Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] Solaris Urbino 12 IV
Autor Wiadomość
Porsche96 


Wiek: 24
Dołączył: 24 Cze 2014
Wpisy: 69
Skąd: Chodzież
Wysłany: 2016-04-24, 15:11   [MOC] Solaris Urbino 12 IV

Witam,
Chciałbym zaprezentować autobus Solaris Urbino 12 IV.



Dane techniczne

Skala 1:15
Dł. 103s / szer. 23s / wys. 27s (83/18/22 cm)
Waga: 5400 g
Zawieszenie przód: niezależne, wielowahaczowe
Zawieszenie tył: most pływający
Napęd RWD
2-biegowa skrzynia biegów
AA + AAA Battery Box
7 silników

Funkcje
Jazda - 2XL
Skręt - L
Otwieranie drzwi - M
Przyklęk - L + servo
Zmiana biegów - M
Światła LED
Działająca kierownica


Historia

W zeszłym roku postanowiłem, że zbuduję jakiś model na tegoroczny Pyrkon. Wybór padł na autobus Solaris Urbino 12 w najnowszej (czwartej) generacji. Budowę rozpocząłem we wrześniu zeszłego roku i skończyłem w nocy przed Pyrkonem. Potem były już tylko drobne poprawki :)

Rama

Największym wyzwaniem było skonstruowanie wytrzymałej ramy. Pamiętajmy, że jest to autobus niskopodłogowy. Silniki napędowe i skrzynia biegów są (tak jak w prawdziwym) w układzie wieżowym, za tylną osią po lewej stronie. Powoduje to ogromne naprężenia, które musiałem jakoś "poskromić" za pomocą ramy. Składa się ona z 3 elementów: na dole znajduje się podłoga o grubości 2s, złożona z ramek i paneli 5x11, u góry po obu stronach przez cały autobus biegną połączone ze sobą belki o wymiarach 3x3s. Te dwa elementy łączy 7 wręg. Konstrukcja ramy jest podobna do kadłubów statków i samolotów.

Układ napędowy

Autobus jest napędzany za pomocą 2 silników XL. Posiada dwubiegową skrzynię biegów o przełożeniach:
I - 12,6:1
II - 4,2:1
Jest ona zbudowana za pomocą ramek, przy użyciu zębatek: 2xz24, z12, z36. Nie zdarzyło mi się, żeby coś w niej "strzeliło". Biegi są zmieniane przez Mediuma i mały siłownik śrubowy.
Największym problemem było doprowadzenie napędu do kół. Jest to najsłabszy punkt modelu - 2 kardany łączące skrzynię i most przy obciążeniu pękają. Problem na pewno rozwiązałyby zwolnice, ale powodowały one, że koła wyginały się jeszcze bardziej niż teraz.

Układ skrętny

Za skręt odpowiada silnik L. Napędza on gear racka 1x13 z redukcją 14,4:1. Dodatkowo napędza kierownicę.


Zawieszenie

Z przodu znajduje się niezależne zawieszenie - na każde koło przypadają 2 żółte amortyzatory 6.5L.
Z tyłu znajduje się most pływający. Amortyzuje go 1 szary i 5 żółtych amortyzatorów 6.5L (3 żółte po lewej stronie, 2 żółte i jeden szary po prawej).

Otwieranie drzwi + przyklęk

Drzwi są otwierane za pomocą Mediuma z redukcją 40:1. Napęd jest przenoszony przez liftarmy, użyte jako cięgna.
Przyklęk realizowany jest za pomocą dwóch dużych siłowników pneumatycznych. Przewody są podłączone tylko z jednej strony, więc autobus może się podnosić za pomocą amortyzatorów. Silnik L napędza kompresor, a servo z redukcją 3:1 zawór pneumatyczny. Te 3 silniki są ze sobą sprzężone elektrycznie, dlatego przy każdych drzwiach znajduje się zębatka ze sprzęgłem, dzięki czemu kompresor może cały czas działać.

Najbardziej "pożądane" zdjęcia :)



Od góry



Od spodu

Kilka zdjęć




Galeria



PS. Nie spodziewałem się, że w tym samym czasie mogą powstać dwa podobne modele :D
Ostatnio zmieniony przez Porsche96 2018-02-07, 23:47, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
 
Damjan97 
Nazwa użytkownika


Wiek: 23
Dołączył: 13 Lip 2015
Wpisy: 175
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2016-04-24, 15:24   

Jak widzę nie tylko ja miałem w głowie autobus :D

Co do konstrukcji jestem pod wrażeniem zaawansowania modelu.
Cieszę się że udało Ci się upchnąć wszystkie funkcje.
Widać że, większość ciężaru jest za tylną osią, "dupka" trochę osiadła, ale taki już jest urok tego typu autobusów.
_________________
Pin pinowi pinem

https://www.youtube.com/c...vvANVmoF7vH5eLw
 
 
 
M_longer 
VIP


Wiek: 30
Dołączył: 29 Wrz 2007
Wpisy: 5247
Skąd: Lubin
Wysłany: 2016-04-24, 15:28   

Witam,
Chciałbym zaproponować wrzucenie jeszcze większych zdjęć autobusu Solaris Urbino 12 IV.
Te obecne nie pozwalają nacieszyć się dostatecznie fakturą drewna i kostki brukowej.
_________________
m1longer.com
 
 
 
Durzy 


Wiek: 34
Dołączył: 23 Lut 2014
Wpisy: 1107
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2016-04-24, 15:34   

Porsche96 napisał/a:
Te obecne nie pozwalają nacieszyć się dostatecznie fakturą drewna i kostki brukowej.


To może idź do Obi zaspokoić swoją filię?
 
 
 
M_longer 
VIP


Wiek: 30
Dołączył: 29 Wrz 2007
Wpisy: 5247
Skąd: Lubin
Wysłany: 2016-04-24, 15:36   

Durzy napisał/a:
To może idź do Obi zaspokoić swoją filię?

To może w końcu ludzie się nauczą że nie trzeba wrzucać tak ogromnych zdjęć?
Mam jakieś 250Mb/s i każde zdjęcie wczytuje się dobrych kilkanaście sekund.
_________________
m1longer.com
 
 
 
Stelario 
VIP


Wiek: 36
Dołączył: 30 Lis 2014
Wpisy: 1739
Skąd: Warszawa
Ostrzeżeń:
 2/3/6
Wysłany: 2016-04-24, 15:42   

M_longer napisał/a:
Durzy napisał/a:
To może idź do Obi zaspokoić swoją filię?

To może w końcu ludzie się nauczą że nie trzeba wrzucać tak ogromnych zdjęć?
Mam jakieś 250Mb/s i każde zdjęcie wczytuje się dobrych kilkanaście sekund.


250 Mb/s to 40 MB na sekunde czyli zdjecie 20 MPiX w TIFF Ci się powinno otworzyć w 2 sekundy. Problem nie polega na prędkości twojego łącza czy wielkości zdjęcia tylko leży po stronie brickshelf które ssie. Też mi się te zdjęcia otwierają z 4-5sekund pomijając że mam 50Mb/s bo mi szybsze nie potrzebne.[/list]
 
 
 
Porsche96 


Wiek: 24
Dołączył: 24 Cze 2014
Wpisy: 69
Skąd: Chodzież
Wysłany: 2016-04-24, 16:25   

Zdjęcia wrzuciłem duże, żeby można było zobaczyć wszystkie szczegóły, ale mogę wrzucić mniejsze :D
_________________
Youtube Instagram
 
 
 
A.Brickovsky 
one helluva stud


Wiek: 33
Dołączył: 01 Lis 2015
Wpisy: 178
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: 2016-04-24, 17:10   

A może niektórzy muszą sobie pomarudzić?
Ja mam 120mb i też ssie.
Bardzo fajny busik swoją drogą.
_________________
Alonzo Brickovsky says hello!
 
 
 
legosamigos 
VIP


Wiek: 45
Dołączył: 11 Kwi 2012
Wpisy: 3211
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2016-04-24, 19:18   

Jako kierowca autobusu i częsty użytkownik Solarisa, to powiem chciałbym mieć taki autobus :) Też za mną chodzi właśnie zbudowanie autobusu, ale jakoś coś innego wypadło do budowania. Może w końcu się zmobilizuję i też jakiś autobus zbuduję. Czemu masz pierwsze drzwi otwierane do środka, a drugie i trzecie na zewnątrz? Solaris raczej ma wszystkie otwierane drzwi do środka. No i brakuje klimatyzacji :P I faktycznie dobrze by było jakbyś pomniejszył zdjęcia, bo długo się ładują, a i tak widać detale. No i niepokoi mnie, że tylne koła rozjeżdżają się, bo chyba troszkę źle rozłożyłeś ciężar niektórych elementów. Spróbuj może teraz zbudować SU 18, pamiętając, że w przegubie jest 3 oś napędowa ;)
_________________
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
Ostatnio zmieniony przez legosamigos 2016-04-24, 19:20, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
 
BONBINI 


Wiek: 43
Dołączył: 22 Kwi 2014
Wpisy: 301
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2016-04-24, 21:33   

legosamigos napisał/a:
No i niepokoi mnie, że tylne koła rozjeżdżają się

Niestety za dobrze to nie wygląda, jeszcze jak pasażerowie wsiądą, to boję się pomyśleć co się stanie ;-)
Bardzo ładny ten Solaris. Na filmie kierowca chyba pali sprzęgło na pierwszym biegu, bo autobus dziwnie zajączkuje ;-)
BTW: Zawsze jak jadę autobusem Solaris zastanawiam się dlaczego kierowcy tak często bawią się tym systemem podnoszenia zawieszenia gdy autobus np czeka na zielone na skrzyżowaniu? ;-)
_________________
W budowie: Liebherr LTM 1500-8.1 Pozdrawiam.
Ostatnio zmieniony przez BONBINI 2016-04-24, 21:33, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Porsche96 


Wiek: 24
Dołączył: 24 Cze 2014
Wpisy: 69
Skąd: Chodzież
Wysłany: 2016-04-24, 22:30   

legosamigos napisał/a:
Czemu masz pierwsze drzwi otwierane do środka, a drugie i trzecie na zewnątrz?

W Poznaniu większość Solarisów ma tak otwierane drzwi :)

legosamigos napisał/a:
No i niepokoi mnie, że tylne koła rozjeżdżają się, bo chyba troszkę źle rozłożyłeś ciężar niektórych elementów. Spróbuj może teraz zbudować SU 18, pamiętając, że w przegubie jest 3 oś napędowa ;)

2XLe, które są za tylną osią powodują na nią duży nacisk. A skoro to jest autobus niskopodłogowy to nie ma możliwości, żeby je zamontować w innym miejscu. SU 18 nie teraz, bo zużyłem wszystkie czerwone belki 1x15 :D

BONBINI napisał/a:
Na filmie kierowca chyba pali sprzęgło na pierwszym biegu, bo autobus dziwnie zajączkuje ;-)

To z powodu szpar w polbruku, na dwójce jedzie szybciej i już nie ma tego problemu.
Ostatnio zmieniony przez Porsche96 2016-04-24, 22:30, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
legosamigos 
VIP


Wiek: 45
Dołączył: 11 Kwi 2012
Wpisy: 3211
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2016-04-24, 23:04   

BONBINI napisał/a:
...Zawsze jak jadę autobusem Solaris zastanawiam się dlaczego kierowcy tak często bawią się tym systemem podnoszenia zawieszenia gdy autobus np czeka na zielone na skrzyżowaniu? ;-)


To akurat nie kierowcy się bawią, tylko ECAS, czyli elektroniczna regulacja poziomowania dla autobusów z pneumatycznym układem zawieszenia :)

ECAS
_________________
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
Ostatnio zmieniony przez legosamigos 2016-04-24, 23:33, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
 
noniusz 
VIP
Grzegorz


Wiek: 38
Dołączył: 23 Lis 2011
Wpisy: 1012
Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-04-26, 19:35   

Widziałem na żywo, rozmiar przedsięwzięcia robi wrażenie.

Jak wygląda sprawa z szybszym biegiem, poprawiłeś coś? Na wystawie na dwójce coś tam chrupało i wszystkie pokazowe przejazdy były na wolniejszym biegu. Na filmie autobus radz sobie dobrze, czyżby była "prawda czasu i prawda ekranu", z górki zjeżdżałeś? :)

Od strony techniczne nie do końca podoba mi się ten wał biegnący przez cały pojazd łamany kardanami, nie wiem jak z miejscem, ale próbowałbym zrobić to inaczej.

Od strony estetycznej bardzo ładnie, szczególnie modelowanie krzywych na przodzie.
_________________

 
 
 
Porsche96 


Wiek: 24
Dołączył: 24 Cze 2014
Wpisy: 69
Skąd: Chodzież
Wysłany: 2016-04-26, 22:14   

noniusz napisał/a:
Jak wygląda sprawa z szybszym biegiem, poprawiłeś coś? Na wystawie na dwójce coś tam chrupało i wszystkie pokazowe przejazdy były na wolniejszym biegu.

Tak :) Na wystawie jedynka to było przełożenie 4,2:1, a dwójka 1,4:1 - za skrzynią dodałem redukcję 3:1. Zamiast CV jointów włożyłem kardany.

noniusz napisał/a:
Od strony techniczne nie do końca podoba mi się ten wał biegnący przez cały pojazd łamany kardanami, nie wiem jak z miejscem, ale próbowałbym zrobić to inaczej.

Ten wał jest od otwierania drzwi, a łamany jest, żeby zmieścił się Baterry Box.

noniusz napisał/a:
Od strony estetycznej bardzo ładnie, szczególnie modelowanie krzywych na przodzie.

Dzięki, przy odwzorowywaniu przodu było sporo pracy :D
 
 
 
legosamigos 
VIP


Wiek: 45
Dołączył: 11 Kwi 2012
Wpisy: 3211
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2016-04-27, 18:06   

Tak patrząc na twojego czerwonego Solarisa, znalazłem takiego dość nietypowego, bo jako wóz strażacki

_________________
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
 
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,074 sekundy. Zapytań do SQL: 14