[WIP] Śmieciarka VOLVO FM340

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
3dom
Adminus Emeritus
Posty: 5639
Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: 3dom

 

#196 Post autor: 3dom »

Potestujemy, zobaczymy ;)
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!

Awatar użytkownika
legosamigos
VIP
Posty: 3942
Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
Lokalizacja: Gdańsk
brickshelf: legosamigos
Kontakt:

 

#197 Post autor: legosamigos »

A czy koła w tej tylnej skrętnej osi nie haczą przypadkiem o błotniki, bo patrząc na zdjęcie poniżej mam wrażenie, że będą jednak ocierały?

Obrazek
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję

Awatar użytkownika
Żbik
Administrator
Posty: 2960
Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
Lokalizacja: Gdynia
brickshelf: Zbiczasty

 

#198 Post autor: Żbik »

legosamigos pisze:A czy koła w tej tylnej skrętnej osi nie haczą przypadkiem o błotniki, bo patrząc na zdjęcie poniżej mam wrażenie, że będą jednak ocierały?
Nie. Na zdjęciu widać, że między oponą a błotnikiem jest szczelina: 2-3mm. Lampa błyskowa rzuciła cień, więc obraz jest nieco zniekształcony.

Awatar użytkownika
Kubrick
VIP
Posty: 2200
Rejestracja: 2006-05-19, 21:51
Lokalizacja: KrakóVW
brickshelf: Kubrick
Kontakt:

 

#199 Post autor: Kubrick »

Ale pod obciążeniem te 2-3mm mogą zniknąć...
Cieślu pisze:kup volvo nie bądź janusz
Cieślu pisze:Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

Awatar użytkownika
Żbik
Administrator
Posty: 2960
Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
Lokalizacja: Gdynia
brickshelf: Zbiczasty

 

#200 Post autor: Żbik »

Kubrick pisze: Ale pod obciążeniem te 2-3mm mogą zniknąć...
Sami malkontenci :) Próbowałem w różnych pozycjach skręcać i wszystko było w porządku. To nie będzie pojazd terenowy.

W realu ten błotnik osi wleczonej jest dużo szerszy niż osi drugiej:

Obrazek

U mnie też jest szerszy o dwie płytki. Zawsze można go jeszcze poszerzyć, choć wtedy będzie to słabo wyglądało.

Awatar użytkownika
Kubrick
VIP
Posty: 2200
Rejestracja: 2006-05-19, 21:51
Lokalizacja: KrakóVW
brickshelf: Kubrick
Kontakt:

 

#201 Post autor: Kubrick »

Żbik pisze: Próbowałem w różnych pozycjach skręcać i wszystko było w porządku.
Ale jak go dociążysz zabudową, to bedzie inaczej. Połóż mu kilo cukru na osi i dopiero sprawdź :)
Cieślu pisze:kup volvo nie bądź janusz
Cieślu pisze:Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

Awatar użytkownika
Żbik
Administrator
Posty: 2960
Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
Lokalizacja: Gdynia
brickshelf: Zbiczasty

 

#202 Post autor: Żbik »

Kubrick pisze:Połóż mu kilo cukru na osi i dopiero sprawdź :)
Dobrze, dzisiaj specjalnie dla Ciebie sprawdzę :)

Awatar użytkownika
Sirius
VIP
Posty: 368
Rejestracja: 2012-09-09, 11:11
Lokalizacja: Olsztyn
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#203 Post autor: Sirius »

Może nie jest to do końca związane z tematem, ale zawsze mnie to zastanawiało, czemu jedna oś ma felgi "wklęsłe" a druga "wypukłe"?

Awatar użytkownika
Bricksley
VIP
Posty: 2573
Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
brickshelf: KAROL4

 

#204 Post autor: Bricksley »

Wklęsła daje dodatkowe miejsce, chociażby tak jak tutaj na zwrotnicę, a co za tym idzie ma wpływ na geometrię skrętu :)
Ostatnio zmieniony 2014-04-25, 10:05 przez Bricksley, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam :)

Awatar użytkownika
Żbik
Administrator
Posty: 2960
Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
Lokalizacja: Gdynia
brickshelf: Zbiczasty

 

#205 Post autor: Żbik »

Sirius pisze:Może nie jest to do końca związane z tematem, ale zawsze mnie to zastanawiało, czemu jedna oś ma felgi "wklęsłe" a druga "wypukłe"?
Karol pisze:Wklęsła daje dodatkowe miejsce, chociażby tak jak tutaj na zwrotnicę, a co za tym idzie ma wpływ na geometrię skrętu :)
Nie jestem specjalistą w temacie ciężarówek (podczas budowy wiele się o nich dowiedziałem, bo w sumie musiałem) ale myślę, że jest odwrotnie: to nie długość osi wymusza sposób mocowania felgi, tylko to, że na głównej osi nośnej są koła bliźniacze (mocowane są do siebie wypukłą stroną felg) wymusza to, że jest ona krótsza. Koła osi pierwszej i trzeciej, jako skrętne, powinny mieć (a może i mają) punkt obrotu wokół osi pionowej koła w połowie szerokości opony (żeby uniknąć efektu toczenia przy skręcie). W Lego niestety tak nie da się zrobić dlatego zawsze przy skręcie koło wędruje to w przód, to w tył w zależności od kierunku skrętu.

Jeśli się mylę proszę mnie poprawić :)

Awatar użytkownika
3dom
Adminus Emeritus
Posty: 5639
Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: 3dom

 

#206 Post autor: 3dom »

Żbik pisze:Nie jestem specjalistą w temacie ciężarówek (podczas budowy wiele się o nich dowiedziałem, bo w sumie musiałem) ale myślę, że jest odwrotnie: to nie długość osi wymusza sposób mocowania felgi, tylko to, że na głównej osi nośnej są koła bliźniacze (mocowane są do siebie wypukłą stroną felg) wymusza to, że jest ona krótsza. Koła osi pierwszej i trzeciej, jako skrętne, powinny mieć (a może i mają) punkt obrotu wokół osi pionowej koła w połowie szerokości opony (żeby uniknąć efektu toczenia przy skręcie). W Lego niestety tak nie da się zrobić dlatego zawsze przy skręcie koło wędruje to w przód, to w tył w zależności od kierunku skrętu.
Ma to sens co napisałeś i ja też tak to sobie tłumaczę ;)
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!

Awatar użytkownika
kooboo
Posty: 108
Rejestracja: 2013-11-24, 21:03
Lokalizacja: Warszawa/Dęblin
brickshelf: kooboo

 

#207 Post autor: kooboo »

black.tiguan z jakiegoś forum pisze:Ze względu na duże obciążenie offset (odsadzenie) przednich felg powinien być jak najbliższy zera, aby ułatwić skręcanie kół przy małej prędkości albo wręcz w czasie postoju. Stąd też ich kształt - brak wklęsłości. Płaszczyzna mocowania felgi powinna się po prostu pokrywać z jej płaszczyzną symetrii.

Na pozostałych osiach montuje się opony parami. Są bardzo ciężkie, w dodatku często całostalowe. Łączny ciężar felgi i opon wynosi kilkaset kilogramów. Głęboka wnęka w feldze umożliwia zarówno jej montaż/demontaż (bo ręcznie się nie da), jak i dokładne wyważanie przy zmianie opon.
Źródło

Do lepszego zrozumienia czym jest odsadzenie polecam wizualny kalkulator, który to pozwala zrozumieć w sekundę :)
Ewentualnie artykuł z tejże strony.

Awatar użytkownika
Żbik
Administrator
Posty: 2960
Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
Lokalizacja: Gdynia
brickshelf: Zbiczasty

 

#208 Post autor: Żbik »

kooboo pisze:Ze względu na duże obciążenie offset (odsadzenie) przednich felg powinien być jak najbliższy zera, aby ułatwić skręcanie kół przy małej prędkości albo wręcz w czasie postoju. Stąd też ich kształt - brak wklęsłości. Płaszczyzna mocowania felgi powinna się po prostu pokrywać z jej płaszczyzną symetrii.
Czyli moja intuicja fizyczna była słuszna :)

STING

#209 Post autor: STING »

A czy koło na ostatniej osi nie powinno być w linii z zewnętrznym kołem osi na której są bliźniaki? Wydaje się jakby było po środku tych 2 kół.

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#210 Post autor: M_longer »

STING pisze:A czy koło na ostatniej osi nie powinno być w linii z zewnętrznym kołem osi na której są bliźniaki? Wydaje się jakby było po środku tych 2 kół.
Temat ma tyle stron że się już pytania powtarzają...
Żbik pisze:Nie, oś jest akurat, bo rozstaw pojedynczych kół na pierwszej i trzeciej osi jest mniejszy niż na drugiej, jak tu:

Zablokowany