Sprzęgło a silnik PF XL
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
- Lomeltor
- Posty: 264
- Rejestracja: 2015-03-01, 21:19
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- brickshelf: Proszę uzupełnić
-
Sprzęgło a silnik PF XL
Witam, składam od jakiegoś czasu dość sporą terenówkę i z racji gabarytów musiałem użyć silnika XL. No ale jak to w terenówkach bywa czasem napotkają na przeszkodę, którą nie da się pokonać. Stąd moje pytanie. Czy da się do silnika XL w jakiejś konfiguracji podpiąć zębatkę ze sprzęgłem? Ewentualnie czy są jakieś inne sposoby na zabezpieczenie konstrukcji lub przeniesienia napędu, które można zastosować w terenówce. Dwie zębatki już przemieliłem i nie chciałbym tego błędu powtarzać.
Szukałem w paru miejscach odpowiedzi na moje pytanie ale niestety bez powodzenia. Jeśli temat gdzieś był to przepraszam.
Szukałem w paru miejscach odpowiedzi na moje pytanie ale niestety bez powodzenia. Jeśli temat gdzieś był to przepraszam.
Jeśli myślisz o użyciu białej zębatki z24 w układzie napędowym terenówki >2 kg to mija się to z celem. Generalnie zabezpieczeniem jest bardzo mocna obudowa połączeń między zębatkami. Sprowadza się do podparcia z obu stron belkami. W najlepszych konstrukcjach mechanicznych, w przypadku napotkania przeszkody nie do pokonania powinien zatrzymać się silnik i nic w tym układzie napędowym nie powinno strzelać. Słynne testy ściany etc. Ewentualnie możesz spróbować w niektórych konfiguracjach zdublować zębatki, przy czym połączeń kątowych raczej nie załatwisz w ten sposób. Polecam też pooglądać cuda Kolegów od Trialu, można co nieco podpatrzeć;).
- dmac
- Adminus Emeritus
- Posty: 2432
- Rejestracja: 2004-06-17, 19:16
- Lokalizacja: Szczecin
- brickshelf: dmac
-
Generalnie Filus ma rację, ale:
- jeśli bardzo chcesz zabezpieczyć mechanizm, możesz na wejściu użyć bloku kilku kół zębatych ze sprzęgłem (wiadomo któych) na wspólnej osi. Problemem jest dobranie właściwej liczby tychże kół, tak, aby poślizg pojawiał się we właściwym momencie, skoro pojazd ma być ciężki.
- dobre spięcie kół zębatych, o którym pisze Filus, też powinno je zabezpieczyć przed pękaniem. Zrobiłem kiedyś model tak pospinany (moja niedoszła pierwsza i jedyna trialówka, na dwóch silnikach RC :) ), że koła buksowały na dowolnej nawierzchni, a gdy chwyciłem za oponę, to felgi się kręciły w środku. [Uczciwie jednak wyznam, że gdy zdołałem w końcu rozebrać mosty, znalazłem w nich skręcone (ale nie ukręcone) ośki.] Podpowiedź na temat dobrego spinania: używaj jak najwięcej ramek, łącz je liftarmami ze wszystkich stron, koła zębate umieszczaj tuż przy otworach belek, nigdy gdzieś w połowie dłuższych osiek.
- jeśli bardzo chcesz zabezpieczyć mechanizm, możesz na wejściu użyć bloku kilku kół zębatych ze sprzęgłem (wiadomo któych) na wspólnej osi. Problemem jest dobranie właściwej liczby tychże kół, tak, aby poślizg pojawiał się we właściwym momencie, skoro pojazd ma być ciężki.
- dobre spięcie kół zębatych, o którym pisze Filus, też powinno je zabezpieczyć przed pękaniem. Zrobiłem kiedyś model tak pospinany (moja niedoszła pierwsza i jedyna trialówka, na dwóch silnikach RC :) ), że koła buksowały na dowolnej nawierzchni, a gdy chwyciłem za oponę, to felgi się kręciły w środku. [Uczciwie jednak wyznam, że gdy zdołałem w końcu rozebrać mosty, znalazłem w nich skręcone (ale nie ukręcone) ośki.] Podpowiedź na temat dobrego spinania: używaj jak najwięcej ramek, łącz je liftarmami ze wszystkich stron, koła zębate umieszczaj tuż przy otworach belek, nigdy gdzieś w połowie dłuższych osiek.
Pozdrawiam,
dmac
_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles
dmac
_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles
- Uncle Jaca
- Posty: 1122
- Rejestracja: 2012-04-21, 14:00
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- brickshelf: jacaelnegro
-
- Lomeltor
- Posty: 264
- Rejestracja: 2015-03-01, 21:19
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- brickshelf: Proszę uzupełnić
-
No dziękuję za rady, w sumie staram się zabudowywać zębatki; choć jak mi strzeliły zębatki to właśnie na dyferencjale, który był w dedykowanej ramce. Sprzęgła mam tylko dwa i też próbowałem dawać je parami na osi ale efekt, był równie marny.
W sumie tak ambitne modele składam od niedawna i do wielu rzeczy dochodzę metodą prób i błędów.
Dużym mankamentem jest też to, ze używam wahacze, które dają dość duży opór.
Teraz przerobiłem napęd na taki ze 2-stopniową skrzynią manualną - jest to jakiś kompromis.
Na razie tak czy siak mam ledwo dostawę modelu.
Zdjęcia na razie tutaj: https://drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing
Również pozdrawiam Swojaka ;) Przejrzałem stronę z podpisu i motywacja mi spadała, bo widzę, że wiele przede mną ;)
W sumie tak ambitne modele składam od niedawna i do wielu rzeczy dochodzę metodą prób i błędów.
Dużym mankamentem jest też to, ze używam wahacze, które dają dość duży opór.
Teraz przerobiłem napęd na taki ze 2-stopniową skrzynią manualną - jest to jakiś kompromis.
Na razie tak czy siak mam ledwo dostawę modelu.
Zdjęcia na razie tutaj: https://drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing
Również pozdrawiam Swojaka ;) Przejrzałem stronę z podpisu i motywacja mi spadała, bo widzę, że wiele przede mną ;)
To jakiś gryps ? :P15 na DFC
Ostatnio zmieniony 2015-03-02, 19:37 przez Lomeltor, łącznie zmieniany 2 razy.
- M_longer
- VIP
- Posty: 5429
- Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
- Lokalizacja: Lubin
- brickshelf: M-longer
- Kontakt:
-
XL zje Ci tę skrzynię. W książce Sariela jest instrukcja na pancerną skrzynię dwubiegową:lomeltor pisze:Teraz przerobiłem napęd na taki ze 2-stopniową skrzynią manualną - jest to jakiś kompromis.
http://www.ceneo.pl/27336894
- piotrek839
- Posty: 459
- Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
- Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
- brickshelf: piotrek839
-
- Blaha
- VIP
- Posty: 876
- Rejestracja: 2011-08-08, 23:09
- Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
- brickshelf: blaha
-
Więcej info tu [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=23803]myk[/URL]
wpadaj na zawody DFC. Większość z nas buduje też trialówki, a to już porządne terenowe maszyny - na pewno coś doradzimy, bo póki co Twoja konstrukcja kwalifikuje sie na mase max 1kg. Powyżej wróżę kłopoty... Więcej info nt truck trialu i nie tylko w tym dziale.
wpadaj na zawody DFC. Większość z nas buduje też trialówki, a to już porządne terenowe maszyny - na pewno coś doradzimy, bo póki co Twoja konstrukcja kwalifikuje sie na mase max 1kg. Powyżej wróżę kłopoty... Więcej info nt truck trialu i nie tylko w tym dziale.
-
- VIP
- Posty: 1262
- Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
- Lokalizacja: Karczew/Warszawa
- brickshelf: cieslu12
-
Nic się nie posypie. W galeriach trialowców znajdziesz masę gotowych, solidnych rozwiązań na zwrotnice ze zwolnicami a nawet na całe mosty.lomeltor pisze:Zdaję sobie z tego sprawę, choć boję się, że jak zacznę kombinować z zawieszeniem portalowym to geometria skrętu się posypie. Tych dedykowanych z crawler'a nie mam, także musiałbym poskładać swoje jak coś.piotrek839 pisze:CV jointy ze zwrotnicami to słaby punkt
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar