[MOC] Meduza II

Adventurers, Castle, HP, Ninja, Pirates, Western, WWII, Vikings

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
V1
VIP
Posty: 2554
Rejestracja: 2007-04-07, 05:56
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Noddy

 

[MOC] Meduza II

#1 Post autor: V1 »

Antoni Dębski był prekursorem nurkowań saturowanych. Czyli długotrwałych; takich, kiedy krew zmienia swój skład na skutek zmian ciśnienia.
W latach 60-tych w Polsce nikt się tym jeszcze nie zajmował, a na świecie na tyle niewiele osób, że nie było nawet jak skorzystać z czyichś doświadczeń.
Przeprowadzał eksperymenty najpierw na myszach i innych zwierzętach, a następnie - na sobie samym.
Doprowadzał się do utraty przytomności - aby zdobyć informacje nieosiągalne w inny sposób; aby dowiedzieć się, gdzie leży granica wytrzymałości ludzkiego organizmu, opracować skład mieszanki do oddychania, stworzyć tabele zanurzeń dla płetwonurków.
Pasjonat, człowiek z powołaniem, który - na przekór nieprzejednanemu systemowi - chciał zrobić coś dla ludzi.
Polscy nurkowie wtedy sami kleili sobie skafandry, i sami budowali aparaty oddechowe.

Był nurkiem oraz... konstruktorem łodzi podwodnych.
Pierwszą jego konstrukcją była Meduza. Podwodna kabina mieszkalna dla dwóch osób. Nie miała napędu, była wyposażona tylko w podstawowe przyrządy, a zanurzenia i wynurzenia dokonywano regulując długość lin łączących kabinę z zatapianym balastem.
W czasie wakacji w 1967 r. dokonał w Meduzie eksperymentalnego zanurzenia w jeziorze Kłodno na Kaszubach, na głębokość 20m.

Następną jego konstrukcją była Meduza II o wyporności 9t, przeznaczona do pracy w wodach morskich. Również dwuosobowa, jednak znacznie zmodyfikowana w stosunku do pierwszej. Posiadała nawet pokładowy kibel!
Meduzy były budowane przez Antoniego Dębskiego i jego kolegów w Stoczni Gdyńskiej, w której pracował. Po godzinach pracy, z materiałów odpadowych, jako że nie udało mu się uzyskać dla swoich eksperymentów akceptacji oficjalnych czynników.

W listopadzie 1968 roku Antoni Dębski wraz Bogdanem Bełdowskim (nurek głębinowy) i Jerzym Kulińskim przeprowadził w Zatoce Gdańskiej historyczne zanurzenie w Meduzie II. Przez tydzień mieszkali na głębokości 26m.
O wydarzeniu było głośno w polskiej prasie i telewizji.

[ Meduza II - ZDJĘCIE - listopad 1968 ]

Zanurzenie wymagało statku-bazy, którym był holownik 'Koral'.
Najpierw opuszczano na dno zbiornik z balastem, połączony z kabiną wężem do pompowania powietrza i dwiema linami. W podłodze kabiny były zamocowane ręczne kołowrotki do regulacji zanurzenia za pomocą tychże lin. Kabina była połączona linami również z holownikiem. Sprężarka ustawiona na pokładzie statku tłoczyła do kabiny powietrze grubym wężem, wokół którego był owinięty przewód elektryczny i telefoniczny.
Dla sygnalizacji położenia do kabiny była przywiązana boja.
Górnego włazu używano tylko na powierzchni, pod wodą korzystano z dolnego, który praktycznie przez cały czas zanurzenia pozostawiano otwarty.
Dla stateczności Meduza miała na zewnątrz przyspawane pojemniki na balast.
Z przodu i z tyłu po jedym maleńkim iluminatorze, jedna niezbyt mocna żarówka dla oświetlenia wnętrza.
Posiłki i napoje pakowane w szczelne pudełka, termosy i słoiki dostarczali załodze koledzy - nurkowie.
Główny konstruktor był nałogowym palaczem i - pomimo bardzo słabej wentylacji - w trakcie zanurzenia palił niewiele mniej niż na lądzie. Podobno przy podwyższonym ciśnieniu tlenu panującym w kabinie papieros spalał się w ciągu sekund.

[ Meduza II - PRZEKRÓJ z okładki Młodego Technika ]

Sukces (czyli wynurzenie całej załogi po siedmiu dobach, w stanie żywym) niewiele pomógł pionierowi w szerokim otwarciu drzwi. Władza nie dopuściła do rozwoju współpracy z RFN i Japonią, zainteresowanych pracami Dębskiego, a jedną z jego kolejnych konstrukcji, bliską ukończenia, złomowano pod jego nieobecność.

Meduzę II przebudowano (zamontowano wieżyczkę i dodano pływaki) i przez wiele lat używano do badań geologicznych dna Bałtyku.
Dzięki niej uzyskano wielokrotnie większą wydajność podczas prac, ponieważ nurkowie mogli spędzać (mieszkać) kilka dni w pobliżu swoich stanowisk, zamiast wielogodzinnego wynurzania się każdego dnia.

Pomysły Dębskiego i współpracujących z nim kolegów, wyniki ich prac, oraz ich patenty (po wygaśnięciu) zostały wykorzystane w wielu krajach na całym świecie. Spotkało się to m.in. z niezadowoleniem firm prowadzących prace podwodne, które kasowały od godziny pracy nurka.

Konstruktor zaprojektował później m.in. batyplan Delfin (przepiękny pojazd!) i batyskafy Geonur przeznaczone do wierceń w dnie morskim. Wiem, że powstały i były używane, ale - póki co - nic więcej. Były oparte na ciekawym pomyśle - pływały poziomo, a do samego wiercenia ustawiano je w pionie.

Kilkanaście lat temu odnaleziono kapsułę w bardzo kiepskim stanie i wyremontowano. Przez kilka lat stała przed wejściem do Muzeum Nurkowania, rok temu przeniesiono ją na Czerniakowską do Muzeum Wojska Polskiego.

Obrazek

Modelik Meduzy budowałem równolegle z lekturą książki Antoniego Dębskiego pt. 'Na dnie i w toni'. Autor opisał w niej Meduzy i inne podwodne urządzenia swojej konstrukcji oraz eksperymenty, jakie przeprowadzał. Niesamowity koleś! Zapowiedział drugą część. Niestety - w roku 2006 zmarł...

Pojazd niewielki, niezbyt okazały. Taka sobie żółto-czarna kapsułka. Kosztowała trochę kombinowania z mocowaniem poszczególnych fragmentów pod odpowiednimi kątami, żeby wszystko się ładnie zgrało.
4 klocki malowane, bo całego wzoru malowania nie było jak zrobić z samych klocków.
Najtrudniej mi było zbudować zbiorniki na balast - aby wysunąć 'żeberka' i pomiędzy nimi wstawić nieco większym skosem żółte powierzchnie, i - najlepiej - zaznaczyć, że są to otwarte od góry komory.
Po wielu próbach udało się.
O ile wraków na dnie Bałtyku jest mnóstwo, z każdego okresu historycznego, to wodorosty dodałem dla urozmaicenia, wbrew stanowi faktycznemu. ...Choć może gdzieś są takie miejsca?

Zdjęcia podwodne:

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Nareszcie KONIEC :)

Obrazek
Ostatnio zmieniony 2015-07-30, 13:40 przez V1, łącznie zmieniany 5 razy.
\/1 ______________

Awatar użytkownika
Stelario
VIP
Posty: 1795
Rejestracja: 2014-11-30, 19:49
Lokalizacja: z PRLu

#2 Post autor: Stelario »

Co wejde na flickr'a to mnie przytłaczasz swoimi zajefajnymi pracami.
Co tu dużo gadać, bardzo fajny pojazd, a zdjęcia to samo mistrzostwo.
Powiedzmy STOP rasistowskim opiniom na temat kolorów zabawek dla dzieci.

Jellyeater
VIP
Posty: 2363
Rejestracja: 2014-03-16, 16:34
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Proszę uzupełnić
Kontakt:

 

#3 Post autor: Jellyeater »

Dn wysmieite, a zdecia to istny majstersztyk. Brawa jak zawsze. Jestem zachwycony klimatem.
Ile by nie było to i tak jest za mało.
Szacunek do klocków, nienawiść do COBI, tak zostałem wychowany.
foto

Awatar użytkownika
Kocur
Posty: 884
Rejestracja: 2014-11-30, 19:15
Lokalizacja: Kraków
brickshelf: Kocur

 

#4 Post autor: Kocur »

Zdecydowanie dobra robota, wodorosty wyglądają świetnie. Czy na wystawie będzie stał luzem czy z podstawką z dnem? Bo chętnie bym zobaczył fotkę bez dorobionego tła :)
Ride the wind, take on your destiny
You gotta get much higher
Fly your flight, get over society
The world is by far much bigger!
- Samael

Sabre
Posty: 30
Rejestracja: 2014-11-30, 19:22
Lokalizacja: Zegrze
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#5 Post autor: Sabre »

Miazga.

Awatar użytkownika
bartek_mi
Posty: 286
Rejestracja: 2007-12-03, 14:11
Lokalizacja: wawa
brickshelf: bartekmi

 

#6 Post autor: bartek_mi »

Super.
Moja tematyka.
Zdjęcia rewelacja.

Awatar użytkownika
Mestari
VIP
Posty: 1428
Rejestracja: 2013-09-25, 14:01
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#7 Post autor: Mestari »

Skąd Ty bierzesz te wszystkie pomysły... Nie mogę się doczekać Gdyni, najbardziej czekam na Twoje prace w jednym miejscu :)

Awatar użytkownika
martinb
Posty: 680
Rejestracja: 2015-01-11, 20:12
Lokalizacja: Schwiebus

#8 Post autor: martinb »

Coś pięknego. Dzieło sztuki.

Awatar użytkownika
CamelXP
VIP
Posty: 321
Rejestracja: 2011-11-05, 19:07
Lokalizacja: Lubin / Norymberga

#9 Post autor: CamelXP »

Jakkolwiek model jest bardzo ciekawy, dla mnie ważniejsza jest historia, która się za nim kryje. Nie znałem jej, a warto, jest dobrą pożywką dla naszej dumy narodowej.
Jak widzę wyznajesz zasadę "Uczyć bawiąc" Krasickiego, na mnie to działa.

Jeżeli szukasz inspiracji dla kolejnych projektów z czasów PRL, to chętnie podpowiem:
TS-16 Grot
Hey! you're banjaxed!
Hey! you're screwed!
And death is coming for you!

Awatar użytkownika
V1
VIP
Posty: 2554
Rejestracja: 2007-04-07, 05:56
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Noddy

 

#10 Post autor: V1 »

Lubię takie historie, Camel. Szczególnie z polskiego podwórka, na którym mieliśmy wszystko, i wszystko już zapomnieliśmy.
Nie jest moim zamiarem uczenie, ale jeśli to przy okazji się udaje, to fajnie.
Szczególnie, że Meduza sama w sobie, bez opisu i tła historycznego jest nieciekawa.
Wyzwanie, jakim była dla tych ludzi było o wiele większe, niż wysłanie przez USA sondy na Marsa, czy japońskiej łodzi podwodnej w największe głębiny, kiedy wielkie korporacje dysponują wszelkimi środkami, technologiami i nieograniczoną gotówką.
A Dębskiemu i kolegom nikt nie chciał nawet przydzielić dyżurnego lekarza przy pierwszych zanurzeniach, chociaż przynajmniej jeden z jego celów pokrywał się z celem partii, mianowicie zwiększenie produktywności.

Mam jakieś rysunki Grota i chyba zdjęcie makiety w jakiejś starej książce o polskich konstrukcjach. Ale na samoloty z Lego jeszcze dla mnie za wcześnie :)
Za to mam na ukończeniu coś również z dziedziny lotnictwa.

Inspiracji zawsze szukam i ewentualnie odkładam w podręcznym archiwum, które regularnie przeglądam i coś wybieram. Tak więc dorzucę tam Grota.


Cieszę się, że Wam się podoba to maleństwo.
W Gdyni nie wystawiłem z braku miejsca, ale co się odwlecze, to nie uciecze.
Może za rok wykombinuję zalewane wodą akwarium.
Dzieci na wystawach rzucają się do wszystkiego, co się rusza i działa. Coś bujającego się w wodzie rzadko się zdarza.
Oczywiście tylko jeśli ktoś mi podrzuci kilkanaście litrów wody ze studni w Billund.
Ostatnio zmieniony 2015-07-30, 14:00 przez V1, łącznie zmieniany 1 raz.
\/1 ______________

ODPOWIEDZ