07.2011 AD
- piotrek839
- Posty: 459
- Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
- Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
- brickshelf: piotrek839
-