[MOC] Tatra T815 6x6

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Chrupek
Posty: 834
Rejestracja: 2010-04-13, 09:57
Lokalizacja: Wawa

[MOC] Tatra T815 6x6

#1 Post autor: Chrupek »

Witam,

Przedstawiam moje pierwsze tegoroczne auto na zawody Truck Trial - Tatrę 6x6 T815

Obrazek

model: T815
układ: 6x6
waga: 2320g
moc układu napędowego: 4,42W (2x pf XL)
skręt: 1x pf L
zmiana biegów: 1x pf medium
przełożenia: 1,8:1 oraz 5:1

wyniki: 1/10 w LTTC#4 2014

Ciężarówka jest (r)ewolucją mojego poprzedniego auta z zeszłego sezonu. Tu link do strony producenta <link>

Wybrałem ten model z uwagi na dość prostą do zbudowania kabinę, zgrabny układ 6x6 oraz silnik napędowy tuż za kabiną, co pozwoliło mi nie robić atrapy.

Auto jest napędzane przez dwa mechanicznie niezależne układy napędowe, każdy napędzający dwubiegową linearną skrzynię biegów za pomocą jednego silnika pf XL. Silniki znajdują się tuż za pierwszą osią (ten silnik 'robi' jako atrapa) oraz tuż za trzecią osią.
W skrzyni biegów na każdym przełożeniu pracują tylko dwa koła zębate, co pozwoliło mi uzyskać minimalną ilość zębatek w układzie. Dzięki temu biegi, na których jeździ auto są tak szybkie.

Skręt realizuje jeden silnik pf L bezpośrednio na listwę zębatą za pośrednictwem zębatki z8. Skręt jest błyskawiczny, a jego moc jest wystarczająca do kręcenia kołami w każdym terenie. Skrętna jest tylko pierwsza oś. Silnik znajduje się w tunelu pod kabiną.

Zmiana biegów odbywa się za pomocą silnika pf medium, napędzającego worma<>z8 i dźwignią długości 4l. Raczej klasyczna konstrukcja. Silnik znajduje się w tunelu kabiny.
Skrzynie biegów są identyczne, więc do zmiany przełożeń wystarczy taka jedna konstrukcja w kabinie. Skrzynie choć mechanicznie niezależne, fizycznie są połączone cięgnem, przez co biegi wskakują jednocześnie.

Zdecydowałem się użyć customowych opon: balonów 94.8 naciągniętych na nowe koła motocyklowe z oponami crossowymi. Nie widziałem u nikogo takiego rozwiązania. W rozmowach w MT wyszło, że Jaca testował takie oponki, ale nie zdecydował się na postawienie ciężarówki na nich. Ja je przetestowałem i stwierdziłem, że to dobry trop.
Obrazek Obrazek Obrazek

Koła te mają zabójczą średnicę i są wąskie. Uwypuklony średnicą bieżnik jeszcze lepiej trzyma się drogi (i wertepów). Z kół tych jestem bardzo zadowolony. Ich szerokość pozwoliła mi rozszerzyć rdzeń auta o 2 kropki co pozwoliło uzyskać bardzo przyzwoity kąt skrętu kół, nie zwiększając szerokości samej ciężarówki. Dodatkowo prędkość na takich kołach rośnie w stosunku do klasycznych 94.8 o około 12%.
Koła w mojej Tatrze się nie podwijają. Może nie wygląda to rasowo, ale daje o wieeeeele większą stabilność, eliminując największą wadę zawieszenia tatrowego, czyli wywrotność.
U mnie koła mogą ugiąć się tylko w górę, co powoduje, że auto jest praktycznie niewywracalne na trasach LTTC (robiłem kółeczka na trawersach, na których układamy trasy na Siekierkach i Szczęśliwicach).

Auto zasila tylko jeden komplet akumulatorków. Kostka NXT jest umieszczona tuż za silnikiem napędowym pierwszej osi. Aby nie obcierały o nią koła osi drugiej, jest odwrócona do góry nogami. System działa bez zarzutu. Program na robotC to zmodyfikowany program Emilusa (ale nie Phantom23986944).
Całe podwozie jest kompaktowe (jak widać). Paka jest sztucznie podwyższona o 2 kropki, tylko po to żeby opony nie obcierały o nią.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Za cenne porady chciałbym podziękować osobom, z którymi konsultowałem auto w trakcie budowy, a w szczególności Trzydomowi, BJowi, Emilusowi oraz MańkowiManiakowi.
Sezon w pełni!

Awatar użytkownika
noniusz
VIP
Posty: 1073
Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: gkurkowski
Kontakt:

 

#2 Post autor: noniusz »

Chrupek pisze:Zdecydowałem się użyć customowych opon: balonów 94.8 naciągniętych na nowe koła motocyklowe z oponami crossowymi
Jedną oponę 94.8 masz naciągniętą na 1 koło motorowe, dobrze widzę?
Ciekawe i bardzo użyteczne rozwiązanie, pamiętam zresztą kiedyś na forum poruszany już był temat naciągania kół Power Puller do osiągnięcia jak największego ogumionego koła, przy czym opony 94.8 wydają się być lepszym materiałem do naciągania ze względu na cieńszą warstwę gumy. PS: czy regulamin TrTr zezwala na customowe koła? Czy model w takim razie skalowałeś względem standardowej średnicy 94.8 czy względem średnicy customowego koła?

Fajnie było by, gdyby LEGO poszło na kompromis i wypuściło opony szersze od motorowych ale węższe od Unimogowych 94.3x38, takie koła w szczególności byłyby przydatne jako "bliźniaki", chociaż jak widać w TrTr też miałyby ogromny potencjał.

Ciekawi mnie, czy idzie zapanować nad skrętem, skoro silnik L napędza bez żadnego przełożenia listwę za pośrednictwem z8? Aha, i co robi ta mała biała gumka na końcu listwy? To jakiś ogranicznik, czy zabezpieczenie przed odpięciem się rack'a z liftarm'a?

Ogólnie fajna i kompaktowa konstrukcja, musiałem się nieźle napatrzeć, żeby znaleźć gdzie są umieszczone silniki XL. Gratuluję pierwszego miejsca.

Awatar użytkownika
3dom
Adminus Emeritus
Posty: 5639
Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: 3dom

 

#3 Post autor: 3dom »

Koła są w pełni zbudowane z elementów LEGO więc są jak najbardziej regulaminowe ;)
Wszystko fajnie Grzesiek, ładne auto, ładnie jeździ ale nie mogę znaleźć informacji skąd wziąłeś oponkę crossową do przetestowania tych kół :D
...na mieście już ćwierkają wróble... &#128038;&#128038;&#128038;
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!

madlyR

#4 Post autor: madlyR »

Wygląda przede wszystkim na skuteczny Tr-Tr :D.
Kilka pytań:
1. Koła 75 x 17 mm (88517) na oponach 100,6 mm?
2. Opony 94,8 mm nie zsuwają się z tego, czy są jakoś taśmą dwustronną doklejone?
3. Kabelki NXT-PF to są jakieś Lego'we (jakiś kod mają?), czy samoróbki?
4. Czy 2 x PF XL podpięte są do jednego portu (zapewne A)?
5. Czy kostka NXT uciągnie prądowo 2 silniki XL na jednym porcie (ew. dwa silniki NXT)?
6. Co się dzieje przy zatrzymaniu pod obciążeniem obydwu silników?
7. Ciekawi mnie, dlaczego nie użyłeś żadnego silnika od NXT? Mocowo niemal nie ustępują XLom, robią za serwo (zamiast PF L do sterowania, czy PF M do skrzyni biegów)? Niewygodny układ i mniej kompaktowe wymiary nie pasujące do koncepcji ramy?
8. Czy dobrze zrozumiałem, że zawieszenie jest niezależne dla każdego koła?

Mistakes
Posty: 529
Rejestracja: 2009-12-20, 18:00
Lokalizacja: Warszawa!
brickshelf: Ayumi

 

#5 Post autor: Mistakes »

Świetne mocowania listwy z rackiem! Ogólnie ciekawie wykorzystane klocki.
Kabina jest najfajniejsza z całego modelu, super wymodelowałeś te trudne kąty.
Kompletnie nie podoba mi się zawieszenie, przypomina Sratre :(
Ja w swojej ostatniej tatrze miałem minimalne kąty ugięcia i wg mnie wyglądało to lepiej.
Ostatnio zmieniony 2014-09-04, 11:00 przez Mistakes, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Chrupek
Posty: 834
Rejestracja: 2010-04-13, 09:57
Lokalizacja: Wawa

#6 Post autor: Chrupek »

Jedną oponę 94.8 masz naciągniętą na 1 koło motorowe, dobrze widzę?
Tak jest.
noniusz pisze:Czy model w takim razie skalowałeś względem standardowej średnicy 94.8 czy względem średnicy customowego koła?
Koła w sumie tu nic nie zmieniają. Moja Tatra ma założone opony do TrTr:) Oczywiście gdyby ktoś zastosował koła znacząco odbiegające stylem od prawdziwych (np. droidowe) no to pewnie byśmy musieli coś z tym zrobić, ale standardowe plastikowo-gumowe modyfikacje są esencją idei TrTr i można śmiało eksperymentować w oparciu o klocki LEGO.
noniusz pisze:iekawi mnie, czy idzie zapanować nad skrętem, skoro silnik L napędza bez żadnego przełożenia listwę za pośrednictwem z8?
Nie powiem żebym miał duże rezerwy czasowe na skręcanie, ale jest w miarę ok:P Chłopaki po rajdzie się troche bawili moim autem, bo też nie mogli uwierzyć, że da się tym sterować i raczej pochwalili, że jednak może być.
noniusz pisze:Aha, i co robi ta mała biała gumka na końcu listwy? To jakiś ogranicznik, czy zabezpieczenie przed odpięciem się rack'a z liftarm'a?
Ta druga opcja. Rack czasem mi wystrzeliwał w poprzednich trialówkach a nie bardzo widzę zupełnie inny sposób zabudowy skrętu, stąd zwykła swojska gumka recepturka:]
noniusz pisze:Ogólnie fajna i kompaktowa konstrukcja
Dzięki!
3dom pisze:Wszystko fajnie Grzesiek [...]
Mam cie reklamować jako pożyczacza klocków?:D Ale fakt, że gdyby nie twoja szybka pożyczka tego kółka to bym się pewnie nie zdecydował na te koła;)
madlyR pisze:1. Koła 75 x 17 mm (88517) na oponach 100,6 mm?
o te: http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=88517c02
2. Opony 94,8 mm nie zsuwają się z tego, czy są jakoś taśmą dwustronną doklejone?
Nie zsuwają się. Guma jest tak naciągnięta, że trzymają się dobrze. Nie używałem do środka nic poza tymi kołami motocyklowymi.
3. Kabelki NXT-PF to są jakieś Lego'we (jakiś kod mają?), czy samoróbki?
To samoróbki sprowadzane z Czech przez BLa parę lat temu. Na naszym domowym podwórku zdaje się, że kolega JerryP je robił, ale nie wiem czy na skalę przemysłową, czy tylko dla znajomych:)
madlyR pisze:4. Czy 2 x PF XL podpięte są do jednego portu (zapewne A)?
Do jednego portu.
5. Czy kostka NXT uciągnie prądowo 2 silniki XL na jednym porcie (ew. dwa silniki NXT)?
Przejeździłem tak całe zawody i mocy nie brakło więc jest OK.
madlyR pisze:6. Co się dzieje przy zatrzymaniu pod obciążeniem obydwu silników?
Nie rozumiem do końca pytania. Na trasie, np. pod wielkim kamieniem? Nic się nie dzieje, silniki stają, auto staje. Na żadnym biegu nic w napędzie nie strzela.
madlyR pisze:Niewygodny układ i mniej kompaktowe wymiary nie pasujące do koncepcji ramy?
silniki NXT są trudne do zmieszczenia w kompaktowym aucie. Zauważ, że u mnie silnik od biegów jest tuż nad silnikiem od skrętu (dobrze to widac na fotach podwozia). W życiu bym tam nie upchnął serwa. Poza tym duże servo NXT jest okrutnie powolne, a gdybym je miał przyspieszać to bym stracił precyzję.
Nie stosuję też autocentrowania, gdyż zależy mi na płynności skrętu. W sumie: silniki NXT nie pasowały mi do koncepcji.
8. Czy dobrze zrozumiałem, że zawieszenie jest niezależne dla każdego koła?
Tak, każde koło jest zawieszone niezależnie na wahliwej półośce na kardanie 3l. Oś skrętna dodatkowo na tym kardanie się skręca.
madlyR pisze:Wygląda przede wszystkim na skuteczny Tr-Tr :D.
Nie ukrywam, że to był priorytet:) Wygląd oceniłbym raczej na schludny, niż ładny:P
Ja w swojej ostatniej tatrze miałem minimalne kąty ugięcia i wg mnie wyglądało to lepiej.
Wg też. Ale nawet minimalne ugięcie kół skutkuje drastycznym spadkiem stabilności. I to wbrew pozorom nie z powodu podwyższenia środka ciężkości, ale z powodu tego, że w geometrii ciężarówek trialowych gdzie kardan jest bardzo daleko od środka auta, punkt styku opony z podłozem zbliża sie ku środkowi auta. W praktyce nie widzę sensu kombinować dalej.

A kombinowałem dużo, bo w pierwszej wersji przy zwolnicach były half-liftarmy 7 zamiast zwykłych (ugiecie duże, wywrotność MAX).
Później ograniczyłem ugięcie kół patentem Mańka, czyli wpięciem w ramkę pina z kulką. Ograniczyło to wywrotność, która jednak i tak była dużo większa niż teraz. A zysk to było 1/3 studa prześwitu. więc niestety, koniec końców, zwyciężyła wydajność nad wyglądem.

Ale porównanie do sratry mnie boli, bo to jednak prawdziwa Tatra!:P

Co do skrętu to tez uważam, że ciekawie to wyszło. Rzadko buduję w ten sposób, ale tutaj było mało miejsca a musiałem listwę skrętną obudować od góry i od dołu:)
Ostatnio zmieniony 2014-09-04, 11:26 przez Chrupek, łącznie zmieniany 1 raz.
Sezon w pełni!

madlyR

#7 Post autor: madlyR »

Chrupek pisze: Cytat:
3. Kabelki NXT-PF to są jakieś Lego'we (jakiś kod mają?), czy samoróbki?


To samoróbki sprowadzane z Czech przez BLa parę lat temu. Na naszym domowym podwórku zdaje się, że kolega JerryP je robił, ale nie wiem czy na skalę przemysłową, czy tylko dla znajomych:)
Czy ktoś ma jakiś przepis na konstrukcję takiego kabelka??
Mam NXT-2 i w wielu konstrukcjach brakuje mi jeszcze jednego silnika i w sumie... to można dublować porty :D.
Czy tego typu custom-kabelek jest dopuszczalny w regulaminie? (IMHO powinien być, zresztą, skoro jest użyty, wiec mam odpowiedź :D).
Chrupek pisze: madlyR napisał/a:
4. Czy 2 x PF XL podpięte są do jednego portu (zapewne A)?


Do jednego portu.
Do portu A, czy innego? Port A z tego, co pamiętam ma dwa razy większą wydajość pradową, niż B i C.
Chrupek pisze: madlyR napisał/a:
6. Co się dzieje przy zatrzymaniu pod obciążeniem obydwu silników?


Nie rozumiem do końca pytania. Na trasie, np. pod wielkim kamieniem? Nic się nie dzieje, silniki stają, auto staje. Na żadnym biegu nic w napędzie nie strzela.
Czy sama kostka NXT nie zaczyna się przegrzewać, włączać ograniczeń prądowych, termicznych. To miałem na myśli zadając pytanie.
Chrupek pisze: madlyR napisał/a:
Niewygodny układ i mniej kompaktowe wymiary nie pasujące do koncepcji ramy?


silniki NXT są trudne do zmieszczenia w kompaktowym aucie. Zauważ, że u mnie silnik od biegów jest tuż nad silnikiem od skrętu (dobrze to widac na fotach podwozia). W życiu bym tam nie upchnął serwa. Poza tym duże servo NXT jest okrutnie powolne, a gdybym je miał przyspieszać to bym stracił precyzję.
Nie stosuję też autocentrowania, gdyż zależy mi na płynności skrętu. W sumie: silniki NXT nie pasowały mi do koncepcji.
Widzę, widzę. Upakowanie silników NXT z ośką na boki przeważnie nie pasuje koncepcyjnie ;-).

Dzięki za odpowiedzi!

Awatar użytkownika
Uncle Jaca
Posty: 1122
Rejestracja: 2012-04-21, 14:00
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
brickshelf: jacaelnegro

 

#8 Post autor: Uncle Jaca »

Ładnie popylała:) Niesamowity skręt, nie wiem, czy do zrobienia na pfach, kompaktowa konstrukcja, ładna kabina, przydałoby się coś do złamania tej czerni jedynie.

Jednak jeśli chodzi o koła:

1) przy takim rozstawie i tej średnicy nic Twojej Tatrze nie było straszne;)

2) trzeba ładnie panować nad autem bo bardzo skacze, koła są twarde i nie amortyzują tak jak zwykłe, nierozepchane - Ty ładnie sterowałeś więc oki,

3) nie wspinały się tak dobrze jak mniej rozciągnięte lub dziewicze, m.in na 3 odcinku.

Jaki tam masz rozstaw między 1 a 2 osią (w studach) - jaką skalę przyjąłeś?

Podlinkowany bluprint na pierwszy rzut oka wydaje się mocno różnić od modelu (Blaha wzorował się na tym samym a jego zdaje się być o wiele dłuższa niż Twoja).

Bardzo sprytna i przemyślana konstrukcja, gratuluję! jeszcze powalczy w tym sezonie:)
Pies utonął, łańcuch pływa

Awatar użytkownika
Bricksley
VIP
Posty: 2573
Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
brickshelf: KAROL4

 

#9 Post autor: Bricksley »

Chrupek pisze:Ta druga opcja. Rack czasem mi wystrzeliwał w poprzednich trialówkach a nie bardzo widzę zupełnie inny sposób zabudowy skrętu, stąd zwykła swojska gumka recepturka:]
A nie lepiej zamiast tej gumki i tych racków 4s, wstawić technicowego racka 7s i przymocować go pinami? W razie czego możesz użyć nawet wersji 10s (tyle, że wtedy z jednej strony będzie więcej wystawał) no i mocujesz wtedy nie zwykłymi pinami a pinem 1/2.
Ostatnio zmieniony 2014-09-04, 14:01 przez Bricksley, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam :)

Awatar użytkownika
noniusz
VIP
Posty: 1073
Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: gkurkowski
Kontakt:

 

#10 Post autor: noniusz »

Karol pisze:
Chrupek pisze:Ta druga opcja. Rack czasem mi wystrzeliwał w poprzednich trialówkach a nie bardzo widzę zupełnie inny sposób zabudowy skrętu, stąd zwykła swojska gumka recepturka:]
A nie lepiej zamiast tej gumki i tych racków 4s, wstawić technicowego racka 7s i przymocować go pinami? W razie czego możesz użyć nawet wersji 10s (tyle, że wtedy z jednej strony będzie więcej wystawał) no i mocujesz wtedy nie zwykłymi pinami a pinem 1/2.
To zależy co autor chciał osiągnąć - jeśli szybki skręt z dużym promieniem to zastosowane rozwiązanie wydaje się być optymalne.
Gdyby racki 4L zastąpić technicowym 7L to po pierwsze kąt skrętu byłby zdecydowanie mniejszy (rack 7L ma tyle samo ząbków co 1 rack 4L), po drugie zamiast zębatki z8 musiałby użyć zębatki z12, co spowolniło by funkcję skrętu.

Gdyby z kolei użyć racka 10L to zakres skrętu byłby chyba porównywalny, za to racka musiałaby jeśli dobrze kojarzę przesuwać z16, czyli skręt spowolniony 2-ktornie.

Nie wiem na ile szybki i do opanowania jest skręt w Twoim pojeździe, ale gdybym miał puścić napęd do skrętu prosto z silnika to pomyślałbym nad 2-gim z pomysłów zaproponowanych przez Karola

BJ
VIP
Posty: 999
Rejestracja: 2012-01-16, 21:42
Lokalizacja: Majdan/Warszawa

#11 Post autor: BJ »

Bardzo fajne autko, bardzo pancerne, zwinne, stabilne i baaardzo wydajne, na szybszym biegu potrafi przejeżdżać naprawdę duże przeszkody.
Co do skrętu jak dla mnie jest nieco za szybki, ciężko skręcić koła nie do oporu, przynajmniej ja miałem z tym problemy. W stosunku do blueprintu wydaje mi się trochę krótka, wiec dołączam się do prośby jacy o podanie rozstawu osi.



noniusz pisze: [...]po drugie zamiast zębatki z8 musiałby użyć zębatki z12, co spowolniło by funkcję skrętu.

Gdyby z kolei użyć racka 10L to zakres skrętu byłby chyba porównywalny, za to racka musiałaby jeśli dobrze kojarzę przesuwać z16, czyli skręt spowolniony 2-ktornie.

Nie jest do końca tak jak mówisz, czym większa zębatka tym szybciej będzie skręcać, ale z mniejszą siłą.
(19:28:58) Toltomeja: teraz powiem absolutnie serio, nawet jeśli zaraz będę żałował: trialowki wygrywają ten pojedynek

Awatar użytkownika
Chrupek
Posty: 834
Rejestracja: 2010-04-13, 09:57
Lokalizacja: Wawa

#12 Post autor: Chrupek »

Czy ktoś ma jakiś przepis na konstrukcję takiego kabelka??
Nie pomogę, jestem noga w kwestii elektroniki.

Dla mnie dużym szokiem jest to co piszesz, nie miałem pojęcia, że wyjścia silnikowe się czymś różnią.
Z uwagi na to, że autko porozłączałem do serwisu to musiałem podejrzeć w robotC jak to jest i mam silniki napedowe na wyjściu C. Czy ktoś jest w stanie potwierdzić tą informację o wydajności poszczególnych wyjść z kostki?

Kostka NXT ani razu mi się nie przegrzała, nie odcinała też prądu. Dwa razy w życiu mi się zawiesiła (w tym raz po ostatnim rajdzie, gdy BJ się bawił autkiem). Objawiało się to tym, że działała z opóźnieniem i ja swoje-auto swoje. wyłączyłem, włączyłem i było spoko. Nie jestesm w stanie ocenić porównania wydajności akumulatorków kostka NXT vs. BBox. Na pewno na NXT silniki działają dokładniej, np. koła można obrócić o mniejszy kąt, bo kostka jest w stanie wysłać krótszy impuls do kół, niż standardowa wieża IR. Robiłem kiedyś bezpośrednie porówanie w moim Berliecie 4x4.

Tak, takie kabelki są dopuszczone, również dlatego że można zastosować kombinację dwóch kabli od LEGO (oryginalnych) i uzyskasz to samo. To takie trochę oszukane dublowanie, bo żadnych funkcji tak nie odseparujesz. Do napędu się nadaje bo silniki napędowe mają działać identycznie:) Ale są jakieś tam multipleksery od HiTechnic czy jakoś tak, zapoznaj się z tematem.
Uncle Jaca pisze:Ładnie popylała:)
Dzięki!

Wszystko to co piszesz to prawda. Auto jest narowiste na tych kołach... coś za coś:)

Skalę przyjąłem 1:14. Tak, wg tego blueprintu pod spodem auto powinno mieć ponad 4 metry rozstawu między osią 1. i 2. a np. w tej wersji nie wygląda to na tyle:
klik
Moje ma 27kropek rozstawu.

Rack 7l to porażka. Zębów mało no i robi sie kanapka liftarmowa. Racki 10 i 12 tez nie są zbyt dobre bo mocowane tylko na dwa piny.
Sezon w pełni!

ODPOWIEDZ