Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] TATRA 813 Kolos 8x8 MkII
Autor Wiadomość
noniusz 
VIP
Grzegorz


Wiek: 39
Dołączył: 23 Lis 2011
Wpisy: 1028
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-07-30, 12:54   [MOC] TATRA 813 Kolos 8x8 MkII

Szanowni Państwo, drodzy Koledzy i Koleżanki!

Otóż nadszedł taki czas, że i ja w dziale 'SPORTY MOTOROWE' będę publikował swoje prace, nie ma tak, że tylko Warszawa i Śląsk buduje trialówki :)

Dziś prezentuję kolejną Tatrę spod mojej ręki:

TATRA 813 Kolos 8x8 MkII



DANE TECHNICZNE
- Skala: 1:14
- Rozstaw osi: 15 + 21 + 14 study
- Wymiary (L x W x H): 62 x 21 x 23 [cm]
- Masa: 3040 g
- Napęd: 2 x PF XL-motor
- Skręt: PF XL-motor
- Zmiana biegów: PF L-motor + 2 x mini LA
- Liczba biegów: 2
- Przełożenie
bieg 1. 1:8,33
bieg 2. 1:3

Jest to wersja MkII ponieważ jakieś 2 lata temu zbudowałem ten sam model , tyle, że tam wszystko zbudowane było źle, a tu (chyba) tylko kilka rzeczy jest do poprawki, ale o tym za chwilę.

O tym, że kiedyś jeszcze zbuduję trialówkę odgrażałem się pewnie przy publikacji ostatniej tatry. Tatrę po raz kolejny wybrałem świadomie, jak do tej pory tylko z tą marką obcowałem i przy budowie ostatnich modeli widziałem co było nie tak, więc ten MOC jest w pewnym sensie upgrade'm poprzednich wersji i sprawdzianem moich umiejętności w tym temacie.

Zanim zacząłem budować ten model postanowiłem jeszcze raz przejrzeć Wasze prace i ostatecznie postanowiłem się w jakimś stopniu odwzorować na rozwiązaniach z Tatry autorstwa Blahy

NAPĘD

Za napęd odpowiedzialne są 2 silniki XL. Początkowo obawiałem się tylko 2 silników, ale skoro 95% pojazdów jest również napędzane 2 silnikami stwierdziłem, że i u mnie tak będzie.
Pierwszy silnik przekazuje napęd na skrzynię znajdującą się między 2-gą i 3-cią osią i napędza oś 1-wszą i 2-gą.
Drugi silnik przekazuje napęd na skrzynię znajdującą się między 3-cią i 4-tą osią i napędza oś 3-cią i 4-tą.
Obie skrzynie nie są ze sobą sprzężone, przednie koła "nie wiedzą" co robią tylne i na odwrót.



Moja tatra jak każdy szanujący się model w Truck Trial ma zwolnice z przełożeniem Z8/Z24, wygląda to tak:



SKRZYNIA

Skrzynia ma 2 biegi, przełożenie 1:3 i 1:8,33.
Początkowo ten szybszy bieg chciałem w jakiś sposób zredukować, ale tu znowu zasugerowałem się Waszymi rozwiązaniami, z tego co widzę większość Waszych aut ma przełożenie 1:3 więc i ja tak zrobiłem.

Skrzynia w całości zbudowana jest z beveli Z12 i Z20, początkowo wyglądało to tak:



Jednak w pierwszych etapach testów okazało się, że nie można polegać na założeniu, że zębatka nie ześliźnie się z ośki, po drugie silnik M w takiej konfiguracji z "przesuwaczem" zmiany biegów nie miewa siły, aby ten bieg zmienić przy jakimś niefortunnym ustawieniu się zębatek względem siebie.

Skrzynia została przebudowana, zmiana biegów odbywa się przy pomocy silnika PF L i 2 małych siłowników śrubowych, teraz wygląda to tak:



"Zmieniacz" biegów wygląda tak:



Zębatki są w nim dobrze zabudowane i zamknięte, ośki między zębatkami są podparte.

Przy tym rozwiązaniu pewien niedosyt pozostawia fakt, iż biegi przełączają się zdecydowanie wolniej, ale za to przełączają się, zawsze.

Dodatkowo to pierwszy model, w którym zębatki przesmarowałem oliwą.

SKRĘT

W modelu skrętne są 2 przednie osie, każda z innym promieniem.
Za układ skrętu odpowiedzialny jest silnik XL umieszczony między 1-wszą i 2-gą osią. Początkowo i tu miałem pewne obawy stosować silnik XL bez żadnego sprzęgła do skrętu, ale i tu znowu zasugerowałem się Waszymi rozwiązaniami, wielu z was używa XL-i i bywa, że z mniejszym przełożeniem więc XL został.
Silnik z tym samym przełożeniem tj. 1:5 przesuwa racki 13L przypięte do zwrotnic. Zwrotnice osi 1-wszej i 2-giej mają inną długość dźwigni przypiętej do racka, w ten sposób ich promień skrętu jest różny.



Niestety układ skrętu jest przekombinowany i spie...przony, był kilka razy przebudowywany ale nadal nie sprawdza się dobrze. Żeby go poprawić musiałbym rozebrać i przebudować sporą cześć modelu, więc na razie to skutecznie mnie od tego powstrzymało. W najbliższej przyszłości postaram się to poprawić.

ZAWIESZENIE

Tatra ma niezależne zawieszenie każdego z kół, zawieszenie "tatrowe" półosi, a tak naprawdę w realiach Lego zawieszenie zwrotnic. W modelu brak standardowych amortyzatorów Lego, za amortyzację odpowiadają zwykłe gumki-recepturki:



ATRAPA SILNIKA

Silnik V12 zbudowany wg standardów Trialowych, nie ma standardowych cylindrów Lego:



Silnik umieszczony jest między atrapą chłodnicy a 1-wszą osią. Silnik napędza gumka i koło pasowe wychodzące z 1-wszej osi
Jeszcze wczoraj na youtube Kubrick zwrócił uwagę, że "atrapa v12 powinna być mniej więcej nad pierwszą osią", mi się jednak wydaje, przynajmniej na tej podstawie, że silnik jest mniej więcej tam gdzie powinien być.

Całość jeśli chodzi o wnętrzności prezentuje się tak:



KABINA

Kabina w założeniu miała być żółta. Kabina jest jednak "podwójna", co oznacza zużycie dużej ilości klocków a tym samym znaczne dociążenie przodu auta. W związku z tym ściany kabiny postanowiłem zbudować z brickowych paneli, te jednak mam głównie w kolorze czarnym i tym samym zdeterminowany został ostateczny kolor kabiny.
W ogóle w odróżnieniu od poprzednich aut kabina zbudowana jest parzyście z bricków a nie z liftarmów.
Kabina wygląda trochę jak Spongebob Kanciastoporty, wiem, że można zbudować ładniej, ale to wymaga wkładu większej ilości klocków, a co za tym idzie dalsze dociążanie przodu, zostało więc tak jak jest.
Kabina ma tylko 1 parę drzwi, 2-giej pary nie budowałem, żeby kabina była "stabilniejsza", nie jest to zgodne z oryginałem, ale mam nadzieję, że z regulaminem LTTC być może jest? jakby co to w końcu Truck Trial i jest wiele kustomowych przeróbek :)
Tak więc jak już mowa o regulaminie to mamy: drzwi, lusterka, wycieraczki, fotele, kierownicę, dźwignię zmiany biegów, lampy. Jedyne czego brakuje to tablicy ze wskaźnikami, ale nie mogłem znaleźć tego oryginalnego tile 1x4 DBG z fabrycznym nadrukiem, ale to jakby co można nadrobić.



Aha, z rzeczy, których jeszcze nie napisałem:
Model ma 2 BatBox'y:
- duży BB AA obsługuje wierzę IR do której podpięte są silniki od napędu
- mały BB AAA obsługuje wierzę IR do której podpięte są silniki od skrętu i zmiany biegów
Oba battery box'y znajdują się na samym końcu modelu, co w miarę równoważy ciężką kabinę.

Model od spodu zabudowany jest panelami technicowymi 5x11



Dodatkowo "paka" ma zabudowę z paneli technicowych 5x11.

Całość prezentuje się tak:



PODSUMOWANIE

Jak zwykle po zakończeniu budowy i przetestowaniu sprawności auta w terenie nasuwa się kilka wniosków:
- układ napędowy działa zaskakująco dobrze
- przełączanie biegów mogło by odbywać się szybciej
- skręt, a właściwie mocowanie elementów układu skrętu zdecydowanie należy dopracować. Poza tym skręt / nawracanie całkiem zadowalające.
- kabina - musi wystawać mniej przed pierwszą oś, zdecydowanie kabina 2-osobowa a nie dla całego pułku wojska jak u mnie
- jeśli tatra 8x8 to inny model, jak się okazało Kolos to model z najmniejszym rozstawem między 2-gą a 3-cią osią, przez co niektóre rzeczy trzeba było dość mocno upychać
- sprawność tatry sprawdzana poza dedykowanym torem do TT, ale na tym etapie jestem zadowolony z jej osiągów

GALERIA

FILM

PS: dla tych co mnie nie znają osobiście potwierdzam - tak, ten wysoki przystojniak na filmie 2:54 to ja :)
_________________

Ostatnio zmieniony przez bacon 2015-07-30, 13:21, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
Blaha 
VIP


Wiek: 35
Dołączył: 09 Sie 2011
Wpisy: 768
Skąd: Siemianowice Śląskie
Wysłany: 2015-07-30, 15:58   

Witam,

Wywołany do tablicy z chęcią się wypowiem. Miło, że Armax posłużył za wzorzec ;)
Widzę kilka nawiązujących rozwiązań :)

Co mi się podoba:
+ niezły wygląd - łądnie się prezentuje, choć kabina zdaje mi się ciut za wysoka ;>
+ maszyna porusza się całkiem żwawo
+ ograniczyłeś masę - to dużo daje w truck trialu. Obecnie panuje trend na zbijanie masy nawet nieco kosztem wyglądu (trialówki wydają się takie surowe- nie ma miejsca na wodotryski, bo to waży..)
+ ciekawa wariacja zwrotnic/zwolnic
+ skrzynie biegów wydają mi się podobne do tych, które stosuje Uncle Jaca, a te są niezawodne. Ja osobiście buduję prostsze z wodzikiem po środku, ale każdy ma swoje patenty. Chodzi o to żeby nie strzelały i stawiały jak najmniejszy opór (straty mocy) nawet podczas skręcania się ramy
+ dobrze, że zabudowałeś podwozie od spodu. Nie każdy to stosuje - ja akurat jestem zwolennikiem tego rozwiązania, bo zabezpieczasz knoby i czasem skrzynie przed syfem, wzmacniasz ramę, a dodatkowa masa znajduje się przy ziemi, więc stabilności nie pogarsza
+ fajna atrapa V12. Masywna i ciekawie zbudowana - podoba mi się :)
+ dobrze, że poprawiłeś mechanizm zmiany biegów. Musi być szybki i pewny. Przy dwóch biegach nie ma potrzeby precyzji, a w tej konstrukcji układu napędowego staczyłby nawet jeden mini LA w osi XLi zasilony trzy razy przyspieszonym mediumem/L-motorem.

Co mi się mniej podoba i co poprawiłbym (jeśli masz w planach starty w rajdach/ zależy Ci na poprawie osiągów i niezawodności maszyny):
- pierwsza sprawa - przelotowy napęd knobami przez drugą oś (dobrze, że nie przez trzecią) to bardzo zły pomysł. Takie rozwiązanie generuje ogromne opory i w trialu tego nie stosujemy. Jest tutaj na tyle miejsca, że zejście za skrzynią spokojnie zmieścisz między 1 a 2 osią. Dokładnie tak było w moim Armaxie - za drugą osią zejście na dół (redukcja) i wały do 1 i 2 osi na pary knobów.
- Zasilanie powinno być poprowadzone w następujący sposób - pierwszy batbox zasila XLa napędowego i skręt, drugi batbox zasila XLa napędowego i zmianę biegów. Jeden batbox nawet z najlepszymi akumulatorkami LR6 AA nie jest w stanie zasilić dwóch napędowych XLi i podczas dłuższego, stromego podjazdu będzie Ci odcinało napięcie. Do skrętu w parę XLa można podłączyć. Ważne jest też stosowanie wież IR V2. Nie jestem też pewien czy mały batbox z Bateriami AAA ogarnie XLa i L...
- koła wydają mi się być trochę za bardzo pod kątem (są za bardzo zbieżne do siebie w dół) - owszem takie zawieszenie ma większy skok i fajnie to wygląda gdy wybiera nierówności terenu, ale... powoduje też że trialówka jest mniej stabilna i łatwo o rolkę - a podczas zawodów to może zakończyć twój przejazd na sekcji. Prawdziwe tatry nie maja aż takiego skoku zawieszenia, nie jest on tak mocno potrzebny podczas rajdu, ważniejsza jest stabilność i przewidywalność zachowania maszyny np. na przechyle. Dodatkowo napiszę, że twardość wydaje mi się dobrze dobrana - jedynie nieco zmiękczyłbym trzecią oś.
- Na filmie widać, że mechanizm skrętu ma luzy lub jest nieprecyzyjny, bo koła przy skręcaniu się odginają i potrafią się spotkać ze sobą. Wzmocniłbym to bo skręt to ważny element trialówki i często pomaga przy podjazdach i trudnych przeszkodach, bo "wyciąga" nim się maszynę. Musi być niezawodny i sztywno trzymać koła. Jego szybkość to już indywidualna sprawa. Napisałeś,że poprawy wymaga jego mocowanie. Powyższymi sprawami tez warto się zająć.

I to tyle. Gratuluję fajnej maszyny. Mam nadzieję, że niczym nie uraziłem, bo nie taki miałem zamiar. Napisałem co można poprawić ze swojego punktu widzenia. Kawał solidnej maszyny nam tutaj zaprezentowałeś. Kibicuję CI i może spotkamy się kiedy na zawodach ;>

Pozdrawiam!
Ostatnio zmieniony przez Blaha 2015-07-30, 16:07, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
 
noniusz 
VIP
Grzegorz


Wiek: 39
Dołączył: 23 Lis 2011
Wpisy: 1028
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-07-30, 18:31   

Blaha, dziękuję za tak obszerny referat:)

Cieszę się, że dostrzegasz pozytywy w moim modelu, dziękuję również za wypunktowanie niedociągnięć, skoro nie padły żadne obelgi to myślę, że mnie nie uraziłeś :)

Co do kabiny, faktycznie, tez mi się wydaje, że mogła by być o bricka niższa, ale wtedy albo okna musiały być niższe albo drzwi. Próbowałem tak i tak i ostatecznie została taka wysokość jak jest.

Co do przelotowego przełożenia z knobów - tak wiem, tak się nie robi, ale zauważ progres - tylny napęd pod tym względem zbudowany jest poprawnie w odróżnieniu od poprzedniej tatry. Tak naprawdę to myślałem, że u Ciebie było jakoś podobnie, skoro skrzynia była za 2-gą osią. Ok. teraz już mniej więcej wiem o co chodzi, chociaż Twoja galeria WIP jest mało WIP-owa, bo niewiele tam można podpatrzeć :)

Co do zasilania - nie zdawałem sobie sprawy, że ze względu na odcinanie napięcia stosowane są osobne BatBox'y na każdy silnik... Myślałem, że to tylko dla większego zapasu energii. Ok. to też dopisuję sobie do listy "must hae" w nastpnej ciężarówce :) Silniki podłączone są w każdym razie do wieży V2.

Co do skoku zawieszenia, też mi się wydawało, że koła się zbytnio schodzą od spodu ku sobie, teraz rozwiałeś moje wątpliwości, bardzo łatwo można to ograniczyć wpinając piny tu i tam. Ok - do poprawy.

Skręt tak jak sam już napisałem w opisie - wiem, spieprzyłem - poprawię.

Zawody owsem - bardzo chętnie, ale dlaczego tak daaaaaleko? ;)
_________________

Ostatnio zmieniony przez noniusz 2015-07-30, 18:33, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Kubrick 
VIP
Volkswageniarz


Wiek: 33
Dołączył: 19 Maj 2006
Wpisy: 2099
Skąd: KrakóVW
Wysłany: 2015-07-30, 20:00   

noniusz napisał/a:
- jeśli tatra 8x8 to inny model, jak się okazało Kolos to model z najmniejszym rozstawem między 2-gą a 3-cią osią, przez co niektóre rzeczy trzeba było dość mocno upychać
Fakt, że 813 występuje w najkrótszym rozstawie dla 8x8 w całej chyba historii marki może być plusem i minusem. Jak popatrzymy na właściwości terenowe, to zyskujemy na zwrotności i możliwości pokonywania poprzecznych nierówności, ale faktycznie trudniej jest już upchnąć bebechy w tak małej przestrzeni.
Kolejny plus - miałem do czynienia z oboma typami zawieszeń, jakie zastosowałeś w Kolosach i to jest może mniej realistyczne, ale pancerne i niesamowicie proste w budowie i obsłudze, czym model zyskuje na bawialności.
Przednia skrzynia: albo powinieneś ją upchać między osiami, albo puścić napęd do pierwszej osi ponad drugą, żeby ograniczyć opory i poprawić mobilność.
Podobają mi się wycieraczki, ukradnę ten patent kiedyś przy okazji ;)
noniusz napisał/a:
Jeszcze wczoraj na youtube Kubrick zwrócił uwagę, że "atrapa v12 powinna być mniej więcej nad pierwszą osią", mi się jednak wydaje, przynajmniej na tej podstawie, że silnik jest mniej więcej tam gdzie powinien być.
Zwracam honor, może są różne wersje, albo ja coś pomyliłem ;) Albo zasugerowałem się balastową T815 TP :)
noniusz napisał/a:
Co do zasilania - nie zdawałem sobie sprawy, że ze względu na odcinanie napięcia stosowane są osobne BatBox'y na każdy silnik... Myślałem, że to tylko dla większego zapasu energii. Ok. to też dopisuję sobie do listy "must hae" w nastpnej ciężarówce :) Silniki podłączone są w każdym razie do wieży V2.
Najlepszym rozwiązaniem jest podpiąć się przez 2 wieżyczki na osobnych kanałach. Przykładowo, masz w lewym pilocie z lewej skrzynią, z prawej jazdę, podpinasz się z drugim pilotem, na którym jest z lewej jazda, z prawej skręt i spinasz jazdę na pilotach liftarmem. Takie rozwiązanie pozwala najlepiej wykorzystać dostępne kanały, a jak dobrze pokombinujesz z techniką prowadzenia, to i nauczysz się podciągać w zakrętach i na niektórych nierównościach przodem, czy tyłem odcinając chwilowo napęd dla reszty układu - fajnie się da zawijać wtedy :)
No i najważniejsze. Czerwona była ładniejsza :P

EDYTA:
Nasunęło mi się jeszcze, że mógłbyś ograniczyć podwijanie kół przez zastosowanie ogranicznika z pina z kulką wpiętego u dołu ramki, żeby zyskać na stabilności bocznej.
_________________
Cieślu napisał/a:
kup volvo nie bądź janusz
Cieślu napisał/a:
Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

Ostatnio zmieniony przez Kubrick 2015-07-30, 20:02, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
noniusz 
VIP
Grzegorz


Wiek: 39
Dołączył: 23 Lis 2011
Wpisy: 1028
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-07-30, 20:29   

Kubrick napisał/a:
Fakt, że 813 występuje w najkrótszym rozstawie dla 8x8 w całej chyba historii marki może być plusem i minusem. Jak popatrzymy na właściwości terenowe, to zyskujemy na zwrotności i możliwości pokonywania poprzecznych nierówności, ale faktycznie trudniej jest już upchnąć bebechy w tak małej przestrzeni.
Tak, biorąc pod uwagę wyłącznie właściwości terenowe to Kolos to wspaniały model. Jeśli chodzi o upychanie flaków to wręcz przeciwnie - mi np. zabrakło 2 kropek, żeby sensownie zmieścić 2 silniki i skrzynię między środkowymi osiami, Nie wspominając, że między kołami 2-giej i 3-ciej osi nie ma miejsca na battery box'y i trzeba szukać miejsca zupełnie gdzie indziej.

Kubrick napisał/a:
Kolejny plus - miałem do czynienia z oboma typami zawieszeń, jakie zastosowałeś w Kolosach i to jest może mniej realistyczne, ale pancerne i niesamowicie proste w budowie i obsłudze, czym model zyskuje na bawialności.
Przy poprzedniej Tatrze miałem zero doświadczenia i dlatego uparłem się, że ma być odwzorowane realistycznie ze szkodą dla układu jazdy. Tak, na te zwrotnice "nie ma mocnych na Mariolę", a przede wszystkim można do nich bezproblemowo podłączyć układ skrętu. Potwierdzam - model jest bardzo bawialny, chyba jak do tej pory najwięcej się nim bawiłem ze wszystkich moich MOC-y.

Kubrick napisał/a:
Podobają mi się wycieraczki, ukradnę ten patent kiedyś przy okazji ;)
Nie krępuj się :)

Kubrick napisał/a:
jak dobrze pokombinujesz z techniką prowadzenia, to i nauczysz się podciągać w zakrętach i na niektórych nierównościach przodem, czy tyłem odcinając chwilowo napęd dla reszty układu - fajnie się da zawijać wtedy
Brzmi kozacko, ale to już wyższa szkoła jazdy - dosłownie :)

Kubrick napisał/a:
No i najważniejsze. Czerwona była ładniejsza
Nie wiem czy to kolor czy proporcje, ale też mi się bardziej podobała. Nawet przez chwiilę przeszło mi przez myśl skopiowanie tamtej kabiny, ale jednak postanowiłem się sprawdzić w parzystej liczbie oczek, w brickach.

Kubrick napisał/a:
Nasunęło mi się jeszcze, że mógłbyś ograniczyć podwijanie kół przez zastosowanie ogranicznika z pina z kulką wpiętego u dołu ramki, żeby zyskać na stabilności bocznej.
No właśnie taki miałem zamiar:)
noniusz napisał/a:
Co do skoku zawieszenia, też mi się wydawało, że koła się zbytnio schodzą od spodu ku sobie, teraz rozwiałeś moje wątpliwości, bardzo łatwo można to ograniczyć wpinając piny tu i tam. Ok - do poprawy.


Kubrick, dziękuję za uwagi
_________________

 
 
 
Kubrick 
VIP
Volkswageniarz


Wiek: 33
Dołączył: 19 Maj 2006
Wpisy: 2099
Skąd: KrakóVW
Wysłany: 2015-07-30, 20:39   

Mam taką ściągawkę. Co prawda, dla 4x4, ale w 6x6 sprawdzałem i dawało radę, to i w 8x8 można spróbować się pobawić :)
https://www.youtube.com/watch?v=J3I_x9M5ICk
_________________
Cieślu napisał/a:
kup volvo nie bądź janusz
Cieślu napisał/a:
Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

 
 
 
Blaha 
VIP


Wiek: 35
Dołączył: 09 Sie 2011
Wpisy: 768
Skąd: Siemianowice Śląskie
Wysłany: 2015-08-08, 10:01   

Odkopałem niedokończony model 3d z inventora, zrobiłem screena i opisałem deczko. Może to coś pomoże :)



Jak przebudowa? ;>
 
 
 
Uncle Jaca 
VIP
4x4 6x6 8x8 i 6x9


Wiek: 39
Dołączył: 21 Kwi 2012
Wpisy: 1122
Skąd: Tarnowskie Góry
Wysłany: 2015-08-08, 18:09   

Gratuluję wytrwałości :)

Jak sam zauważyłeś, mimo układu to jest dość ciasno aby wszystko upchać - jednak model odwdzięcza się lepszą skrętnością i dzielnością w terenie, niż dłuższe 8x8.

Skrzynie biegów. Hmm, jedyne co jest podobne do moich skrzyń to kwestia samych zazębiających się zębatek (smarowanie na + ja każdy model mam przesmarowany i to nie tylko zębatki). Zębatki masz obudowane na cienkich liftach - z uwagi na mało miejsca? Czy tak po prostu to sobie wykombinowałeś? Ja stosuję tych tajli pomiędzy zębatkami (o ile nie są one przekoszone)

>klik<

Zwolnice masz fajne, jednak ja oduczyłem się wieszać na zastosowanych przez Ciebie pinach, kiedy przy wcale nie jakiejś nieprzejezdnej przeszkodzie po prostu cała zwolnica się urwała.

>klik<

Możliwe, że w układzie 8x8 z uwagi na ilość zwolnic trochę mniej biorą pojedyncze na klatę i wytrzymają. Osobiście używam jednak tych pinów:

>klik<

natomiast, skrętne mocuję tym:

>klik<

Dobrze, że model jest odchudzony - jak dla mnie na dwa xle optymalne jest dla 8x8 2700g lub mniej (oczywiście, jeśli chodzi o przyzwoite przełożenia) - warto zejść z masą jak najniżej, to tylko na plus będzie.

Skręt w 8x8 (dwie osie skrętne) - powiem jedynie tyle, że dla mnie to kosmos. Najtrudniejsze do zbudowania. W swojej Tatrze 6x6x4 gdzie pierwszy raz z tym obcowałem przebudowywałem go chyba z kilkanaście razy. Teraz, po kilku latach dopiero postanowiłem zbudować 8x8 (i każdej osobie, która zaczyna przygodę z trialem szczerze odradzam od razu porywać się na taki układ), więc tym bardziej szacunek dla Ciebie. Ciekaw jestem jak będzie wyglądał on po przebudowie.

Twój model jako całość (technicznie) świetnie się prezentuje i fajnie jeździ. Wygląd - hmm, z czarnym kolorem trochę jest tak, że należałoby go złamać czymś żeby się nie zlewało wszystko - i tu muszę powiedzieć, że poprzedniczka zdecydowanie ładniejsza była - ale może coś naklej, podmień kolor tu i tam i będzie gites. Paka - zabudowa klockowa z burtami czyni trochę z Tatrzanki "ciężarówkę" zamiast trialówki, ale to kwestia gustu, sportowo, raczej odradzałbym tak masę dawać do góry. Z zaciekawieniem obejrzałem filmik. Podoba mi się jak wjeżdża pod ustawioną górkę, przydałoby się jednak trochę ujęć z bliższej odległości.

Podsumowując, gratuluję modelu i ubolewam, że tak daleko mieszkasz. Chętnie obadałbym na żywo, najlepiej na zawodach - może się skusisz i nas odwiedzisz? :)
_________________
Pies utonął, łańcuch pływa
 
 
 
Mrosik 
VIP


Wiek: 36
Dołączył: 05 Maj 2009
Wpisy: 276
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-08-10, 00:32   

Fajnie wyszła Ci ta Tatra. Kiedyś trzeba byłoby się zebrać i zorganizować poznański trtr, z uproszczonym regulaminem.
 
 
 
noniusz 
VIP
Grzegorz


Wiek: 39
Dołączył: 23 Lis 2011
Wpisy: 1028
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-08-10, 10:26   

Blaha napisał/a:
Jak przebudowa?

Z rzeczy, które zmieniłem od razu to zmniejszenie skoku zawieszenia tak jak pisałem z Kubrickiem poprzez wpięcie pinów od spodu zwrotnic:



I wygląda to tak:



Jednak po zrobieniu rachunku sumienia i podliczeniu Waszych uwag co było nie tak dalsze przebudowy sobie odpuściłem...
...tatrę rozebrałem i zaczałem budować nowe auto, i nie zgadniecie - znowu będzie to tatra 8x8 :)

Sądziłem, że do przebudowy mam tylko układ skrętu, przy którym i tak już nieźle trzeba by się nagimnastykować, ale jak doliczyć do tego przebudowę układu napędowego przednich osi, dołożenie 2-giego dużego BatBox'a, zmianę zasilania silników napędowych, odchudzenie i przebudowę kabiny to jednak lepiej zacząć budowę od nowa i postarać się nie powielać popełnionych już błędów.

Blaha, dzięki za wrzucenie tego screena. Ok, już mniej więcej wiem co i jak było u Ciebie. Tak jak przypuszczałem - przełożenie 1:7.5 można uzyskać wyłącznie przez różne kombinacje z16/z20 i z24/z12 i to skutecznie od takich przełożeń mnie odstrasza bo przy tej kombinacji dosyć, że zębatki muszą byś nad/pod sobą to jeszcze muszą być przesunięte na bok względem siebie. Przy kombinacji zębatek z12/z20 ułożonych nad/pod sobą można uzyskać przełożenie 1:8.33, uzyskujemy w łatwiejszy sposób odrobinę wolniejsze przełożenie. Twoje rozwiązanie wydaje się jednak mieć 1 niezaprzeczalny plus a mianowicie silniki napędowe można umieścić 1 studa niżej niż przy moim rozwiązaniu - u mnie oś wyjściowa skrzyni jest 4 study poniżej osi wejściowej, u ciebie chyba 3, nie mylę się?

@Uncle Jaca:

Tak, cienkie lifty w skrzyni stosuję aby zaoszczędzić miejsce, myślisz, że przy ekstremalnym obciążeniu może być to słaby punkt? Ośki z zębatkami mam podparte z każdej strony zębatki, więc nawet, jeśli obciążenie byłoby ekstremalnie duże to po równo przyjmie je cienki liftarm i to co po drugiej stronie zębatki.

Co do zwolnic - nieźle Pan musiałeś torturować swoje auto, żeby oberwać tego pina 3/4:)
Fakt, też nie do końca podoba mi się to rozwiązanie. W swojej Tatrze 813 6x6x4 zastosowałem te łączniki w zwolnicach, ale taka konstrukcja wydaje mi się bardzo wątła i te łączniki przejmują całą masę obciążenia zamiast amortyzatorów, ostatecznie pozostaję więc (do czasu awarii :) na pinach 3/4 i trójkątach technicowych.

Skręt 2 osi napędowych z innym kątem to faktycznie utrudnianie sobie życia, ale jakoś przypadły mi do gustu 8x8 więc konsekwentnie idę w tym kierunku.

Kabina, tak wiem, poprzednia była ładniejsza... :) Następna (prawdopodobnie) czarna już nie będzie.

Pakę zabudowałem bo tył auta jakoś tak goło wyglądał, nieznacznie wpłynęło to na masę ostateczną, różnica to chyba 50-70 g.

Co do filmu - niestety samemu ciężko było mi pogodzić rolę scenarzysty, kamerzysty i operatora :) Może następnym razem uda się uchwycić więcej szczegółów.

Uncle Jaca napisał/a:
ubolewam, że tak daleko mieszkasz. Chętnie obadałbym na żywo, najlepiej na zawodach - może się skusisz i nas odwiedzisz?

Nie, to nie tak - ja mieszkam blisko, tylko zawody są daleko :)

Mrosik napisał/a:
Fajnie wyszła Ci ta Tatra. Kiedyś trzeba byłoby się zebrać i zorganizować poznański trtr, z uproszczonym regulaminem

Dzięki.
O widzisz - to dobry pomysł, taka propozycja padła już w kwietniu przy okazji Pyrkonu, aby w Parku Wilsona zorganizować jakiś trening lub zawody. Jeszcze jak ELEMENT skończy swojego MAN'a to jak najbardziej jestem za.
_________________

 
 
 
Uncle Jaca 
VIP
4x4 6x6 8x8 i 6x9


Wiek: 39
Dołączył: 21 Kwi 2012
Wpisy: 1122
Skąd: Tarnowskie Góry
Wysłany: 2015-08-10, 11:14   

Niewiem czy te cienkie lifty to slaby punkt, nie budowalem w ten sposób. Natomiast pamietam, że Kamyk miał 3x L na jednej skrzyni gdzie zębatki podparte były trójkątami (pojedynczymi) i dawało to radę - z tym, że chyba miał to mocno przyspieszone.

Fajnie, że zbudujesz trzecią. Fajnie, że coraz więcej osób buduje trialówki. Ja czekam z prezentacją modeli do zakończenia bitwy STT vs. LTTC, bo myślę aby zrobić instrukcję do Armaxa i rozbebeszyć Urala i 815 aby posłużyły może w przyszłości komuś kto chciałby zacząć przygodę z truck trialem (może, bo pewnie i tak część uzna, że to gnioty, hehe).

Zmieniajcie sytuację i wbijajcie Poznań z hukiem na trialową mapę Polski.
_________________
Pies utonął, łańcuch pływa
 
 
 
noniusz 
VIP
Grzegorz


Wiek: 39
Dołączył: 23 Lis 2011
Wpisy: 1028
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-08-28, 11:30   

Widzieliście kiedyś taką zabudowę?

https://www.youtube.com/watch?v=t-9bRLYTASU

Motyla noga... nie wiedziałem, że 813 Kolos występuje w zabudowie z pojedynczą kabiną...

Nie budowałem kolejnego Kolosa właśnie przez wzgląd na kabinę, między wierszami przemycę tylko, że z tego względu zbudowałem 815 Armax a co za tym idzie musiałem zwiększyć rozstaw między środkowymi osiami z 21 na 25 studów...

Kurcze pióro...
_________________

 
 
 
smyk 
VIP


Wiek: 36
Dołączył: 14 Mar 2006
Wpisy: 2097
Skąd: Warszawa-Ochota
Wysłany: 2015-08-28, 11:46   

noniusz napisał/a:
Widzieliście kiedyś taką zabudowę?

https://www.youtube.com/watch?v=t-9bRLYTASU

Motyla noga... nie wiedziałem, że 813 Kolos występuje w zabudowie z pojedynczą kabiną...

Nie budowałem kolejnego Kolosa właśnie przez wzgląd na kabinę, między wierszami przemycę tylko, że z tego względu zbudowałem 815 Armax a co za tym idzie musiałem zwiększyć rozstaw między środkowymi osiami z 21 na 25 studów...

Kurcze pióro...
Wydawało mi się, że Kolos to właśnie oznaczenie tej podwójnej kabiny. T813 z pojedynczą kabiną jest chyba równie popularna i nie jest to czymś rzadkim.
_________________
GPM '07 #2 | '08 #2 | '09 #5 | '10 #3 | '11 #4
LTTC '11 #6 | '12 #2 | '13 #3 | '14 #3 | '15 #3 | '16 #2 | '17 #4 | '18 #4 | '19 # 11
 
 
 
noniusz 
VIP
Grzegorz


Wiek: 39
Dołączył: 23 Lis 2011
Wpisy: 1028
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-08-28, 12:46   

A nie jest tak, że "zwykła" 813-tka 8x8 z pojedynczą kabiną ma większy rozstaw między 2-gą i 3-cią osią?



Tu mi wychodzi, że jest 2970 mm, podczas, gdy Kolos ma tylko 2200 mm:



Unikalność tej podlinkowanej na YT tatry moim zdaniem polega właśnie na tym, że jest krótka, z pojedynczą kabiną.
_________________

 
 
 
smyk 
VIP


Wiek: 36
Dołączył: 14 Mar 2006
Wpisy: 2097
Skąd: Warszawa-Ochota
Wysłany: 2015-08-28, 13:49   

noniusz napisał/a:
A nie jest tak, że "zwykła" 813-tka 8x8 z pojedynczą kabiną ma większy rozstaw między 2-gą i 3-cią osią?

Obrazek

Tu mi wychodzi, że jest 2970 mm, podczas, gdy Kolos ma tylko 2200 mm:

[url=http://www.brickshel...umb.jpg]Obrazek[/URL]

Unikalność tej podlinkowanej na YT tatry moim zdaniem polega właśnie na tym, że jest krótka, z pojedynczą kabiną.
Ten wyższy blueprint wygląda mia na t815, taką jak ta, tylko z krótką kabiną:

Z tego co się orientuję to 813-stki nie różniły się rozstawem osi 2-3 (2.2m). Trochę inaczej wyglądało to jedynie przy 6x6 (2.7m).
_________________
GPM '07 #2 | '08 #2 | '09 #5 | '10 #3 | '11 #4
LTTC '11 #6 | '12 #2 | '13 #3 | '14 #3 | '15 #3 | '16 #2 | '17 #4 | '18 #4 | '19 # 11
Ostatnio zmieniony przez smyk 2015-08-28, 13:52, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,063 sekundy. Zapytań do SQL: 13