[MOC] Tank Car ACXF 17787

Trains, Monorail

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Majcherek

[MOC] Tank Car ACXF 17787

#1 Post autor: Majcherek »

Witam wszystkich serdecznie

Wreszcie, po tak długiej nieobecności, przyszedł czas, żeby ponownie zasiąść przed biurkiem pełnym klocków i coś ciekawego wymodzić. Tym razem wybór padł na dość interesującą cysternę- ACFX.
Projekt zrobiłem dosyć dawno, lecz jakoś nigdy nie miałem czasu (ani pieniędzy), żeby go urzeczywistnić. Na szczęście udało mi się trochu odłożyć i tak oto wagon stoi dziś na półce:)

Obrazek

Wagony te jeździły już od roku 1970 i niektóre z nich, były widziane jeszcze po roku 2000!
Model, na którym się wzorowałem, czyli 17787, został sfotografowany w roku 1978. Niestety, nie wiadomo, czy ten ACFX przetrwał do dziś.
Tak naprawdę bardzo mało tych wagonów było/ jest malowanych na biało. Zazwyczaj widywałem je w kolorze czarnym. Jako, że zdjęcie jest dość stare i chyba trochę prześwietlone, być może, wagon ten został przemalowany na kolor jasno szary. To tylko moje domysły, jak widać decyzja ostateczna padła na kolor biały.
Jeśli ktoś z Was chciałby zobaczyć więcej zdjęć oryginałów, odsyłam do strony na której jest trochę informacji na temat tych cystern.

Myślę, że ogólnych informacji wystarczy, czas przejść do samego wagonu.

Długość: 76s
Szerokość: 8s
Liczba klocków: około 700

Budowa nie była dość trudna i przebiegła dość żwawo. Problem miałem tylko z połączeniem obu końcówek wagonu, które są skierowane studami do siebie.
Wiem, że środek może trochę razić tą małą szczeliną. Początkowo miałem zamiar wyciąć cienki pasek białej kartki i to zasłonić, ale z dnia na dzień, miałem coraz większe wątpliwości, co do tego pomysłu. Jednak szczelina ta ma jednak swoją dobrą stronę, gdyż mogłem ze środka wyprowadzić liftarm'a, który podtrzymuje elegancko fleksy na odpowiedniej wysokości. I tak szczerze jak się popatrzy na całość, to ta skaza tak w oczy nie kłuje ;)

Małe porównanie do wagonu z zestawu 4553 ;)
Obrazek

Najwięcej zabawy miałem z naklejkami. Na oryginalnych zdjęciach nie widać dokładnie, jakie oznaczenia były stosowne na wagonach ( ba, na oryginalnym 17787 poza dwoma oznaczeniami, nie widać praktycznie nic więcej - albo ich nie było, albo to wina zdjęcia). Tak czy tak, długo poszperałem w internecie, jakoś udało się stworzyć wszystkie naklejki, które, jak widać, znalazły się na LEGO-wej cysternie. Mam nadzieję tylko, że na tych naklejkach nie walnąłem jakiejś literówki ;)



Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek


Może w przyszłości dobuduje też czarny model 17786, myślę że, ładnie by się prezentowały razem ;)

Zachęcam do obejrzenia galerii, a także do komentowania :)

Pozdrawiam
Maciek

Ps. Wybaczcie za zdjęcia, naprawdę starałem się jak mogłem... mama nadzieję, że mnie za to nie zlinczujecie ;)
Ostatnio zmieniony 2014-05-12, 18:56 przez Majcherek, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
legosamigos
VIP
Posty: 3941
Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
Lokalizacja: Gdańsk
brickshelf: legosamigos
Kontakt:

 

#2 Post autor: legosamigos »

Podoba mi się ta cysterna, szczególnie, że dużą uwagę przywiązałeś do oznaczeń cysterny przez naklejki, szczególnie tablica znamionowa. Mam jednak uwagę, bo jest wrażenie jakby cysterna miała zaraz złamać się w pół. Przydałoby się ten środek jakoś bardziej wzmocnić. Testowałeś może jak cysterna zachowuje się na łukach torów przy prędkości, czy przypadkiem się nie złamie?
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję

Majcherek

#3 Post autor: Majcherek »

Niestety to nie do końca wrażenie, bo faktycznie bardzo lekkie załamanie jest.... Lecz całkowicie cysterna złamała się dwa razy. Pierwszy, jak niechcący się o nią oparłem, drugi jak sprawdzałem ile wytrzyma ;)
Ale gdy ją podczepić do pociągu, zasuwa jak szalona i nic się z nią nie dzieje. Mimo wszystko postaram się jeszcze ją wzmocnić.
Naklejki były ważną sprawą, lecz gdy zobaczyłem ich ilość, bałem się że wagon wyjdzie zbyt pstrokaty, że będzie tego za dużo. Ale cieszy mnie fakt, że ACFX się podoba :)

Awatar użytkownika
Mestari
VIP
Posty: 1428
Rejestracja: 2013-09-25, 14:01
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#4 Post autor: Mestari »

Mam pytanie - czy jego długość jest czymś konkretnym uzasadniona? Nie można było zrobić dwóch krótszych? Chodzi mi oczywiście o oryginał. Wersja lego się podoba, tylko to załamanie trochę przeszkadza...

Awatar użytkownika
judam
Posty: 508
Rejestracja: 2012-08-09, 12:46
Lokalizacja: Wolsztyn
brickshelf: judam
Kontakt:

 

#5 Post autor: judam »

Ale przecież w drugim akapicie jest wszystko opisane i są linki do stron
Zapraszam do mojego sklepu. JuDam Store www.bricks.love

Awatar użytkownika
Mestari
VIP
Posty: 1428
Rejestracja: 2013-09-25, 14:01
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#6 Post autor: Mestari »

Nie widzę odpowiedzi na moje pytanie ani tu ani tym bardziej w podanym linku, gdzie nie znalazłem nic poza zdjeciem. Może źle klikam, ale w takim razie proszę o wskazanie miejsca gdzje ta odpowiedz jest.

Majcherek

#7 Post autor: Majcherek »

Mestari wybacz, że tak późno odpisuje, ale niestety uczelnia wymaga poświęcenia czasu...
Wracając do Twojego pytania: Tak szczerze to nie zastanawiałem się, dlaczego jest on tak długi. Fakt faktem mało jest wagonów które mają aż tyle osi. Widocznie było zapotrzebowanie na tego typu cysterny.
Lecz, chyba - dokładnie tak jak Ty- konstruktorzy zadali sobie takie samo pytanie, czy nie warto by robić dwóch krótszych cystern, gdyż bardzo często natykam się na właśnie na fotki mniejszych ACFX-ów.
I tak jak już mówiłem, tym małym załamaniem się jeszcze zajmę, tak więc wagon "wyjdzie na prostą" ;)

macio
Posty: 21
Rejestracja: 2007-01-05, 18:26
Lokalizacja: Wrocław

#8 Post autor: macio »

Cholera, aż musiałem się zalogować... właśnie przeglądałem forum i mówię do siebie że już mnie to Lego tak nie rusza jak kilka lat temu... no i otwieram ten temat i szczęka poleciała na podłogę. Kocham modele kolejowe i Lego też, ten model jest gienialny, po prostu Lego porn. Myślałem że na zdjęciu to model jakiejś zacnej firmy. Takie rzeczy mnie poruszają bardziej niż hiper wymyślne MOCe Sariela (nic nie umniejszając Jego geniuszowi). Wspaniałe!

Edit: ale, ale, czy to załamanie jest celowe? Bo jeśli nie to jednak fuszerka. Niektóre cysterny są tak "połamane", jest to pewnie związane z własnościami fizyczymi przewożonych substancji. To właśnie mnie ujęło. Napisz proszę że tak ma być :)
Ostatnio zmieniony 2014-05-22, 20:35 przez macio, łącznie zmieniany 1 raz.

Majcherek

#9 Post autor: Majcherek »

Niestety Macio, powiedzmy - tak jak Ty to ładnie ująłeś- że jest to lekka fuszerka z mojej strony... to lekkie załamanie powstało w wyniku ciężaru. Nie miało tego być, niestety przeliczyłem się z założeniami ;) Lecz już wymyśliłem, co zrobić by wagon był prosty jak... drut ;) Czekam tylko aż części mi poprzychodzą i wszystko będzie w porządku. Cieszę się, że Ci się wagon spodobał :) [/quote]

Awatar użytkownika
Waler
VIP
Posty: 768
Rejestracja: 2010-09-08, 21:42
Lokalizacja: Ożarów Mazowiecki
brickshelf: waler
Kontakt:

 

#10 Post autor: Waler »

Sam nie wiem czemu, ale długie towarowe wagony podobają mi się najbardziej.
Moim zdaniem wagon wygląda realistycznie - dużo dają wspominane wcześniej naklejki.
By wyprostować cysternę może dołożyć kilka liftarmów lub belek technic w środek?
Zastanawiam się, czy pomysł na boczne "ozdoby" wózków to wszyscy robią na jedno kopyto?
Tutaj ozdoby są identyczne tylko w innym kolorze. Zdaje mi się, że gdzieś widziałem jeszcze inny wagon z tym samym wzorem, lecz nie mogę go odszukać.

dropship
Posty: 49
Rejestracja: 2013-12-30, 15:10
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#11 Post autor: dropship »

Ten wagon miał objętość 160m^3? O_O
W sumie patrząc na skalę wygląda jak dwa 1686 o pojemności 86m^3.

W sumie ciekawe czy po Polsce jeździ coś większego niż 1695 (95m^3).

Awatar użytkownika
Maciej Drwięga
Posty: 1109
Rejestracja: 2004-08-08, 13:00
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: maciejd

 

#12 Post autor: Maciej Drwięga »

dropship pisze:ciekawe czy po Polsce jeździ coś większego niż 1695 (95m^3).
Lotos używa cystern 108m3. Czy ktoś większych? Nie wiem, ale przewoźnicy czasami chwalą się taborem, więc można poszukać.
Maciej
-----
Na warsztacie kolejowo, ale jeszcze nie wiem co... pewnie kawałek bocznicy kolejowej, na ten cały bałagan.

dropship
Posty: 49
Rejestracja: 2013-12-30, 15:10
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#13 Post autor: dropship »

Maciej Drwięga pisze:
dropship pisze:ciekawe czy po Polsce jeździ coś większego niż 1695 (95m^3).
Lotos używa cystern 108m3. Czy ktoś większych? Nie wiem, ale przewoźnicy czasami chwalą się taborem, więc można poszukać.
Miałeś na myśli tą gazówkę?
http://www.lotos.pl/414/grupa_kapitalow ... erna_417_f

Awatar użytkownika
Maciej Drwięga
Posty: 1109
Rejestracja: 2004-08-08, 13:00
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: maciejd

 

#14 Post autor: Maciej Drwięga »

dropship pisze:Miałeś na myśli tą gazówkę?

http://www.lotos.pl/414/g..._cysterna_417_f
Tak. Bo cysterny do płynnych będą zdecydowanie mniejsze, żeby oscylować wokół 15-20 ton na oś zapewne.

Tak sobie kalkuluję - chyba max nacisku na oś na polskich torach to jest 20 albo 22 tony (nie jestem specem). Wagon waży ze 20-25 ton, więc zostaje przy cztero-osiowym układzie max 4x15 ton, co przekłada się na 60 000 litrów wody lub nieco więcej czegoś stosownie lżejszego niż woda :) Oczywiście cysterna może mieć większą kubaturę, przecież nie leje się pod korek, ale to nie będzie 100 m3. To i tak śmiałe założenia. Podejrzewam, że średnio to wychodzi 40 ton płynu + 20 ton wagonu na cztero-osiowy wagon. Trzeba by sprawdzić co DEC na to :)

Edit: o masz http://www.gatx.eu/pl/content/1695 95m3 to max co mają dla produktów naftowych. Znalazł się też gazowy rodzynek 120m3: http://www.gatx.eu/pl/content/7599
Ostatnio zmieniony 2014-06-15, 14:03 przez Maciej Drwięga, łącznie zmieniany 1 raz.
Maciej
-----
Na warsztacie kolejowo, ale jeszcze nie wiem co... pewnie kawałek bocznicy kolejowej, na ten cały bałagan.

ODPOWIEDZ