[WIP] Żuraw mobilny Liebherr LTM 1500-8.1

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Kubrick
VIP
Posty: 2200
Rejestracja: 2006-05-19, 21:51
Lokalizacja: KrakóVW
brickshelf: Kubrick
Kontakt:

 

#196 Post autor: Kubrick »

BONBINI pisze:Dziś trochę posiedziałem w końcu przy klockach i piwie - nareszcie.
Zastanawiam się, czy to "nareszcie" dotyczy bardziej klocków, czy piwa, bo mam ostatnio podobnie :D
BONBINI pisze:Napewno nie ten metalowy
Tu by pasowało założyć zblocze na kilku kołach pasowych i hakiem na dwie strony z pazurów z bionicle ;]
Cieślu pisze:kup volvo nie bądź janusz
Cieślu pisze:Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

Awatar użytkownika
legosamigos
VIP
Posty: 3942
Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
Lokalizacja: Gdańsk
brickshelf: legosamigos
Kontakt:

 

#197 Post autor: legosamigos »

Może piwo jest natchnieniem do dalszego budowania ;) :D
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję

Awatar użytkownika
BONBINI
Posty: 325
Rejestracja: 2014-04-22, 20:55
Lokalizacja: Gdynia
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#198 Post autor: BONBINI »

Kubrick pisze:Tu by pasowało założyć zblocze na kilku kołach pasowych i hakiem na dwie strony
Właśnie taki hak widzę jako jedyna opcja do tej wielkości żurawia.
Teraz z innej beczki:
Skala, na którą się zdecydowałem czyli 1:26 powoduje n i e m a ł e trudności przy budowie podpór. Każda ma podnieść około 2 kg. Zaczynam budowanie tego co tygrysy lubią najbardziej czyli mechaniki. Na wystawie w Gdyni chętnie podzielę się informacjami na temat postępu prac i trudnościami przy budowie :-)

Z ostatniej chwili:
Z powodu trudności z upakowaniem całej mechaniki w podwoziu informuję, że od dziś przechodzę na większe koła 62.4 x 20 - pewnie ku uciesze M_longera :-)
Dodatkowo przybędzie sterowanie krabowe :-)
Pierwsze foto nowego podwozia:
Obrazek[/img]
Ostatnio zmieniony 2015-06-09, 19:15 przez BONBINI, łącznie zmieniany 1 raz.
W budowie: Liebherr LTM 1500-8.1 Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
Kubrick
VIP
Posty: 2200
Rejestracja: 2006-05-19, 21:51
Lokalizacja: KrakóVW
brickshelf: Kubrick
Kontakt:

 

#199 Post autor: Kubrick »

Też coś na tych kołach składam teraz :) Nienawidzę tych kół od wczoraj :P
Cieślu pisze:kup volvo nie bądź janusz
Cieślu pisze:Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

Awatar użytkownika
noniusz
VIP
Posty: 1073
Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: gkurkowski
Kontakt:

 

#200 Post autor: noniusz »

BONBINI pisze:Z powodu trudności z upakowaniem całej mechaniki w podwoziu informuję, że od dziś przechodzę na większe koła 62.4 x 20
O, w końcu podwozie ma szansę wyglądać "jak człowiek" :)
Czy takie zagranie dla zachowania proporcji nie wymusi przebudowania np. już powstałego wysięgnika na dłuższy?
BONBINI pisze:Dodatkowo przybędzie sterowanie krabowe
To jak - wszystkie osie będą skrętne?? Prawdziwy dźwig ma w ogóle taką opcję?
Przy krabie wszystkie osie powinny mieć ten sam promień skrętu, przy "normalnym" skręcie osie powinny mieć inny promień skrętu, jak chcesz to zrobić?
Ostatnio zmieniony 2015-06-10, 08:18 przez noniusz, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Kubrick
VIP
Posty: 2200
Rejestracja: 2006-05-19, 21:51
Lokalizacja: KrakóVW
brickshelf: Kubrick
Kontakt:

 

#201 Post autor: Kubrick »

Warto się zapoznać z rozwiązaniem skrętu od 3ffermana: https://www.youtube.com/watch?v=H69U6JdoIlI i https://www.youtube.com/watch?v=6PQYjqefo4A
Cieślu pisze:kup volvo nie bądź janusz
Cieślu pisze:Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#202 Post autor: M_longer »

BONBINI pisze:pewnie ku uciesze M_longera :-)
Pamiętaj co Longer mówił o podporach.
A tak w ogóle to zapoznaj się z tym:
http://www.eurobricks.com/forum/index.p ... 99748&st=0
Masz tu pokazane jak buduje się takie podwozia od zera, razem z instrukcjami.

Awatar użytkownika
BONBINI
Posty: 325
Rejestracja: 2014-04-22, 20:55
Lokalizacja: Gdynia
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#203 Post autor: BONBINI »

noniusz pisze:O, w końcu podwozie ma szansę wyglądać "jak człowiek" :)
Czy takie zagranie dla zachowania proporcji nie wymusi przebudowania np. już powstałego wysięgnika na dłuższy?
Też mam nadzieję, że wszystko ładnie się zmieści. Mierzyłem długość wysięgnika w nowej skali z większymi kołami i okazało się, że nowy wysięgnik w porównaniu do poprzedniego będzie dłuższy o jeden panel 3x11.
noniusz pisze:To jak - wszystkie osie będą skrętne?? Prawdziwy dźwig ma w ogóle taką opcję?
Przy krabie wszystkie osie powinny mieć ten sam promień skrętu, przy "normalnym" skręcie osie powinny mieć inny promień skrętu, jak chcesz to zrobić?
Prawdziwy LTM 1500 ma 5 różnych trybów skrętu, w tym sterowanie krabowe, ale co ciekawe nie na wszystkich osiach. Tylko osie 1,2,3,4,7,8 są skrętne co powoduje przy włączonym krabie uślizg kół na osiach 5 i 6 (w moim przypadku napędowych).
Aby uniknąć tego zjawiska w moim żurawiu osie napędowe 5 i 6 będą w normalnym trybie skrętu nieruchome (na wprost), natomiast w trybie krab wychylać się o ten sam kąt co pozostałe.
Sam tryb kraba chcę rozwiązać w ten sposób, że przy każdej skrętnej osi będą dwie listwy zębate (przy napędowych 5 i 6 po jednej listwie), a przełączanie odbywać się będzie poprzez przesuw głównej osi układu kierowniczego o kilka studów, co spowoduje wysprzęglenie z jednego trybu (listwy zębatej) na drugi. Każda oś będzie skręcać o inny kąt dzięki odpowiedniemu oddaleniu listwy zębatej od osi. Przy tylu osiach rozwiązanie kątów skrętu przez system przekładni zębatych generuje duże luzy, więc zrobię jak napisałem powyżej.
M_longer pisze:Pamiętaj co Longer mówił o podporach.
A tak w ogóle to zapoznaj się z tym:
http://www.eurobricks.com...opic=99748&st=0
Masz tu pokazane jak buduje się takie podwozia od zera, razem z instrukcjami.
M_longer, pamiętam co pisałeś, a z tym wątkiem zapoznałem się spory czas temu :-) Myślę, że po zmianie kół na większe pewne problemy znikną, dojdzie tylko większe tarcie i waga modelu :-)
Ostatnio zmieniony 2015-06-10, 11:12 przez BONBINI, łącznie zmieniany 1 raz.
W budowie: Liebherr LTM 1500-8.1 Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
noniusz
VIP
Posty: 1073
Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: gkurkowski
Kontakt:

 

#204 Post autor: noniusz »

Ok. ponieważ temat od samego początku jest kontrowersyjny to kolejna porcja "czepianie się" ode mnie :)

1) Po pierwsze primo: ok. 2 listwy na osie to jest jakiś pomysł, tylko tak - listwy od "normalnego" sterowania będą w różnych odległościach od środka kół, listwy od kraba wszystkie powinny być w równej odległości. Jeżeli będziesz przesuwał wał od skrętu to zębatkami z listw "normalnych" nie trafisz w listwy od kraba, więc na wale teoretycznie powinieneś mieć podwójną liczbę zębatek, zmieścisz się?

2) Po drugie primo: w trybie skrętu normalnego przednie osie skręcają w jedną stronę, tylne osie skręcają w drugą stronę, w trybie "krab" wszystkie osie skręcają w jedną stronę. Jaki pomysł na to?
To co mi przychodzi na myśl to tak: w przednich osiach listwy są po jednej stronie kół, w osiach tylnych listwy są po przeciwnych stronach kół i tym sposobem listwy jeszcze bardziej rozjeżdzają się między sobą.

3) I po trzecie primo-ultimo: w trybie "normalnym" będziesz musiał zblokować skręt 5. i 6. osi. I pytanie kolejne - jaki pomysł na to?
Trzeba by na tym przesuwnym wale w okolicach tych osi dobudować coś obok z nieruchomą zębatką, która zblokuje listwę w pozycji "0".

A tak w ogóle to na na wirtualnym screenie widziałem te zwrotnice, one mają te kulki do zaczepienia cięgna wszystkie w tym samym miejscu - jak więc chcesz osiągnąć różny promień skrętu? No i jak byś chciał ewentualnie zamocować 2 listwy po tej samej stronie koła?
Aha i jeszcze jedno pytanie dotyczące blokowania skrętu środkowych osi - jakie listwy planujesz użyć? Jeśli 7L to w pozycji "0" nie zmieścisz obok wału sztywnej zębatki do blokowania.
Aaa, i jeszcze jakie zębatki do racków? Bo przy Twoim założeniu (przesuwanie-zazębianie) to jedyne sensowne rozwiązanie to z12.
Ostatnio zmieniony 2015-06-10, 12:33 przez noniusz, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
BONBINI
Posty: 325
Rejestracja: 2014-04-22, 20:55
Lokalizacja: Gdynia
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#205 Post autor: BONBINI »

noniusz, coś w tym stylu:-)
Obrazek
W budowie: Liebherr LTM 1500-8.1 Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
noniusz
VIP
Posty: 1073
Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: gkurkowski
Kontakt:

 

#206 Post autor: noniusz »

Ok. coś tam widać, a dało by się wrzucić większe zdjęcie i to w 3D? :)

Ok. jak widzę, te zwrotnice, które podlinkowałem masz tylko na osiach napędowych, więc już wiem więcej. Czy dobrze rozumiem, że w roli cięgna jest ten klocek? Sprytnie, jak się sprawdzi to pożyczę sobie kiedyś ten pomysł.

2 sprawy - te listwy przy osiach napędowych masz po przeciwnych stronach - tak ma być? Bo listwy od kraba na pozostałych osiach masz wszystkie z tej samej strony. Dodatkowo listwy przy tych osiach są oddalone od osi koła o 3 study podczas gdy pozostałe listwy są oddalone o 2 study. Wniosek: koła napędowe przy krabie będą mniej skręcały i wszystkie koła nie będą szły równo.

PS: dobrze policzyłeś koła? Na renderze widzę 9 osi zamiast 8? :)

Awatar użytkownika
BONBINI
Posty: 325
Rejestracja: 2014-04-22, 20:55
Lokalizacja: Gdynia
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#207 Post autor: BONBINI »

noniusz pisze:Ok. jak widzę, te zwrotnice, które podlinkowałem masz tylko na osiach napędowych, więc już wiem więcej. Czy dobrze rozumiem, że w roli cięgna jest ten klocek? Sprytnie, jak się sprawdzi to pożyczę sobie kiedyś ten pomysł.

2 sprawy - te listwy przy osiach napędowych masz po przeciwnych stronach - tak ma być? Bo listwy od kraba na pozostałych osiach masz wszystkie z tej samej strony. Dodatkowo listwy przy tych osiach są oddalone od osi koła o 3 study podczas gdy pozostałe listwy są oddalone o 2 study. Wniosek: koła napędowe przy krabie będą mniej skręcały i wszystkie koła nie będą szły równo.

PS: dobrze policzyłeś koła? Na renderze widzę 9 osi zamiast 8? :)
Tak noniusz, to ten klocek :-)
Ten render to tylko schemat znaleziony w necie, u mnie oczywiście będzie tylko 8 osi :-)

Mała aktualizacja:
Zrezygnowałem z wykorzystania gotowych zwrotnic z kulkami na drążkach na osiach 5 i 6-rozwiązanie ma za duże luzy, a po nasadzeniu koła podwozie nie ma odpowiedniej dla mnie szerokości.
Plany co do sterowania krabowego się nie zmieniły-będzie nadal:-)
Zmienił się układ przeniesienia napędu-pierwotnie napędowe osie miały być 5 i 6. Teraz będą to osie 2, 3, 4, 5, 6, dzięki czemu napęd będzie wydajniejszy. Oczywiście główny wał, który biegnie od dyfra do kolejnego dyfra ma spore luzy przy swojej długości, więc dodatkowo będzie druga oś, która będzie napędzać poszczególne dyfry z osobna. Widać jej zalążek na jednej fotce. Do zbudowania podwozia zużyłem dużo drobnicy.
Ostatnio zmieniony 2015-11-01, 18:58 przez BONBINI, łącznie zmieniany 2 razy.
W budowie: Liebherr LTM 1500-8.1 Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
piotrek839
Posty: 459
Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
brickshelf: piotrek839

 

#208 Post autor: piotrek839 »

Co się stało z wysięgnikiem? Jest już skończony? Można zobaczyć jak działa?

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#209 Post autor: Sariel »

Hm, a jak chcesz pogodzić sterowanie krabowe i różny kąt skrętu w trybie normalnym?

Awatar użytkownika
BONBINI
Posty: 325
Rejestracja: 2014-04-22, 20:55
Lokalizacja: Gdynia
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#210 Post autor: BONBINI »

piotrek839 pisze:Co się stało z wysięgnikiem? Jest już skończony? Można zobaczyć jak działa?
piotrek839, wysięgnik ma 5 sekcji, jest gotowy i czeka na siłowniki, które muszę stworzyć.
Sariel pisze:Hm, a jak chcesz pogodzić sterowanie krabowe i różny kąt skrętu w trybie normalnym?
Sariel, każda oś ma dwie listwy zębate. Pierwsza listwa zębata jest do kraba i znajduje się w stałej dla każdej osi odległości od osi. Druga listwa zębata jest do trybu normalnego i znajduje się po przeciwnej stronie w stosunku do pierwszej (dla osi 1, 2, 3, 4) lub po tej samej stronie (dla osi 7 i 8). Ta druga listwa ma zmienną odległość od osi i dzięki temu są różne kąty skrętu (bez przekładni i niepotrzebnych luzów). Zmiana trybów następuje przy ustawieniu kół do jazdy "na wprost" poprzez przesunięcie o 2 study głównej osi układu kierowniczego wzgl. listew zębatych.
Ostatnio zmieniony 2015-06-19, 15:28 przez BONBINI, łącznie zmieniany 4 razy.
W budowie: Liebherr LTM 1500-8.1 Pozdrawiam.

ODPOWIEDZ