[MOC] [MOD] 42021 Snowmobile
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
- Waler
- VIP
- Posty: 768
- Rejestracja: 2010-09-08, 21:42
- Lokalizacja: Ożarów Mazowiecki
- brickshelf: waler
- Kontakt:
-
[MOC] [MOD] 42021 Snowmobile
Limonkowy Trike
Po zrobieniu zdjęć do recenzji 42021 zastanawiałem się gdzie by tutaj jeszcze pstryknąć zdjęcia poza „studiem”. Mamy styczeń, jest skuter śnieżny, lecz brakuje jednego – śniegu. Przez ten brak wpadłem na pomysł, by zamiast płoz i gąsienicy zamontować terenowe koła.
Decyzja jakie opony tutaj upakować została podjęta w 5 sekund po tym, jak rzuciłem okiem na półkę z ogumieniem.
Cel był taki, by jak najmniejszym nakładem dodatkowych klocków, nie występujących w zestawie, zbudować „alternatywny” model. Myślę, że się udało. Poza częściami występującymi w zestawie, potrzebujemy 3 koła, 3 ośki, 5 bushy, 2 piny oraz 2 światełka.
Teraz bez problemu można śmigać terenową hybrydą motoru z quadem po każdej powierzchni, jazda sprawia dużo frajdy, można podziwiać jak świetnie pracuje przednie zawieszenie. Sterowanie pojazdem jest niewiarygodnie łatwe i przyjemne dzięki dużej kierownicy, a nie jakiejś małej zębatce.
Konstrukcja jest na tyle zwarta, że nawet bardzo intensywna jazda nie rozłącza żadnych części.
Przeróbka trwa jakieś 5 minut i jest prosta, a gotowy pojazd jest na tyle bawialny, że postanowiłem zrobić mini instrukcję jak przerobić swój skuter.
Przy okazji można dokładnie obejrzeć kompaktową budowę nowego zawieszenia. Bez problemu da się założyć felgę 30.4 x 20mm tak, by zawieszenie weszło w jej środek i punkt obrotu przypadał prawie idealnie w środku koła.
Niestety, z nową zwrotnicą nie da się napędzać kół tak, by zawieszenie pracowało poprawnie.
Również maksymalny kąt skrętu będzie nieco ograniczony. Więc niestety nie da rady na chwilę obecną zbudować mini trialówki z napędem na wszystkie koła, adaptując zawieszenie z 42021.
Poniżej sesja zdjęciowa modelu oraz foto-instrukcja w szerzej znanym języku angielskim.
INSTRUKCJA
Link do Galerii
Po zrobieniu zdjęć do recenzji 42021 zastanawiałem się gdzie by tutaj jeszcze pstryknąć zdjęcia poza „studiem”. Mamy styczeń, jest skuter śnieżny, lecz brakuje jednego – śniegu. Przez ten brak wpadłem na pomysł, by zamiast płoz i gąsienicy zamontować terenowe koła.
Decyzja jakie opony tutaj upakować została podjęta w 5 sekund po tym, jak rzuciłem okiem na półkę z ogumieniem.
Cel był taki, by jak najmniejszym nakładem dodatkowych klocków, nie występujących w zestawie, zbudować „alternatywny” model. Myślę, że się udało. Poza częściami występującymi w zestawie, potrzebujemy 3 koła, 3 ośki, 5 bushy, 2 piny oraz 2 światełka.
Teraz bez problemu można śmigać terenową hybrydą motoru z quadem po każdej powierzchni, jazda sprawia dużo frajdy, można podziwiać jak świetnie pracuje przednie zawieszenie. Sterowanie pojazdem jest niewiarygodnie łatwe i przyjemne dzięki dużej kierownicy, a nie jakiejś małej zębatce.
Konstrukcja jest na tyle zwarta, że nawet bardzo intensywna jazda nie rozłącza żadnych części.
Przeróbka trwa jakieś 5 minut i jest prosta, a gotowy pojazd jest na tyle bawialny, że postanowiłem zrobić mini instrukcję jak przerobić swój skuter.
Przy okazji można dokładnie obejrzeć kompaktową budowę nowego zawieszenia. Bez problemu da się założyć felgę 30.4 x 20mm tak, by zawieszenie weszło w jej środek i punkt obrotu przypadał prawie idealnie w środku koła.
Niestety, z nową zwrotnicą nie da się napędzać kół tak, by zawieszenie pracowało poprawnie.
Również maksymalny kąt skrętu będzie nieco ograniczony. Więc niestety nie da rady na chwilę obecną zbudować mini trialówki z napędem na wszystkie koła, adaptując zawieszenie z 42021.
Poniżej sesja zdjęciowa modelu oraz foto-instrukcja w szerzej znanym języku angielskim.
INSTRUKCJA
Link do Galerii
- legosamigos
- VIP
- Posty: 3942
- Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
- Lokalizacja: Gdańsk
- brickshelf: legosamigos
- Kontakt:
-
"Cel był taki, by jak najmniejszym nakładem dodatkowych klocków, nie występujących w zestawie, zbudować „alternatywny” model."
Więc zamiana ilości kół nie wchodziła raczej w grę, poza tym genialne!
Więc zamiana ilości kół nie wchodziła raczej w grę, poza tym genialne!
Ostatnio zmieniony 2014-01-02, 23:34 przez Yeti, łącznie zmieniany 1 raz.
- legosamigos
- VIP
- Posty: 3942
- Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
- Lokalizacja: Gdańsk
- brickshelf: legosamigos
- Kontakt:
-
Myślę, że te elementy dodatkowe, które dodał Waler93, w zupełności by wystarczyły do zamiany przednich kół z tylnym, a dodając jeszcze jedno koło + zawieszenie to powstałby fajny quad :)Yeti pisze:"Cel był taki, by jak najmniejszym nakładem dodatkowych klocków, nie występujących w zestawie, zbudować „alternatywny” model."
Więc zamiana ilości kół nie wchodziła raczej w grę, po za tym genialne!
Ostatnio zmieniony 2014-01-02, 23:07 przez legosamigos, łącznie zmieniany 1 raz.
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
- Waler
- VIP
- Posty: 768
- Rejestracja: 2010-09-08, 21:42
- Lokalizacja: Ożarów Mazowiecki
- brickshelf: waler
- Kontakt:
-
Koła tak czy inaczej były przecież dodawane, ale umieszczenie 2 z przodu i 1 z tyłu redukuje ilość przebudowy do minimum.legosamigos pisze:Myślę, że te elementy dodatkowe, które dodał Waler93, w zupełności by wystarczyły do zamiany przednich kół z tylnym, a dodając jeszcze jedno koło + zawieszenie to powstałby fajny quad :)
Jak bym dodał 4 koło to powstałby:
A tak, jest coś co Lego jeszcze nie wypuściło :P
- MarcinMK
- VIP
- Posty: 422
- Rejestracja: 2013-11-01, 16:24
- Lokalizacja: Kołobrzeg
- brickshelf: Proszę uzupełnić
-
Minimalna ilość klocków do całkowicie innego, "nowego" modelu - dobry pomysł. Wykonanie też fajne oraz duży plus za instrukcję, nie każdemu chce się to robić. Miałeś ułatwione zadanie bo klocków nie było dużo ale i tak pochwała :)
Ostatnio zmieniony 2014-01-03, 11:41 przez MarcinMK, łącznie zmieniany 1 raz.
1971
- Bricksley
- VIP
- Posty: 2573
- Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
- Lokalizacja: Stalowa Wola
- brickshelf: KAROL4
-
Masz na myśli tutaj zawieszenie plus skrętne koła czy tylko zawieszenie przy zwrotnicach zamocowanych sztywno do ramy?Waler93 pisze: Niestety, z nową zwrotnicą nie da się napędzać kół tak, by zawieszenie pracowało poprawnie.
Swoją droga ciekawa przeróbka, a i zestaw coraz bardziej mi się podoba ;)
Pozdrawiam
- 3dom
- Adminus Emeritus
- Posty: 5639
- Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: 3dom
-
Jedyny sposób by to napędzać to CV joint + CV joint axle ale wtedy punkt zgięcia nie będzie się pokrywał z punktem obrotu także trochę kiepsko. Ale do aut RWD te wahacze bardzo się przydadzą :)
Właśnie mam na biurku w robocie 5 kartonów ze skuterami, kusi żeby otworzyć... Ale wypadałoby wytrzymać do 16 :DKarol pisze:Swoją droga ciekawa przeróbka, a i zestaw coraz bardziej mi się podoba ;)
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!
- 3dom
- Adminus Emeritus
- Posty: 5639
- Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: 3dom
-
Do RWD w sensie, że do przedniej nienapędzanej osi. Wahacze da się wykorzystać do napędzanych osi ale stosując te zwrotnice:
Ostatnio zmieniony 2014-01-03, 14:23 przez 3dom, łącznie zmieniany 1 raz.
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!
- Bricksley
- VIP
- Posty: 2573
- Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
- Lokalizacja: Stalowa Wola
- brickshelf: KAROL4
-
Ale żem tutaj namieszał :D Dobra czyli jak dobrze rozumiem za pomocą tych wahaczy i zwrotnicy z zestawu nie możemy zbudować zawieszonej, napędzanej osi, która nie jest osią skrętną, czyli RWD. No bo w sumie punkt zgięcia nie pokryje się z osią obrotu.
Ostatnio zmieniony 2014-01-03, 14:33 przez Bricksley, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
- 3dom
- Adminus Emeritus
- Posty: 5639
- Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: 3dom
-
Tak ;)Karol pisze:Dobra czyli jak dobrze rozumiem za pomocą tych wahaczy i zwrotnicy z zestawu nie możemy zbudować zawieszonej, napędzanej osi, która nie jest osią skrętną, czyli RWD. No bo w sumie punkt zgięcia nie pokryje się z osią obrotu.
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!
- Waler
- VIP
- Posty: 768
- Rejestracja: 2010-09-08, 21:42
- Lokalizacja: Ożarów Mazowiecki
- brickshelf: waler
- Kontakt:
-
Miło mi, że się podoba.
By rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące tego, jak nowe wahacze oraz zwrotnica działają w praktyce, zrobię krótki wykład. Może przyda się innym przy konstruowaniu swoich MOC-y
Nowe wahacze, są o studa krótsze od dotychczas stosowanych, spotykanych np. w Supercarze 8070.
Jego tylny napęd jest oparty na w/w wahaczach oraz na dwóch CV jointach.
Wygląda to dokładnie tak samo, jak na poniższym obrazku, z tą różnicą, że - jak już napisałem - "stare" wahacze są o studa dłuższe i wszystko do siebie pasuje.
Zgięcie wału napędowego jest w tej samej linii co wahaczy, lecz zwrotnica nie będzie na swoim miejscu.
Jeżeli zaś odsuniemy wahacze od ramki o jeden stud, zwrotnica wskoczy w wahacze, ale punkt przegięcia wału w stosunku do ramion przesunie się tym samym drastycznie zmniejszając dostępny skok całego zawieszenia.
Jedynym rozwiązaniem jest odsunięcie się od ramki (bądź czegokolwiek innego gdzie umieściliśmy napęd) o dwa study, zastosowanie wału kardana oraz jednego CV jointa. W ten sposób wszystkie osie przegięć się pokrywają i zawieszenie działa tak jak należy.
Jeżeli chodzi o zastosowanie nowej zwrotnicy do napędu, podczas skrętu wygląda to tak:
W zwrotnice wejdzie tylko oś, przegięcie wału kardana będzie oddalone o 2 study od zwrotnicy, więc najmniejsze przegięcie daje CV joint z tuleją. Niestety jak widać to i tak jest połączenie które nie zda żadnego egzaminu, ponieważ wszystko się wygina w innych punktach.
Wnioski są dwa.
1. Nowa zwrotnica nie nadaje się by puścić przez nią wał napędowy, chyba, że wahacze będą połączone na stałe w poziomie z dalszą konstrukcją bez amortyzatorów. Lecz w takim przypadku nie ma mowy o zawieszeniu.
2. Da się bez problemu wykorzystać nowe wahacze, które są dużo wytrzymalsze od starych, dając stare zwrotnice. Połączenie napędowe powinno być równie mocne jak przy poprzednich wahaczach, lecz nadal pozostaje bardzo mały promień skrętu przy połączeniu CV jointa ze zwrotnicą.
Niestety nie mam zwrotnic od 42000 więc nie jestem w stanie pokazać, jak by to wyglądało w ich przypadku :)
By rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące tego, jak nowe wahacze oraz zwrotnica działają w praktyce, zrobię krótki wykład. Może przyda się innym przy konstruowaniu swoich MOC-y
Nowe wahacze, są o studa krótsze od dotychczas stosowanych, spotykanych np. w Supercarze 8070.
Jego tylny napęd jest oparty na w/w wahaczach oraz na dwóch CV jointach.
Wygląda to dokładnie tak samo, jak na poniższym obrazku, z tą różnicą, że - jak już napisałem - "stare" wahacze są o studa dłuższe i wszystko do siebie pasuje.
Zgięcie wału napędowego jest w tej samej linii co wahaczy, lecz zwrotnica nie będzie na swoim miejscu.
Jeżeli zaś odsuniemy wahacze od ramki o jeden stud, zwrotnica wskoczy w wahacze, ale punkt przegięcia wału w stosunku do ramion przesunie się tym samym drastycznie zmniejszając dostępny skok całego zawieszenia.
Jedynym rozwiązaniem jest odsunięcie się od ramki (bądź czegokolwiek innego gdzie umieściliśmy napęd) o dwa study, zastosowanie wału kardana oraz jednego CV jointa. W ten sposób wszystkie osie przegięć się pokrywają i zawieszenie działa tak jak należy.
Jeżeli chodzi o zastosowanie nowej zwrotnicy do napędu, podczas skrętu wygląda to tak:
W zwrotnice wejdzie tylko oś, przegięcie wału kardana będzie oddalone o 2 study od zwrotnicy, więc najmniejsze przegięcie daje CV joint z tuleją. Niestety jak widać to i tak jest połączenie które nie zda żadnego egzaminu, ponieważ wszystko się wygina w innych punktach.
Wnioski są dwa.
1. Nowa zwrotnica nie nadaje się by puścić przez nią wał napędowy, chyba, że wahacze będą połączone na stałe w poziomie z dalszą konstrukcją bez amortyzatorów. Lecz w takim przypadku nie ma mowy o zawieszeniu.
2. Da się bez problemu wykorzystać nowe wahacze, które są dużo wytrzymalsze od starych, dając stare zwrotnice. Połączenie napędowe powinno być równie mocne jak przy poprzednich wahaczach, lecz nadal pozostaje bardzo mały promień skrętu przy połączeniu CV jointa ze zwrotnicą.
Niestety nie mam zwrotnic od 42000 więc nie jestem w stanie pokazać, jak by to wyglądało w ich przypadku :)
Ostatnio zmieniony 2014-01-04, 13:27 przez Waler, łącznie zmieniany 1 raz.
- 3dom
- Adminus Emeritus
- Posty: 5639
- Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: 3dom
-
Tak samo jak przy wahaczach z 8070, z tą różnicą, że wahacze musiałyby być dalej od siebie.Waler93 pisze:Niestety nie mam zwrotnic od 42000 więc nie jestem w stanie pokazać, jak by to wyglądało w ich przypadku :)
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!