Wysłany: 2013-06-03, 20:21 [MOC] Tatra T815-6 Armax 8x8
Witam,
Pragnę zaprezentować swoje najmłodsze dziecko - trialówkę na sezon 2013 - Tatrę T815-6 Armax w układzie 8x8.
Auto zaczęło powstawać już w październiku ubiegłego roku; najpierw w formie szkiców na papierze, potem jako model 3D w programie AutoCad Inventor, tak aby ostatecznie powstać w realu z klocków ;)
Jest to chyba moja najbardziej przemyślana i dopracowana konstrukcja, co mam nadzieję, da się zauważyć.
Maszyna do dnia dzisiejszego wzięła udział w 4 rajdach (2 LTTC i 2 STT) oraz w niezliczonej ilości treningów i testów. Auto nigdy nie zawiodło. Oby tak było do końca sezonu ;)
Dane techniczne:
Napęd: 2 XL, każdy zasila dwubiegową skrzynię biegów i napędza koła osi 1 i 2 lub 3 i 4. Skrzynie są bliźniacze, rozdzielone od siebie, więc "przód nie wie co robi tył":) Jest to zamierzona konstrukcja, która moim zdaniem, poprawia promień zawracania w odniesieniu do połączonego napędu wszystkich osi.
Biegi: 1:3 oraz 1:7,5, obie skrzynie biegów są zsynchronizowane ze sobą; skrzynia przednia mieści się za drugą osią, tylna w między osiami 3 i 4;
Skręt: XL z redukcją 1:3 zabudowany w ramie pomiędzy 1 i 2 osią;
Zawieszenie:
a'la tatrowe - znane doskonale Braci trialowej. Jest proste do zbudowania i skuteczne. Niedosyt w tym rozwiązaniu pozostawia brak przesunięcia między półosiami względem siebie jak w realu oraz punkt obrotu tego zawieszenia..
Zwolnice przednie poddałem własnym modyfikacjom, natomiast tylne "półosie" są moją własną, pancerną konstrukcją i spisują się bezbłędnie.
Wymiary [model]:
skala ~1:13,5
długość regulaminowa: 7820 mm [565 mm -> 71 s]
rozstaw osi: 1650 mm + 2600 mm + 1450 mm [120 mm + 184 mm + 112 mm -> 15 s + 23 s + 14 s]
szerokość: 2500mm [192mm -> 24s]
wysokość: 3150mm [232mm -> 29s]
atrapa: pracujące legowe V8 napędzane z przedniego wału
masa: ~13,6t (podwozie) [~2900g]
przelicznik: ~1,845
Z masziny jestem zadowolony - spisuje się bardzo dobrze. Kierowca cały czas uczy się panowania nad 8x8 i poprawia drobiazgi.
@ CamelXP
tak, amortyzatory obracają się razem z "kołami", a dokładniej z całą zwolnica i zwrotnicą.
Jest to spowodowane taka konstrukcją zawieszenia.
Nie jest to wierne odwzorowanie oryginału, ale w trialu obecnie bardziej liczą się takie aspekty jak wydajność, prostota i niezawodność aniżeli zgodność z pierwowzorem. No i regulamin takie zawieszenie dopuszcza.
@ Smyk
jak napisał 3dom - maszyna jest zasilana dwoma batboxami. Ten "w brzuszku" pomiędzy osiami 2 i 3 zasila skręt i napęd tyłu; natomiast drugi batbox umocowany "na dupce" odpowiada za zasilenie zmiany biegów i napędu z przodu. Wieże są V2.
tiaaa - na zawiasy poluję... Jeśli ktoś z grupy okołotrialowej ma odsprzedać, to proszę o info na PW ;)
@3dom
Dzięki, że rozwiałeś wątpliwości :) Widzę, że dobrze się orientujesz w tej konstrukcji ;)
Nie zazdraszczaj tylko buduj swoją maszinę! Będzie co na LTTC #3/2013?
Ostatnio zmieniony przez Blaha 2013-06-05, 15:43, w całości zmieniany 1 raz
Najbardziej sprawna konstrukcja jaką widziałem, nie mówiąc już o kompaktowych wymiarach jak np zmieszczenie skrzyń itp dosłownie miedzy kołami, do tego BB zamieszczone nisko wspomagające stabilność Amraxa. Na 3 STT była jeszcze nie odchudzona tak jak teraz, wole nie wiedzieć jak to wpłynęło na jej bezawaryjność :)
Tak jak wiele razy mawiałem - porządna konstrukcja i zasłużone wszystkie miejsca na podium, jakie się z nią trafiły ;) Ciekaw jestem, czy jest jeszcze co poprawiać?
Wiek: 31 Dołączył: 27 Maj 2004 Wpisy: 1181 Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2013-06-07, 08:50
O tej maszynie już wiele powiedziałem. Auto jest bardzo przemyślane, solidne i ładne. Trialówka na najwyższym poziomie. Przy dobrym sterowaniu takim autem można walczyć o mistrzostwo w generalce.
Aj, jak ta krnąbrna Czeszka śmiga! TT ładnie napisał - zgadzam się w całości, nieraz dane mi było oglądać ją w akcji - niby nic już nie ma do poprawy a tu Blahszuler serwuje kolejną odsłonę coraz bardziej ją podkręcając. Niesamowita, rewelacyjna, niemożliwościowa, Czeska blond maszyna - zazdraszczam i tyle:-)
Film całkiem całkiem - niektóre ujęcia powalające - dosłownie - operator też się spisał;-)
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich wpisów Nie możesz usuwać swoich wpisów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum