Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] Wywrotka PF (mój pierwszy MOC)
Autor Wiadomość
Krucz3k 

Wiek: 29
Dołączył: 20 Paź 2013
Wpisy: 33
Skąd: Koszalin
Wysłany: 2014-02-24, 10:46   [MOC] Wywrotka PF (mój pierwszy MOC)

Witam.
Przedstawiam mojego pierwszego MOCa. Jest to wywrotka z kabina wzorowaną na 8258 (a raczej przerobioną :) ) Chciałem zbudować wywrotkę już od dawna, aż pewnego wieczoru siadłem, rozebrałem kilka WIPów i zbudowałem. Zaczęło się od próby odtworzenia kabiny z 8258 w kolorach żółtym i czarnym (tutaj widać niestety braki klocków). Model jest dość pstrokaty niestety. Myślę, że w czasie oczekiwania na 42030 uda mi się ogarnąć kolorystykę, czyli żółta kabina i jasnoszara skrzynia ładunkowa.

Model ma 2 przednie osie skrętne, napęd na 2 osie tylne z redukcją Z8 -> Z24 -> Z20 -> Dyfer. Jak widać jeździ powoli ale moim zdaniem szybciej nie ma sensu a za to mocy ma aż nadto. Problem miałem z umiejscowieniem siłowników śrubowych do podnoszenia skrzyni ładunkowej. Po wielu testach w końcu udało się je odpowiednio usadowić. Przy starcie są całkowicie poziomo co jak myślałem, że będzie wadą, okazało się zaletą. Mianowicie najpierw odsuwają skrzynie ładunkową od kabiny o ok. pół studa i dopiero zaczynają podnosić. Zamykanie tylnej klapy to zwykłe piny z bushem.

Wiem, że ten MOC nie jest ani piękny ani nie działa idealnie ale to mój pierwszy! Mam nadzieję, że będą kolejne.

Dane techniczne:
długość: 60 studów
szerokość: 17 studów (23 z lusterkami)
wysokość: 28 studów

Napęd: silnik XL
Skręt: servo
Podnoszenie skrzyni ładunkowej XL + 2 duże siłowniki śrubowe
Zasilanie: jeden batbox
Dwie wieże IR V2


Zdjęcia:














Galeria BS: klik

Film:

Ostatnio zmieniony przez Krucz3k 2014-02-24, 10:47, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
M_longer 
VIP


Wiek: 31
Dołączył: 29 Wrz 2007
Wpisy: 5320
Skąd: Lubin

Wysłany: 2014-02-24, 10:56   

Działa fajnie, ale ciężarówek z kabiną od 8258 jest od groma. Nie kusiło Cię by zrobić coś własnego? :)

Druga oś skrętna nie stwarza problemów przy skręcaniu? Bo skręca pod takim samym kątem jak pierwsza.

Strasznie dużo kardanów napędza siłowniki od podnoszenia. Nie dało się tego układu uprościć? :)
_________________
m1longer.com
 
 
 
gamer 

Wiek: 31
Dołączył: 23 Lut 2014
Wpisy: 36
Skąd: Kraków
Wysłany: 2014-02-24, 13:17   

M_longer napisał/a:
Druga oś skrętna nie stwarza problemów przy skręcaniu? Bo skręca pod takim samym kątem jak pierwsza


To samo mnie zastanawia. Ciekawie jest to rozwiązane w 42009 (instrukcja), może Ci się przyda. :)

Nie jestem ekspertem, ale jak na pierwszy MOC to prezentuje się ładnie. :)
_________________

 
 
 
legosamigos 
VIP


Wiek: 46
Dołączył: 11 Kwi 2012
Wpisy: 3417
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2014-02-24, 13:44   

M_longer napisał/a:
Działa fajnie, ale ciężarówek z kabiną od 8258 jest od groma. Nie kusiło Cię by zrobić coś własnego? :)

Druga oś skrętna nie stwarza problemów przy skręcaniu? Bo skręca pod takim samym kątem jak pierwsza.

Strasznie dużo kardanów napędza siłowniki od podnoszenia. Nie dało się tego układu uprościć? :)


Longer, to prawda, że zmodyfikowanych kabin 8258 w sieci jest od groma, ale przypuszczam, że jeszcze nie raz zobaczysz zmodyfikowany ten zestaw.
Z resztą w moim dźwigu też mi zarzucałeś modyfikację 8258, co wcale nie zaprzeczam. Pewnie Uwe Webra, a więc projektant Lego 8258 jest bardzo dumny, że jego "dziecko" doczekało się aż tylu przeróbek
Wracając do MOCa, rozumiem, że podpatrywałeś zdjęcia z prezentacji ładowarki 42030, gdzie są 2 zmodyfikowane 8258 i na tym bazowałeś swojego MOCa.
Podoba mi się podnoszenie paki, a mianowicie maksymalny kąt otwarcia, na ile oczywiście pozwalają siłowniki śrubowe, choć jak Longer zauważył jest tam sporo kardanów. Rozumiem, że silnik do podnoszenia paki jest gdzieś w kabinie i stąd tyle kardanów i takie obejście XL-a, choć myślę, że M-ka też by podniosła ciężką pakę, a zajmuje mniej miejsca, mimo ciężkiej skrzyni wyładunkowej, tak jak zrobiłem w swojej wywrotce. Jednak uważam, że jak na debiut, to udany MOC
_________________
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
 
 
 
 
Krucz3k 

Wiek: 29
Dołączył: 20 Paź 2013
Wpisy: 33
Skąd: Koszalin
Wysłany: 2014-02-24, 14:54   

Może to słabo widać ale druga oś skręca pod mniejszym katem. Na osi pierwszej z serwa ruch jest przekazywany z Z20 na Z12 a na osi drugiej Z16 na Z16 a później Z12 na rack.

Lepiej widać to na zdjęciu jak doda się kilka kresek w paincie:


Skręca bardzo ok, nie słychać ani nie widać jakichkolwiek oporów podczas jazdy. Pewnie też z powodu lekkich luzów jakie występują na zębatkach między serwem a rackiem.

A kardany jak kardany, na szczęście dają radę. Sprzęgło w siłownikach puszcza zanim kardany miałyby ochotę się rozpiąć. Może dlatego, że jest ich tam po 4 na siłownik ;) Coś dałoby się z nimi zrobić ale i tak musiałbym prowadzić wały obok XLa napędowego bo górą też nie ma miejsca bo skrzynia jest bardzo nisko i się na nim opiera. A siłowniki napędzam XLem dlatego, że nie trzeba go redukować, ma obroty na styk i ładnie wszedł w kabinie w miejsce atrapy silnika. A ciężarówki z prezentacji 42030 miałem na uwadze choć widziałem je jakiś czas temu na filmiku a moja skrzynia ładunkowa była niestety ściśle określona zasobami paneli 5x11. Został mi chyba tylko jeden biały panel po budowie tej wywrotki. Gdybym miał ich więcej to myślałbym o dodaniu piątej osi :)
 
 
 
RacingFan 


Wiek: 31
Dołączył: 11 Sty 2010
Wpisy: 112
Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-02-24, 17:38   

Fajna wywrota. Podoba mi się to, że między osiami 1 i 2 oraz 3 i 4 są małe odstępy. Widać, że to przemyślane działanie było. Ogólnie z gustem skomponowany cały model, a to, że kabina wzorowana na zestawie ani trochę mi nie przeszkadza. To tylko dowodzi tego, że jest ona genialnie zaprojektowana. Ewentualnie zaproponowałbym zmianę czarnych paneli 5 x 11 na połączenie 2 zaokrąglonych paneli 3 x 11 żeby udawały zbiorniki paliwa, przynajmniej po jednej stronie. Pod warunkiem, że jest tam jakieś miejsce
_________________

Ostatnio zmieniony przez RacingFan 2014-02-24, 17:41, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Nerevar 

Wiek: 31
Dołączył: 21 Lut 2009
Wpisy: 82
Skąd: Gorzów Wlkp.
Wysłany: 2014-02-24, 17:57   

Przypomina mi to :


Aczkolwiek pojazd ciekawy, choć paka wydaje się być trochę za wysoka.
 
 
 
gamer 

Wiek: 31
Dołączył: 23 Lut 2014
Wpisy: 36
Skąd: Kraków
Wysłany: 2014-02-24, 18:10   

Krucz3k napisał/a:
Może to słabo widać ale druga oś skręca pod mniejszym katem. Na osi pierwszej z serwa ruch jest przekazywany z Z20 na Z12 a na osi drugiej Z16 na Z16 a później Z12 na rack.


Masz rację, teraz to widać wyraźnie. Nie wiem skąd ten efekt, ale byłem przekonany, że koła idą równolegle. Mój błąd. :)
_________________

 
 
 
eric trax 
Administrator
Wieslav the Corn


Wiek: 32
Dołączył: 28 Lut 2011
Wpisy: 1772
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2014-02-24, 23:15   

Jak na pierwszą budowlę model bardzo udany. Szczególnie doceniam dobranie przełożenia napędu, który idealnie pasuje do modelu.

Ale przyznam rację przedmówcy. kabiną mogłeś bardziej poszaleć rozumiem jednak że na początku warto się kierować gotowymi wzorcami. Sam tak robiłem :)
_________________
Na warsztacie:
- Krone Big X 770 - 100%
 
 
 
 
Waler 
VIP


Wiek: 28
Dołączył: 08 Wrz 2010
Wpisy: 762
Skąd: Ożarów Mazowiecki
Wysłany: 2014-02-25, 12:02   

Coś mi ten przód nie pasuje, może to dlatego, że dwie przednie osie są bardzo blisko siebie. Rozsunął bym je. Druga sprawa, dołóż na tylne kola tandemy, będzie bardziej realnie.
Rozwiązanie, które jest zastosowane w 42009 uważam, że jest genialne w swojej prostocie i nie potrzebuje żadnych dodatkowych redukcji.
<samochwalstwo mode on> Dobrze to widać na zdjęciu, które jest w mojej recenzji:


i


</samochwalstwo mode off> :)
 
 
 
Krucz3k 

Wiek: 29
Dołączył: 20 Paź 2013
Wpisy: 33
Skąd: Koszalin
Wysłany: 2014-02-26, 20:31   

Waler93, zgadnij z jakiego zestawu mam te koła i żółte panele? :) ale samego rozwiązania skrętu nie wziąłem z 42009 ze względu na to, że chciałem większego promienia skrętu i dlatego na pierwszej osi dałem z20 ->z12 a nie na drugiej osi z12 ->z20. Jak bym zastosował rozwiazanie z w/w zestawu tak czy siak musiałbym zwiększać kąt obrotu serwa zębatkami.

I jeszcze jedna ważna sprawa, o której nie napisałem w pierwszym poście. Jest to moja wizja wywrotki więc dla mnie tutaj nie był najważniejszy realizm a to co chciałem zbudować i w jakiś tam sposób widziałem w swojej głowie.

Dla mnie modelowanie z klocków Technic jest niesamowicie wielkim wyzwaniem. Sprawia mi to o wiele większą trudność niż skomplikowane mechanizmy, które zazwyczaj potrafię ogarnąć sam. Do tego aby moje modele z Technic były estetyczne i przede wszystkim podobały się mi samemu brakuje wieeelu "klockogodzin" praktyki stąd to posiłkowanie sie gotowcem. Ale podobno w głowie coś tam z tego zostaje więc na pewno nie przestanę próbować modelować samemu.
Ostatnio zmieniony przez Krucz3k 2014-02-26, 20:33, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
M_longer 
VIP


Wiek: 31
Dołączył: 29 Wrz 2007
Wpisy: 5320
Skąd: Lubin

Wysłany: 2014-02-26, 20:33   

Krucz3k napisał/a:
Dla mnie modelowanie z klocków Technic jest niesamowicie wielkim wyzwaniem. Sprawia mi to o wiele większą trudność niż skomplikowane mechanizmy, które zazwyczaj potrafię ogarnąć sam. Do tego aby moje modele z Technic były estetyczne i przede wszystkim podobały się mi samemu brakuje wieeelu "klockogodzin" praktyki stąd to posiłkowanie sie gotowcem. Ale podobno w głowie coś tam z tego zostaje więc na pewno nie przestanę próbować modelować samemu.

Lepiej się modeluje klockami systemowymi ;)
_________________
m1longer.com
 
 
 
Krucz3k 

Wiek: 29
Dołączył: 20 Paź 2013
Wpisy: 33
Skąd: Koszalin
Wysłany: 2014-02-26, 20:53   

M_longer napisał/a:
Krucz3k napisał/a:
Dla mnie modelowanie z klocków Technic jest niesamowicie wielkim wyzwaniem. Sprawia mi to o wiele większą trudność niż skomplikowane mechanizmy, które zazwyczaj potrafię ogarnąć sam. Do tego aby moje modele z Technic były estetyczne i przede wszystkim podobały się mi samemu brakuje wieeelu "klockogodzin" praktyki stąd to posiłkowanie sie gotowcem. Ale podobno w głowie coś tam z tego zostaje więc na pewno nie przestanę próbować modelować samemu.

Lepiej się modeluje klockami systemowymi ;)


Mam jak do tej pory 7 zestawów technic. 8110, 9393, 9398, 42000, 42004, 42006, 42009, trochę elektryki luzem i knobów czy zebatek. Mam jeszcze systemowy zestaw walentynkowy (teoretycznie bo kupiłem go na prezent) więc klocki systemowe dla mnie praktycznie nie istnieją. Średnio mnie kręcą zestawy spoza technic także szkoda mi kasy na nie a na klocki na sztuki narazie mnie nie stać :( zbieram na 42030

Także jak nie patrzyć, muszę się uczyć modelować na klockach technic
Ostatnio zmieniony przez Krucz3k 2014-02-26, 20:53, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
M_longer 
VIP


Wiek: 31
Dołączył: 29 Wrz 2007
Wpisy: 5320
Skąd: Lubin

Wysłany: 2014-02-26, 20:55   

Krucz3k napisał/a:
Mam jak do tej pory 7 zestawów technic. 8110, 9393, 9398, 42000, 42004, 42006, 42009, trochę elektryki luzem i knobów czy zebatek. Mam jeszcze systemowy zestaw walentynkowy (teoretycznie bo kupiłem go na prezent) więc klocki systemowe dla mnie praktycznie nie istnieją. Średnio mnie kręcą zestawy spoza technic także szkoda mi kasy na nie a na klocki na sztuki narazie mnie nie stać :( zbieram na 42030

Także jak nie patrząc, muszę się uczyć modelować na klockach technic

Wiesz, nie uważam tego za coś złego. Ale jak po raz n-ty widzę kabinę z 8258 to już na wstępie opada zapał do przyglądania się konstrukcji.
_________________
m1longer.com
 
 
 
Krucz3k 

Wiek: 29
Dołączył: 20 Paź 2013
Wpisy: 33
Skąd: Koszalin
Wysłany: 2014-02-26, 20:57   

M_longer napisał/a:
Krucz3k napisał/a:
Mam jak do tej pory 7 zestawów technic. 8110, 9393, 9398, 42000, 42004, 42006, 42009, trochę elektryki luzem i knobów czy zebatek. Mam jeszcze systemowy zestaw walentynkowy (teoretycznie bo kupiłem go na prezent) więc klocki systemowe dla mnie praktycznie nie istnieją. Średnio mnie kręcą zestawy spoza technic także szkoda mi kasy na nie a na klocki na sztuki narazie mnie nie stać :( zbieram na 42030

Także jak nie patrząc, muszę się uczyć modelować na klockach technic

Wiesz, nie uważam tego za coś złego. Ale jak po raz n-ty widzę kabinę z 8258 to już na wstępie opada zapał do przyglądania się konstrukcji.


Coś w tym jest bo nikt nie zauważył braku płaskiego liftarma LBG 3L, który powinien robić tutaj za pierwszy stopień do kabiny :)
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 9