[MOC] Ursus C360 3P

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
eric trax
Administrator
Posty: 2454
Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: erictrax

 

[MOC] Ursus C360 3P

#1 Post autor: eric trax »

Przebrnąłem przez tworzenie filmu i robienie zdjęć więc pora na wątek :)

Historia Pierwowzoru

Ursus C-360-3P to średni ciągnik rolniczy produkowany w latach 1981–1993 na rynek krajowy, a do 1995 roku na rynki zagraniczne w Zakładach Mechanicznych Ursus w Warszawie. Główna różnica między ciągnikami Ursus C-360 a C-360-3P polegała na zamontowaniu w Ursus C-360-3P postlicencyjnego silnika MF PERKINS – AD3.152UR posiadającego trzy cylindry i moc 47,5 KM (C-360 miał 52 KM). Silnik ten charakteryzował się mniejszym zużyciem paliwa, obniżonym poziomem hałasu oraz mniejszym zadymieniem spalin. W pierwszych egzemplarzach montowane były oryginalne silniki wyprodukowane w Wielkiej Brytanii, które wyróżniały się zastosowanymi w nich śrubami w układzie calowym. Silniki produkcji brytyjskiej wykazywały się dłuższą żywotnością niż te wyprodukowane w kraju. Również tarcze sprzęgłowe różniły się od tych zamontowanych w Ursusach C-360, a także wałki sprzęgłowe, które musiały być nieco dłuższe. Ursus C-360-3P mimo upływu lat nadal jest bardzo cenionym ciągnikiem na polskiej wsi.

Obrazek

Od dawna chodziło za mną stworzenie ciągnika rolniczego, który byłby w pełni zdalnie sterowany. Wybór padł na Ursusa C360. Tak jak trzydziestka to kawał polskiej rolniczej myśli technicznej. Dzięki swoim proporcjom umożliwiał zbudowanie go na PFach. Dodatkowo chciałem użyć naciągniętych kół PP o których wcześniej była mowa w jednym z wątków w dziale technic. Nie wszystkie założenia mechaniczne udało się zrealizować mimo to wygląd modelu przekroczył moje początkowe oczekiwania więc umieściłem go tutaj.

Obrazek

Napęd:

Ciągnik napędzany jest silnikiem XL z przełożeniem 1:12.6 na koła. Składa się na nie dyferencjał nowego typu i dwie pary zębatek z8 i z24 na stronę. Daje to bardzo dobrą moc oraz realnie wyglądającą prędkość dzięki której bardzo dokładnie można sterować maszyną. Ponadto moc przekazywana na koła pozwala przeciągać naprawdę duże przedmioty (np krzesło po podłodze z paneli). Jest to jakby efektem ubocznym zastosowanych przełożeń nie mniej jest też bardzo dużą zaletą modelu.

Skręt:

Tutaj głównym założeniem było oddanie realnego wyglądu i sposobu działania systemu skrętu. Myślę, że udało się to zrobić całkiem zgrabnie. Niestety koniecznym było usunięcie mostu wahliwego. Ten przegub generował bardzo duże luzy, które przekładały się na sterowanie maszyną. Po tym zabiegu model skręca bardzo dobrze. Promień skrętu oddany jest bardzo realnie. Koniecznym było zastosowanie zębatek z12 które ocierając o wewnętrzny ranty przednich felg zapobiegają rozjeżdżaniu się przednich kół. Szczerze przyznam, że zniwelowanie tego efektu spędzało mi sen z powiek. Pomysł dość prosty a zarazem dający zadowalające efekty i nie rzucający się nadto w oczy. Sam mechanizm poruszania cięgłem udało się schować w lewej części kabiny. To proste przełożenie ślimaka osadzonego na osi silnika który porusza rackiem a zarazem cięgłem biegnącym wzdłuż przedniej części silnika.

Mechanizmy:

Nie ma ich wiele ale udało się oddać dwa najważniejsze. Trzypunktowy Układ Zawieszenia sterowany jest silnikiem M umieszczonym w tylnej części maski który przez kardany przekazuje napęd na mały siłownik śrubowy. Sam układ to mechaniczne odzwierciedlenie pierwowzoru. Ne wygląda typowo jak model team jednak tutaj wygrała funkcjonalność. Zastosowanie elementów technic pozwoliło na spore wzmocnienie układu. Jak na swoją wielkość podnosi naprawdę duże elementy takie jak pług użyty do prezentacji i o wiele cięższe.

Oprócz tego założenia podczas budowy obejmowały Wał Odbioru Mocy. Miał być załączany z kabiny jednak brak miejsca zmusił mnie do poprowadzenia jego napędu bezpośrednio z dyferencjału dlatego działa cały czas. To niestety minus. Natomiast jego prędkość obrotowa jest odpowiednia i wygląda to całkiem fajnie.

Problemy, problemy…

Zdecydowanie ilość miejsca potrzebnego do umieszczenia elementów. Cały problem polegał na umieszczeniu pojemnika na baterie w przedniej części maski, który zabierał połowę dostępnego miejsca. Zmusiło mnie to do przeniesienia jednej z wież PF i silnika skrętu do kabiny. Starczyło jednak miejsca na kolejną wieżę PF i silnik sterujący TUZ.

ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek

No i oczywiście krótki filmik: http://youtu.be/ty4VpEzXR7o



Za pomoc dziękuje Longerowi i Żbikowi. Oczywiście czekam na wasze opinie :)
Ostatnio zmieniony 2014-05-03, 18:27 przez eric trax, łącznie zmieniany 3 razy.
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.

Awatar użytkownika
makorol
Posty: 666
Rejestracja: 2004-11-20, 09:55
Lokalizacja: Bystrzyca / Wrocław
brickshelf: makorol

 

#2 Post autor: makorol »

Gdy zobaczyłem zdjęcie, pomyślałem, że to typowy model team - swoją drogą bardzo ładny. Ale po chwili dojrzałem fragment silnika PF. WOW! Ciągniki rolnicze przez swój kształt zawsze wydawały mi się trudne do zmotoryzowania tak, żeby nic nie było widoczne. Tobie świetnie się to udało. Model jest niesamowicie ładny, a do tego bardzo dobrze działa. Gratuluję!
Pozdrawiam, Makorol.

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#3 Post autor: M_longer »

Chlapacze pod przednimi błotnikami są fe.

Awatar użytkownika
ManiekManiak
Posty: 814
Rejestracja: 2008-09-07, 21:00
Lokalizacja: Ostrołęka
brickshelf: ManiekManiak

 

#4 Post autor: ManiekManiak »

Świetna sześćdziesiątka, Dziadek ma żółtą, ujeżdżam przy każdej okazji. Druknę mu zdjęcie, pewnie nie pozna że to klocki:)

Awatar użytkownika
Żbik
Administrator
Posty: 2960
Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
Lokalizacja: Gdynia
brickshelf: Zbiczasty

 

#5 Post autor: Żbik »

eric trax pisze:Chlapacze pod przednimi błotnikami są fe.
No fe.

Ogólnie mistrzostwo wsi polskiej! :) Ciężko uwierzyć, że model prócz MT wyglądu także działa. Masz talent. Uchwycone cechy charakterystyczne. Pięknota.

Awatar użytkownika
eric trax
Administrator
Posty: 2454
Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: erictrax

 

#6 Post autor: eric trax »

Wiecie kiedy się obudzić zamiast wcześniej napisać :D Mi się podobają, o! :D
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.

Awatar użytkownika
V1
VIP
Posty: 2554
Rejestracja: 2007-04-07, 05:56
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Noddy

 

#7 Post autor: V1 »

Niesamowity!
Strasznie mi się podoba.
Alusiowi też się podoba. I mówi że jest strasznie duży, taki jak nasz kot.
\/1 ______________

Awatar użytkownika
SERVATOR
VIP
Posty: 3607
Rejestracja: 2013-11-08, 11:51
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#8 Post autor: SERVATOR »

[Nic nie powiem bo zbieram szczękę z podłogi]

Thietmaier
Posty: 73
Rejestracja: 2014-01-30, 01:34
Lokalizacja: Biala Podlaska
brickshelf: Thiet

 

#9 Post autor: Thietmaier »

Nooo, miażdżysz panie. Jeraca Ursus był fajny, bo idealnie odwzorowany. Ale Twój jest chyba lepszy, bo w mniejszej skali zmieściłeś jeszcze funkcje. Podziwiam Cię!

Awatar użytkownika
legosamigos
VIP
Posty: 3941
Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
Lokalizacja: Gdańsk
brickshelf: legosamigos
Kontakt:

 

#10 Post autor: legosamigos »

Widziałem już wcześniej Twój model i nie mogłem się doczekać prezentacji. Powiem krótko, jesteś mistrzem w budowaniu maszyn rolniczych. Bardzo mi się podoba, jak zadbałeś o kształt silnika i nawet taki drobiazg, jak skrzynka na narzędzia. Nie chcesz go przypadkiem sprzedać? :D
eric trax pisze:...Od dawna chodziło za mną stworzenie ciągnika rolniczego, który byłby w pełni zdalnie sterowany...
Myślę, że piosenka Blendersów idealnie pasuje do Twojego ciągnika (no może poza kolorem :) ), a szczególnie słowa "...zawsze chciałem mieć takie coś..."
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję

Jetboy

#11 Post autor: Jetboy »

Na cuusoo z nim! Znaczy na idee...
Ma duże szanse. Świetny model i do tego funkcjonalny.
Ostatnio zmieniony 2014-05-02, 21:41 przez Jetboy, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Bricksley
VIP
Posty: 2573
Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
brickshelf: KAROL4

 

#12 Post autor: Bricksley »

Fajnie udało Ci się wkomponować elementy PF, bo chociaż są na widoku to prawie ich nie widać ;)
Pozdrawiam :)

Awatar użytkownika
Mrosik
Posty: 276
Rejestracja: 2009-05-05, 08:29
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: Mros85
Kontakt:

 

#13 Post autor: Mrosik »

Świetny model. Ja mam tylko jedno zastrzeżenie: model jest zbyt cukierkowy. Nigdy nie widziałem Ursusa bez wgnieceń, zadrapań, rdzy, itp. Może byś go postarzył?
Ostatnio zmieniony 2014-05-04, 21:33 przez Mrosik, łącznie zmieniany 1 raz.

Cieślu
VIP
Posty: 1262
Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
Lokalizacja: Karczew/Warszawa
brickshelf: cieslu12

 

#14 Post autor: Cieślu »

Jest świetny, poza mediumem, którego i tak nie widać na pierwszy rzut oka, ciężko się domyśleć, że ma jakiekolwiek PFy. A wszystkie funkcje są i działają jak trzeba. Po raz kolejny gratuluję modelu.
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar

Awatar użytkownika
Misterzumbi
Zasłużony
Posty: 1469
Rejestracja: 2006-06-20, 01:21
Lokalizacja: z piekła
brickshelf: misterzumbi
Kontakt:

 

#15 Post autor: Misterzumbi »

o_O

Myslalem ze pierwsze zdjecie to prawdziwy...

Przednie kola sa troche za male. Naciagnal bym je jeszcze pare studow na jakies dekle albo co...
Ostatnio zmieniony 2014-05-05, 10:17 przez Misterzumbi, łącznie zmieniany 1 raz.
Maciej Drwięga pisze:czas naświetlania zdjęcia nie ma wpływu na przezroczystość Jeraca.
kris kelvin pisze: Boże chroń Lugpol.

ODPOWIEDZ