[IDEA] Środek skrętu pośrodku felgi

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#31 Post autor: Sariel »

Całkiem sprytne :)

Awatar użytkownika
V1
VIP
Posty: 2555
Rejestracja: 2007-04-07, 05:56
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Noddy

 

#32 Post autor: V1 »

Kiedyś potrzebowalem taki uklad i złożyłem takie coś. Od lat czeka na resztę, i chyba się nie doczeka. Przynajmniej jest okazja pstryknąć zdjęcie.
Priorytetem było łatwe podłączenie silniczka do skrętu. Gdzież by mi do głowy przyszło użyć siłowników :)

Obrazek Obrazek

Toto ma duży kąt skrętu kół - ponad 45 stopni, a luzy nie są wcale specjalnie duże, dodatkowo gdzie się dało wstawiałem ciasne piny. Koła przy zbliżaniu się do maksymalnego kąta skrętu nieco cofają się do wewnątrz układu. Ale zawsze można ograniczyć kąt, do jakichś 40 stopni środek obrotu jest wystarczająco dokładnie w środku opony. I działa dla opon o takiej grubości jak te, dla innych grubości trzeba modyfikować/dostrajać.
\/1 ______________

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#33 Post autor: Sariel »

Ok, dla zainteresowanych i dla wątpiących w zastosowanie LA film z całym układem w działaniu + porównanie ze sterowaniem tradycyjnym + instrukcja. Zgadzam się że jest to rozwiązanie o ograniczonych zastosowaniach, ale liczę że pozwoli mi robić ładniejsze ciężarówki.
https://www.youtube.com/watch?v=vUTiLkdro4I

Awatar użytkownika
OmenGda
Posty: 873
Rejestracja: 2007-02-05, 21:58
Lokalizacja: Gdańsk
brickshelf: OmenGda

 

#34 Post autor: OmenGda »

Fajny filmik. Dzięki za porównanie. Dla mnie faktycznie super sprawa z tym środkiem skrętu.
Ja tam cienki Bolek jestem. Ale wydaje mi się, że w zawieszeniu z 8448 da się zrobić napęd w skrętnej osi, tylko wahacz musi być ciut dłuższy.
Coś w tym stylu.
Załączniki
IMG_20150315_153747~2~2.jpg
IMG_20150315_153747~2~2.jpg (35.92 KiB) Przejrzano 3523 razy
Nie jest sztuką trafić w muchę przednią szybą...
Sztuką jest, zrobić to boczną!

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#35 Post autor: Sariel »

Ale... przecież ten kardan wypadnie przy pierwszym skręcie.

Awatar użytkownika
OmenGda
Posty: 873
Rejestracja: 2007-02-05, 21:58
Lokalizacja: Gdańsk
brickshelf: OmenGda

 

#36 Post autor: OmenGda »

Sariel pisze:Ale... przecież ten kardan wypadnie przy pierwszym skręcie.
W sensie, że się połamie?
Nie jest sztuką trafić w muchę przednią szybą...
Sztuką jest, zrobić to boczną!

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#37 Post autor: Sariel »

Nie. Środek skrętu jest w tej części z kulkami, nie w kardanie, zdajesz sobie z tego sprawę? Więc kardan musiałby być z gumy żeby się rozciągać przy skręcie.

Awatar użytkownika
OmenGda
Posty: 873
Rejestracja: 2007-02-05, 21:58
Lokalizacja: Gdańsk
brickshelf: OmenGda

 

#38 Post autor: OmenGda »

Sariel pisze:Nie. Środek skrętu jest w tej części z kulkami, nie w kardanie, zdajesz sobie z tego sprawę? Więc kardan musiałby być z gumy żeby się rozciągać przy skręcie.
A, teraz kumam. Ale przed chwilą zbudowałem resztę. Fakt, że promień skrętu nie powala niestety. Żeby był większy to by w takim układzie musiałby być jeszcze jeden kardan. Ale kardan nie musi być z gumy bo ten element po prawej (nie znam nazwy) ma swobodnie poruszającą się w nim ośkę. Więc podczas skręcania przesuwa się o odpowiednią długość.
Nie jest sztuką trafić w muchę przednią szybą...
Sztuką jest, zrobić to boczną!

Awatar użytkownika
Bricksley
VIP
Posty: 2573
Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
brickshelf: KAROL4

 

#39 Post autor: Bricksley »

OmenGda pisze: Ale kardan nie musi być z gumy bo ten element po prawej (nie znam nazwy) ma swobodnie poruszającą się w nim ośkę. Więc podczas skręcania przesuwa się o odpowiednią długość.
Żeby koło jednocześnie było skręcane i napędzane to punkt łamania kardana musiałby pokrywać się z osią obrotu koła przy skręcie (tudzież zwrotnicy) - na powyższym zdjęciu oś i punkt są względem siebie przesunięte.
Pozdrawiam :)

Awatar użytkownika
OmenGda
Posty: 873
Rejestracja: 2007-02-05, 21:58
Lokalizacja: Gdańsk
brickshelf: OmenGda

 

#40 Post autor: OmenGda »

No ale mówię przecież... Złożyłem i działa... Kręci się bez problemu...
Karol - nie do końca masz rację. To o czym piszesz gwarantuje, że możesz zrobić większy promień skrętu. No i pamiętaj, że u mnie oś się swobodnie wysuwa (czyli tak, jakby się cała półoś rozciągała).

No nie wierzą mi no :-|
Załączniki
IMG_20150315_180511~2.jpg
IMG_20150315_180511~2.jpg (19.49 KiB) Przejrzano 3439 razy
Ostatnio zmieniony 2015-03-15, 18:32 przez OmenGda, łącznie zmieniany 3 razy.
Nie jest sztuką trafić w muchę przednią szybą...
Sztuką jest, zrobić to boczną!

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#41 Post autor: M_longer »

OmenGda pisze:No nie wierzą mi no :-|
Załóż na to koło i spróbuj napędzić jako cały pojazd.

stanley
Posty: 18
Rejestracja: 2014-08-12, 21:16
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#42 Post autor: stanley »

Ciekawe na ile ta oś będzie się wysuwać z CV jointa, jeśli ciągle będzie przekazywała duży moment do napędu (wtedy będzie większy nacisk i większy opór). Pozatym, nie lepiej byłoby całej konstrukcji osi dać na odwrót? W sensie od strony koła najpierw CVjoint, a później kardan? W tej sytuacji środek zgięcia CVjointa byłby bliżej środka skrętu koła, a cały mechanizm wykonywałby mniej pracy podczas skrętu :)

Awatar użytkownika
Waler
VIP
Posty: 768
Rejestracja: 2010-09-08, 21:42
Lokalizacja: Ożarów Mazowiecki
brickshelf: waler
Kontakt:

 

#43 Post autor: Waler »

stanley pisze:W tej sytuacji środek zgięcia CVjointa byłby bliżej środka skrętu koła, a cały mechanizm wykonywałby mniej pracy podczas skrętu :)
Zapewne masz rację tyle, że układ odwrotny zmniejszyłby jeszcze i tak mały promień skrętu. Wiesz ile stopni jest w stanie wygiąć się zestaw CV Joint + szary wałek tak by jeszcze normalnie się kręcił i nie wypadał? Skłamać nie chcę, ale 30^ to jest chyba max.
A w takim układzie gdzie oś obrotu zwrotnicy nie pokrywa się z osią obrotu wałka napędowego generuje dodatkowe wygięcia przy skręcie. Więc zamienienie kardana z CV Jointem dałoby promień skrętu pojazdu chyba jakiś kilometr.

stanley
Posty: 18
Rejestracja: 2014-08-12, 21:16
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#44 Post autor: stanley »

No tak, nie byłoby to rozwiązanie do zwrotnego pojazdu :) i w tym przypadku patrząc na zdjęcie wydaje mi się, że przy już bardzo małym promieniu skrętu wygięcie CV jointa na styk pokrywałoby się z nim :)
Ostatnio zmieniony 2015-03-15, 20:47 przez stanley, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
legosamigos
VIP
Posty: 3942
Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
Lokalizacja: Gdańsk
brickshelf: legosamigos
Kontakt:

 

#45 Post autor: legosamigos »

Sariel pisze:Ok, dla zainteresowanych i dla wątpiących w zastosowanie LA film z całym układem w działaniu + porównanie ze sterowaniem tradycyjnym + instrukcja. Zgadzam się że jest to rozwiązanie o ograniczonych zastosowaniach, ale liczę że pozwoli mi robić ładniejsze ciężarówki.
https://www.youtube.com/watch?v=vUTiLkdro4I
Dzięki za filmik. Na pewno się przyda. Chciałbym budować przynajmniej takie ładne ciężarówki jak Twoje ;)
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję

ODPOWIEDZ