[MOC] Kamaz 5350

Wszystko co związane z / everything about LEGO Truck Trial, Cross Country, Truck Racing, Outdoor Car Racing

Moderatorzy: BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team, BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team

Autor
Wiadomość
Cieślu
VIP
Posty: 1262
Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
Lokalizacja: Karczew/Warszawa
brickshelf: cieslu12

 

[MOC] Kamaz 5350

#1 Post autor: Cieślu »

Witam :)
W dniu dzisiejszym przedstawiam moją tegoroczną maszynę, przygotowaną na zawody LTTC. Jest to temat rozwojowy, ukazuje 2 wersje pojazdu przygotowane na sezony 2013 i 2014.
Obrazek

Jako, że moją ulubioną konfiguracją było i jest 6x6 postanowiłem właśnie taką maszynę postawić. A że lubię Kamazy i po poprzednim roku została mi niebrzydka kabina to wybór mógł być jeden: Kamaz 5350.

Dane techniczne:
Masa: 2303-2500 g (mk. II)
Długość: 52 cm
Szerokość: 20 cm (23 cm z lusterkami)
Wysokość: 26,5 cm
Napęd: 2x PF XL
Skrzynia biegów: Linearna, umieszczona w ramie, dwubiegowa. Przełożenia: 1:6, 1:2,4
Zmiana biegów: 1 PF medium z redukcją 1:8
Zawieszenie: przedni most pływający zawieszony na 4 szarych amorkach 6,5 L, tylny tandem także pływający, zawierający po środku obrotnicę, zawieszony na 2 żółtych i 2 czarnych (3. oś) amortyzatorach 9,5 L
Układ skrętny: silnik NXT umieszczony w ramie, przełożenie 3:5
Atrapa: customowa atrapa silnika V8 napędzana z wału napędowego prowadzącego do przedniego mostu za pośrednictwem gumek.
Rama: Konstrukcja liftarmowa, niesymetryczna
Sterowanie: 2 zwykłe piloty IR + pilot z regulacją prędkości
Układ elektryczny: 2 silniki PF XL, 1 serwo NXT, 1 PF Medium , 2 x BB, 2x wieża IR (V2)
Przelicznik: 1,569
Obrazek

Co mi się nie udało:
Cóż, ciężarówka borykała się właściwie z dwoma problemami przez cały sezon. Albo skrzynia nie wytrzymywała obciążenia dwoma napędowymi PF Xlami, albo strzelał tylny wał napędowy. Z początku zastosowałem własne rozwiązanie ze skrzynią opartą o ramki, jednak okazało się porażką. Na ostatni rajd przygotowałem jednak inną konstrukcję, która wykazywała znacznie lepszą odporność na obciążenia dzięki wodzikowi. Co do wałów. Zastosowałem rozwiązanie, które dotychczas nie zawodziło czyli megakardana. Okazało się, że przy zminimalizowanej długości nie zdaje to egzaminu. Kardan blokuje się, niezdrowo wykręca i w końcu nie wytrzymuje. Wszystko jest to spowodowane brakiem miejsca. Między 1. a 2. osią jest tylko 32 study. Musiałem tam zmieścić mechanizm skrętu, 2 silniki napędowe oraz skrzynię. Próbowałem normalnych kardanów, ale z kolei w tandemie nie ma miejsca na dodatkowe redukcje więc i to rozwiązanie nie zdawało egzaminu. Kolejna bolączka: mało prądu. Chcąc zredukować masę do minimum pozbyłem się jednego BB, co także ujemnie wpłynęło na osiągi gdyż na 1 BB przypadał cały układ elektryczny. Myślałem, że "jakoś to będzie " ale wyleczyłem się już z tego podejścia :)

Z czego jestem zadowolony :
Jestem zadowolony z niskiej masy, poziomu upchania mechanizmów na małej przestrzeni, niskich oporów wewnętrznych układu napędowego a także z kabiny. Udało mi się także osiągnąć pełną modułowość konstrukcji. Dodatkowo w 3 minuty można zmienić sposób sterowania z PF na NXT, wszystko jest gotowe pod kątem takiej przeróbki. Wystarczy wsadzić kostkę, podłączyć kabelki i można jeździć.

Słowem podsumowania. Jak każdy, ten projekt nauczył mnie sporo nowych rzeczy i mądrzejszy o nowe doświadczenia chciałbym go kontynuować w kolejnym sezonie jeśli wyeliminuję mankamenty. Jeśli nie, mam alternatywę :)

Wersja mk. II na sezon 2014
Postanowiłem Kamazowi dać jeszcze jedną szansę i wziąłem się solidnie do roboty. Rozebrane zostało właściwie wszystko poza przednią częścią ramy, tandemem oraz przednim mostem, które także przeszły modyfikacje. Rozstaw osi zwiększył się o 2 study i wynosi teraz 36 studów. Jest to spowodowane obecnością nowego, dłuższego megakardana, który jest wzmacniany dodatkowo gumkami tak dla świętego spokoju. Po serii testów okazało się, że także układ przeniesienia napędu z przodu potrzebuje modyfikacji, ponieważ kardany nie wytrzymywały obciążeń w żadnym z testowanych przeze mnie układów, łącznie z przegubem kulowym. Tutaj także pojawił się megakardan, tyle że w wersji krótkiej. Przedni tandem otrzymał zestaw zwolnic z Unimoga, poprawiony został także kąt skrętu kół dzięki czemu Kamaz zawija bardzo przyzwoicie.
Kolejne zmiany zaszły w układzie zasilania. Pojawił się drugi batbox, który z bratem bliźniakiem wylądował z boków pojazdu. Teraz już nie brakuje silnikom prądu w żadnej sytuacji.
W zawieszeniu 3 osi pojawiły się 2 czarne amortyzatory 9,5 L w miejsce wersji żółtej, wykrzyż osi uległ znacznej poprawie. Z przodu zmieniły się mocowania amortyzatorów do mostu, dzięki czemu praca przedniego zawieszenia jest nieco lepsza.
Auto przeszło także kolejną kurację odchudzającą. Wyleciała legowa atrapa, zbędne plate'y, piny i wszystko, co nie było niezbędne do działania. Mimo tego na wadze przybyło ok. 200 g, co nie wpływa jednak znacznie na osiągi.


Zapraszam do komentowania, jeśli ktoś ma jakieś spostrzeżenia i chciałby się nimi podzielić :)

Po więcej zdjęć zapraszam do mojej galerii Flickr: KLIK
Zdjęcia by Maniek
Film:
Ostatnio zmieniony 2015-12-13, 13:08 przez Cieślu, łącznie zmieniany 12 razy.
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar

Awatar użytkownika
Uncle Jaca
Posty: 1122
Rejestracja: 2012-04-21, 14:00
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
brickshelf: jacaelnegro

 

#2 Post autor: Uncle Jaca »

Cieślu, Twój Kamaz podobał mi się już daawno temu. Tak świetnie oddałeś kabinę, ze tylko pozostaje pozazdrościć! Jednak białym grilem to pozamiatałeś już całkiem;-) o czym już Ci zresztą pisałem.
Istotnie 32 study to ciasno, ale przez to trudniej tez zawisnąć więc to akurat ok.
Podkręć go maksymalnie przez zimę dołóż prądnicę i spróbuj raz jeszcze, szkoda by go było, ładny - gratuluję.
Pies utonął, łańcuch pływa

Awatar użytkownika
3dom
Adminus Emeritus
Posty: 5639
Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: 3dom

 

#3 Post autor: 3dom »

Wizualnie auto jest świetne, szczególnie z białym grillem. Jedna z ładniejszych tegorocznych trialówek.

Masz przez zimę dużo czasu żeby wyeliminować mechaniczne wady, oby się udało ;)
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!

Cieślu
VIP
Posty: 1262
Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
Lokalizacja: Karczew/Warszawa
brickshelf: cieslu12

 

#4 Post autor: Cieślu »

Dzięki za opinie. Miło mi czytać i słyszeć, że kabina się podoba :)

Wygląda na to, że znalazłem kilka rozwiązań, które być może zażegnają problem. Dołożyłem 1 BB, a megakardana zastąpiłem kiełbasą. Dodatkowo w celu redukcji masy zmieniłem atrapę na customową, w przednim moście pojawiły się zwrotnice z Unimoga. Okazało się, że jest też kilka niepotrzebnych plate'ów w kabinie które już z niej wyleciały. Dodatkowo okazało się, że aku których używałem od jakiegoś czasu już umierają i też się ich pozbyłem instalując w ich miejsce Eneloopy. W weekend zrobię kilka testów i zobaczymy jak to wyszło. Mam nadzieję, że wyjdzie git i będę mógł się zająć innymi projektami w nielicznych wolnych chwilach :)



EDIT:
Dodałem krótkie wideo. Wersja właściwie finalna, trzeba tylko nasmarować wszystkie zębatki, bo wymieniłem je w całym napędzie, naładować baterie i zamontować pakę :)

http://www.youtube.com/watch?v=28IKfUqkqNs
Ostatnio zmieniony 2014-04-20, 13:41 przez Cieślu, łącznie zmieniany 1 raz.
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar

Awatar użytkownika
ManiekManiak
Posty: 814
Rejestracja: 2008-09-07, 21:00
Lokalizacja: Ostrołęka
brickshelf: ManiekManiak

 

#5 Post autor: ManiekManiak »

Zawieszka z tyłu za wiele nie pracuje, ale pewnie dzięki temu w napędzie się nic nie rozpina :)

Cieślu
VIP
Posty: 1262
Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
Lokalizacja: Karczew/Warszawa
brickshelf: cieslu12

 

#6 Post autor: Cieślu »

Gdyby druga oś pracowała bardziej to wał zacząłby trzeć o silnik napędowy, dlatego ograniczyłem skok. Swoje robią też żółte amory 9,5 L. Z ciekawości zamieniłem je w 3. osi na czarne, przetestuję jak to będzie działać.


EDIT:
Dodałem kilka zdań na temat zmian jakie zaszły w Kamazie przez przerwę zimową.
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar

ODPOWIEDZ