[IDEA] Kompaktowa 4-biegowa skrzynia sekwencyjna
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
- Sariel
- VIP
- Posty: 5418
- Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: Sariel
- Kontakt:
-
[IDEA] Kompaktowa 4-biegowa skrzynia sekwencyjna
Bo płakaliście że poprzednia mało praktyczna: https://www.youtube.com/watch?v=95_dv826dv0
Plusy: bardzo mała, prosta, mocna, praktycznie z samych powszechnie dostępnych części, do przełączania wystarcza jeden Medium, przełączanie działa w pełnym cyklu, od 1 do 4 i znów do 1, da się przełączać na ucho - każdy bieg to dwa kliknięcia - a driving ringi nie mogą wyskoczyć bo zawsze trzymają je wodziki i ślimak.
Minusy: sporo tarcia na 3 i 4 biegach.
Instrukcja: http://sariel.pl/downloads/
Plusy: bardzo mała, prosta, mocna, praktycznie z samych powszechnie dostępnych części, do przełączania wystarcza jeden Medium, przełączanie działa w pełnym cyklu, od 1 do 4 i znów do 1, da się przełączać na ucho - każdy bieg to dwa kliknięcia - a driving ringi nie mogą wyskoczyć bo zawsze trzymają je wodziki i ślimak.
Minusy: sporo tarcia na 3 i 4 biegach.
Instrukcja: http://sariel.pl/downloads/
Ostatnio zmieniony 2015-03-22, 01:23 przez Sariel, łącznie zmieniany 1 raz.
Nie orientowałem się dokładnie w kontekście "skrzyń biegu z Lego", ale czy są skrzynie działające bez większych przerw? Jedynym minusem zauważalnym w przypadku tej skrzyni jest czas zmiany biegu. Nie jest on chyba zbyt płynny, tzn w czasie poruszania się pojazdu zmiana biegu będzie powodowała przestoje w poruszaniu?
Sama skrzynia wygląda bardzo fajnie. Gabarytowo również.
Sama skrzynia wygląda bardzo fajnie. Gabarytowo również.
- Sariel
- VIP
- Posty: 5418
- Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: Sariel
- Kontakt:
-
Dobra, panowie, żarty żartami a w międzyczasie rozwiązałem dwa główne problemy pierwszej wersji skrzyni: tarcie i wysokość. Oto wersja która jest mniejsza, bardzo ale to bardzo pancerna, i jest w niej tak mało tarcia że jeden PF M spokojnie kręci nią na czwartym biegu. Cholerstwo jest tak małe i praktyczne, że żałuję tylko że nie wymyśliłem go wcześniej, bo pakowałbym w co drugiego MOCa:
https://www.youtube.com/watch?v=EIEuqMf_VF0
Instrukcja: http://sariel.pl/down/4speed-sequential ... x-v1-1.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=EIEuqMf_VF0
Instrukcja: http://sariel.pl/down/4speed-sequential ... x-v1-1.pdf
No to trzeba przyznać, że pojechałeś z tematem...
Ile waży taka konstrukcja bez silników?
Na pewno jej użyję. Ale niestety będę musiał ją jakoś przerobić :-/
Bo nie mam tych nowych driving ringów :-(
Dzięki za instrukcję!
Pozdrawiam
Michu
Ile waży taka konstrukcja bez silników?
Na pewno jej użyję. Ale niestety będę musiał ją jakoś przerobić :-/
Bo nie mam tych nowych driving ringów :-(
Dzięki za instrukcję!
Pozdrawiam
Michu
Nie jest sztuką trafić w muchę przednią szybą...
Sztuką jest, zrobić to boczną!
Sztuką jest, zrobić to boczną!
- Sariel
- VIP
- Posty: 5418
- Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: Sariel
- Kontakt:
-
Bez silników 77 gramów. A w nowe ringi warto zainwestować, bo przełączają się zdecydowanie płynniej i pewniej niż stare.
Ostatnio zmieniony 2015-04-02, 10:36 przez Sariel, łącznie zmieniany 1 raz.
Ktoś wcześniej napisał, że wolno zmienia biegi. Myślę, że jest na to sposób. Sama skrzynia nic specjalnego nie ma, to właśnie system przestawiający wodziki ma znaczenie. Tyle na ile dostrzegam to na filmie, wnioskuję, że Technic, Liftarm 1 x 2 Thick with Pin Hole and Axle Hole przy zmianie biegu obracają się mniej więcej o 90 stopni. Mam nadzieję, że to mniej więcej nie wiele odbiega od równych 90 stopni. Jeśli tak jest to wystarczy zbudować mechanizm, który będzie odpowiednio blokował obroty silnika, aby ten wykonywał 1/4, 1/2 lub cały obrót i stop. Przy drugim przypadku (1/2) wystarczy zastosować redukcję, np. z12 (double bevel) z z24. Mam nawet pomysł na taki mechanizm, ale dajcie mi chwilę, żebym zbudował to LDD, to wrzucę.
chodzi Ci o jakby sekwencyjną zmianę tak?michal_forest pisze:Ktoś wcześniej napisał, że wolno zmienia biegi. Myślę, że jest na to sposób. Sama skrzynia nic specjalnego nie ma, to właśnie system przestawiający wodziki ma znaczenie. Tyle na ile dostrzegam to na filmie, wnioskuję, że Technic, Liftarm 1 x 2 Thick with Pin Hole and Axle Hole przy zmianie biegu obracają się mniej więcej o 90 stopni. Mam nadzieję, że to mniej więcej nie wiele odbiega od równych 90 stopni. Jeśli tak jest to wystarczy zbudować mechanizm, który będzie odpowiednio blokował obroty silnika, aby ten wykonywał 1/4, 1/2 lub cały obrót i stop. Przy drugim przypadku (1/2) wystarczy zastosować redukcję, np. z12 (double bevel) z z24. Mam nawet pomysł na taki mechanizm, ale dajcie mi chwilę, żebym zbudował to LDD, to wrzucę.
Nie jest sztuką trafić w muchę przednią szybą...
Sztuką jest, zrobić to boczną!
Sztuką jest, zrobić to boczną!
OmenGda tak, chociaż dokładnie za sekwencyjne przełączanie biegów odpowiedzialny jest tylko i wyłącznie system wybierania biegu. W załączniku jest gif do pobrania. Tak wygląda moja koncepcja na mechanizm ograniczający obroty silnika. Ramiona blokad powinny być jakąś gumką spięte, albo przyciśnięte amortyzatorem. Oczywiście to rozwiązanie trzeba przetestować i bardziej profesjonalnie złożyć, to jest tylko przykład. Zaraz usiądę i postaram się złożyć podobną skrzynię z zaproponowanym mechanizmem zmiany biegów. Jak zadziała to filmik zrobię.
- Załączniki
-
- a.gif (3.51 MiB) Przejrzano 4947 razy
Sprytny patent.
A nie łatwiej takie coś i do tego servomotor?
https://www.youtube.com/watch?v=8CKJ-0Y7Xjo
A nie łatwiej takie coś i do tego servomotor?
https://www.youtube.com/watch?v=8CKJ-0Y7Xjo
Ostatnio zmieniony 2015-04-04, 14:13 przez OmenGda, łącznie zmieniany 1 raz.
Nie jest sztuką trafić w muchę przednią szybą...
Sztuką jest, zrobić to boczną!
Sztuką jest, zrobić to boczną!