Mam przyjemność przedstawić swoją pierwszą (na LUGPol) produkcję kolejową - lokomotywę parową prawie-BR22. Inspirowana wieloma źródłami i modelami, stąd kłopot z jednoznacznym oznakowaniem. Pierwotnym pomysłem było zrobienie Ty42 (czyli spolonizowana Kriegslok BR52), ale zabrakło kół. Następnie wpadłem na BR01 by Teddy, jednak najwięcej inspiracji zaczerpnąłem z modelu BR22 by LEGO Train 12Volts. Ale nie jest to wyłącznie praca odtwórcza - swój wkład oceniam na 90%, czy więc kwalifikuje się do kategorii MOC? Front i proporcje przodu lokomotywy są wzorowane na wspomnianej BR22 (moim zdaniem jeden z piękniejszych modeli lokomotywy parowej), lecz im dalej od frontu tym mniej kopiowania. Napęd, koła, wiązary, kocioł czy kabina są samodzielną pracą, a tender to już kompletna improwizacja (przede wszystkim chciałem zużyć klocki #6191 kupione na planowaną węglarkę do BR52). MOC czy MOD... decyzję zostawiam forum.
Lokomotywa poruszana jest 2 silnikami PF-medium. Cała mechanika i elektronika mieści się w kotle, włącznie z niestandardową baterią (9V 6F22). Oprócz baterii, drugim odstępstwem od standardu Lego jest przełącznik, na stałe przyklejony "Kropelką" do #2420 2x2 corner plate. Upakowanie tego wszystkiego było sporym wysiłkiem, ale dzięki temu można używać lokomotywę bez węglarki. Napęd na 2 i 3 parę kół. Nie wiem czy jest to optymalne, na pewno punkt ciężkości wypada między tymi dwoma osiami oraz tarcia na zakrętach są mniejsze, za to jest bardziej podatna na poślizgi. Lokomotywa jeździ, zakręca, prawidłowo bierze "S" jak i cofa się, wszystko to w standardzie zakrętów Lego (R40) jak i w custom ME-models. Nie mam jeszcze filmu by zaprezentować "damę w tańcu", gdyż nie jestem zadowolony z płynności działania. Najpewniej za mały prąd dociera z baterii przez IR (V1) do obu silników oraz przełożenie 1:2 odbiera nieco mocy lokomotywie.
Zapraszam do obejrzenia zdjęć i komentowania (na żywo pojazd wygląda fajniej ;-) )
Pozdrowienia
... and many thanks to Teddy & LT12V for inspiration and more! :)
W planach:
- wymiana kół w tenderze na ośki metalowe by zmniejszyć opór;
- wymiana wieżyczki IR na V2;
- zamiana przełożenia 1:2 na 1:1;
- wymiana dużych kół na czerwone XL BBB (po zaaplikowaniu o-ring);
- opcjonalnie: przebudowa tendera aby przypominał model BR22;
- opcjonalnie: przeniesienie baterii do tendera i przerobienie na zrównoleglone 2 x 9V 6F22
Ładna konstrukcja, podoba mi się. Fajnie gdybyś wstawił jeszcze jakiegoś kolejowego minifiga i nakręcił krótki film jak działa, skoro są silniczki. No chyba, że nie masz wystarczającej ilości torów, by pokazać jak te cacko zasuwa
_________________ Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
Wiek: 40 Dołączył: 08 Sie 2004 Wpisy: 1098 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-10-04, 14:31
Podoba mi się, że jest budowana po bożemu na 8 kropek. Podoba mi się fotografia. Wydaje mi się, że czerwone koła były by lepsze w lokomotywie, pasowały by do intensywnego, masywnego wykończenia wózków tendra.
Tak się zastanawiam, czy te pływające osie na przodzie i tyle parowozu nie myszkują / nie sprawiają problemów na rozjazdach czy odcinkach torów zabudowanych między szynami?
_________________ Maciej
-----
Na warsztacie kolejowo, ale jeszcze nie wiem co... pewnie kawałek bocznicy kolejowej, na ten cały bałagan.
meler
Wiek: 47 Dołączył: 26 Sie 2015 Wpisy: 402 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-10-06, 14:19
Dziękuję za akceptację i miłe słowa. Obiecuję wrzucić film jak tylko uda się go zarejestrować.
Szerszen napisał/a:
(..)za dużo czerwonego w węglarce
Zmienię drabinkę na czarną, może to polepszy proporcje kolorów.
judam napisał/a:
(..)dostarczysz lokomotywę na wystawę do Wolsztyna
Jak czas pozwoli, b chętnie, a kiedy to?
legosamigos napisał/a:
Fajnie gdybyś wstawił jeszcze jakiegoś kolejowego minifiga i nakręcił krótki film (..)
Film wkrótce, minifig również. Tory są, muszę wygospodarować nieco czasu i miejsca na produkcję filmową :-)
Maciej Drwięga napisał/a:
(..)Wydaje mi się, że czerwone koła były by lepsze w lokomotywie, pasowały by do intensywnego, masywnego wykończenia wózków tendra.
Tak się zastanawiam, czy te pływające osie na przodzie i tyle parowozu nie myszkują / nie sprawiają problemów na rozjazdach czy odcinkach torów zabudowanych między szynami?
Czerwone koła leżą w pudełku a wymiana jest w planach. Razem ze zmianą przełożenia, baterią, oświetleniem przednim. Postaram się na bieżąco informować o postępach, ale nie będzie to jeden weekend :-/ Przedni wózek delikatnie haczy na rozjadach, więc koła XL BBB dodałby nieco miejsca między podwoziem i torami. Pływające osie miały zmniejszyć opory przy wchodzeniu w zakręty, ale zauważyłem, że powrót do centra też stawia jakiś opór, więc sumarycznie może to nic nie dawać. Pobadam jeszcze. Co do szerokości to również jestem za 8 kropkami. Mam na warsztacie diesla V180 i po tygodniach męczarni w 7 kropkach, zdecydowałem się zrobić ją w 8. Niedługo zaprezentuję wynik prac.
Ogólnie lokomotywa miała być: bawialna, szybka/płynna w jeździe, odporna na dzieci. No i cieszyć oko :-) Na razie cieszy oko na półce, co do pozostałych celów nie sądziłem, że to takie wyzwanie :-)
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich wpisów Nie możesz usuwać swoich wpisów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum