[IDEA] Środek skrętu pośrodku felgi
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
Kiedyś potrzebowalem taki uklad i złożyłem takie coś. Od lat czeka na resztę, i chyba się nie doczeka. Przynajmniej jest okazja pstryknąć zdjęcie.
Priorytetem było łatwe podłączenie silniczka do skrętu. Gdzież by mi do głowy przyszło użyć siłowników :)
Toto ma duży kąt skrętu kół - ponad 45 stopni, a luzy nie są wcale specjalnie duże, dodatkowo gdzie się dało wstawiałem ciasne piny. Koła przy zbliżaniu się do maksymalnego kąta skrętu nieco cofają się do wewnątrz układu. Ale zawsze można ograniczyć kąt, do jakichś 40 stopni środek obrotu jest wystarczająco dokładnie w środku opony. I działa dla opon o takiej grubości jak te, dla innych grubości trzeba modyfikować/dostrajać.
Priorytetem było łatwe podłączenie silniczka do skrętu. Gdzież by mi do głowy przyszło użyć siłowników :)
Toto ma duży kąt skrętu kół - ponad 45 stopni, a luzy nie są wcale specjalnie duże, dodatkowo gdzie się dało wstawiałem ciasne piny. Koła przy zbliżaniu się do maksymalnego kąta skrętu nieco cofają się do wewnątrz układu. Ale zawsze można ograniczyć kąt, do jakichś 40 stopni środek obrotu jest wystarczająco dokładnie w środku opony. I działa dla opon o takiej grubości jak te, dla innych grubości trzeba modyfikować/dostrajać.
\/1 ______________
- Sariel
- VIP
- Posty: 5418
- Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: Sariel
- Kontakt:
-
Ok, dla zainteresowanych i dla wątpiących w zastosowanie LA film z całym układem w działaniu + porównanie ze sterowaniem tradycyjnym + instrukcja. Zgadzam się że jest to rozwiązanie o ograniczonych zastosowaniach, ale liczę że pozwoli mi robić ładniejsze ciężarówki.
https://www.youtube.com/watch?v=vUTiLkdro4I
https://www.youtube.com/watch?v=vUTiLkdro4I
Fajny filmik. Dzięki za porównanie. Dla mnie faktycznie super sprawa z tym środkiem skrętu.
Ja tam cienki Bolek jestem. Ale wydaje mi się, że w zawieszeniu z 8448 da się zrobić napęd w skrętnej osi, tylko wahacz musi być ciut dłuższy.
Coś w tym stylu.
Ja tam cienki Bolek jestem. Ale wydaje mi się, że w zawieszeniu z 8448 da się zrobić napęd w skrętnej osi, tylko wahacz musi być ciut dłuższy.
Coś w tym stylu.
- Załączniki
-
- IMG_20150315_153747~2~2.jpg (35.92 KiB) Przejrzano 3523 razy
Nie jest sztuką trafić w muchę przednią szybą...
Sztuką jest, zrobić to boczną!
Sztuką jest, zrobić to boczną!
A, teraz kumam. Ale przed chwilą zbudowałem resztę. Fakt, że promień skrętu nie powala niestety. Żeby był większy to by w takim układzie musiałby być jeszcze jeden kardan. Ale kardan nie musi być z gumy bo ten element po prawej (nie znam nazwy) ma swobodnie poruszającą się w nim ośkę. Więc podczas skręcania przesuwa się o odpowiednią długość.Sariel pisze:Nie. Środek skrętu jest w tej części z kulkami, nie w kardanie, zdajesz sobie z tego sprawę? Więc kardan musiałby być z gumy żeby się rozciągać przy skręcie.
Nie jest sztuką trafić w muchę przednią szybą...
Sztuką jest, zrobić to boczną!
Sztuką jest, zrobić to boczną!
- Bricksley
- VIP
- Posty: 2573
- Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
- Lokalizacja: Stalowa Wola
- brickshelf: KAROL4
-
Żeby koło jednocześnie było skręcane i napędzane to punkt łamania kardana musiałby pokrywać się z osią obrotu koła przy skręcie (tudzież zwrotnicy) - na powyższym zdjęciu oś i punkt są względem siebie przesunięte.OmenGda pisze: Ale kardan nie musi być z gumy bo ten element po prawej (nie znam nazwy) ma swobodnie poruszającą się w nim ośkę. Więc podczas skręcania przesuwa się o odpowiednią długość.
Pozdrawiam
No ale mówię przecież... Złożyłem i działa... Kręci się bez problemu...
Karol - nie do końca masz rację. To o czym piszesz gwarantuje, że możesz zrobić większy promień skrętu. No i pamiętaj, że u mnie oś się swobodnie wysuwa (czyli tak, jakby się cała półoś rozciągała).
No nie wierzą mi no :-|
Karol - nie do końca masz rację. To o czym piszesz gwarantuje, że możesz zrobić większy promień skrętu. No i pamiętaj, że u mnie oś się swobodnie wysuwa (czyli tak, jakby się cała półoś rozciągała).
No nie wierzą mi no :-|
- Załączniki
-
- IMG_20150315_180511~2.jpg (19.49 KiB) Przejrzano 3439 razy
Ostatnio zmieniony 2015-03-15, 18:32 przez OmenGda, łącznie zmieniany 3 razy.
Nie jest sztuką trafić w muchę przednią szybą...
Sztuką jest, zrobić to boczną!
Sztuką jest, zrobić to boczną!
Ciekawe na ile ta oś będzie się wysuwać z CV jointa, jeśli ciągle będzie przekazywała duży moment do napędu (wtedy będzie większy nacisk i większy opór). Pozatym, nie lepiej byłoby całej konstrukcji osi dać na odwrót? W sensie od strony koła najpierw CVjoint, a później kardan? W tej sytuacji środek zgięcia CVjointa byłby bliżej środka skrętu koła, a cały mechanizm wykonywałby mniej pracy podczas skrętu :)
- Waler
- VIP
- Posty: 768
- Rejestracja: 2010-09-08, 21:42
- Lokalizacja: Ożarów Mazowiecki
- brickshelf: waler
- Kontakt:
-
Zapewne masz rację tyle, że układ odwrotny zmniejszyłby jeszcze i tak mały promień skrętu. Wiesz ile stopni jest w stanie wygiąć się zestaw CV Joint + szary wałek tak by jeszcze normalnie się kręcił i nie wypadał? Skłamać nie chcę, ale 30^ to jest chyba max.stanley pisze:W tej sytuacji środek zgięcia CVjointa byłby bliżej środka skrętu koła, a cały mechanizm wykonywałby mniej pracy podczas skrętu :)
A w takim układzie gdzie oś obrotu zwrotnicy nie pokrywa się z osią obrotu wałka napędowego generuje dodatkowe wygięcia przy skręcie. Więc zamienienie kardana z CV Jointem dałoby promień skrętu pojazdu chyba jakiś kilometr.
No tak, nie byłoby to rozwiązanie do zwrotnego pojazdu :) i w tym przypadku patrząc na zdjęcie wydaje mi się, że przy już bardzo małym promieniu skrętu wygięcie CV jointa na styk pokrywałoby się z nim :)
Ostatnio zmieniony 2015-03-15, 20:47 przez stanley, łącznie zmieniany 1 raz.
- legosamigos
- VIP
- Posty: 3942
- Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
- Lokalizacja: Gdańsk
- brickshelf: legosamigos
- Kontakt:
-
Dzięki za filmik. Na pewno się przyda. Chciałbym budować przynajmniej takie ładne ciężarówki jak Twoje ;)Sariel pisze:Ok, dla zainteresowanych i dla wątpiących w zastosowanie LA film z całym układem w działaniu + porównanie ze sterowaniem tradycyjnym + instrukcja. Zgadzam się że jest to rozwiązanie o ograniczonych zastosowaniach, ale liczę że pozwoli mi robić ładniejsze ciężarówki.
https://www.youtube.com/watch?v=vUTiLkdro4I
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję