Sprzęgło a silnik PF XL

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Lomeltor
Posty: 264
Rejestracja: 2015-03-01, 21:19
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

Sprzęgło a silnik PF XL

#1 Post autor: Lomeltor »

Witam, składam od jakiegoś czasu dość sporą terenówkę i z racji gabarytów musiałem użyć silnika XL. No ale jak to w terenówkach bywa czasem napotkają na przeszkodę, którą nie da się pokonać. Stąd moje pytanie. Czy da się do silnika XL w jakiejś konfiguracji podpiąć zębatkę ze sprzęgłem? Ewentualnie czy są jakieś inne sposoby na zabezpieczenie konstrukcji lub przeniesienia napędu, które można zastosować w terenówce. Dwie zębatki już przemieliłem i nie chciałbym tego błędu powtarzać.

Szukałem w paru miejscach odpowiedzi na moje pytanie ale niestety bez powodzenia. Jeśli temat gdzieś był to przepraszam.

Awatar użytkownika
Filus
Posty: 596
Rejestracja: 2010-08-08, 20:37
Lokalizacja: Śląsk
brickshelf: Filus

 

#2 Post autor: Filus »

Jeśli myślisz o użyciu białej zębatki z24 w układzie napędowym terenówki >2 kg to mija się to z celem. Generalnie zabezpieczeniem jest bardzo mocna obudowa połączeń między zębatkami. Sprowadza się do podparcia z obu stron belkami. W najlepszych konstrukcjach mechanicznych, w przypadku napotkania przeszkody nie do pokonania powinien zatrzymać się silnik i nic w tym układzie napędowym nie powinno strzelać. Słynne testy ściany etc. Ewentualnie możesz spróbować w niektórych konfiguracjach zdublować zębatki, przy czym połączeń kątowych raczej nie załatwisz w ten sposób. Polecam też pooglądać cuda Kolegów od Trialu, można co nieco podpatrzeć;).

Awatar użytkownika
dmac
Adminus Emeritus
Posty: 2432
Rejestracja: 2004-06-17, 19:16
Lokalizacja: Szczecin
brickshelf: dmac

 

#3 Post autor: dmac »

Generalnie Filus ma rację, ale:

- jeśli bardzo chcesz zabezpieczyć mechanizm, możesz na wejściu użyć bloku kilku kół zębatych ze sprzęgłem (wiadomo któych) na wspólnej osi. Problemem jest dobranie właściwej liczby tychże kół, tak, aby poślizg pojawiał się we właściwym momencie, skoro pojazd ma być ciężki.

- dobre spięcie kół zębatych, o którym pisze Filus, też powinno je zabezpieczyć przed pękaniem. Zrobiłem kiedyś model tak pospinany (moja niedoszła pierwsza i jedyna trialówka, na dwóch silnikach RC :) ), że koła buksowały na dowolnej nawierzchni, a gdy chwyciłem za oponę, to felgi się kręciły w środku. [Uczciwie jednak wyznam, że gdy zdołałem w końcu rozebrać mosty, znalazłem w nich skręcone (ale nie ukręcone) ośki.] Podpowiedź na temat dobrego spinania: używaj jak najwięcej ramek, łącz je liftarmami ze wszystkich stron, koła zębate umieszczaj tuż przy otworach belek, nigdy gdzieś w połowie dłuższych osiek.
Pozdrawiam,
dmac

_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles

Awatar użytkownika
Uncle Jaca
Posty: 1122
Rejestracja: 2012-04-21, 14:00
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
brickshelf: jacaelnegro

 

#4 Post autor: Uncle Jaca »

Pozdrawiam ziomala z Tarnowskich:)

Co to za "terenówka"? Wrzuć jakieś foty albo podjedź 15 na DFC, będzie tylu trialowców, że coś wspólnie wydumamy;)
Pies utonął, łańcuch pływa

Awatar użytkownika
Lomeltor
Posty: 264
Rejestracja: 2015-03-01, 21:19
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#5 Post autor: Lomeltor »

No dziękuję za rady, w sumie staram się zabudowywać zębatki; choć jak mi strzeliły zębatki to właśnie na dyferencjale, który był w dedykowanej ramce. Sprzęgła mam tylko dwa i też próbowałem dawać je parami na osi ale efekt, był równie marny.

W sumie tak ambitne modele składam od niedawna i do wielu rzeczy dochodzę metodą prób i błędów.
Dużym mankamentem jest też to, ze używam wahacze, które dają dość duży opór.

Teraz przerobiłem napęd na taki ze 2-stopniową skrzynią manualną - jest to jakiś kompromis.

Na razie tak czy siak mam ledwo dostawę modelu.
Zdjęcia na razie tutaj: https://drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing

Również pozdrawiam Swojaka ;) Przejrzałem stronę z podpisu i motywacja mi spadała, bo widzę, że wiele przede mną ;)
15 na DFC
To jakiś gryps ? :P
Ostatnio zmieniony 2015-03-02, 19:37 przez Lomeltor, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#6 Post autor: M_longer »

lomeltor pisze:Teraz przerobiłem napęd na taki ze 2-stopniową skrzynią manualną - jest to jakiś kompromis.
XL zje Ci tę skrzynię. W książce Sariela jest instrukcja na pancerną skrzynię dwubiegową:
http://www.ceneo.pl/27336894

Awatar użytkownika
Lomeltor
Posty: 264
Rejestracja: 2015-03-01, 21:19
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#7 Post autor: Lomeltor »

Tak mam tą książkę ale zdecydowałem się na razie na to rozwiązanie ze względu na gabaryty. Testuje sobie co lepiej sprawdzi się w praktyce.
STT | Typowy technicowiec

Awatar użytkownika
ELEMENT
Posty: 542
Rejestracja: 2013-12-30, 15:14
Lokalizacja: Poznań/Yorkshire
brickshelf: PP-ELEMENT

 

#8 Post autor: ELEMENT »

- Mocno obuduj wszystkie pary zębatek.

- Nowy typ sprzęgła jest wytrzymalszy niż stary.

- Nie wiem jak z pojedynczym XL-em, ale przy 2xXL bardzo trudno zrobić przełożenie 1:9 - moment ukręca ośki.

Awatar użytkownika
krowkens
Posty: 218
Rejestracja: 2013-01-18, 14:07
Lokalizacja: Tychy
brickshelf: krowkens

 

#9 Post autor: krowkens »

lomeltor pisze:
15 na DFC
To jakiś gryps ? :P
Zapraszamy 15.03 na zawody DFC to pogadasz z nami. Miejsce zawodów.

Awatar użytkownika
Lomeltor
Posty: 264
Rejestracja: 2015-03-01, 21:19
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#10 Post autor: Lomeltor »

Z chęcią wpadnę, gdzie znajdę więcej info na ten temat?
STT | Typowy technicowiec

Awatar użytkownika
piotrek839
Posty: 459
Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
brickshelf: piotrek839

 

#11 Post autor: piotrek839 »

CV jointy ze zwrotnicami to słaby punkt dla auta terenowego z dużymi kołami. W trudnym terenie ukręcą się jeśli reszta zębatek będzie dobrze zabudowana. Jeśli łamiesz zębatki w dyferencjale to przyspiesz XLa.

Awatar użytkownika
Blaha
VIP
Posty: 876
Rejestracja: 2011-08-08, 23:09
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
brickshelf: blaha

 

#12 Post autor: Blaha »

Więcej info tu [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=23803]myk[/URL]
wpadaj na zawody DFC. Większość z nas buduje też trialówki, a to już porządne terenowe maszyny - na pewno coś doradzimy, bo póki co Twoja konstrukcja kwalifikuje sie na mase max 1kg. Powyżej wróżę kłopoty... Więcej info nt truck trialu i nie tylko w tym dziale.

Awatar użytkownika
Lomeltor
Posty: 264
Rejestracja: 2015-03-01, 21:19
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#13 Post autor: Lomeltor »

piotrek839 pisze:CV jointy ze zwrotnicami to słaby punkt
Zdaję sobie z tego sprawę, choć boję się, że jak zacznę kombinować z zawieszeniem portalowym to geometria skrętu się posypie. Tych dedykowanych z crawler'a nie mam, także musiałbym poskładać swoje jak coś.

Cieślu
VIP
Posty: 1262
Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
Lokalizacja: Karczew/Warszawa
brickshelf: cieslu12

 

#14 Post autor: Cieślu »

lomeltor pisze:
piotrek839 pisze:CV jointy ze zwrotnicami to słaby punkt
Zdaję sobie z tego sprawę, choć boję się, że jak zacznę kombinować z zawieszeniem portalowym to geometria skrętu się posypie. Tych dedykowanych z crawler'a nie mam, także musiałbym poskładać swoje jak coś.
Nic się nie posypie. W galeriach trialowców znajdziesz masę gotowych, solidnych rozwiązań na zwrotnice ze zwolnicami a nawet na całe mosty.
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar

ODPOWIEDZ