[MOC] BiełAZ 540A

Adventurers, Castle, HP, Ninja, Pirates, Western, WWII, Vikings

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
V1
VIP
Posty: 2554
Rejestracja: 2007-04-07, 05:56
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Noddy

 

[MOC] BiełAZ 540A

#1 Post autor: V1 »

W mojej drugiej drugiej klasie ogólniaka pojechaliśmy na wycieczkę do Czorsztyna/Niedzicy, tuż przed zalaniem doliny. Zapora pod zamkiem w Niedzicy była wtedy w budowie, a jeziora Czorsztyńskiego jeszcze nie było. W zielonej dolinie stały stare, strzechą kryte, biednie wyglądające chałupy. Niektórzy ludzie odgrażali się, że nigdy się stamtąd nie wyprowadzą, choćby ich zalali żywcem...
Zapora była na ukończeniu, a przez dolinę przejeżdżały pokryte grubą warstwą pyłu brudnożółte giganty. Kiedy szliśmy drogą, a z naprzeciwka zbliżała się wywrotka, za każdym razem czuło się niepokój - czy kierowca nas w ogóle zauważy. Przez kilka minut po przejeździe takiego, kaszleliśmy i otrzepywaliśmy się z pyłu.

Były to Biełazy 540 lub 548. Oba typy były używane w Polsce. W wielu kopalniach (odkrywkowych) / kamieniołomach są używane nadal. Dzisiaj spotkać je można m.in w Ożarowie, Rogoźnicy, Libiążu, Ksieginkach, Czatkowicach, Kamiennej Górze. Przeszły po parę remontów i jeszcze wiele lat pracy przed nimi. Ze względów ekonomicznych w większości zainstalowano zasilanie gazem CNG.

Biełaz 540 był pierwszym samochodem skonstruowanym w Białoruskiej Wytwórni Samochodów (wcześniej produkowano tam ciężarówki MAZ). Pierwsze '540' wyjechały w roku 1961. Od 1966 produkowano nieznacznie różniącą się wersję '540A'.
Samochód ten miał udźwig 27 t przy masie własnej 21 t i rozwijał prędkość max. 55 km/h.
Napęd: silnik wysokoprężny JaMZ-240 w układzie V12 o pojemności 22,3 l i mocy 375KM przy 1650obr/min. Hydromechaniczna, 3-biegowa skrzynia biegów.
Dane te dotyczą pierwszych roczników '540A'.
Biełaz 548 był zewnętrznie bardzo podobny do 540, lecz mocniejszy, o większej skrzyni i ładowności.

Wywrotka kopalniana o ładowności 27 ton nie robi dzisiaj na nikim wrażenia, ale było to ponad 50 lat temu! Zresztą nie ma co dyskutować - 3 i pół metra szerokości zdecydowanie pozwala go zaliczyć do gigantów, choć są w Polsce miejsca, w których mogą one poruszać się drogami publicznymi. Zaś zanim ktoś przytoczy dane współczesnego Komatsu, czy Terexa, sugeruję spojrzeć na kolejny owoc radzieckiej gigantomanii - Biełaza 75710, zaprezentowanego w zeszłym roku (obecnie testowanego w syberyjskiej kopalni), którego seryjna produkcja ma ruszyć w 2015. Ma on ładowność 450 t i jest (chwilowo?) największą ciężarówką świata. (Przymierzam się :)


Legowy Biełaz trochę mnie zmęczył. Głównie przez swoje nudne, duże powierzchnie, których nijak nie było jak urozmaicić. Na górnej powierzchni maski silnika są 2 filtry i poprzeczne żeberka, na bokach naklejki, z przodu kratka, ale i tak przydałoby się coś jeszcze, tylko że nic więcej tam nie było. Dorzuciłem więc mały 'nose art' :)
Ostatnią rzeczą, jaką w nim poprawiłem, było zrobienie zaschniętego błota na skrzyni, na co poszedł cały mój zapas beżowych odwróconych skosów 1x3 - czemuż tyle teraz za nie wołają!?
W mozaikach w ściankach wszystko się trzyma, najwyżej 2 lub 4 klocki są na wcisk, choć można i je przyczepić studami.
Ze skrzyni jestem bardzo zadowolony. Udało mi się zaznaczyć niemal wszystkie skosy i żebra, choć niezbyt mi się widzą jej grube ściany boczne, ale nie udało mi się wykombinować nic lepszego.
Przednie koła są skrętne, z osią skrętu koła dokładnie pośrodku jego styku z podłożem. Niestety przez to się nie obracają.
Skrzynia się unosi.


Zdjęcia:

Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek

Na koniec mała zagadka - gdzie ten samochód ma wydech?
Ostatnio zmieniony 2014-06-02, 17:00 przez V1, łącznie zmieniany 1 raz.
\/1 ______________

cody1976
Posty: 225
Rejestracja: 2013-08-20, 18:45
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#2 Post autor: cody1976 »

Pamiętam ! Cała skrzynia to jeden wielki wydech, na ruskich zapłociach bardzo dobre rozwiązanie, zapobiegało przymarzaniu urobku do paki. Sam model...cóż powiedzieć ? Najlepszy jaki istnieje, bez dwóch zdań. Nie było, nie ma i pewnie długo nie będzie czegoś równie dobrego. Jedyne co mi nie pasuje to brak szybek w kabinie, ale zdaję sobie sprawę, że ich zastosowanie zmniejszyłoby podobieństwo do oryginału. Planujesz może jakieś modyfikacje tego modelu ? Mozę coś takiego ?:
Załączniki
13442013939947.jpg
13442013939947.jpg (53.04 KiB) Przejrzano 9201 razy

Awatar użytkownika
Bricksley
VIP
Posty: 2573
Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
brickshelf: KAROL4

 

#3 Post autor: Bricksley »

V1 pisze:Biełaza 75710, zaprezentowanego w zeszłym roku (obecnie testowanego w syberyjskiej kopalni), którego seryjna produkcja ma ruszyć w 2015. Ma on ładowność 450 t i jest (chwilowo?) największą ciężarówką świata.
I wygląda nie powiem jak co :D Mnie Biełazy jakoś nie przypadły do gustu, są toporne, kanciaste i najzwyklej w świecie brzydkie ;)

Co do Twojego to jak zwykle bardzo fajnie i o dziwo tutaj mi nie przeszkadza, że nie jest sterylny tylko uwalony błotem :) No i widzę nowe oponki się przyjęły.
cody1976 pisze: Cała skrzynia to jeden wielki wydech, na ruskich zapłociach bardzo dobre rozwiązanie, zapobiegało przymarzaniu urobku do paki.
O ile dobrze pamiętam, to któreś ZiŁy miały też takie rozwiązanie.
Ostatnio zmieniony 2014-05-31, 00:07 przez Bricksley, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam :)

Awatar użytkownika
adamski
Posty: 80
Rejestracja: 2014-02-23, 12:41
Lokalizacja: Wielka Brytania
brickshelf: adamski

 

#4 Post autor: adamski »

Karol pisze:O ile dobrze pamiętam, to któreś ZiŁy miały też takie rozwiązanie.
Niektóre Kamazy również miały "podgrzewaną" spalinami skrzynię - ten patent sprawdzał się przy transporcie świeżej masy bitumicznej (potocznie zwanej asfaltem).
Ostatnio zmieniony 2014-05-31, 00:07 przez adamski, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
MarcinMK
VIP
Posty: 421
Rejestracja: 2013-11-01, 16:24
Lokalizacja: Kołobrzeg
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#5 Post autor: MarcinMK »

Bardzo ładny model, miło popatrzeć. Fajne teleskopy do podnoszenia paki:) Świetne naklejki! Czy w tylnym kole jest 5 śrub tan i jedna szara?
Ostatnio zmieniony 2014-05-31, 14:53 przez MarcinMK, łącznie zmieniany 1 raz.
1971

klatka
Posty: 60
Rejestracja: 2013-09-01, 10:26
Lokalizacja: Bełchatów
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#6 Post autor: klatka »

Model piękny tak jak i oryginał. Rosyjskie auta miały swój toporny urok... ja je oglądam z chęcią.. Pamiętam je jeszcze jak jeździły po ulicach. Oczywiście nie Biełazy :) ale na takie czekam jako modele - V1 - jesteś mistrzem odwzorowania!!! Świetny model,

Awatar użytkownika
V1
VIP
Posty: 2554
Rejestracja: 2007-04-07, 05:56
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Noddy

 

#7 Post autor: V1 »

Tak jest Cody !

Wyprowadzenie spalin przez ścianki skrzyni to popularny patent jak się okazuje. MAZ 503 też tak miał.
W Biełazie 2 wydechy idą za kabiną po ramie, i tuż przed zawiasem paki są wygięte do góry. Paka ma w tym miejscu 2 otwory, w które przy opuszczonej skrzyni wchodzą wyloty rur.
Na burtach skrzyni, u góry widać małe kratki wyprowadzające spaliny.
Tutaj po kilku przymiarkach również udało mi się tak spasować wydechy, że przy opuszczaniu skrzyni wchodzą w spody headlightów.

Tego elektrycznego nie planuję, raczej coś, co jeździło w Polsce.

Marcin - tak, dla urozmaicenia.

Karol - toporny, owszem. Trudno zatrudniać designera nadwozi dla takich pojazdów :) Mi się 'podoba' ze względu na wielkość.

Dziękuję, Panowie.
\/1 ______________

Awatar użytkownika
eric trax
Administrator
Posty: 2454
Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: erictrax

 

#8 Post autor: eric trax »

Wiedziałem że to Twoje kiedy zobaczyłem pierwsze zdjęcie :D

Co jest w oponach że mają taki fajny kształt? :)
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.

Awatar użytkownika
V1
VIP
Posty: 2554
Rejestracja: 2007-04-07, 05:56
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Noddy

 

#9 Post autor: V1 »

Na felgę jest założona opona od tej felgi (taka pełna, która z jednej strony ma wycięcie o większej średnicy, a z drugiej o mniejszej). A na tę oponę naciągnąłem jakąś inną, ale już nie pamiętam jaką, bo dawno te koła przygotowywałem. Najpewniej "30.4 x 14 VR". I na koniec właśnie nałożyłem tę nową.
Rozbiorę jedną i pstryknę zdjęcie.
\/1 ______________

Awatar użytkownika
Bricksley
VIP
Posty: 2573
Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
brickshelf: KAROL4

 

#10 Post autor: Bricksley »

V1 pisze:Karol - toporny, owszem. Trudno zatrudniać designera nadwozi dla takich pojazdów :) Mi się 'podoba' ze względu na wielkość.
O ile te stare jak ten dawały radę bo i było podobne do konkurencji to obecne jakoś tak odstają nieco od innych wozideł ;)
Pozdrawiam :)

Awatar użytkownika
Jakeof
Posty: 134
Rejestracja: 2012-05-07, 09:21
Lokalizacja: Osięciny
brickshelf: Jakeof

 

#11 Post autor: Jakeof »

Widziałem go już wcześniej na flickerze, jest niesamowity.

Ale czy siłowniki podnoszące skrzynię nie powinny być odwrotnie, tzn. najgrubsza część siłownika od góry od strony skrzyni, a każde kolejne węższe od dołu od strony ramy? Nie wiem czy dobrze mówię, bo nie chce mi się wierzyć że przeoczyłbyś taką rzecz, ale jak oglądałem sobie prawdziwą wywrotkę, natrafiłem na takie zdjęcia:

http://club.foto.ru/gallery/images/phot ... 627944.jpg

http://images27.fotosik.pl/32/f9fbfdcd0b64f2b5.jpg

W każdym siłowniki są odwrotnie niż w Twoim;) Chyba że to jakaś inna wersja wozidła, może wspomniana przez Ciebie 540.
Ostatnio zmieniony 2014-06-01, 13:55 przez Jakeof, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
blizzard
Posty: 820
Rejestracja: 2011-10-04, 15:48
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: blizzard00453005_0000002

 

#12 Post autor: blizzard »

Liczę, że kiedyś się zepniesz i wydasz album ze swoimi pracami.
Byłby naprawdę istną perełką na tle innych "dzieł" wydawnictw, oferowanych na rynku.

cody1976
Posty: 225
Rejestracja: 2013-08-20, 18:45
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#13 Post autor: cody1976 »

V1 pisze:Tego elektrycznego nie planuję, raczej coś, co jeździło w Polsce.
To może taki zabytek z naszego podwórka ?

cody1976
Załączniki
kockums-kl-425-b-01.jpg
kockums-kl-425-b-01.jpg (57.04 KiB) Przejrzano 8688 razy

Awatar użytkownika
V1
VIP
Posty: 2554
Rejestracja: 2007-04-07, 05:56
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Noddy

 

#14 Post autor: V1 »

Jakeof - wiedziałem, że mam te siłowniki wymienić, i w końcu zapomniałem. To znaczy wydawało mi się, że już to zrobiłem.
Przy następnym będę pracował z checklistą, taka wpadka!

(Zdjęcia już podmieniłem, dzięki za zwrócenie uwagi)

Blizzard - fajnie by było, ale nie sądzę, żeby jakieś wydawnictwo było tym zainteresowane, to zbyt niszowe. Album jest na flickrze i to musi wystarczyć.

Kockums to ładna maszyna, ale nie będę go w najbliższej przyszłości budował.
\/1 ______________

Awatar użytkownika
3dom
Adminus Emeritus
Posty: 5639
Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: 3dom

 

#15 Post autor: 3dom »

Cudo. Slady piachu/kurzu wygladaja swietnie.
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!

ODPOWIEDZ