[MOC] Tatra 813 8x8

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Atros
VIP
Posty: 803
Rejestracja: 2009-04-08, 19:03
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Atrx
Kontakt:

 

[MOC] Tatra 813 8x8

#1 Post autor: Atros »

Tatra 813 8x8

Obrazek

Ciężarówka ta powstała aby zweryfikować mój pomysł na przeniesienie napędu bez zębatek kątowych, w szczególności bez knobów które pod obciążeniem generują duży opór i przenoszą moment skokowo. Od pomysłu do realizacji minęło niecały miesiąc i z niemałą wiarą w efektywność tej idei pojechałem na rajd trialowy.

Obrazek

Dane techniczne
  • wymiary pojazdu dł/szer/wys (mm): 570/200/205
    rozstaw osi/kół (mm): 130+160+110/150
    waga pojazdu (g): 2750
    silniki napędowe: 2 XL
    skręt: 1 NXT
    przełożenia: 1:5 oraz 1:1,8
    zawieszenie: niezależne - tatrowe
    co osiągnął: LTTC 3/2014 - miejsce 2/5, Oficjalny konkurs [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=23921]Miss LTTC 2014[/URL] z czego jestem naprawdę dumny :)
Z wyglądu Tatry jestem bardzo zadowolony - myślę, że kabina i proporcje dobrze odzwierciedlają oryginał. Podwozie również wyszło niezłe, rama z Technic bricków jest bardzo sztywna a zarazem kompaktowa. Wszystkie mechanizmy działają nienagannie, nic nie strzela nawet przy tzw. teście ściany, kiedy zatrzymamy model siłą na najmocniejszym biegu a przyczepność jest na tyle dobra, że koła nie boksują.
Na rajdzie jednak okazało się, że pomysł na takie przeniesienie napędu nie jest tak dobry jak początkowo zakładałem. Knoby pod obciążeniem generują duży opór, ale tak duża liczba zębatek, mimo, że lepszych, generuje jeszcze większe tarcie przy dużym obciążeniu układu. Mimo to, na rajdzie udało mi się wywalczyć drugie miejsce.
Aha, standardowo jak przy innych moich modelach sterowanie odbywa się poprzez Bluetooth z telefonu komórkowego. Sposób sterowania można zobaczyć na filmiku z Uralem.

Zalety przeniesienia napędu za pośrednictwem zębatek ustawionych równolegle
  • - równa praca (nie skokowa) nawet pod dużym obciążeniem
    - brak osiek które ulegają skręcaniu się pod dużym obciążeniem
    - łatwość przy przenoszeniu napędu poprzez oś napędową do kolejnej osi
    - przy tatrowym zawieszeniu oś wahania wahacza może być o jeden stud bliżej środka ramy (lewy i prawy kardan są oddalone od siebie jedynie o 3 study)
Wady takiego rozwiązania w porównaniu z tradycyjnymi wałami napędowymi
  • - większy opór przy dużym obciążeniu z uwagi na dużą liczbę zębatek - niby tylko jedna wada ale przekreśla ten pomysł
Podsumowując, z samego modelu i jego wykończenia jestem bardzo zadowolony. To idea przeniesienia napędu w taki sposób nie jest dobra. Aż szkoda mi się zrobiło tej Tatry, ponieważ była skazana na porażkę od samego początku.

Galeria BS

Film: https://www.youtube.com/watch?v=H487JVl_05Y
Ostatnio zmieniony 2014-11-07, 09:44 przez Atros, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
blizzard
Posty: 820
Rejestracja: 2011-10-04, 15:48
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: blizzard00453005_0000002

 

#2 Post autor: blizzard »

Ile tam zębatek od razu za kabiną o.O ;)
No i liczba wyznaczonych zalet jest większa od liczby wad.
Ostatnio zmieniony 2014-07-27, 19:43 przez blizzard, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Chrupek
Posty: 834
Rejestracja: 2010-04-13, 09:57
Lokalizacja: Wawa

#3 Post autor: Chrupek »

Kuba, nie machnales sie przy wadze? 2320g to by bylo nieregulaminowo przeciez:P
Sezon w pełni!

Awatar użytkownika
Atros
VIP
Posty: 803
Rejestracja: 2009-04-08, 19:03
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Atrx
Kontakt:

 

#4 Post autor: Atros »

blizzard pisze:Ile tam zębatek od razu za kabiną o.O ;).
Te zębatki są jedynie to napędu atrapy silnika, równie dobrze mogłoby nie być żadnej z tych zębatek z16.
Chrupek pisze:Kuba, nie machnales sie przy wadze? 2320g to by bylo nieregulaminowo przeciez:P
Było, nie było - minęło ;) A tak na serio oczywiście ważyła nieco więcej - już poprawiam.

Awatar użytkownika
3dom
Adminus Emeritus
Posty: 5639
Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: 3dom

 

#5 Post autor: 3dom »

Aż tak jesteś z niej niezadowolony, że pokazałem a tym dziale a nie TrTr? ;)
Wizualnie - super. Pomysł ciekawy ale taka ilość zębatek nie ma prawa dobrze działać w warunkach bojowych, tfu, rajdowych.
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!

Awatar użytkownika
Mestari
VIP
Posty: 1430
Rejestracja: 2013-09-25, 14:01
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#6 Post autor: Mestari »

Podoba się :)
Ale obejrzałem też tego Urala i ten, to dopiero mi się podoba ;)

Macie może jakieś takie miejsce tu na LP (albo i gdzie indziej), gdzie można sobie poczytać z perspektywy początkującego albo nawet tylko zaciekawionego TT tematem osobnika, co jest potrzebne, żeby zbudować swój pojazd? Mam już EV3, więc fajnie by było go spożytkować do tego celu. Czego jeszcze trzeba?

Awatar użytkownika
3dom
Adminus Emeritus
Posty: 5639
Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: 3dom

 

#7 Post autor: 3dom »

Poszukaj w dziale trialowym - jest sporo tematów o budowie aut. Niektóre trochę wiekowe ale punkt odniesienia jakiś to będzie. Na blogu STT są też przykłady mechanizmów. A najlepiej wpadnij w sierpniu na rajd i zobacz i pogadaj na żywo :)
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!

Awatar użytkownika
Mestari
VIP
Posty: 1430
Rejestracja: 2013-09-25, 14:01
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#8 Post autor: Mestari »

No to będę śledził wątek :)

edyta:
doczytałem, 30 sierpnia, 10:00, zobaczy się gdzie.
Ale i na wystawie coś będzie :)
Ostatnio zmieniony 2014-07-28, 09:24 przez Mestari, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
noniusz
VIP
Posty: 1073
Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: gkurkowski
Kontakt:

 

#9 Post autor: noniusz »

Fajnie, że nie tylko tacy amatorzy jak ja, ale i zaprawieni w boju Trialowcy eksperymentują z nietypowymi rozwiązaniami.
Pomysł na przeniesienie napędu jest dość innowacyjny, ale skoro nic się nie pomieliło i udało się zająć 2-gie miejsce w zawodach to tylko pogratulować.

Zastanawiam się, na ile płynnie zmieniają się biegi? W skrzyniach zbudowanych na bazie półokrągłych zębatek z12/z20 w zasadzie nie ma żadnego problemu, u Ciebie widzę tylko zębatki z24/z40 z kanciastymi zębami - nic się zsuwa, zawsze się zazębia?
Tu między zębatki napędowe włożyłbym 2 liftarmy 2L, żeby zabezpieczyć się przed ewentualnym spotkaniem się zębatek.

Twój pomysł ma na pewno jeden zdecydowany plus a mianowicie bazę podwozia można zbudować w szerokości 3 kropek.

Od strony estetycznej kabina auta ładnie wymodelowana, ale ta kolumna zębatek z16 zaraz za nią - czar pryska... :)

Z filmu wynika, że auto nieźle radzi sobie w terenie, a z góki na najszybszym biegu nieżle zap... iernicza :)

Awatar użytkownika
3dom
Adminus Emeritus
Posty: 5639
Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: 3dom

 

#10 Post autor: 3dom »

W opisie masz 2 biegi, na filmie 3. Ten trzeci (a wg filmu pierwszy) to zwolnienie obrotów silnika?
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!

Awatar użytkownika
Atros
VIP
Posty: 803
Rejestracja: 2009-04-08, 19:03
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Atrx
Kontakt:

 

#11 Post autor: Atros »

noniusz pisze:Zastanawiam się, na ile płynnie zmieniają się biegi? W skrzyniach zbudowanych na bazie półokrągłych zębatek z12/z20 w zasadzie nie ma żadnego problemu, u Ciebie widzę tylko zębatki z24/z40 z kanciastymi zębami - nic się zsuwa, zawsze się zazębia?
Jeśli bieg zmienia się podczas jazdy nie ma problemu z zazębieniem się tych zębatek. Tak zaprogramowałem zmianę biegów, że nawet jak ciężarówka stoi i zmienię bieg, na chwilę silniki ruszają na małej mocy i podczas zamego zazębiania się zębatki się kręcą i zazębiają bez problemu. Na filmie widać jak zmieniam bieg podczas postoju i ciężarówka pozjeżdża i parę milimetrów.
noniusz pisze:Tu między zębatki napędowe włożyłbym 2 liftarmy 2L, żeby zabezpieczyć się przed ewentualnym spotkaniem się zębatek.
Można zrobić tak jak mówisz ale wtedy z każdego silnika musiałaby wychodzić oddzielna ośka a teraz jest jedna i dzięki temu nie ulega skręcaniu. Aby zębatki się nie spotkały na ośkę nałożyłem pocięte żółte rurki.
noniusz pisze:Od strony estetycznej kabina auta ładnie wymodelowana, ale ta kolumna zębatek z16 zaraz za nią - czar pryska... :)
Zgadzam się z tym, że wygląda to słabo ale niestety nieszczęsny warunek napędzania atrapy silnika musiał zostać spełniony.
3dom pisze:W opisie masz 2 biegi, na filmie 3. Ten trzeci (a wg filmu pierwszy) to zwolnienie obrotów silnika?
Dokładnie tak, dlatego chyba nazwa bieg jest nieco na wyrost.

Aha,
3dom pisze:Aż tak jesteś z niej niezadowolony, że pokazałem a tym dziale a nie TrTr? ;)
Nie, nie, tak źle nie jest. Wrzuciłem do Technic, ponieważ myślę, że jest wiele osób które nie zaglądają do [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewforum.php?f=24]Sportów motorowych[/URL] a chętnie zobaczyliby jakąś trialową ciężarówkę. Myślę nawet, że wszystkie MOCe z tamtego działu powinny być w Technic - po co to rozdzielać? Tamten dział jest jak znalazł dla tematów organizacyjnych ale czy MOCy?
Ostatnio zmieniony 2014-07-28, 20:33 przez Atros, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
3dom
Adminus Emeritus
Posty: 5639
Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: 3dom

 

#12 Post autor: 3dom »

Atros pisze:Zgadzam się z tym, że wygląda to słabo ale niestety nieszczęsny warunek napędzania atrapy silnika musiał zostać spełniony.
Gumka? ;)
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!

Awatar użytkownika
Chrupek
Posty: 834
Rejestracja: 2010-04-13, 09:57
Lokalizacja: Wawa

#13 Post autor: Chrupek »

Niespecjalnie podoba mi sie kabina. Na zoltym dobrze widac ten misz-masz kolorow pinow, axli... ale taka uroda budowania w stylu technic.

Bardzo fajnie rozwiazane spiecie ramy z technic brickow. Pomyslowe i proste - jak widze ramki poprzecznie spinaja belki, zeby te sie nie rozjechaly, prawda? Dobry patent, choc z uwagi na sam uklad napedu, raczej sie nie przyda.

Obie osie skrecaja o ten sam kat? Skret jest bardzo szybki - doskonale to widac na filmie. To jest jedna z pozornie nieznaczacych kwestii, ktorymi Kuba zyskuje przewage na rajdach. Szczegolnie przy tak dlugim aucie potrzeba czesto auto 'poprawiac' przez choragiewkami. Z tak szybkim i precyzyjnym skretem odbywa sie to blyskawicznie.

Co do samego napedu, to nie jest wymienione jako wada, a moim zdaniem to najpowazniejszy minus. Ilosc zebatek w napedzie x luz na kazdej parze zebow powoduje olbrzymie opoznienia. Sprawdzales jaka czesc kata pelnego jest to przy pierwszej osi? Powoduje to duza bezwladnosc ukladu.
Inna sprawa, ze jezeli juz jestesmy przy takim ukladzie napedu, to Kuba wybral najlepsze mozliwe auto do testu - 8x8. Ubylo 8 knobow, a dlugosc 'walu napedowego' z grubsza taka sama jak przy krazowatym 6x6. Nie do konca sie sprawdzilo, tak jak z reszta wszyscy my narzekacze przed rajdem mowilismy:P Z odcinka na odcinek auto jezdzilo coraz gorzej i przy troche rozjezdzonym ukladzie juz nie dawalo rady tak dobrze jak nowka niesmigana:]

Ta tatre 8x8 wstawiasz do gabloty w weekend?
Sezon w pełni!

Awatar użytkownika
eric trax
Administrator
Posty: 2460
Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: erictrax

 

#14 Post autor: eric trax »

Zastanawiałem się kiedy ktoś użyje patentu z zębatkami zamiast knobów. Sam o nim myślałem ale jakoś nigdy nie było mi dane zbudować takiego auta. Genialna robota
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.

Awatar użytkownika
Atros
VIP
Posty: 803
Rejestracja: 2009-04-08, 19:03
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Atrx
Kontakt:

 

#15 Post autor: Atros »

Chrupek pisze:Bardzo fajnie rozwiazane spiecie ramy z technic brickow. Pomyslowe i proste - jak widze ramki poprzecznie spinaja belki, zeby te sie nie rozjechaly, prawda? Dobry patent, choc z uwagi na sam uklad napedu, raczej sie nie przyda.
Zgadza się, ramki spinają bricki. Trudno się to budowało ale jest hiper mocne.
Chrupek pisze:Obie osie skrecaja o ten sam kat? Skret jest bardzo szybki - doskonale to widac na filmie. To jest jedna z pozornie nieznaczacych kwestii, ktorymi Kuba zyskuje przewage na rajdach. Szczegolnie przy tak dlugim aucie potrzeba czesto auto 'poprawiac' przez choragiewkami. Z tak szybkim i precyzyjnym skretem odbywa sie to blyskawicznie.
O ten sam kąt - aby zyskać trochę na zwrotności.
Chrupek pisze:Co do samego napedu, to nie jest wymienione jako wada, a moim zdaniem to najpowazniejszy minus. Ilosc zebatek w napedzie x luz na kazdej parze zebow powoduje olbrzymie opoznienia. Sprawdzales jaka czesc kata pelnego jest to przy pierwszej osi? Powoduje to duza bezwladnosc ukladu.
Akurat luzy nie są jakieś duże, mniej więcej porównywalne z konwencjonalnym napędem ze skrzynią biegów i zwolnicami. Z ciekawości zmierzyłem i najdalsze koło można obrócić o kąt ok 5 stopni do przodu i 5 do tyłu więc w sumie ok 10 "stopni luzu".
Chrupek pisze:Ta tatre 8x8 wstawiasz do gabloty w weekend?
W sumie mógłbym wstawić ale jak był czas zgłaszania modeli jeszcze nie było Tatry i zgłosiłem [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=11559]Volvo[/URL].

ODPOWIEDZ